گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
۲۵
خرداد
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
تبلیغات گوگل ادز برای کسب‌ و کارهای کوچک

تبلیغات گوگل ادز برای کسب‌ و کارهای کوچک

تبلیغات گوگل ادز یک راه زود بازده برای افزایش ترافیک سایت و بهبود وضعیت فروش آن است؛ نرخ بازگشت سرمایه‌ی بالای و اجرای کم دردسر کمپین‌های تبلیغاتی از مزیت‌های گوگل ادز محسوب می‌شوند.

اردیبهشت 30, 1404 10 دقیقه خواندن
چاپ خبر

تنها مشکلی که کسب و کارهای کوچک با این پلتفرم تبلیغاتی دارند، پرداخت دلاری هزینه‌های آن است. اما اگر با استراتژی‌های تبلیغاتی گوگل ادز آشنا باشید، می‌توانید برای هر سایتی از آن استفاده کنید؛ چون میزان سودی که گوگل ادز دارد، کاملاً هزینه‌های آن را پوشش می‌دهد. در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی تبلیغات گوگل ادز برای کسب‌ و کارهای کوچک صحبت کنیم. ببینیم مزایای گوگل ادز برای این کسب و کارها چیست؟ و چگونه باید در این فضا رقابت کرد.

هزینه تبلیغات در گوگل ادز به چه شکل محاسبه می‌شود؟

برای اینکه دقیق‌تر ببینیم آیا تبلیغ گوگل ادز برای کسب و کارهای کوچک امکان‌پذیر هست یا نه، باید ابتدا با نحوه‌ی محاسبه‌ی هزینه‌ها در گوگل ادز آشنا باشیم. در شروع نقل قول زیر را از سایت ادزینو بخوانید:

«هزینه گوگل ادز در اغلب کمپین‌ها به ازای دریافت هر کلیک محاسبه می‌شود. البته می‌توان در استراتژی‌های قیمت‌گذاری گوگل ادز دریافت هزینه را به فاکتورهایی مثل نهایی شدن خرید، نصب موفق اپلیکیشن، ورود اطلاعات، انجام شدن تبدیل و… هم مشروط کرد. در کل اما این هزینه به دو فاکتور اصلی وابسته است. فاکتور اول به میزان رقابت در حوزه فعالیت شما برمی‌گردد؛ زیرا تعرفه‌های گوگل ادز به‌صورت مزایده‌ای محاسبه می‌شود. در نتیجه اگر میزان رقابت سر یک کلمه کلیدی بالا باشد، ممکن است باعث بالا رفتن هزینه تبلیغات شود.

فاکتور دوم هم امتیاز کیفیت تبلیغات گوگل ادز یا همان Quality Score است. گوگل ادز بر اساس فعالیت‌های قبلی و میزان موفقیت کسب شده، به هر اکانت یک امتیاز کیفیتی می‌دهد. هرچقدر این امتیاز بالاتر باشد، شانستان برای برنده شدن در مزایده‌های گوگل بیشتر می‌شود. در واقع با امتیاز کیفیت بالاتر می‌توانید هزینه کمتری برای تبلیغات بپردازید.»

تا اینجا دو نکته‌ی اساسی را متوجه شدیم؛ اول اینکه هزینه‌های گوگل ادز به‌صورت مزایده‌ای محاسبه می‌شود. دوم هم اینکه با افزایش امتیاز کیفیت یا همان Quality Score می‌توان با پرداخت هزینه کمتری در مزایدات گوگل برنده شد.

 چطور با بودجه محدود کمپین تبلیغات گوگل ادز راه‌اندازی کنیم؟

براساس توضیحات بالا، تبلیغات گوگل با بودجه کم نیز امکان‌پذیر است؛ اما برای اجرای چنین کمپین‌هایی باید با استراتژی دقیق‌تر و بهینه‌تری پیش رفت. کلید راه‌اندازی کمپین با بودجه‌های کم افزایش دانش و تجربه است. هرچقدر گوگل ادز را بهتر بشناسید، می‌توانید بودجه تبلیغات خود را بهینه‌تر مصرف کنید. برای شروع این مسیر لازم است با اصطلاحات زیر آشنا شوید.

1. امتیاز کیفیت چیست؟

اصطلاح Quality Score یا امتیاز کیفیت میزان موفقیت تبلیغات شما را نشان می‌دهد و به فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد. از جمله:

  1. نرخ کلیک تبلیغات (CTR)
  2. ارتباط کلمات کلیدی با گروه تبلیغاتی آن
  3. کیفیت و مرتبط بودن صفحه‌ی لندینگ
  4. مرتبط بودن متن تبلیغات شما

وقتی کمپینی را در گوگل ادز اجرا می‌کنید، این پلتفرم براساس معیارهای بالا به آن نمره‌ای از 1 تا 10 می‌دهد؛ اگر تبلیغ شما در جلب نظر مخاطب موفق عمل کند و به نیاز کاربر پاسخ مناسبی بدهد، امتیاز بالاتری از گوگل ادز دریافت می‌کند. نتیجه‌ی افزایش Quality Score در گوگل ادز، کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و شانس بیشتر برای گرفتن رتبه‌های بهتر است.

 برای اینکه امتیاز کیفیت تبلیغات را افزایش دهید، باید تمرکزتان روی تولید محتوای باکیفیت برای صفحات لندینگ تبلیغات باشد. همچنین متن تبلیغات باید با نیاز کاربر مطابقت داشته باشد. مثلاً اگر روی عبارت «بهترین تعمیرگاه یخچال» تبلیغ می‌روید، در صفحه لندینگ آن باید به معرفی تعمیرگاه‌های یخچال بپردازید؛ یا نکاتی را ارائه دهید که طبق آن کاربر بتواند بهترین تعمیرگاه یخچال را پیدا کند. سپس در خلال مقاله با یک کال تو اکشن مناسب او را تشویق به تماس با واحد تعمیراتی تیم خودتان کنید.

نکته بعدی هم ارتباط کلمات کلیدی با گروه تبلیغاتی است. مثلاً اگر یک سایت خدماتی تعمیر لوازم خانگی دارید، برای تبلیغ خدمات تعمیر یخچال باید سراغ کلمات کلیدی مرتبطی بروید. برای مثال کاربری که دنبال تعمیر یخچال خودرو است، مسلماً مخاطب هدف شما نیست؛ پس بهتر است این کلمه را از فهرست عبارت‌های کمپین حذف کنید. چون اگر کاربر با چنین عبارتی وارد صفحه شما شده و به خواسته‌اش نرسد، گوگل از امتیاز کیفیت تبلیغات شما کم می‌کند.

2. نرخ Bidding چیست؟

گوگل ادز در هر ثانیه بیش از 40 هزار مزایده را برگزار می‌کند؛ مزایده‌کننده‌های مختلف برای اینکه در مناقصه‌ها شرکت داده شوند، باید از قبل مشخص کنند که حاضرند حداکثر به ازای دریافت هر کلیک یا نمایش تبلیغات چه مبلغی را بپردازند. این مبلغ پرداختی مشخص شده را در گوگل ادز با نرخ بیدینگ (Bidding) نشان می‌دهند.

البته صرفاً نرخ بیدینگ بالا تضمین‌کننده‌ی نمایش سایت در صفحه نتایج نیست؛ چون گوگل تلاش زیادی می‌کند تا بهترین نتایج را به کاربران جستجوکننده نمایش دهد. اینجاست که در کنار Bidding، امتیاز کیفیت و میزان تعامل کاربران با تبلیغات هم اهمیت پیدا می‌کند.

درواقع اگر امتیاز کیفیت بالایی داشته باشید، می‌توانید با پرداختی کمتری تبلیغات خود را در گوگل به نمایش بگذارید. این مسئله به کسب و کارهای کوچک اجازه می‌دهد تا رقابت سالم‌تری با سایت‌های بزرگ داشته باشند.

نکته بعدی اینکه در اجرای کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانید روی معیارهای متفاوتی تمرکز کنید. به گفته سایت support.google:

“Google Ads gives you several ways to bid for your ads, depending on what matters most to you and your business. Most advertisers focus on clicks, impressions, conversions, or views (for video ads).”

«در گوگل ادز بسته به اینکه چه فاکتوری برایتان اهمیت بیشتری دارد، می‌توانید برای ارائه پیشنهاد نرخ تبلیغات (Bid) از روش‌های مختلفی استفاده کنید. تمرکز بیشتر تبلیغ‌کننده‌ها روی میزان کلیک، میزان نمایش‌ها، تبدیل‌ها یا تعداد بازدیدها (مخصوص تبلیغات ویدئویی) است.»

3. آشنایی با انواع استراتژی قیمت‌گذاری

در گوگل ادز می‌توانید قیمت‌گذاری را به شکل‌های مختلفی انجام دهید. اگر تجربه و دانش بالایی در اجرای کمپین‌ها داشته باشید، انتخاب مناسب استراتژی قیمت‌گذاری دستی است. در این روش می‌توانید روی تمامی جزئیات کنترل داشته باشید؛ اما روشی زمان‌بر است و نیاز به تجربه بالایی دارد.

برخی از کسب و کارها برای تبلیغ در گوگل ادز معمولاً از روش‌های قیمت‌گذاری اسمارت یا اتوماتیک استفاده می‌کنند. در این روش‌ها الگوریتم‌های گوگل کنترل قیمت‌گذاری را برعهده می‌گیرند و براساس معیار تعیین شده توسط کاربر پیش می‌روند. این معیار مثلاً می‌تواند جذب بیشترین کلیک ممکن یا جذب بهترین تبدیل‌ها برای بهینه‌ کردن تبلیغات باشد.

تعریف استراتژی‌ خودکار قیمت‌گذاری را به نقل از سایت klientboost بخوانید:

“Automated bid strategies are those that use machine learning to optimize your bids on your behalf, based on certain campaign goals you’ve set.”

«استراتژی‌های قیمت‌گذاری خودکار مواردی هستند که از یادگیری ماشین برای بهینه‌سازی نرخ Bid پیشنهادی استفاده می‌کند؛ در این بهینه‌سازی عدد پیشنهادی و اهداف تعیین شده‌ برای کمپین را نیز در نظر می‌گیرد.»

در تبلیغات گوگل ادز برای کسب‌ و کارهای کوچک، اگر دانش و تجربه بالایی داشته باشید، بهترین استراتژی قیمت‌گذاری دستی است. همچنین می‌توانید با کارشناسان و پارتنرهای رسمی گوگل در ایران برای تبلیغات همکاری کنید تا بهترین تصمیم‌ها را برای کسب و کارتان بگیرند.

راهکار بعدی هم استفاده از روش‌ قیمت‌گذاری هوشمند است. در این روش تمرکز الگوریتم‌های گوگل بر استفاده‌ی حداکثری از بودجه‌ی کمپین است. به نحوی که بیشترین نرخ تبدیل را داشته باشند؛ یا اینکه بهترین مشتریان بالقوه را جذب کنند.

آیا کسب‌ و کارهای کوچک واقعاً می‌توانند در گوگل رقابت کنند؟

تبلیغات گوگل برای کسب و کارهای کوچک

بله؛ تبلیغات گوگل برای کسب و کارهای کوچک هم شدنی است؛ اما قاعدتاً مدیریت بودجه‌های محدود سختی‌های خودش را دارد. در ادامه یک سری نکات را مرور می‌کنیم که برای کاهش هزینه‌های گوگل ادز مفید هستند.

1) تمرکز روی کلیدواژه‌های لانگ تیل:

میزان علاقه‌ و رقابت روی کلمات کلیدی کوتاه باعث می‌شود تا هزینه تبلیغات برای این گروه عبارت‌ها افزایش یابد؛ اما وقتی سراغ کلمات کلیدی لانگ تیل و هدفمند می‌روید، دیگر خبری از رقابت شدید نیست. در نتیجه می‌توانید با حداقل هزینه‌ها روی چنین عبارت‌هایی تبلیغ بروید. برای مثال برای یک شرکت خدمات تعمیر لوازم خانگی، ممکن است تبلیغ روی «تعمیر یخچال» انتخاب خوبی نباشد؛ زیرا رقابت سر چنین کلماتی شدیدتر است؛ اما عبارت‌هایی مثل «تعمیر یخچال در تهران» یا «بهترین تعمیرکار یخچال در تهران» در دسته کلمات کلیدی لانگ تیل و هدفمند قرار می‌گیرد که با هزینه کمتری می‌توان روی آن تبلیغ رفت.

2) استفاده از کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords)

برای آشنایی با تعریف کلمات کلیدی منفی توضیح زیر را از سایت Semrush بخوانید:

“Negative keywords are words or phrases you can add to pay-per-click (PPC) campaigns to prevent your ads from appearing on irrelevant sites or videos. Or in search results when users search for those terms (or closely related terms).”

«کلمات کلیدی منفی، عبارت‌ها یا کلمه‌هایی هستند که شما در تنظیم کمپین‌های کلیکی می‌توانید آن‌ها را اضافه کنید؛ به نحوی که تبلیغات شما هنگام جستجوی این عبارت‌ها توسط کاربر در صفحه‌ی جستجو، سایت‌ها یا ویدئوهای تبلیغاتی نمایش داده نشوند.»

مثلاً اگر خدمات تعمیرگاه لوازم خانگی شما فقط مربوط به تهران است، می‌توانید اسم دیگر شهرها را در فهرست کلمات کلیدی منفی قرار دهید. به این شکل اگر کاربر عبارت «بهترین تعمیرکار یخچال اصفهان» را جستجو کند، سایت شما نمایش داده نمی‌شود. درحالی که اگر چنین کاری را انجام ندهید، ممکن است کاربر با همین جستجو به تبلیغ شما رسیده و روی آن کلیک کند؛ اما چون نتیجه مطابق نیازش نیست، صفحه را ببندد و برود. این اتفاق امتیاز کیفیت تبلیغات شما را کاهش می‌دهد؛ به‌علاوه که باید هزینه این کلیک به درد نخور را نیز بپردازید!

3) اهمیت زمان‌بندی و مکان‌یابی تبلیغ

نکته بعدی اینکه در تنظیمات گوگل ادز می‌توانید لوکیشن و زمان نمایش تبلیغات را نیز مشخص کنید. البته ویژگی لوکیشن متاسفانه در ایران قابل استفاده نیست؛ اما اگر کسب و کارتان در کشورهای عربی فعال است، این گزینه کاربرد زیادی برایتان دارد. با تنظیم لوکیشن شکل می‌توانید از گوگل درخواست کنید که تبلیغ شما فقط به کاربران یک شهر یا کشور خاص نمایش داده شود. این ویژگی باعث عدم دریافت کلیک‌های نامرغوب خواهد شد.

در تنظیمات زمان هم می‌توانید مثلاً تبلیغات را فقط از ساعت 12 ظهر تا 8 شب انجام دهید؛ چرا؟ چون احتمال می‌دهید در این ساعت‌ها مخاطب هدف شما دردسترس‌تر است و احتمال دریافت تبدیل‌های باارزش افزایش می‌یابد.

4) درک نیاز کاربر

قبل از اینکه یک کمپین تبلیغاتی را اجرا کنید، باید ببینید نیاز کاربر چیست؟ و چرا کاربر به محصول یا خدمات شما نیاز دارد. سپس همین فاکتور را در تعیین کلمات کلیدی و تولید محتوا برای صفحه فرود هم لحاظ کنید. اینکه بدانید کاربر با چه جستجوهایی بیشتر به تبلیغات شما می‌رسد و دقیقاً صفحه فرود شما متناسب با همان جستجوها باشد، باعث می‌شود تا نرخ تبدیل و نرخ کلیک تبلیغاتتان افزایش یابد؛ نتیجه‌ی این اتفاق هم افزایش امتیاز کیفیت و البته کاهش هزینه‌های تبلیغات است.

5) همکاری با پارتنرهای رسمی گوگل

اگر می‌خواهید تبلیغات گوگل ادزتان را برون‌سپاری کنید، بهتر است سراغ همکاری با پارتنرهای رسمی گوگل بروید. به گفته‌ی سایت support.google:

«برنامه گوگل پارتنر برای آژانس‌های تبلیغاتی و اشخاص ثالثی طراحی شده است که حساب‌های گوگل ادز را برای کسب‌ و کارهای دیگر مدیریت می‌کنند. برنامه گوگل پارتنر در بیش از 60 کشور و به 40 زبان مختلف فعال است.»

“The Google Partners program is designed for advertising agencies and third parties that manage Google Ads accounts on behalf of other brands or businesses. The Google Partners program is active in over 60 countries and is available in 43 languages.”

به خاطر همین توضیح، پارتنرهای رسمی گوگل گزینه‌های مطمئن‌تری برای همکاری محسوب می‌شوند. چون آژانس‌هایی که بخواهند پارتنر گوگل شوند، باید در آزمون‌های مختلف گوگل نمره‌ی قبولی بگیرند و تجربه‌ی خودشان را در اجرای کمپین‌های تبلیغاتی نشان دهند.

شرکت ادزینو هم از سال 1398 پارتنر رسمی گوگل در ایران است. اگر در جستجوی بهترین شرکت گوگل ادز برای مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی هستید، کافی است به کارشناسان ادزینو پیام دهید.

مزایای تبلیغات گوگل ادز برای کسب‌ و کارهای کوچک

مزایای تبلیغات گوگل ادز برای کسب‌ و کارهای کوچک

تبلیغات گوگل ادز برای کسب و کارهای کوچک مزیت‌های متعددی دارد. تبلیغات یکی از ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ است؛ اگر می‌خواهید در این فضا رشد کنید، باید برای تبلیغات هم با تعیین استراتژی صحیح هزینه کنید. همین طور که سئوی سایت می‌تواند باعث جذب ترافیک برای وب‌سایت شما شود، با تبلیغات گوگل ادز هم می‌توانید ترافیک سایتتان را افزایش دهید؛ با این تفاوت که گوگل ادز یک فرایند زودبازده است؛ اما سئو را باید یک مسیر بلندمدت در نظر گرفت.

اگر بخواهیم به مزایای تبلیغات برای کسب و کارهای کوچک اشاره کنیم، به لیست زیر می‌رسیم.

  1. نمایش تبلیغات به مخاطبان هدفمند: در تبلیغات گوگل ادز می‌توانید مخاطبان هدف را بر مبنای لوکیشن، زمان، جنسیت، سابقه جستجو و… محدودتر کنید. به این شکل مطمئن خواهید بود که تبلیغات شما به شکل هدفمندتری انجام می‌شود.
  2. امکان مدیریت بودجه: در گوگل ادز می‌توانید بودجه کمپین را به‌صورت روزانه مدیریت کنید؛ این ویژگی برای کسب و کارهای کوچک که می‌خواهند با بودجه‌های محدودتری تبلیغات را شروع کنند، مهم است.
  3. بهینه‌سازی کمپین‌ها: در گوگل ادز به اطلاعات گسترده‌ای مثل نرخ تبدیل، میزان نمایش تبلیغ، میزان بازگشت سرمایه و… دسترسی دارید. به کمک این داده‌ها می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی را بهینه‌سازی کنید.
  4. کنترل کامل بر تبلیغات: ویژگی مهم گوگل ادز امکان کنترل کامل تبلیغات است. حتی در هنگام اجرای کمپین‌ها نیز می‌توانید در گوگل ادز کلمات کلیدی را تغییر دهید؛ بودجه‌ی کمپین را مدیریت کنید؛ یا تنظیمات مربوط به کمپین‌ را عوض کنید.
  5. افزایش سریع ترافیک: زودبازده بودن تبلیغات گوگل ادز فاکتور مهمی برای کسب و کارهای کوچک است. اگر ابتدای راه هستید، به کمک این تبلیغات می‌توانید بلافاصله ترافیک هدفمند جذب کنید.
  6. مکمل سئو سایت: سئوی سایت یک مسیر بلندمدت است و نیاز به وقت و هزینه بالایی دارد؛ در گوگل ادز اما می‌توانید در کوتاه‌مدت هم به جذب ترافیک دلخواهتان برسید.
  7. قابلیت‌های بهینه‌سازی تبلیغات: در گوگل ادز می‌توانید برای بهینه‌سازی تبلیغات از تنظیماتی مثل تعیین لوکیشن، تعیین زمان، تعیین مشخصات مخاطب هدف و… استفاده کنید.
  8. امکان برقراری تماس مستقیم برای کاربر: اگر کسب و کاری دارید که هدفش برقراری تماس تلفنی است، می‌توانید در تبلیغات گوگل ادز از افزونه برقراری تماس استفاده کنید. به این شکل شماره تلفن شما در پایین لینک تبلیغاتی نمایش داده می‌شود. در نتیجه کاربر به جای کلیک کردن روی لینک، می‌تواند مستقیماً با شما تماس بگیرد. این ویژگی مثلاً برای باربری‌ها یا شرکت‌های قالیشویی آپشن ایده‌آلی است.

سخن آخر

خیلی از کسب و کارهای کوچک تصور می‌کنند تبلیغات گوگل ادز برای آنها انتخاب مناسبی نیست؛ چون پرداخت هزینه‌ها در گوگل ادز به شکل دلاری است و کسب و کارهای بزرگ شانس بیشتری برای برنده شدن در مزایدات گوگل دارند؛ اما مسئله اینجاست که فاکتورهای مختلفی روی مزایدات گوگل تاثیر می‌گذارد. به‌علاوه کسب و کارهای کوچک با هدف‌گیری کلمات لانگ تیل می‌توانند راحت‌تر در مزایدات گوگل ادز برنده شوند. در این مقاله درباره‌ی تبلیغات گوگل ادز برای کسب‌وکارهای کوچک صحبت کردیم. اگر سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم.   

من رو دنبال کنید نویسنده:

کارشناس روابط عمومی دیجیتال

سلام من امیر حبیب زاده هستم، دانش آموخته مدیریت بازرگانی که چندسالی هست در حوزه دیجیتال مارکتینگ و روابط عمومی دیجیتال (Digital Pr) در حال فعالیت و خدمت رسانی به شما عزیزانم.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 + دوازده =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • بیانیه هتلداران در شرایط اضطراری اعلام شد
    • یک میمون با تراشه مغزی نورالینک چیزی را دید که وجود خارجی نداشت
    • همکاری با رژیم صهیونیستی مجازات سنگین دارد
    • خبر فوری درباره فعالیت بازار ارز اعلام شد + جزئیات
    • خبر فوری درباره فعالیت بانک ها اعلام شد
    • وام فوری ۵۰ میلیونی با کمترین بهره؛ صندوق بازنشستگی دست به کار شد
    • اطلاعیه مهم بورسی درباره فعالیت این صندوق ها + ببینید
    • قیمت طلا پرواز کرد (۲۵ خرداد)
    • فوری؛ یارانه دهک های ۱ تا ۳ واریز شد
    • امکان ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های درآمد ثابت
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    [email protected]

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی