چرا به اهواز شهر پل ها میگویند؟
پل های اهواز، یکی از مهمترین جاذبه ها و نمادهای اصلی این شهر هستند. این پلها بر روی رودخانه کارون ساخته شدهاند و نقش مهمی در تسهیل رفت و آمد شهروندان دارند. علاوه بر این، آنها به دیدنیهای زیبا و تاریخی شهر تبدیل شدهاند. فهرست پلهای اهواز: ۱. پل سیاه اهواز ۲. پل سفید اهواز […]
پل های اهواز، یکی از مهمترین جاذبه ها و نمادهای اصلی این شهر هستند. این پلها بر روی رودخانه کارون ساخته شدهاند و نقش مهمی در تسهیل رفت و آمد شهروندان دارند. علاوه بر این، آنها به دیدنیهای زیبا و تاریخی شهر تبدیل شدهاند.
فهرست پلهای اهواز:
۱. پل سیاه اهواز
۲. پل سفید اهواز
۳. پل سوم (پل ترانزیتی)
۴. پل چهارم (پل سلمان فارسی)
۵. پل پنجم (پل دانشگاه)
۶. پل ششم (پل فولاد)
۷. پل هفتم (پل علی بن مهزیار اهوازی)
۸. پل هشتم (پل کابلی)
۹. پل نهم (پل سپهبد قاسم سلیمانی)
۱۰. پل طبیعت کیانپارس اهواز
۱۱. پل پارک جزیره
۱. پل سیاه اهواز
پل سیاه اهواز، که اولین پل اهواز است، در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی (سلسله پهلوی، پهلوی اول) ساخته شد. این پل از نوع فلزی با فونداسیون بتنی است و روی بستر سنگی کف رودخانه کارون قرار دارد. پل سیاه تابعیت اداره کل راه آهن جنوب است و خط آهن بندر امام خمینی را به راه آهن سراسری خرمشهر – تهران – شمال متصل میکند. این پل دارای دو خط رفت و برگشت برای عبور قطار و دو مسیر با عرض یک متر برای تردد عابران است. پل سیاه از ساحل غربی کارون (ساحل کیانپارس) به راحتی قابل دسترسی است.
پل سیاه اهواز در نزدیکی (یا درست در محل) پل تاریخی اهواز ساخته شده است. در زمان جنگ جهانی دوم، این پل به عنوان مسیر حمل آذوقه، نیرو و مهمات ارتش روس استفاده میشد و در پیروزی متفقین نقش مهمی داشت. به همین دلیل به آن لقب “پل پیروزی” داده شد و بعدها به دلیل رنگ سیاه بدنه و پایهها و ظاهر فلزی، به “پل سیاه” و “پل فلزی” شهرت یافت.
پل سیاه اهواز دارای عرض ۶ متر و ارتفاع ۱۰ متر است. در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵متأسفانه، اطلاعات بیشتری در مورد پل سیاه اهواز در دسترس نیست. اطلاعاتی که در دسترس دارم تا سال 2021 است و شاید در سالهای بعدی تغییراتی در مورد این پل صورت گرفته باشد که من آگاه نیستم. برای اطلاعات دقیقتر و بهروزتر درباره پل سیاه اهواز، بهتر است با منابع معتبر محلی یا سازمانهای ذینفع مربوطه تماس بگیرید.
پل سفید اهواز
پل سفید اهواز، یا پل هلالی و یا پل معلق، یکی از زیباترین پلهای شهر اهواز است. این پل در اتصال خیابان طالقانی (میدان شهدای اهواز) به خیابان فلسطین قرار دارد. رنگ سفید پایهها و بدنه پل، دلیل نامگذاری آن به پل سفید است. این سازه، اولین پل معلق ایران است و با نورپردازی جذاب، منظرهی دیدنی شهر در شب و غروب را فراهم میکند. پل سفید به نمادی از اهواز تبدیل شده است و جاذبهای محبوب برای علاقهمندان به فرهنگ و طبیعت است.
پل سفید اهواز، که دومین پل رودخانه کارون پس از پل سیاه است، در سال ۱۳۱۲ شمسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاد ساخت آن برای تسهیل عبور و مرور شهروندان مطرح شد. در سال ۱۳۱۳ و پس از تعیین موقعیت پل روی رودخانه کارون، این پروژه با مسئولیت اجرایی یک زوج مهندس آلمانی آغاز شد. پل معلق اهواز دارای دو قوس بتنی به طول ۱۲ و ۲۰ متر است. ساخت پل تا زمان نصب قوس دوم به خوبی پیش رفت؛ اما انگلیسیها لوازم و جرثقیلهای لازم برای نصب قوسها را پس گرفتند. مهندس آلمانی نتوانست اتمام ساخت پل را ببیند؛ اما همسر وی با وسایل ابتدایی مانند «دوبه» قوس دوم را بر روی سازه پل نصب کرد و پروژه را به پایان رساند.
پل سفید اهواز در سال ۱۳۱۵ شمسی پس از آزمایش مقاومت و پایداری با ضمانت ۲۴ ماهه و عمر مفید ۵۰ سال به بهرهبرداری رسید. این پل در سال ۱۳۸۹ مورد مرمت و رنگآمیزی قرار گرفت. اخیراً، به منظور مراقبت بیشتر، رفت و آمد روی پل سفید تنها از میدان شهدا به سمت خیابان فلسطین مجاز است. پل سفید اهواز پایههای بتنی و بدنهای فلزی دارد.
پل سفید اهواز، یک پل خودرویی و پیادهرو (دارای دو پیادهرو) است و یکی از جاذبههای گردشگری مهم در شهر اهواز است. علاوه بر عبور و مرور خودروها، این پل فضایی زیبا و دیدنی برای پیادهروی و تماشاگری فراهم میکند. همچنین، نورپردازی زیبای پل در شب، باعث شده تا این مکان بیشترین جذابیت خود را در این زمان داشته باشد.
به طور کلی، پل سفید اهواز یکی از نمادهای شهری این شهر به شمار میرود و به دلیل زیبایی و بکر بودن طراحی خود، محبوبیت زیادی در بین مردم و گردشگران دارد.
پل سوم (پل ترانزیتی)
پل سوم (پل ترانزیتی) اهواز یکی از مهمترین محورهای ترافیکی در این شهر است. این پل در سال ۱۳۴۶ شروع به ساخت شد و در بهمن ماه سال ۱۳۴۹ به بهرهبرداری رسید. پل سوم برای عبور و مرور خودروهای سنگین و ترانزیتی که میخواستند از بندر ماهشهر به شهرهای شمالی عبور کنند، مسیر اصلی بود. اما با افتتاح جاده کمربندی شهر اهواز در سال ۱۳۹۰، مسیر خودروهای ترانزیتی به جاده کمربندی تغییر کرد و ترافیک پل سوم کاهش یافت. به عبارت دیگر، پل سوم اهواز تحت نامهای “پل شهید دقایقی” و “پل کیانپارس” شناخته میشود.
در زمان ساخت پل سوم، یک خط آهن نیز برای اتصال به راهآهن اهواز – تهران روی پل نصب شد، اما هرگز استفاده نشد و در سال ۱۳۷۸ در فرایند تعمیر و نگهداری پل حذف شد. در ابتدا، پل سوم اهواز عرض ۱۲ متر داشت و نیازهای شهروندان را (به ویژه در تعطیلات نوروز و روزهای بازگشایی مدارس و دانشگاهها) پاسخگو نبود. به همین دلیل، در پروژه تعریض آن در سال ۱۳۹۲، عرض پل بتنی و مسیر خودرویی آن به ۳۰ متر افزایش یافت. پل سوم اهواز سه لاین رفت و سه لاین برگشت دارد.
پل چهارم (پل سلمان فارسی)
پل چهارم (پل سلمان فارسی) اهواز در منطقه یک شهرداری واقع شده و خیابان سلمان فارسی را به خیابان امام موسی صدر و فلکه ساعت متصل میکند. این پل با نامهای “پل سلمان فارسی”، “پل نادری”، “پل شهید علم الهدی”، “پل کرخه” و “پل سرخه نادری” نیز شناخته میشود. پل نادری ارتفاع پنج متر و عرض تقریبی ۱۷ متر دارد و دو مسیر پیادهرو در دو طرف و چهار خط خودرو (دو خط رفت و دو خط برگشت) دارد. رودخانه کارون نیز در زیر این پل جریان دارد و برای قایقرانی بسیار مناسب است.
بر اساس روایتهای جنگ تحمیلی بین ایران و عرامتأسفانه، اطلاعات بیشتری در مورد روایتهای جنگ تحمیلی بین ایران و عراق در این متن وجود ندارد.
پل پنجم، “پل دانشگاه”
پل پنجم، یا همان “پل دانشگاه”، در شهر اهواز ساخته شده است. این پل در سال ۱۳۷۵ ساخته شد و طول آن حدود ۴۸۰ متر است. هدف ساخت این پل کاهش ترافیک در سایر پلها بود. پل پنجم شامل دو باند برای خودروها و یک مسیر برای عابران پیاده است. این پل در کنار یکی از جزایر بزرگ رودخانه کارون قرار دارد و محل مناسبی برای ماهیگیری است.
پل ششم،”پل فولاد”
پل ششم، یا همان “پل فولاد”، در منطقه پنج شهرداری اهواز ساخته شده است. این پل در سال ۱۳۸۶ ساخته شد و طول آن حدود ۷۴۰ متر است. پل ششم یکی از معابر اصلی شهر اهواز است و در ارتباط بین بزرگراه آیتالله بهبهانی و بلوار اکباتان قرار دارد. این پل در نزدیکی دو کارخانهی نورد و صنایع دستی واقع شده و ظاهری فولادی دارد که آن را از سایر پلهای اهواز متمایز میکند. ساخت این پل در سال ۱۳۸۳ آغاز شد و در سال ۱۳۸۶ به بهرهبرداری رسید.
پل هفتم،”پل علی بن مهزیار” یا “پل گفتوگوی تمدنها”
پل هفتم، که به نام “پل علی بن مهزیار” یا “پل گفتوگوی تمدنها” نیز شناخته میشود، یکی از پلهای مشهور در اهواز است که برای عابران پیاده و خودروها استفاده میشود. ساخت این پل در اوایل سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در مدت دو سال به اتمام رسید. پل علی بن مهزیار اهوازی عرضی برابر با ۱۶ متر دارد و دو مسیر برای عابران در هر دو طرف پل و چهار خط رانندگی (دو خط رفت و دو خط برگشت) دارد.
پل هفتم با نام “پل آبشار” یا “پل رنگینکمان” نیز شناخته میشود. دلیل این نامگذاری، ساخت و ایجاد یک آبشار مصنوعی رنگارنگ در سال ۱۳۹۰ است. این آبشار با ارتفاع ۳۵ متر از هر دو طرف پل سقوط میکند و طول قوس خارجی آن ۲۰۰ متر و قوس داخلی آن ۱۵۰ متر است. آبشار مصنوعی و رنگارنگ پل هفتم یکی از جاذبههای دیدنی شبانه در اهواز است.
عملیات اجرایی آبشار رنگینکمان اهواز پنج ماه طول کشید. الکتروپمپها آب را از رودخانه کارون به بالا میکشند و سپس با حدود ۲,۷۵۰ نازل کاملاً استیل (در دو ردیف) از هر دو طرف پل به صورت آبشار به رودخانه برمیگردانند. نورپردازی زیبا و رنگارنگ، ظاهر شبانه این پل و آبشار مصنوعی را بیشتر جذاب کرده است. آبشار مصنوعی پل هفتم مصرف بالایی از انرژی الکتریکی دارد؛ بنابراین تنها در روزهای آخر هفته، دهه فجر، جشنها و عید نوروز روشن میشود.
باغ مهزیار در ساحل شرقی و پارک ساحلی شبنم در ساحل غربی رودخانه کارون و نزدیک به پل هفتم، بهترین مکانها برای تماشای آبشار رنگارنگ اهواز هستند. رودخانه کارون در ناحیه پل رنگینکمان میزبان تعداد زیادی اردک است. “رستوران جزیرهای ریف” با طراحی زیبا، انواع غذاهای ایرانی و فرپل هفتم، یا به نام “پل علی بن مهزیار” و “پل گفتوگوی تمدنها” شهرت دارد. این پل در اهواز قرار دارد و یکی از پلهای معروف برای عابران پیاده و خودروها است. ساخت این پل در سال ۱۳۷۵ آغاز شد و دو سال طول کشید تا به پایان برسد. پل عرضی ۱۶ متر دارد و دو مسیر برای عابران و چهار خط رانندگی (دو خط رفت و دو خط برگشت) دارد.
پل هفتم همچنین با نام “پل آبشار” یا “پل رنگینکمان” شناخته میشود. این نامگذاری به خاطر ساخت وجود آبشار مصنوعی رنگارنگ در سال ۱۳۹۰ است. آبشار با ارتفاع ۳۵ متر از دو طرف پل سقوط میکند و قوس خارجی آن ۲۰۰ متر و قوس داخلی آن ۱۵۰ متر است. آبشار مصنوعی و رنگارنگ پل هفتم یک جاذبه دیدنی در شب است.
عملیات اجرایی آبشار رنگینکمان پنج ماه زمان برد و با استفاده از الکتروپمپها آب از رودخانه کارون جمعآوری شده و با استفاده از حدود ۲,۷۵۰ نازل استیل، به صورت آبشاری به رودخانه بازمیگردانده میشود. نورپردازی زیبا و رنگارنگ، زیبایی شبانه پل و آبشار مصنوعی را افزایش میدهد. آبشار مصنوعی پل هفتم مصرف بالایی از برق دارد و بنابراین فقط در روزهای آخر هفته، دهه فجر، جشنها و عید نوروز روشن میشود.
برای تماشای آبشار رنگارنگ اهواز، بهترین مکانها بوستان مهزیار در ساحل شرقی و پارک ساحلی شبنم در ساحل غربی رودخانه کارون واقع شدهاند. رودخانه کارون پر از اردکهای زیادی است و “رستوران جزیرهای ریف” نیز در نزدیکی پل و ساحل غربی کارون قرار دارد و با طراحی زیبا، غذاهای ایرانی و فرنگی متنوع و چشماندازی بینظیر به آبشار مصنوعی میزبانان خوبی برای بازدیدکنندگان است.
پل هشتم (پل کابلی)
پل هشتم (پل کابلی)، درون شهر اهواز و روی رودخانه کارون قرار دارد. آن در منطقه امانیه و بین خیابان زند و خیابان تخت سلیمان واقع شده است. این پل در سال ۱۳۹۰ ساخته شده و طول آن ۱,۰۱۴ متر است.
پل غدیر یا پل کابلی، هشتمین پل درون شهری اهواز است. این پل دارای سازهای به نام «کابلی ترکهای» است و عرض آن ۲۲ متر است. دو پایه بزرگ با ارتفاع ۸۱ متر، عرشه پل را بر فراز رودخانه نگه داشته و زیبایی و شکوهی به آن بخشیدهاند. شکل پایههای این پل شباهتی به عدد هشت و حرف “A” انگلیسی (حرف اول نوشتار لاتین اهواز) دارد. احداث پل هشتم اهواز در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ آغاز شده و در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ به پایان رسید.
پل کابلی یا پل هشتم اهواز دارای مسیری برای عبور پیادهروها در دو سمت پل و چهار مسیر برای تردد خودروها (دو مسیر رفت و دو مسیر برگشت) است. از بالای این پل میتوان لذت برد از تماشای پرندگان مهاجر و قایقهای شناور در رودخانه کارون. نورپردازی زیبا و کابلهای نورانی در شب، چشمانداز شبانهای خاصی را به پل هشتم اهواز میبخشند. بسیاری از گردشگران و اهوازیها این پل را زیباترین پل کارون میدانند.
پل نهم (پل سپهبد قاسم سلیمانی)
پل نهم (پل سپهبد قاسم سلیمانی)، در منطقه سه شهرداری اهواز واقع شده است. آن اتصالی است بین خیابان مناطق (شهید باقری کاهکش) و پارک شهروند ملی راه به انتهای خیابان وهابی و بزرگراه مدرس. ساخت پل سپهبد قاسم سلیمانی در سال ۱۳۹۸ هجری شمسی آغاز شده و دارای طول ۴۹۵ متر است.
باند اول (عرشه رفت) این پل در اسفندماه سال ۱۳۹۸ به بهرهبرداری رسید. پس از مدتی تعطیلی، در سال ۱۴۰۱ مرمت و تکمیل شد. پل سپهبد قاسم سلیمانی با عرض ۱۲٫۶ متر و سبلندی ۳۷ متر در روی رودخانه کارون قرار دارد. این پل به نام سپهبد قاسم سلیمانی، یکی از فرماندهان برجسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در سال ۲۰۲۰ درگذشت، نامگذاری شده است. پل سپهبد قاسم سلیمانی دارای چهار باند ترافیکی (دو باند رفت و دو باند برگشت) برای تردد خودروها است. همچنین، برای عبور پیادهروها نیز مسیری در ناحیه میانی پل تعبیه شده است.
پل سپهبد قاسم سلیمانی یکی از نمادهای معماری و زیبایی شهر اهواز است. با طراحی مدرن و سازهای قدرتمند، این پل به ترافیک شهری و اتصال بخشهای مختلف شهر کمک بزرگی میکند. همچنین، از بالای پل میتوان چشمانداز زیبایی از رودخانه کارون و شهر اهواز را مشاهده کرد.
پل طبیعت کیانپارس اهواز
پل طبیعت کیانپارس اهواز در منطقه یک شهرداری واقع شده و به عنوان یک پل پیادهروی طبیعتی مخصوص عابران و دوچرخهسواران شناخته میشود. این پل در سال ۱۳۹۲ ساخته شده و طول آن حدود ۵۰۰ متر است.
پل طبیعت کیانپارس یکی از جاذبههای دیدنی اهواز و رودخانه کارون است. این پل پنج متر عرض داشته و در دو طرف آن نیمکتهایی برای استراحت و تماشای رودخانه قرار دارد.
این پل در نزدیکی پل سوم اهواز قرار دارد و برای ساخت آن از خط لوله انتقال آب استفاده شده است. عرشه پل با چوب پلاست پوشانده شده و ایستگاه قایقرانی، اسکله تفریحی، زمینهای ورزشی، شهربازی، سینما، رستوران، کافه و فضای سبز جزئیاتی از امکانات پارک تفریحی پل طبیعت کیانپارس هستند.
پل جزیره اهواز
پل جزیره اهواز نیز در منطقه دو شهرداری واقع شده و به منظور اتصال پارک جزیره به بلوار ساحل غربی کارون ساخته شده است. این پل، یک پل خودرویی و پیادهرو است که بین دو پل سفید و سیاه اهواز قرار دارد. طول و سال ساخت این پل مشخص نیست. پل پارک جزیره ظاهری مشابه پل سفید اهواز دارد و نورپردازی آن در شب زیبایی خاصی به پل میبخشد.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید