گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
۲۲
خرداد
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی

تمرکز تعطیلات در فصول خاص مانع توسعه گردشگری داخلی

عضو هیات علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: تمرکز تعطیلات در فصول خاص و ناهماهنگی بین تعطیلات آموزشی و اداری موجب شده، تعطیلات در کشور به توسعه گردشگری داخلی منجر نشود.

خرداد 10, 1404 4 دقیقه خواندن
چاپ خبر

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم‌اندیشی استادان و خبرگان دانشگاهی با موضوع «ساماندهی تعطیلات با هدف حمایت از گردشگری داخلی» برگزار شد.

سید سعید هاشمی رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ در این نشست با انتقاد از غیر مستند بودن آمار حوزه گردشگری گفت: انتظار داریم وزارت میراث‌فرهنگی و مرکز پژوهش‌ها یک راهکار مناسبی را در نظر بگیرند تا موضوع روشن شود.

وی با اشاره به عوامل و متغیرهایی که بر روی ساماندهی تعطیلات جهت توسعه گردشگری اثرگذار هستند، تصریح کرد: می‌دانیم که ساماندهی تعطیلات می‌تواند در توسعه گردشگری داخلی تأثیر داشته باشد اما اینکه متغیر اقتصادی و جمعیت شناختی چه میزان اثری روی تبدیل تعطیلات به گردشگری دارد باید مورد بررسی قرار گیرد.

سعید شفیعا معاون دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این نشست گفت: نزدیک به ۷۰ درصد گردشگری داخلی در استان‌های خراسان رضوی، مازندران، تهران و به تازگی در فارس انجام می‌شود. این داده‌ها در بازه زمانی ۱۳ ساله جمع‌آوری شده‌اند.

وی بیان کرد: به جای زیر سوال بردن نظام اداری در گردشگری باید به دنبال راهکارهایی در راستای ایجاد ظرفیت برای دسترس‌پذیری گردشگری در کشور باشیم. حوزه گردشگری یک حوزه برون بخشی است و ما فقط نمی‌توانیم وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری را محور قرار دهیم. هر چند در زمینه حساب‌های اقماری دچار عقب ماندگی هستیم اما برآیند کار تأثیرپذیری از اقتصاد عمومی و وضعیت جامعه و قیمت تمام شده خدمات فقط در حوزه وزارتخانه نیست.

شفیعا بیان کرد: ساماندهی تعطیلات به عنوان یک بستر برای مقابله با دوران پرفشار و کم فشار تقاضا را پیشنهاد می‌دهیم در واقع می‌خواهیم مکانیزیم برای هدایت تقاضا در زمان‌های مطلوب داشته باشیم و به دنبال این هستیم بر مبنای داده‌های موجود زمینه‌های این مسأله را بررسی کنیم.

مهدیه بُد عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت گردشگری داخلی در برنامه‌ریزی کشور تصریح کرد: گردشگری داخلی از بعد اثرات اجتماعی، فرهنگی، سلامت و… برای افراد جامعه حائز اهمیت است و از طرف دیگر با بهبود تسهیلات و زیر ساختهای گردشگری زمینه برای جذب گردشگر بین‌المللی هم ایجاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تعطیلات به‌عنوان عاملی کلیدی در ایجاد زمان فراغت، نقش مهمی در تحریک تقاضای گردشگری داخلی ایفا می‌کند. ایران با وجود جاذبه‌های غنی تاریخی، فرهنگی و طبیعی، ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری دارد، اما اکنون به صورت بالفعل مورد استفاده قرار نگرفته است. تمرکز تعطیلات در فصول خاص (مانند نوروز)، توزیع نامتوازن در طول سال و ناهماهنگی میان تعطیلات آموزشی و اداری از جمله عواملی است که موجب شده، تعطیلات در کشور به توسعه گردشگری داخلی منجر نشود.

بُد اظهار کرد: در ایران به دلایلی چون تغییرات سالانه تقویم و پراکندگی تعطیلات، ساماندهی تعطیلات به جای افزایش آن، لازم به نظر می‌رسد. این اقدام با فرض وضعیت اقتصادی قابل قبول جامعه، نه تنها فرصت‌های گردشگری داخلی را گسترش می‌دهد، بلکه با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در مناطق محروم، به رونق صنعت گردشگری کمک می‌کند.

مهدی باصولی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ نیز در این نشست گفت: توسعه گردشگری داخلی یک کل است که ساماندهی تعطیلات جزئی از آن است. در واقع عنصر زمان تعیین‌کننده وجه ارتباط بین انتخاب سفر در گردشگری داخلی است. با افزایش زمان تعطیلات به دسترسی بیشتر سفر کمک خواهیم کرد. اما با نگاه علم محور توزیع زمانی در کنار مفهوم عرضه و تقاضا معنی پیدا می‌کند.

او افزود: این افزایش تعطیلات را هم در عرضه و هم در تقاضا باید بتوان مدیریت کرد. اگر تسهیلات عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری به میزان کافی نباشد، افزایش تقاضا تنها منجر به هرج و مرج در سیستم گردشگری داخلی خواهد شد.

سید مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست گفت: منشأ تعطیلات ما عمدتاً مذهبی هستند، این تعطیلات با ارزش‌ها و فرهنگ جامعه ارتباط دارند.

او افزود: تمامی مناطق ایران دارای رویداد مختص خود هستند که با ظرفیت‌سازی قابلیت تبدیل شدن به جاذبه فرهنگی را خواهند داشت که منجر به جذب گردشگر داخلی و بین‌المللی خواهد شد.

فاطمی اظهار کرد: به طور کلی سینوس سفر داخلی در ایران به شکل منحنی با اختلاف بسیار زیاد است، اما این منحنی در کشورهای دیگر به خط صاف نزدیک شده است اما در ایران به این گونه نیست، در کشورهای دیگر با برگزاری رویداد این منحنی را به خط صاف نزدیک کرده‌اند.

مدیرکل گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: همچنین تلاش‌هایی در خصوص شفاف‌سازی آمارها با استفاده از امکانات دکل‌ها مخابراتی انجام شده اما نیاز است این موضوع به صورت رسمی و قاعده‌مند پیگیری شود. سفرها در ایام پیک و بعد از آن برای دولت هزینه‌بر است چرا که در یک بازه زمانی باید تخت‌ها اضافه شوند و در یک بازه زمانی باید تخت‌ها انبار شوند و این جابجایی برای دولت هزینه‌بر است و باید برای آن راهکاری اندیشید.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × پنج =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • هدیه ویژه دولت به بازنشستگان قطعی شد
    • علت پاسخ منفی آرژانتین به بازی دوستانه با ایران
    • افشاگری بزرگ کنعانی زادگان پس از تمدید قرارداد با پرسپولیس
    • پدیده جوان لیگ برتر استقلال را دور زد
    • استقلال از بمب نقل و انتقالاتش رونمایی کرد/ چهار خارجی در راه استقلال
    • مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام فولاد سنگان برگزار شد
    • آیا راه برای صعود ENA باز می‌شود؟
    • جدا سازی بورس از قلب صنعت مالی | صدایی شنیده نشد
    • صعود تاریخی نقره | طلا دیگر تنها نیست
    • دوست استراتژیک آمریکا به ایران چراغ سبز داد
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو

    [email protected]

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی