گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۲۸
آبان
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس

تشر پزشکیان خودروسازان را سر به راه می‌کند؟

خودرو

مسعود پزشکیان، به خودروسازان ایرانی یک سال مهلت داد تا موتورهای پرمصرف را اصلاح کنند؛ در غیر این صورت، عواقب قانونی در انتظار است. این اقدام با الگویی جهانی همخوان است که از اتحادیه اروپا تا چین، صنعت را متحول کرده است. اما این تشر چقدر با واقعیت صنعت ایران همخوانی دارد؟

اکوایران
آبان 28, 1404
7 بازدیدها
0 Comments

در اقدامی قاطع، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، به خودروسازان داخلی مهلت یک‌ساله‌ای اعطا کرده تا از بهانه‌جویی در زمینه عدم تولید موتورهای کم‌مصرف دست بردارند. بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، این تصمیم در چارچوب اجرای استانداردهای ملی مصرف سوخت اتخاذ شده و هدف آن، اصلاح موتورهای پرمصرف کنونی و حرکت به سوی فناوری‌های کارآمدتر است. رئیس‌جمهور تأکید کرده است که خودروسازان دیگر نمی‌توانند با استناد به تحریم‌ها یا کمبود فناوری، از ایفای مسئولیت خویش شانه خالی کنند؛ در غیر این صورت، عواقب قانونی و نظارتی در پی خواهد داشت. این خبر که در آبان‌ماه ۱۴۰۴ منتشر شده، بیانگر عزم دولت برای کاهش وابستگی به واردات سوخت و بهبود کیفیت محیط زیست است؛ جایی که خودروهای تولید داخل اغلب بیش از دو برابر استانداردهای جهانی سوخت مصرف می‌کنند.

رویکرد وضع مهلت‌های زمانی برای ارتقای کارایی سوخت، در سطح جهانی نیز روشی متداول و اثبات‌شده به شمار می‌رود، اما نه از طریق هشدارهای لفظی مستقیم مقامات اجرایی، بلکه عمدتاً از مجرای نهادهای قانون‌گذار، آژانس‌های استاندارد و سازمان‌های بین‌المللی. دولت‌های پیشرو با اتکا به قوانین الزام‌آور و جریمه‌های مالی، خودروسازان را به سوی نوآوری هدایت می‌کنند و به سیاست‌های تشویقی صرف اکتفا نمی‌ورزند. این الگو، دستاوردهای قابل توجهی در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و صرفه‌جویی انرژی به همراه داشته است، هرچند در مراحل اولیه با مقاومت‌هایی از سوی صنعت مواجه شده.

به عنوان نمونه، در اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا از سال ۲۰۲۰ استانداردهای انتشار CO2 را به سطح ۹۵ گرم در هر کیلومتر برای ناوگان خودروها الزامی کرده و مهلت‌های یک تا سه‌ساله برای مراحل میانی تعیین نموده است؛ در نهایت، از سال ۲۰۳۵، فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی ممنوع خواهد شد. این الزامات توسط آژانس محیط زیست اروپا (EEA) نظارت می‌شود و جریمه‌ای معادل ۹۵ یورو برای هر گرم CO2 اضافی اعمال می‌گردد؛ اقدامی که شرکت‌هایی چون فولکس‌واگن را وادار به سرمایه‌گذاری فوری در موتورهای هیبریدی و برقی کرده است.

Will Bosch Choke on VW's Exhaust? - Bloomberg

 

در ایالات متحده، استانداردهای CAFE (میانگین مصرف سوخت شرکتی) توسط اداره ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ملی (NHTSA) و آژانس حفاظت محیط زیست (EPA) تدوین می‌شود. برای مدل‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶، افزایش ۸ درصدی سالانه کارایی سوخت الزامی است و مهلت‌های دو تا سه‌ساله برای انطباق پیش‌بینی شده. این مقررات که از دهه ۱۹۷۰ میلادی اجرا می‌شوند، شرکت‌هایی نظیر جنرال موتورز و فورد را ملزم به بازطراحی خطوط تولید کرده و صرفه‌جویی سالانه میلیاردها گالن سوخت را به ارمغان آورده است.

How gas prices have changed across the U.S. since the 1970s - KTVZ

 

در چین نیز، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات (MIIT) سهمیه‌های الزامی برای خودروهای انرژی نو (NEV) وضع کرده؛ به نحوی که از سال ۲۰۲۳، سهم بازار این خودروها باید حداقل ۲۰ درصد باشد و هر سال افزایش یابد، با مهلت‌های یک‌ساله برای ارائه گزارش. این سیاست، شرکت‌هایی چون BYD را به یکی از رهبران جهانی در برقی‌سازی تبدیل کرده و انتشار CO2 در ناوگان خودروها را ۳۰ درصد کاهش داده است.

البته تفاوت اصلی این است که در دنیا نهادهای نظارتی یا زیست محیطی دست به اقداماتی میزنند. اما در ایران باید از خطابه‌های رئیس دولت به سیاست‌گذاری رسید!

در نهایت، با بررسی این مهلت یک‌ساله، دو پرسش اساسی مطرح می‌شود: نخست، آیا خودروسازان ایرانی همچون ایران‌خودرو و سایپا از ظرفیت فنی و تولیدی لازم برای عرضه موتورهای کم‌مصرف (مانند هیبریدی‌ها) در این بازه زمانی برخوردارند؟ و دوم، آیا در صورت داشتن چنین توانی در خودروساز داخلی باید بازهم منتظر بالا رفتن میانگین قیمت خودروها در ایران باشیم؟

Electric Car Charging Times Explained | BYD UK

 

 

نوشته های مرتبط:

  • ۲۴ چالش و ۴۰ پیشنهاد اصلاحی درباره قانون مطبوعات
    ۲۴ چالش و ۴۰ پیشنهاد اصلاحی درباره قانون مطبوعات
  • جهانگیر: قوه قضاییه پیگیر جنایات و خسارات رژیم صهیونیستی در جنگ ۱۲روزه است
    جهانگیر: قوه قضاییه پیگیر جنایات و خسارات رژیم…
  • "بابک زنجانی" با نظارت ضابطان در مرخصی است
    "بابک زنجانی" با نظارت ضابطان در مرخصی است
  • مافی : ۱۰ میلیون ایرانی از اقتصاد دیجیتال نان می‌خورند / مهاجرت از سطح دانشجو به سطح کسب‌وکار رسیده است
    مافی : ۱۰ میلیون ایرانی از اقتصاد دیجیتال نان…

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

اخبار گردشگری

  • عوارض رنگ‌آوری صنعتی مرکبات؛ تهدیدی پنهان در ظاهر فریبنده میوه‌ها
  • تشر پزشکیان خودروسازان را سر به راه می‌کند؟
  • موزه تاریخ، تماشاگه تاریخ؛ معرفی بخش‌ها
  • موزه هنرهای ملی ایران؛ تاریخچه، نقشه و عکس
  • مشارکت بیش از یک میلیون نفر در چهارمین عرضه اولیه امسال بورس تهران
  • امکان تأمین مالی از طریق صندوق‌های مبتنی بر رمزارز فراهم می‌شود؟
  • تاریخ زندیان، اصلاحات و آرامش (از ۱۷۵۱ تا ۱۷۹۴ میلادی)
  • اوز؛ پایتخت کتاب ایران و خیزش یک مقصد تازه در گردشگری فرهنگی جنوب کشور/ کتاب، مردم و گردشگری؛ سه‌ضلعی طلایی موفقیت
  • هنر نسخه پردازی در ایران، کتاب سازی قدیمی ایرانیان
  • طرح های قالی ایرانی | طرح های فرش ایرانی | نقش و نگار قالی ها
  • آئین زروان؛ تاریخچه، باورها، تاثیرات
  • آئین مزدک؛ تاریخچه، ظهور، باورها
  • هسته‌ای در کشاورزی ــ 52 | «آب سالمتر» در استخرهای پرورش ماهی، با فناوری هسته‌ای
  • تاریخ فلزکاری در ایران؛ فلزکاری در ایران پیش از اسلام و پس از اسلام
  • نقدی بر یک رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری/تقابل با عقلانیت سیاستی و فرامین کلان در حوزه جمعیت
  • درباره گردشگری 724
  • حریم شخصی کاربران
  • بازنشر محتوا
  • ارتباط با تیم گردشگری 724
  • خرید رپورتاژآگهی
  • عصر گردشگری
  • قیمت تور مالدیو

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس