بازی ایران و بلژیک رکورد مصرف اینترنت را شکست/ پیک ترافیک ۳۷.۵ درصد افزایش یافت
بازی شب گذشته ایران در جام جهانی ۲۰۲۶ بالاخره طلسم پیک ترافیک اینترنت را بعد از قطعی ۸۸ روزه شکست و به عدد ۷.۵۶ ترابیت بر ثانیه رسید.
به گزارش خبرآنلاین، در حالی که از بعد از اتصال نسبی اینترنت از پنجم خرداد ۱۴۰۵، پیک ترافیک مصرفی هیچگاه از ۵.۵۰ ترابیت بر ثانیه بیشتر نشده بود آمارهای شرکت ارتباطات زیرساخت (زیرمجموعه وزارت ارتباطات) نشان میدهد ترافیک اینترنت شب گذشته (۳۱ خردادماه) به ۷.۵۶ ترابیت بر ثانیه رسیده است.
به نقل از زومیت، نمودارهای ترافیکی سایت IRIX در ۲۴ ساعت گذشته دو قله دارد که نشان میدهد در ساعت ۲۳:۲۲ و ۰۰:۲۲ مصرف اینترنت به اوج خود رسیده است. بر اساس آن افزایش ترافیک از ساعت ۲۲:۳۰، همزمان با سوت داور شروع شده است. بین دو نیمه یک افت مصرف ترافیک پشت سر گذاشته شده و بعد از آن، دوباره نمودار به رکورد جدیدی رسیده است.
رکورد این مصرف در دست تهرانیها است و بعد از آن تبریز بیشترین میزان استفاده از اینترنت را دارد. در رتبههای بعد اصفهان و مشهد هستند که بیشترین حجم اینترنت را در این بازه زمانی مصرف کردهاند.

این اتفاق در حالی رخ داده که پیش از این بازی، مسابقه ایران-نیوزلند نتوانسته بود ترافیک مصرفی اینترنت را جابهجا کند. حداکثر پهنای باند مصرفی (پیک ترافیک) در روز سهشنبه ۲۶ خرداد روی عدد ۵.۴۹ ترابیت بر ثانیه متوقف شده بود.
این توقف میتواند دو معنا داشته باشد: احتمال اول این که پخش بازی اول ایران در جام جهانی ۲۰۲۶ در ساعت ۴:۳۰ صبح یک روز در میانه هفته تماشاچیان زیادی را پای اینترنت و تماشا نکشانده است. احتمال دیگر این است که شبکه اختلال زیادی داشته که باعث شده بود مصرف اینترنت در حوالی ۵.۵ ترابیت بر ثانیه به اشباع برسد.
نکته مهم دیگر این که در بازی ایران-نیوزلند کلادفلر با اختلال شدیدی مواجه شده و حجم تبادل دادهها نسبت به زمان مشابه در هفته گذشته، افت محسوسی را تجربه کرده بود ولی اگرچه هنوز دیتاسنترها به اینترنت متصل نشدهاند اما نمودارهای ۲۴ ساعت اخیر کلادفلر نشان میدهد که اختلالها از روز گذشته نسبت به هفته پیش کمتر شده است.
۵۸۵۸


