گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۲۵
شهریور
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم

سازمان غذا و دارو؛ داور سلامت یا بازیگر بازار؟

دکتر امیرحسین حاجی‌میری داروساز و متخصص اقتصاد و مدیریت دارو

خرداد 20, 1404 4 دقیقه خواندن
چاپ خبر

تصور کنید نهادی وجود دارد که مثل یک داور بی‌طرف، مراقب سلامتی ما باشد؛ از غذایی که می‌خوریم تا دارویی که مصرف می‌کنیم. این نهاد، سازمان غذا و دارو است که وظیفه‌اش اطمینان از ایمنی، کیفیت و اثربخشی همه چیزهایی است که به سلامت ما ربط دارد، از مواد غذایی گرفته تا تجهیزات پزشکی. اما سؤال این است که آیا این سازمان واقعا فقط داور است یا گاهی خودش وارد زمین بازی می‌شود؟

وقتی داور، بازیکن می‌شود

فرض کنید یک داور فوتبال، وسط بازی شروع کند به شوت زدن به دروازه! طبیعتا دیگر نمی‌تواند درست قضاوت کند، نه؟ همین اتفاق گاهی برای سازمان غذا و دارو می‌افتد. مثلا وقتی این سازمان به‌جای نظارت، خودش درگیر قیمت‌گذاری دارو، مدیریت ارز یا برنامه‌ریزی برای صادرات و واردات می‌شود، انگار دارد نقش یک تاجر را بازی می‌کند. این کار نه‌تنها تمرکز سازمان را از نظارت بر کیفیت و ایمنی کم می‌کند، بلکه باعث می‌شود بوروکراسی و پیچیدگی‌ها زیاد شود. در نتیجه سازمانی که باید سریع و دقیق عمل کند، سنگین و کند می‌شود.

یا در مثال ساده‌تر اگر قرار باشد یک معلم هم درس بدهد، هم امتحان بگیرد، هم خودش جواب سؤال‌ها را بنویسد، دیگر کی وقت دارد روی کیفیت درس تمرکز کند؟ سازمان غذا و دارو هم همین‌طور است. اگر بخواهد هم ناظر باشد، هم تاجر، هم سیاست‌گذار، نمی‌تواند درست از پس وظیفه اصلی‌اش بربیاید.

سازمان غذا و دارو چه کار باید بکند؟

بهترین سازمان‌های غذا و دارو در دنیا معمولا روی چند موضوع اصلی تمرکز دارند:

۱- بررسی علمی محصولات: یعنی مطمئن شوند هر دارو یا محصولی که به دست ما می‌رسد، از نظر علمی تأیید شده و بی‌خطر است.

۲- نظارت همیشگی: همیشه حواسشان به بازار باشد تا اگر مشکلی پیش آمد، سریع متوجه شوند.

۳- رعایت استانداردها: کاری کنند که همه تولیدکننده‌ها استانداردهای کیفیت را رعایت کنند.

۴- شفافیت:‌ همه چیز را با مردم در میان بگذارند تا اعتماد عمومی حفظ شود.

برای اینکه این کارها خوب پیش برود، سازمان غذا و دارو باید مستقل، چابک و متخصص باشد. اما اگر از این نقش اصلی فاصله بگیرد و بخواهد کارهای دیگری مثل سیاست‌گذاری اقتصادی یا مدیریت بازار را انجام دهد، به‌تدریج به‌جای داور، تبدیل به یک بازیگر در بازار می‌شود؛ و اینجاست که مشکلات شروع می‌شود.

تجربه دنیا چه می‌گوید؟

در کشورهای پیشرفته مثل آمریکا یا کشورهای اروپایی، سازمان غذا و دارو (مثل FDA یا EMA) خود را وارد مسائل اقتصادی و تجاری نمی‌کند. مثلا قیمت‌گذاری دارو را به سازمان‌های بیمه یا نهادهای اقتصادی می‌سپارند. تدارکات و تأمین دارو هم کار بخش خصوصی است. این سازمان‌ها فقط روی نظارت علمی و اطمینان از ایمنی و کیفیت محصولات تمرکز دارند. نتیجه‌اش چیست؟ هم سلامت مردم بهتر تأمین می‌شود و هم اعتماد عمومی به سیستم بالاتر می‌رود.

اما اگر سازمان غذا و دارو بخواهد همه کارها را خودش انجام دهد، مثل این است که یک نفر بخواهد هم آشپزی کند، هم غذا را سرو کند، هم بشقاب‌ها را بشوید! که در آخر هیچ نتیجه خوبی به دست نمی‌آید.

مشکل کمبود دارو و نقش سازمان

یکی از مسائل مهم، کمبود دارو است. همه ما می‌دانیم که کمبود دارو می‌تواند خیلی نگران‌کننده باشد. اما آیا حل این مشکل فقط وظیفه سازمان غذا و داروست؟

بر خلاف انتظار عده زیادی، جواب «خیر» است. کمبود دارو معمولا به خاطر مسائلی مثل مشکلات ارزی، سیاست‌های تجاری یا مدیریت ضعیف در زنجیره تأمین پیش می‌آید که بیشتر به نهادهای دیگر مثل وزارت بازرگانی یا بانک مرکزی ربط دارد. سازمان غذا و دارو یکی از اجزای این زنجیره است که فقط می‌تواند بخشی از این پازل را حل کند، نه اینکه کل بار را به دوش بکشد.

وقتی این سازمان درگیر تأمین و توزیع دارو می‌شود، ممکن است مجبور شود بین کیفیت دارو و دسترسی به آن، یکی را انتخاب کند. مثلا در شرایط بحران، برای اینکه دارو به دست مردم برسد، شاید استانداردهای ایمنی را کمی ساده‌تر بگیرد. این کار شاید در کوتاه‌مدت مشکل را حل کند اما در بلندمدت می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد.

راه حل چیست؟

سازمان غذا و دارو باید به اصل خودش برگردد: یک ناظر مستقل و قوی. مثل یک داور که فقط حواسش به رعایت قوانین بازی است. این سازمان باید روی بررسی علمی داروها، نظارت بر کیفیت تولید و پایش عوارض جانبی تمرکز کند. اگر قرار باشد وارد مسائل اقتصادی یا تدارکاتی شود، نه‌تنها منابعش هدر می‌رود، بلکه ممکن است به خاطر تعارض منافع، اعتبار خودش را هم از دست بدهد.

برای همین، پیشنهاد این است که سازمان غذا و دارو:

  • وظایف غیرتخصصی مثل قیمت‌گذاری یا مدیریت تأمین را به نهادهای دیگر واگذار کند.
  • با همکاری بخش خصوصی و نهادهای دیگر، سیستم نظارتی قوی‌تری بسازد.
  • شفافیت را بیشتر کند تا مردم بدانند چه اتفاقی در جریان است.

چرا این موضوع مهم است؟

سلامت ما به عملکرد درست این سازمان بستگی دارد. اگر سازمان غذا و دارو به‌جای نظارت، مشغول کارهای دیگر شود، ممکن است داروها یا محصولاتی به دستمان برسد که کیفیت لازم را ندارند. یا بدتر، ممکن است به‌دلیل کمبودهای غیرضروری، دسترسی به داروهای حیاتی سخت شود. برای همین، این سازمان باید مثل یک دیده‌بان هوشیار عمل کند، نه اینکه خودش وارد بازی تجارت و سیاست شود.

در نهایت اینکه اگر می‌خواهیم اعتماد مردم به سیستم سلامت کشور بیشتر شود، سازمان غذا و دارو باید نقش خود را درست و دقیق بازی کند: یک ناظر بی‌طرف که فقط به فکر سلامت ماست، نه چیز دیگر.

 

 

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز


  • گسترش نیوز



  • فرهنگ و جامعه


  • سازمان غذا و دارو؛ داور سلامت یا بازیگر بازار؟


  • سلامت


  • سازمان غذا و دارو؛ داور سلامت یا بازیگر بازار؟


کدخبر:
354497



۱۴۰۴/۰۳/۲۰ ۱۲:۲۸:۰۱

من رو دنبال کنید نویسنده:

گسترش نیوز

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند.  در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است.   در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده − ده =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • برگزاری آیین گرامیداشت روز موسیقی در خانه تاریخی قطب دزفول/ موسیقی دزفول سابقه‌ای چند هزار ساله دارد
    • جشن نهمین سالروز افتتاح موزه مجازی بین‌المللی هنر کودک با رویداد «ضرب‌آهنگ» برگزار شد
    • جوجه ریزی در شش ماهه دوم سال افزایش می‌یابد
    • کاهش سهم خرید توافقی نهاده های دامی در بازارگاه
    • ارزانترین ویزای دبی در سال ۱۴۰۴
    • پیشرفت در ساماندهی مسیر دسترسی به نقوش صخره‌ای تنگ چوگان
    • پیشرفت در ساماندهی مسیر دسترسی به نقوش صخره‌ای تنگ چوگان
    • پایان ۶ سال حصار فلزی بر قامت گنبد قابوس
    • «پل طبیعت» به رنگ طلایی درمی‌آید
    • شیائومی پا جای پای آیفون گذاشت / تصویر لو رفته از «۱۷ پرومکس» چینی
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!
    • ابزار ادرار سرپایی بانوان
    • اقامت دائم اسپانیا

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس
      • آموزش پایه نهم