گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۲۲
آذر
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس

آینه‌کاری، معماری را از سطح تکنیک به مرتبه حکمت ارتقا داد

سوغات و صنایع دستی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پی ثبت‌جهانی هنر آینه‌کاری در معماری ایرانی در بیستمین اجلاس کمیته بین‌الدولی یونسکو، این رخداد را «بازتاب بازگشت منطق تمدنی ایران دانست.

مهر نیوز
آذر 20, 1404
16 بازدیدها
0 Comments

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، «هنر آینه‌کاری در معماری ایرانی» در بیستمین اجلاس کمیته بین‌الدولی یونسکو در فهرست میراث ناملموس بشری ثبت شد؛ موفقیتی که ایران را بار دیگر در ردیف ده کشور برتر میراث جهانی قرار داد.

سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، این رخداد را تجلی احیای منطق تمدنی ایران در سپهر گفتگوی فرهنگی جهان توصیف کرد و گفت: ثبت‌جهانی آینه‌کاری تأییدی است بر معرفتی که هنر را بدل به زبان جهان‌شناختی، معماری را تبدیل به دستگاه معنا و ماده را به صورت بازتابی از حقیقت ارتقا می‌دهد.

وی با اشاره به بنیان‌های معرفتی این هنر افزود: آینه‌کاری در ژرف‌ترین لایه خود عینیت یک نظام معرفت‌شناختی است؛ نظامی که نور را نه صرفاً پدیده‌ای فیزیکی، بلکه اصل وجودی و مبدا ادراک می‌داند. تکثیر نور در این معماری، تکثر معرفتی است.

وزیر میراث‌فرهنگی آینه‌کاری را «پدیدارشناسی فضایی» خواند و ادامه داد: در این هنر، فضا از کارکرد عبور می‌کند و به ساحت تجربه بدل می‌شود. مواجهه انسان با جهان بازتاب‌ها، او را در شبکه‌ای از نور، معنا و تفسیر قرار می‌دهد؛ جایی که معماری بدل به آینه‌ای میان جهان درون و بیرون می‌شود و از سطح صنعت به مرتبه معرفت ارتقا می‌یابد.

صالحی‌امیری در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به ظرفیت‌های تمدنی ایران گفت: ایران اکنون با ۲۷ میراث ناملموس و ۲۹ میراث ملموس و طبیعی، تصویری روشن از پیوستار تمدنی خود را پیش‌روی جامعه جهانی نهاده است. این اعداد، نمود سرمایه نمادین ملتی است که میراث را نه یادگار گذشته، بلکه ذخیره آینده می‌داند.

وی جامعه حامل آینه‌کاری را «حاملان دانش زنده» توصیف کرد و توضیح داد: این دانش نه در کتاب، بلکه در تجربه، لمس، نگاه، سکوت و هم‌نشینی نسل‌ها انتقال یافته است. در این شیوه انتقال، فرد تنها مهارت نمی‌آموزد؛ بلکه نسبت خود را با نور، با فضا و با معنا بازتعریف می‌کند. پیوند معرفت سنتی و معرفت دانشگاهی در این فرآیند، یکی از الگوهای کم‌نظیر میراث ناملموس ایران است.

وزیر میراث‌فرهنگی با تاکید بر ابعاد دیپلماسی فرهنگی این هنر گفت: در جهانی که با بحران معنا، نسبی‌گرایی هویتی و فرسایش انسجام اجتماعی روبه‌روست، آینه‌کاری الگویی از تعادل تمدنی ارائه می‌کند؛ تلفیق سنت و نوآوری، تکنیک و معنا، زیبایی و خرد. بهره‌گیری از نور طبیعی، بازیافت قطعات، ایجاد اشتغال پایدار و پیوند با معماری معاصر، این هنر را به بخشی از پاسخ ایران به چالش‌های جهانی زیست‌پذیری، هویت و پایداری بدل کرده است.

صالحی‌امیری در پایان، با تبریک این موفقیت ملی به جامعه حاملان، پژوهشگران و نهادهای مشارکت‌کننده، خاطرنشان کرد: این ثبت‌جهانی نتیجه یک پروژه تمدنی است؛ پروژه‌ای که ریشه در درک عمیق ملت ایران از میراث خود دارد. آینه‌کاری، آینه‌ای است که گذشته را به آینده پیوند می‌زند و جهان را در برابر حقیقتی قرار می‌دهد که ایران همواره حامل آن بوده است: نور، صورت ظهور حقیقت است و هنر، نحوه‌ای از بودن.

نوشته های مرتبط:

  • هنر آینه کاری سنتی و مدرن؛ آموزش و انواع + تاریخچه و عکس
    هنر آینه کاری سنتی و مدرن؛ آموزش و انواع + تاریخچه و عکس
  • هنر آینه کاری سنتی؛ تاریخچه، شیوه‌ها، کاربردها
    هنر آینه کاری سنتی؛ تاریخچه، شیوه‌ها، کاربردها
  • ۲۴ چالش و ۴۰ پیشنهاد اصلاحی درباره قانون مطبوعات
    ۲۴ چالش و ۴۰ پیشنهاد اصلاحی درباره قانون مطبوعات
  • ایجاد کارت بانکی مشترک برای توسعه گردشگری ایران و ترکیه
    ایجاد کارت بانکی مشترک برای توسعه گردشگری ایران و ترکیه

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 9 =

اخبار گردشگری

  • رازها و رنگ‌ها در نقش عیسی ا؛ بزرگداشتی برای استاد بهادری
  • برنامه‌های پژوهشکده ابنیه و بافت در هفته پژوهش اعلام شد
  • مدیرعامل فورد: اروپا خودروسازی‌اش را قمار کرده
  • آپدیت جدید آیفون با تغییرات صفحه قفل منتشر شد
  • از ابلاغ سند میراث فرهنگی تا برپایی کمیسیون میراث ناملموس یونسکو
  • پیشنهاد ایجاد شورای همکاری دانشگاه‌های تمدن‌های باستانی
  • چرا باید وسواس بستن اجباری برنامه‌های گوشی را کنار بگذاریم؟
  • غول‌های فناوری آمریکا اطلاعات محرمانه کاربران را به حراج گذاشتند /هکرها خود را مامور قانون جا می‌زنند!
  • «قصور منجر به فوت» پزشکان در چه شرایطی به حکم حبس ختم می‌شود؟
  • رشد قیمت خودرو در میانه آذر؛ مونتاژی‌ها پیشتاز افزایش‌ها
  • رقیب گلکسی زد فولد عرضه شد
  • جشنواره «دالان بهشت» در بسطام آغاز شد
  • ۱۵ سال حبس برای دو کوان، خالق ارز دیجیتال لونا
  • واتساپ بروزرسانی شد؛ ویژگی جدید چیست؟
  • ریزش شدید قیمت دنا در بازار آزاد / جدول قیمت
  • درباره گردشگری 724
  • حریم شخصی کاربران
  • بازنشر محتوا
  • ارتباط با تیم گردشگری 724
  • خرید رپورتاژآگهی
  • عصر گردشگری
  • قیمت تور مالدیو

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس