گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۹
مرداد
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
اکنون وقت پایان‌دادن به فیلترینگ است / اگر نمی‌گذارند رفع‌فیلتر شود، رئیس‌جمهور بیاید در رسانه ملی اعلام کند

اکنون وقت پایان‌دادن به فیلترینگ است / اگر نمی‌گذارند رفع‌فیلتر شود، رئیس‌جمهور بیاید در رسانه ملی اعلام کند

در شرایطی که لایحه جنجالی مرتبط با فضای مجازی با قید دوفوریت به مجلس ارائه شده، جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس یازدهم، در گفت‌وگویی صریح، از پشت‌پرده تدوین و ارسال این لایحه می‌گوید. او معتقد است این طرح ادامه‌ همان سیاست‌های محدودکننده‌ گذشته است که حالا با ظاهری متفاوت دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

مرداد 8, 1404 6 دقیقه خواندن
چاپ خبر

تینا مزدکی_ در حالی که شورای عالی فضای مجازی همواره یکی از ارکان تصمیم‌سازی‌های کلان در حوزه اینترنت کشور به شمار می‌رود، لایحه بحث‌برانگیز «مقابله با انتشار محتوای خبری خلاف واقع در فضای مجازی» بدون طرح و بررسی در این شورا تدوین و با دو فوریت راهی مجلس شد؛ موضوعی که حتی با واکنش عزت‌الله ضرغامی، عضو همین شورا، مواجه شد. ضرغامی صراحتاً اعلام کرده بود که این لایحه پیش از ارائه به دولت و مجلس می‌بایست در شورای عالی فضای مجازی به بحث گذاشته می‌شد.

هم‌زمان، برخی چهره‌های دولتی نیز مخالفت علنی خود را با این لایحه اعلام کردند. احسان چیت‌ساز، معاون وزیر ارتباطات، در واکنشی صریح در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «لایحه‌ای که ادعای مقابله با دروغ دارد، در عمل به موتور دروغ‌سازی تبدیل می‌شود.»

اما اکنون ورق برگشته است. در جلسه امروز هیات دولت، استرداد این لایحه به تصویب رسید. سخنگوی دولت با اعلام این خبر گفت که رئیس‌جمهور بر شنیدن صدای مردم، کارشناسان و جامعه مدنی تأکید داشته و دارد؛ تصمیمی که نشان می‌دهد مطالبات عمومی، نقدهای تخصصی و نگرانی‌های جامعه در خصوص آزادی گردش اطلاعات و وضعیت اینترنت، در نهایت اثرگذار بوده‌اند.

با اینحال عنوان شدن این لایحه بحث‌برانگیز در مجلس، آن‌هم در شرایطی که همچنان نگرانی اقشار مختلف جامعه و کسب‌وکارها در خصوص وضعیت اینترنت وجود دارد، بار دیگر به دغدغه‌های موجود دامن زده است. در گفت‌وگو با جلال رشیدی‌کوچی نماینده مجلس یازدهم در خبرآنلاین، به بررسی بیشتر این لایحه پرداختیم.

محتوای طرح صیانت را با ظاهری جدید به مجلس فرستادند

رشیدی کوچه در پاسخ به این پرسش که چطور می‌شود لایحه‌ای با این سطح از اهمیت بدون هماهنگی با شورای عالی فضای به مجلس ارسال شود، گفت:«آن‌گونه که بنده از ماجرا برداشت کرده‌ام، این لایحه به‌صورت مشترک میان قوه قضاییه و دولت تهیه شده است. متأسفانه، به نظر می‌رسد بدون اطلاع دقیق از جزئیات یا تبعات آن، از سوی وزیر محترم دادگستری در هیئت دولت مطرح شده و سپس بدون بررسی دقیق ابعاد مختلف آن، با قید دو فوریت به مجلس ارسال شده است. آن طور که من متوجه شدم در این روند، نوعی شیطنت رخ داده است. در حال حاضر نیز برخی دوستان ما در دولت که با آن‌ها در ارتباط هستیم، نسبت به این موضوع ناراضی و معترض‌اند. حتی شنیده‌ام که آقای رئیس‌جمهور نیز در ابتدا اطلاع دقیقی از جزئیات این لایحه نداشته‌اند و پس از بالا گرفتن حساسیت‌ها در فضای رسانه‌ای، ایشان نیز پیگیر این موضوع شده‌اند.»

او تاکید کرد:«نکته جالب اینجاست که دو فوریت این لایحه با رأی بالایی در مجلس به تصویب رسیده و امروز نیز شاهد هستیم که فردی مانند آقای شریعتمداری از آن دفاع می‌کند و طبق معمول، منتقدان لایحه را مورد لطف قرار می‌دهد.»

اکنون وقت پایان دادن به فیلترینگ است /رئیس جمهور باید در رسانه ملی اعتراف کند، خواست فیلترینگ را بردارد اما نگذاشتند

این لایحه چیزی جز حمله به «اتحاد ملی» نیست

او معتقد است که چنین لایحه‌ای، ادامه‌ همان طرح موسوم به «صیانت» است و در این باره توضیح داد:« یعنی جریانات وابسته به جبهه پایداری و طیف تندروها، که در مجلس پیشین نتوانستند طرح صیانت را به سرانجام برسانند، اکنون با تغییر عنوان و کم‌وزیاد کردن بندهایی از آن، عملاً همان محتوا را در ظاهری جدید این بار در دولت چهاردهم به دست دولت آقای دکتر پزشکیان به مجلس فرستاده‌اند و به نظر می‌رسد مسیر مدنظر خود را پیش می‌برند. من این هشدار جدی را می‌دهم که اگر این لایحه به کمیسیون‌های تخصصی مجلس برسد، کمیسیون‌هایی نظیر کمیسیون فرهنگی و کمیسیون قضایی با توجه به ترکیب افراد حاضر در آن‌ها، از جمله آقایان رسایی، ثابتی و آقای تهرانی که همواره دنبال چنین مباحثی بوده‌اند، نتیجه‌ای که از آن حاصل خواهد شد کاملاً متفاوت و نگران‌کننده خواهد بود. چیزی که الان وجود دارد هم بد است، اما آنجا چیزی از این لایحه درست می‌کنند که واقعا می‌تواند ضرر بزند.»

این عضو مجلس یازدهم همچنین در پاسخ به این پرسش که محصول نهایی این تصمیم چه چیزی خواهد بود گفت:«مطرح کردن چنین مسائلی، آن‌هم در شرایط فعلی کشور پس از جنگ، در حالی که همه دم از حفظ اتحاد و همبستگی ملی می‌زنند و با مشکلات جدی‌تری همچون قطعی آب و برق، گرانی‌های مداوم و بحران‌های معیشتی روبه‌رو هستند، به نظر من چیزی جز حمله کردن به اتحاد ملی نیست و آقایان باید کلاهشان را کمی بالاتر بگذارند.»

او همچنین با تاکید بر این موضوع که حتی نمی‌توان به‌روشنی تشخیص داد این لایحه با چه نیتی به‌صورت ناگهانی مطرح شده است، گفت:« اگرچه از ذکر نام افراد معذورم، اما براساس اطلاعاتی از منابع کاملا مطلع در بدنه دولت به این نتیجه رسیدم که بسیاری از مسئولان حتی به این لایحه توجه کافی نکرده‌اند و از کنار آن به‌راحتی عبور کرده‌اند، بی‌آنکه به حساسیت‌های موجود توجه نشان دهند. این وضعیت، به نظر من، بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند در آینده پیامدهای جدی به همراه داشته باشد.»

اکثریت اعضای شورای عالی فضای مجازی، نگاه مثبتی به این لایحه داشتند

او همچنین در پاسخ به این پرسش که شورای عالی فضای مجازی در چنین تصمیماتی چه نقشی دارد، گفت:«مطابق آنچه در قانون آمده، سیاست‌های کلی و خط‌مشی‌های اصلی فضای مجازی کشور، به‌ویژه در حوزه‌هایی نظیر فیلترینگ و محدودسازی دسترسی، را باید شورای عالی فضای مجازی تعیین کند. اما این که راجع به این موضوع در شورا صحبتی نشده است ممکن است نشان‌دهنده این باشد که اکثریت اعضای شورای عالی فضای مجازی، که ترکیب‌شان برای ما روشن است، نگاه مثبتی به این لایحه داشته‌اند و از همین رو، نه آن را در دستور کار قرار داده‌اند و نه اعتراضی نسبت به آن ابراز کرده‌اند. در نتیجه، به‌نظر می‌رسد همان جریانی که در مجلس پیشین، طرح صیانت را مطرح می‌کرد، این‌بار با تغییر شکل، همان اهداف را در قالب یک لایحه پیگیری می‌کند. فقط تفاوت اساسی میان این این بود که قبلی در قالب “طرح” و این یکی در قالب “لایحه” به جریان افتاده است.»

او همچنین با توجه به اظهارنظر عزت الله ضرغامی گفت:« به نظر می‌رسد که این لایحه اصلا به شورای عالی فضای مجازی نرسیده است. حرف آقای ضرغامی درست است؛ چراکه قاعده و اصول صحیح این بود که چنین موضوعی ابتدا در شورای عالی فضای مجازی مطرح شود. اما آنچه در عمل دیدیم، ارائه ناگهانی و فوری این لایحه بود که ظرف تنها چهار یا پنج روز آماده می‌شود و با قید دو فوریت به مجلس ارسال می‌شود. در نهایت نیز مجلس، و مشخصاً همان نمایندگانی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردم، این لایحه را با رأی بالا در اولویت قرار داده و دو فوریت آن را تصویب کرده‌اند.»

کوچی همچنین بر این باور است که اگر این لایحه در شورای عالی فضای مجازی هم مورد بحث قرار می‌گرفت نتیجه متفاوتی از آن حاصل نمی‌شد.

کسانی هستند که نمی‌گذارند فیلترینگ برداشته شود

او در ادامه و در پاسخ به این پرسش که رئیس‌جمهور باید چه اقدامی برای رفع فیلترینگ انجام دهد، گفت:« من شخصاً نمی‌پذیرم که بگوییم قدرت لازم را ندارند. به هر حال، مسئولیت عمده در این زمینه بر عهده دولت است و نمی‌توان گفت که رئیس‌جمهور یا وزرا اراده‌ دارند ولی نمی‌توانند آن را اجرایی کنند. اگر واقعاً آقای پزشکیان با فیلترینگ مخالف هستند، باید صراحتاً در رسانه ملی حاضر شده و خطاب به مردم اعلام کنند که قصد دارند این فیلترینگ را بردارند اما کسانی هستند که نمی‌گذارند. اما تاکنون چنین موضع شفافی اتخاذ نشده است.»

اکنون وقت پایان دادن به فیلترینگ است

او در پاسخ به این پرسش که آیا اساساً راهکاری برای ایجاد اجماع جهت بازتعریف سیاست‌های اینترنتی وجود دارد گفت:«بله، راهکار وجود دارد. اما آنچه اهمیت دارد، وجود اراده سیاسی برای تحقق این اجماع است؛ اراده‌ای که به نظر می‌رسد هنوز شکل نگرفته است. من شخصاً به این نتیجه رسیده‌ام که اگر اراده‌ای برای اصلاح وجود داشت، تاکنون اقدامات مؤثری انجام شده بود. برای مثال، در همین شرایط بحرانی اخیر، با وجود فضای جنگی که بر کشور حاکم شد، بسیاری از جوانان و مردم، که حتی شاید در نگاه برخی مسئولان، همسو و همراه نبودند، با تمام توان وارد میدان شدند. آن‌ها در پلتفرم‌هایی مثل توییتر، اینستاگرام و تلگرام، جانانه وارد شدند، روشنگری کردند و به نفع کشورشان جنگیدند؛ گرچه این جنگ در بستر سایبری و فضای مجازی صورت گرفت. اما ما می‌بینیم که متاسفانه آقایان حتی این را هم نمی‎‌بینند. به نظرم باید کمی کلاهشان را بالاتر بگذارند و نگاه‌شان را اصلاح کنند تا این موضوعات را بهتر ببینند.»

او در پایان تاکید کرد که این وضعیت به ضرر تصمیم‌گیران است و گفت:« امیدوارم مسئولان به نقطه‌ای برسند که فیلترینگ را بردارند، فضای مجازی را باز کنند و اجازه دهند که مردم در بستری آزاد فعالیت کنند. ما در جنگ دیدیم که عکس بسیاری از ادعاهای گذشته آقایان رخ داد و به نظر من اکنون دیگر وقت پایان دادن به فیلترینگ است.»

۲۲۷۳۲۳

من رو دنبال کنید نویسنده:

خبرآنلاین

درباره خبرآنلاین خبرآنلاین که کار خود را از سال ۱۳۸۷ شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.مشی رسانه‌ای: مشی رسانه‌ای این خبرگزاری، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. این مجموعه اما نقد و تحلیل کارشناسانه دستگاه‌ها، عملکرد مسئولان و احزاب را وظیفه ذاتی خود می‌پندارد و آن را با هدف ارتقای دانایی جامعه، حق پرسشگری شهروندان و وظیفه پاسخگویی مسئولان با جدیت دنبال می‌کند. تحریریه خبرآنلاین همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.صورت‌بندی خبرآنلاین: صاحب امتیاز: علیرضا معزی مدیرمسئول: حسن لاسجردی شورای سردبیری: حسن لاسجردی . محمدرضا نوروزپور . فرهاد عشوندی . محمود ظهیرالدینی. داوود محمدی.سردبیر شبکه‌های اجتماعی: پایش: محمدباقر تهرانی ادمین: پوریا شاکریتحریریه: سیاست: فاطمه استیری اقتصاد: زهرا علی‌اکبری فرهنگ: حسین قره جامعه: مستوره برادران‌نصیری بین‌الملل: ابوالفضل خدایی ورزش: مرتضی رضایی چند رسانه‌ای: نوید صرافمرامنامه اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری خبرآنلاین اعضای تحریریه «خبرآنلاین»، اعم از خبرنگاران، نویسندگان، عکاسان، دبیران و سردبیران، مجموعه اصول و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند. این مرامنامه مقررات اداری یا مسائل انضباطی خبرآنلاین نیست، بلکه تنها اصول اخلاقی را تبیین می‌کند که روزنامه‌نگاران خبرآنلاین با رعایت آن، استقلال، اعتبار و درستکاری رسانه و مسئولیت‌ها و تحقق وظایف خود را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای نصب العین خبرآنلاین است. ۱. وظیفه آگاهی‌بخشی در راس وظایف حرفه روزنامه‌نگاری قرار گرفته است. انصاف و بی‌غرضی روزنامه‌نگار، خودداری وی از تبلیغ سیاسی و بازرگانی و مقاومت در برابر دیگر کانون‌های فشار، اصل خدشه‌ناپذیر روزنامه‌نگاران فعال در خبرآنلاین است. ۲. «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند که با رعایت مفاد مرامنامه اخلاقی کلیه آحاد جامعه را مخاطب خود بداند و همواره در چارچوب قانون اساسی به اصول دینی و معتقدات مذهبی و آداب و سنن گروه‌های مختلف قومی و فرهنگی، احترام بگذارد. ۳. روزنامه‌نگاران خبرآنلاین در انجام وظایف حرفه‌ای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران موسسه بلکه در برابر خوانندگان و منافع و مصالح جامعه مسئولیت دارند.‌ این مسئولیت اجتماعی‌ ایجاب می‌کند اطلاعات کامل و به روز برای عموم با حفظ آزادی اطلاعات به منظور احقاق حق دسترسی به اطلاعات ارائه شود. ۴. وظیفه کسانی که وقایع مربوط به هر موضوع را شرح می‌دهند یا تفسیر می‌کنند این است که دانش لازم را درباره آن موضوع به نحوی که گزارش‌دهی و تفسیر به صورت دقیق و منصفانه امکان‌پذیر باشد کسب کنند. ۵. رسالت اجتماعی حرفه روزنامه‌نگاری‌ ایجاب می‌کند که روزنامه‌نگار همیشه در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد. به موجب ‌این اصل، «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند. ۶. روزنامه‌نگاران «خبرانلاین» خود را موظف می‌دانند در صورت ارتکاب به اشتباه، هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنند. اگر چه کار روزنامه‌نگاری با سرعت عمل همراه است،‌ این الزام نباید مانع کوشش و جست‌وجو برای پی‌بردن به صحت و سقم اطلاعات شود. همچنین بروز هر اشتباهی را به سرعت اطلاع می‌دهند و آن را در روزنامه تصحیح می‌کنند. ۷. خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» بدون دخالت در ماجرا یا پیش‌فرض‌های خود، خبر و گزارش را تهیه و تنظیم می‌کنند. در عین حال «بی‌طرفی» به معنی بی‌نظر بودن «خبرآنلاین» و نویسندگان آن در قبال رویدادها نیست و روزنامه‌نگاران نظرات خود را در مقالاتی که تفسیر و تحلیلشان از مسائل است، بیان می‌کنند. ۸. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در انتشار مصاحبه‌های اختصاصی به حقوق مصاحبه‌شونده خود احترام می‌گذارند و متن تنظیمی مصاحبه را با رعایت حداکثر امانت‌داری منتشر می‌کنند. ضمنا در صورت درخواست مصاحبه‌شونده، ‌متن نهایی را به نظر او می‌رسانند و اصلاحات مورد نظر را اعمال و حتی در صورت انصراف وی از انتشار مصاحبه خودداری می‌کنند. ۹. به منظور رعایت حقوق مادی و معنوی خالقان و صاحبان آثار، خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» حاصل کار دیگران را بدون ذکر منبع و در صورت لزوم کسب اجازه، باز انتشار نمی‌کنند. امضای یک روزنامه‌نگار تنها پای مطلبی قرار می‌گیرد که حاصل کار خود اوست. هرگونه سرقت ادبی، مخدوش ساختن متن‌ها، تصاویر، اسناد و نیز حذف اطلاعات اساسی مربوط به رویدادها نزد روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مذموم و مطرود است. ۱۰. حریم خصوصی افراد محترم است و نباید بدون اجازه به آن وارد شد. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» با توجه خاص به حیثیت شخصی و زندگی خصوصی افراد، از تمامی مواردی که ممکن است با انتشار مطلب یا خبر آن به حیثیت افراد لطمه وارد آورد، اکیدا پرهیز می‌کنند. ۱۱. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» ادبیات پالوده و قلم متین را از مهم‌ترین ویژگی‌های خود می‌دانند و از لحن گزنده یا کلمات توهین‌آمیز علیه هیچ شخص یا نهادی، چه در خبر یا گزارش و چه در نظر، استفاده نمی‌کنند. ۱۲. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به طور مخفیانه از دوربین، میکروفن و یا دستگاه‌های ضبط صوت استفاده نخواهند کرد، مگر در زمانی که حق قانونی روزنامه‌نگار است، اما آشکارسازی لوازم فوق برای او مخاطره‌آمیز باشد. ۱۳. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» برای کسب خبر، صریحا خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند و هرگز همچون کارآگاه یا جاسوس عمل نمی‌کنند. آنان همچنین از تحت فشار قرار دادن افراد برای کسب خبر پرهیز می‌کنند. ۱۴. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» ضمن وقوف به آزادی خبر، تفسیر و انتقاد، می‌توانند از افشای منبع اطلاعات به جز صراحتی که قانون مطبوعات دارد (دستور مقام قضایی) خودداری کنند. محرمانه نگاه داشتن هویت منابعی که «خبرانلاین» نمی‌خواهد شناخته شوند، نافی ‌این اصل نیست که منابع خبری، جز در موارد استثنایی، باید به روشن‌ترین وجه معرفی شوند. از سوی دیگر ممکن است ناشناس ماندن اظهارکننده یک مطلب برای او فرصتی غیرمنصفانه فراهم آورد تا علیه دیگران سخن بگوید. در این صورت «خبرآنلاین» از انتشار اظهارات علیه دیگران توسط منبعی که نامش فاش نشود، پرهیز می‌کند. ۱۵. اولین و مهم‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی وکمی مطالب «خبرآنلاین» است.‌ این بدان معناست که توفیق «خبرآنلاین» در تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های دست اول نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه روزنامه‌نگاران آن است. ۱۶. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به حق دسترسی به مطالب، اخبار و گزارش‌های جمع‌آوری شده واقفند و پیش از انتشار مطالب تهیه شده مبادرت به فروش، واگذاری و افشای بخشی یا تمام آن مطلب به افراد خارج از خبرآنلاین علی‌الخصوص رسانه های رقیب، دوستان و وابستگان نزدیک خود نخواهند کرد. آنان با آگاهی کامل از خط‌مشی و سیاست‌های کلی روزنامه، متعهدانه و وفادارانه در جهت پیشبرد ‌این اهداف گام برمی‌دارند. ۱۷. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نام و عنوان «خبرآنلاین» را مورد استفاده شخصی قرار نمی‌دهند. آنان کارت‌های خبرنگاری خود را تنها در مواقع کسب خبر و امور مرتبط با حرفه خود یا ورود به سازمان‌های دولتی یا خصوصی به کار می‌گیرند. ۱۸. اظهارنظر نسبت به شخصیت‌های مورد توجه مخاطبان از جمله هنرمندان و ورزشکاران در قالب گفت‌وگو و یا نوشته از سوی روزنامه‌نگاران نباید کیفیت محتوا را تا سرحد نشریات زرد پایین آورد. ۱۹. از آنجا که کسب اخبار دست اول و انتشار آن یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌هاست و ‌این فرآیند منجر به جذب مخاطب بیشتر برای یک رسانه می‌شود، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تمامی رسانه‌های خبری دیگر اعم از رسانه‌های چاپی، الکترونیکی، تصویری و صوتی را که در جهت تضاد و یا حتی همسو با رسانه خود هستند رقیب حرفه‌ای می‌انگارند و بر ‌این اساس، همکاری و فعالیت با آنان (در هر سطحی) را بدون مشورت و صلاحدید حوزه سردبیری، مغایر با تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای می‌دانند. ۲۰. ارائه هرگونه اطلاعات محرمانه داخلی و اداری خبرآنلاین مغایر با وجدان و مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران در قبال مجموعه خبرآنلاین است. ۲۱. داشتن صفحات شخصی در فضای مجازی حق مسلم هر فرد است. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نیز ازاین قاعده مستثنی نیستند. مهم نیست که تا چه میزان تلاش می‌کنند مطالبشان متمایز از مطالب موجود در خبرآنلاین باشد؛ بلکه نکته‌ اینجاست که به‌ هر حال مخاطبان، آنها را به عنوان روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» می‌شناسند و دیدگاه‌ها و نظراتشان را مرتبط با خط‌مشی آن تلقی می‌کنند. با علم به‌ این موضوع، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» هرگونه فعالیت مجازی، حضور در شبکه های اجتماعی و یا مصاحبه و سخنرانی بدون در نظر گرفتن صلاحدید خبرآنلاین را مغایر با وجدان اخلاقی و حرفه‌ای خود می‌دانند. ۲۲. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» از نوشتن در مورد مسائلی که نفع مستقیم مادی برای آنها و وابستگانشان دارند، پرهیز می‌کنند. از اطلاعاتی که به واسطه شغلشان به دست می‌آورند برای کسب منافع مالی و اقتصادی استفاده نمی‌کنند و این اطلاعات را به‌ این منظور در اختیار بستگان یا دوستانشان قرار نمی‌دهند. ۲۳. هرگونه مشارکت و همکاری تعهدآور با سازمان‌های حوزه فعالیت خود (اعم از استخدام، همکاری پاره‌وقت، انجام پروژه‌های مشترک و ارائه مشاوره و غیره) از نظر روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مورد پذیرش نیست. چرا که ‌این نوع وابستگی‌ها به سازمان‌هایی که تحت پوشش خبری ‌این رسانه قرار دارند، بدون شک دیدگاه‌ها و نظرات روزنامه‌نگاران را به مرور زمان تحت‌ تاثیر خود قرار می‌دهد و از بازده کاری آنان می‌کاهد. ۲۴. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در مورد پذیرش هدایایی که از طرف اشخاص یا سازمان‌ها و نهادها ارائه می‌شود احتیاط می‌کنند. هر هدیه‌ای که ‌این شائبه را به وجود ‌آورد که در قبال آن انتظار همدلی به هنگام تهیه مطلب وجود دارد فورا پس داده می‌شود. اگر به روزنامه‌نگاری مستقیما پیشنهاد همکاری در قبال دریافت هدیه ارائه شد، موضوع را به مدیران مجموعه اطلاع می‌دهد و چنین موضوعی ممکن است بنا به صلاحدید سردبیر به اطلاع خوانندگان برسد. در عین حال روزنامه‌نگاران فعال در «خبرانلاین» هدایای ارزان‌قیمتی را که با «حسن نیت» ارائه می‌شود با احترام می‌پذیرند. هدایای گران‌تر را محترمانه باز می‌گردانند یا در اختیار روزنامه قرار می‌دهند تا به مصارف عمومی برسد. جوایز و هدایای بزرگداشت رسمی روزنامه‌نگاری از ‌این قاعده مستثنی است. ۲۵. روزنامه‌نگاران فعال « خبرآنلاین» سفرهایی را که هزینه آن به عهده سازمان و نهاد خاصی است قبول نمی‌کنند مگر با اجازه روزنامه و در صورت مهم بودن اطلاعاتی که قرار است در سفر جمع‌آوری شود.تبیین مواضع خبرگزاری «خبرآنلاین»: چگونه اصولگرایانی هستیم؟ با توجه به دوقطبی موجود ،‌ ما به اصولگرایان تعلق داریم و بدیهی است به اصول مشترک، باورمند و ملتزمیم که به دلیل رعایت اختصار از شرح آن صرف نظر می شود . آن چه در زیر می آید ما را از سایر جریان ها بویژه جریان غیر اصولگرایی متمایز می سازد؛ در عین حال با عنایت به گستردگی طیف اصولگرایی ، به برخی تفاوت برداشت های ما با سایر عزیزانی که در این طیف تعریف می شوند اشاره شده است: ۱. اصول مشترک جبهه اصولگرایان اعتقاد و التزام به اسلام ، انقلاب ، نظام ، امام و رهبری است. هر جریان یا فردی که به این اصول واقعا معتقد و ملتزم باشد و قرائت او از این اصول براساس قرائت رهبری باشد ، اصولگراست ، هر چند درسایر مسائل دارای سلوک، نظرات و سلیقه های متفاوتی باشد . به عبارت بهتر ، نقطه کانونی همه اصولگرایان، بینش واحد است و تمایزات آنها فقط در روش و منش نمود می یابد. ۲. پرده پوشی وکتمان انتقاد به همه دستگاه های کشور را، حتی آنهایی که توسط اصولگرایان اداره می شوند روا نمی دانیم و تمجیدات بی مبنا را ‌مصداق تعصب جاهلی قلمداد می کنیم. ۳. اتکای برخی سیاسیون به رسانه های فارسی زبان بیگانه علاوه برآن که نوعی توهین به رسانه های داخلی قلمداد می شود ،‌ مصداق حدیث خانواده را نزد غیربردن است. نباید فراموش کنیم اساس تاسیس رسانه های فارسی زبان توسط دولت های مخالف ایران ، فعالیت حرفه ای نیست و بنابراین یک عنصر هوشمند و دلسوز منافع ملی، تحت هیچ شرایطی، حتی بی مهری عامدانه ، بازیچه نمی شود و در این دام نمی افتد. ۴. معتقدیم می توان با افراد و افکارمخالف بود و مرزبندی داشت ولی در عین حال آنان را محترم شمرد. ادبیات دور از ادب را نشانه صراحت یا انقلابی گری نمی دانیم. ۵. بسنده کردن به افراد همجور را نوعی تعصب قبیله ای می شماریم که ضمنا کیان کشور را نیز به مخاطره افکند. بر همین منوال با خط کشی های سیاه و سفیدکه به رادیکالیسم دامن می زند موافق نیستیم. خود و هم مسلکان جناح متبوع را مصداق تام دیانت، حقیقت،‌ سلامت، ولایت، صداقت، خدمتگزاری،‌ انقلابی گری و حافظ ارزشها نمی دانیم تا به تبع آن هر کسی را که مثل ما فکر نمی کند جرثومه لاابالی گری ، فساد، خیانت و بطلان بنامیم. ۶. تقسیم بندی های کور و بدون مبنا سبب می شود کشور را از ظرفیت انسانی انقلاب محروم کنیم. به عبارت بهتر عدم استفاده از توانایی مدیرانی در درون خانواده بزرگ انقلاب که برای تربیت آنان، هزینه شده است علاوه برآن که انسجام و همدلی را به تاخیر می اندازد و تخم کینه را می پروراند به پیشرفت کشور نیز آسیب می رساند و الگوی خوبی در مصرف نیروی انسانی نیست. این سخن به معنای آن نیست که جناح مستقر ، مصادر کلیدی و راهبردی را در اختیار رقیب قرار دهد و یا سیاستگذاری های مهم به مدیرانی سپرده شود که با جریان غالب ، همسو نیستند و یا از ارزشهای محوری نظام کوتاه می آیند بلکه به معنای آن است که از تجربیات و مهارت های آنان در جایگاه های غیرحساس استفاده شود تا ضمنا با امید به طلوع دوباره به نشاط فضای اجتماعی و مدیریتی کشور مدد رساند نه آن که هرکس از مانیست ، به طورکل از صفحه و صحنه مدیریتی کشور حذف شود. سیاست اصولی و راهبردی «جذب حداکثری ، دفع حداقلی » ضمنا به حفظ مدیران کشور در داخل نظام کمک می کند و مانع از «گریز از مرکز» می شود. ۷. انتقاد درآموزه های دینی ، حق و بلکه وظیفه امت برحاکمان است و درجهان معاصر نیز از حقوق شهروندی قلمداد می شود . طبیعی است که انتقاد در رسانه ها جلوه بیشتری می یابد و از همین رو یکی از کارکردهای محوری رسانه ها ، ‌انتقاد دانسته می شود و لذا در قانون مطبوعات نیز به رسمیت شناخته شده است. همه مدیران ، مطابق خطابه های معمولشان ، طرفدار نقدند ! اما بسیاری از آنان ، بلافاصله با قید «سازنده» هر نقدی را که به مذاقشان خوش نیاید مشمول انتقاد غیرسازنده یا مخرب می دانند . ازدیدگاه بسیاری از مدیران،‌ نقد یعنی قربان صدقه رفتن در مطلع کلام و سپس بیان فهرست کامل محاسن فرد یا کار ، و احتیاطا" چند جمله کوتاه و البته غیرمهم در بیان کاستی ها؛ آن هم موضوعاتی کاملا فرعی و پیش افتاده که پاسخ های «افکار عمومی راضی کن» از قبل در چنته منقود آماده باشد. کم تحملی مدیران کشور نسبت به انتقاد- که متاسفانه برخاسته از فرهنگ عمومی ماست - به زیان کیان کشور است ، ضمن آن که مساوی دانستن هر انتقاد به یک فرد یا دستگاه را مساوی انتقاد به کلیت نظام دانستن ، بهانه ای برای فرار از لوازم مسئولیت پذیری است . اگرچه انتقاد نباید توهین آمیز باشد اما گمان می رود گونه شناسی کشف شده توسط مدیران اجرایی و جعل صفت هایی چون سازنده ، منصفانه ومخرب - که در ادبیات سیاسی و رسانه ای کشورباب شده است- به منظور تعطیل کردن اساس انتقاد است. نیت فرد منتقد ،‌ چندان نقشی در موضوعیت نقد و محتوای آن ندارد . به زعم ما نقد باید فنی ، مستدل و روشمند باشد و حتی اگر نیت صالحانه و خیرخواهانه نداشته باشد و با هدف تخریب نیز صورت بگیرد و یا راه حل ارائه نکند می تواند نقد نامیده شود ، هر چند چنین نقدی بدون شک در اثربخشی بر فرد یا دستگاه ذیربط ، جا افتادگی اجتماعی و داوری عامه تاثیر منفی دارد . شرط اصلی نقد، رعایت چارچوب های کارشناسی است نه نیت مستتردر آن . اما درهرصورت نقد نباید متضمن دروغ ، توهین، تحقیر و افترا باشد زیرا در آن صورت منطقا نقد نامیده نمی شود بلکه بترتیب دروغ ، ‌توهین ،‌ تحقیر و افتراست! نمی توان نقدی را که متضمن بیان نقاط قوت فرد یا عمل نیست و صرفا کاستی ها را بیان می دارد نقد نادرست خواند ، هرچند که اخلاقا" بهتر است نقاط قوت نیز بیان شود. یادمان باشد بررسی صحت و سقم در وظایف منطق می گنجد و صدور حکم حسن و قبح در دایره اخلاق . لذا گفته می شود چنان نقدی ، درست است ولی ممکن است اخلاقی نباشد یا تهی از اثر شود. نقد، کفه ترازو نیست که بگوییم باید تساوی رعایت شودزیرا بحمدالله تریبون های رسمی هردستگاه به اندازه کافی زحمت تمجید را متقبل می شوند ! پس قرار نیست در هنگام نقد ، بحث مستوفایی درکمالات فــرد یا عمل مورد انتقاد داشته باشیم. گزاره های قبل البته به معنای آن نیست که به خود اجازه می دهیم که نیت تخریبی بر نقدهای ما سایه بیفکند. ۸. برخی اصول قانون اساسی جنبه رکن دارد. مقولاتی نظیر حاکمیت دینی ، ولایت فقیه ، رجوع به رأی مردم ، آزادی های مدنی ، حقوق شهروندی و عدالت گستری . این اصول ، روح حاکم بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را تشکیل می دهندو نقطه متمایز مردمسالاری دینی با دمکراسی لیبرال یا حکومت های خودکامه است . براین مبنا کسانی را که به نام اصلاح طلبی یا هر نام دیگر به اصول محوری قانون اساسی بی اعتنایند داخل نظام نمی دانیم و با آنان مرزبندی روشنی داریم . ۹. ولایت فقیه، یک ایده دینی و از اصول محوری قانون اساسی ماست که نه مثل برخی اصلاح طلبان ، ‌از روی اضطرار بلکه بدان باور داریم. علاوه بر این جنبه دینی و قانونی، عقل نیز با توجه به شرایط عمومی کشور و جو تخاصم بین المللی به وجود اصل و مصداق آن حکم می دهد . ما نه تنها به دلیل تصریح ولایت فقیه در قانون اساسی به آن التزام داریم بلکه به دلیل مفهوم ولایی آن که نشات گرفته از تفکر شیعی است به آن پایبندیم . یکی از تفاوت های اصولگرایان با دیگر جریان های سیاسی در نگاه و تلقی آنان از رهبری است . اگر چه کسی که به حکم حکومتی گردن می نهد (‌حتی اگر آن را قبول نداشته باشد) مأجور است اما اصولگرایان ، اطاعت را به امری درونی تبدیل کرده اند و عنصر«قبول» را نیز به آن افزوده اند . درست است که قائل نبودن شأن و اختیاری بیشتر ازآن چه که در قانون اساسی برای ولایت فقیه و رهبری درج شده است اندیشه ای انحرافی یا حرکتی ضد انقلابی محسوب نمی شود اما اصولگرایان ، نظر رهبری را ملاک می دانند و راهبردها ، سیاستها و مواضع خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. از دیدگاه اصولگرایان ، رهبری فقط یک رکن مهم در نظام دیوانی کشور و یا مقامی که مطابق قانون اساسی بر سه قوه نظارت دارد نیست بلکه جنبه ای معنوی و عاطفی نیز دارد و سمبل کشور، محور وحدت و فصل الخطاب منازعات است و از این رو یک نعمت محسوب می شود که شکرانه آن ، همسویی و اطاعت است ، نه بهانه های ظاهرا" مستدل و حقوقی برای رفع تکلیف یا فرار از ولایت پذیری . در عین حال ، برخلاف افراد شعار زده اشعری مسلک ، بین سلیقه شخصی ، توصیه ، الزام و حکم حکومتی تفاوت قائلیم که هریک الزامات متفاوتی دارند . ۱۰. اصل استقلال و تفکیک قوا ضرورتی جدی است که به قوام ملک می انجامد زیرا قدرت گرفتن انحصاری هر قوه ، زمینه ساز خودکامگی است . دولت قوی حق دارد از تمامی ظرفیت های قانونی خود استفاده کند و تمامی شئون اداری و اجرایی کشور را مطابق قانون اساسی در اختیار داشته باشد . مجلس مقتدر از ساز وکارهای قانونی خود (‌قانونگذاری ، تصویب اسناد بالادستی ، بودجه سالانه ، سوال ، تحقیق و تفحص ، رای اعتماد ، استیضاح وزیران ، عدم کفایت رئیس جمهور ، دیوان محاسبات و عضویت در شوراهای فرا دستگاهی) استفاده می کند و در عین حال ، ‌همگان به داوری دستگاه قضا گردن می نهند. با وجود قوه قضائیه مقتدر است که حاشیه های امنیت برای همه ،‌ بالسویه رنگ می بازد و هیچ عنصر صاحب قدرت یا مدیری جرات قانون شکنی ، ظلم به دیگران و فساد به خود نمی دهد و متقابلا بازار افشاگری های خطابه ای و خیابانی تعطیل می شود و کسی جرات نمی کند به دیگری اتهام بدون سند زند. ۱۱. آئین نامه اخلاقی- حرفه ای خبرآنلاین قبلا و به صورت رسمی اعلام شده است و مواضع ده گانه بالا نیز به تدریج و حسب ضرورت تکمیل خواهد شد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پانزده − نه =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • هسته‌ای در کشاورزی ــ ۱۹ | یکپارچه‌سازی فناوری هسته‌ای با کشاورزی دقیق
    • «نجات آب» _ ۳ | ضرورت جدی گرفتن سیاست «نظام تعرفه‌گذاری هوشمند آب کشاورزی»
    • نظر کاربران درباره رستوران ایلان ماسک | صف 5 ساعته برای تجربه فناوری و فست‌فود
    • رد طرح پیشنهادی وزارت میراث و تخصیص اعتبار به خریداران صنایع دستی
    • برگ برنده سامسونگ در رقابت با آیفون/ متفاوت‌ترین پرچمدار در راه است
    • دیدگاه خطرناک ایلان ماسک درباره جنگ
    • سقوط شدید قیمت شیبا اینو/ شیبا صفر می‌شود؟
    • شرایط ویژه وام خرید خودرو برای جانبازان؛ این قشر فراموش نشد
    • بازنشستگان چشم انتظار تصمیم مهم دولت
    • افتتاح حساب ویژه برای حقوق بازنشستگان تعیین تکلیف شد
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس
      • آموزش پایه نهم