گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • تور قشم بدون پیش پرداخت
    • تمکن مالی اسپانیا
۴
دی
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • تور قشم بدون پیش پرداخت
    • تمکن مالی اسپانیا
شعر سپید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اندیشه‌ معاصر در زبان فارسی است

شعر سپید یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اندیشه‌ معاصر در زبان فارسی است

فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)

یک شاعر و منتقد ادبی شعر سپید را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اندیشه‌ معاصر در زبان فارسی دانست و گفت: این شیوه از سرایش فقط قالبی ادبی نیست، بلکه گونه‌ای اندیشیدن با واژه و تجربه‌ی حضور معنا در زبان است.

میراث آریا
مهر 29, 1404
66 بازدیدها
0 Comments

احمد امیری در گفت‌وگو با میراث آریا، با اشاره به تاریخ تحولات شعر فارسی اظهار کرد: گذر از وزن و قافیه به شعر سپید نه نشانه گسست بلکه نشانه رشد و بلوغ زبان شعری است.

این شاعر و منتقد ادبی خاطرنشان کرد: شعر سپید زمانی زاده شد که زبان فارسی به مرحله‌ای از آگاهی رسید تا بتواند معنا را بدون تکیه بر فرم‌های سنتی بازنمایی کند.

او در همین زمینه افزود: شعر سپید به ما نشان می‌دهد که واژه خود می‌تواند حامل موسیقی باشد؛ موسیقی‌ای که از ریتم اندیشه و درون‌مایه‌ عاطفی می‌آید نه از وزن و تقطیع بیرونی.

امیری با بیان اینکه رهایی از وزن و قافیه نباید به معنای بی‌ساختاری تعبیر شود گفت: شعر سپید همچنان دارای نظام و معماری درونی است؛ نظمی که از روابط معنایی، آوایی و تصویری در متن حاصل می‌شود.

او یادآور شد: شعر سپید نوعی خودانضباطی شاعرانه است. شاعر سپید باید بتواند بدون کمک فرم کلاسیک با واژه ساختار بسازد و این دشوارترین بخش کار است چون هر واژه باید خودش بایستد و خودش بدرخشد.

به گفته‌ امیری، شعر سپید برخلاف تصور عمومی نه محصول آزادی بی‌قید بلکه نتیجه‌ تمرکز و مراقبه‌ی زبانی است.

به باور این منتقد ادبی، شاعر سپید به زبان نگاه پدیدارشناسانه دارد؛ یعنی زبان را نه وسیله بیان بلکه پدیده‌ای می‌بیند که خود معنا در آن ظهور می‌کند.

او افزود: در شعر سپید، معنا از دل خلأ و سکوت پدیدار می‌شود. هر فاصله میان سطرها بخشی از جمله است؛ هر مکث، نوعی حضور است. سکوت در شعر سپید، فقدان نیست؛ نوعی گفت‌وگوی خاموش است میان شاعر و جهان.

امیری همچنین با اشاره به ارتباط میان شعر سپید و فلسفه هنر گفت: در فلسفه، ما با مفاهیمی چون هستی و آگاهی سروکار داریم و در شعر سپید، این مفاهیم به زبان تبدیل می‌شوند. شاعر سپید در واقع فیلسوفی است که با واژه‌ها تفکر می‌کند. شعر، تفکر در حالِ شکل‌گیری است؛ اندیشه‌ای که هنوز به نثر نرسیده.

نویسنده «سکوت برهنه» تصریح کرد: شعر سپید برخلاف جریان‌های شعری متکی بر احساسات سطحی، ظرفیت اندیشه‌ورزی دارد و می‌تواند با نظریه‌های زیبایی‌شناسی مدرن پیوند بخورد.

او در این باره توضیح داد: در دوره‌ای که بسیاری از شعرها به سطح احساسات روزمره تقلیل یافته‌اند، شعر سپید می‌تواند اندیشه را دوباره به متن برگرداند. سپید، زبان تفکر شاعرانه است.

امیری، که آثاری را در حوزه‌ نشانه‌شناسی و نقد ادبی در کارنامه دارد، به نقش سکوت و فاصله در ساختار شعر سپید اشاره کرد و افزود: من همیشه باور دارم که کلمه بدون سکوت نفس نمی‌کشد. همان‌طور که تصویر بدون فضای خالی معنا ندارد، شعر هم بدون مکث، بی‌جان می‌شود. سپید به ما می‌آموزد که سکوت، بخشی از گفتن است.

این شاعر با اشاره به وضعیت شعر سپید در ایران بیان کرد: شعر سپید در ایران، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بازخوانی نظری است. ما باید به جای نگاه فرمی، به آن از منظر اندیشه نگاه کنیم. شعر سپید زبان فلسفی شعر فارسی است؛ زبانی که در آن شاعر نه‌فقط بیانگر احساس، بلکه خالق معناست.

شاعر «سکوت» با اشاره به تجربه‌ شخصی‌اش در سرایش اظهار کرد: در بسیاری از شعرهایم ابتدا معنا یا تصویر نمی‌آید بلکه ریتم تفکر است که شکل می‌گیرد.

امیری گفت: وقتی شعری در ذهنم شکل می‌گیرد، ابتدا سکوت می‌شنوم. بعد از دل آن سکوت، واژه‌ها آرام آرام بیرون می‌آیند. شاید به همین دلیل است که شعر سپید به موسیقی درونی شباهت دارد؛ به موسیقی‌ای که شنیدنش نیاز به تمرکز دارد.

به اعتقاد این شاعر، شعر سپید همچنین ظرفیت بالایی برای تلفیق با سایر هنرها دارد.

او گفت: سپید می‌تواند با نقاشی، تئاتر یا سینما گفت‌وگو کند چون اساسش بر ادراک حسی و تصویری است. در شعر سپید، هر سطر می‌تواند یک قاب سینمایی یا یک فریم از تجربه‌ی زیسته باشد.

امیری تأکید کرد: شعر سپید آینده‌ زبان شعر فارسی را تعیین می‌کند چراکه نشان داده زبان می‌تواند خود، جهان را بازسازی کند.

نویسنده «بررسی نشانه‌های تصویری فولکلور شعر دهه چهل و پنجاه در ایران» معتقد است: شعر سپید ادامه‌ طبیعی تاریخ زبان فارسی است. همان‌طور که خیام از منطق فلسفه به شعر رسید و نیما از روایت به اندیشه، سپید هم گام دیگری است در مسیر بلوغ زبان. سپید یعنی آزادی در معنا، نه رهایی از معنا.

انتهای پیام/

نوشته های مرتبط:

  • زندگینامه پروین اعتصامی؛ مشهورترین شاعر زن ایران
    زندگینامه پروین اعتصامی؛ مشهورترین شاعر زن ایران
  • «کمرزرین»؛ دروازه‌ای به لایه‌های پنهان تاریخ شهری اصفهان
    «کمرزرین»؛ دروازه‌ای به لایه‌های پنهان تاریخ شهری اصفهان
  • زندگینامه رودکی؛ پدر شعر فارسی و ستاره دربار سامانیان
    زندگینامه رودکی؛ پدر شعر فارسی و ستاره دربار سامانیان
  • تاریخچه زبان های ایرانی؛ از پارسی باستان تا فارسی امروز
    تاریخچه زبان های ایرانی؛ از پارسی باستان تا فارسی امروز

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

اخبار گردشگری

  • حمایت قضایی از کارگران معدن طبس
  • جزئیات بازداشت مدیران معدن طبس در زمان حادثه
  • افشاگری مالک تلگرام علیه رییس‌جمهور فرانسه / نویسنده قانون سانسور در اتحادیه اروپا کیست؟
  • روبوتاکسی؛ عامل بازگشت ارزش سهام تسلا
  • خوزستان در مرکز توجه میراث جهانی / ارسال آثار از ۲۵ کشور جهان به جشنواره چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی
  • کشف کارگاه ساخت گوشی‌های تقلبی سامسونگ
  • کاخ «اجابیت» موزه باستان شناسی می‌شود
  • اصفهان میراثی زنده از معماری و تمدن ایرانی است
  • ربات انسان‌نما با گفتن یک کلمه هک شد
  • سلاح مخفی پنتاگون برای بیدار نگه داشتن پهپادها / پلتفرمی که هرگز پلک نمی‌زند و همیشه بیدار است
  • سفر 20 روزه به سراسر تایلند با ماشین (2 قسمت) مقاصد : تایلندپاتایابانکوکپوکتچیانگ مای سفرنامه های ۱۴۰۴ تعطیلات عید کجا برویم؟ امسال برای تعطیلات عید، اول تصمیم گرفتیم به ویتنام سفر کنیم. اما خیلی زود متوجه شدیم که این کشور برای ایرانی‌ها ویزای انفرادی صادر نمی‌کند. تنها راه ممکن، گرفتن ویزای گروهی و استفاده از تور ویتنام بود و متأسفانه واسطه‌ها برای این 1 افسانه فرد 31 4.2K 3.3 22 مهر 1404 12:00 ادامه مطلب
  • گره‌گشایی 4.7 میلیارد تومانی دستگاه قضا در شرقی‌ترین نقطه ایران
  • آغاز مرمت طبقه دوم میدان نقش جهان؛ تلاش مردم برای بهبود وضعیت دو برج
  • نفس‌های تازه در کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان
  • این آیفون تاشو است / طراحی عریض و بدون چین‌خوردگی نمایشگر
  • درباره گردشگری 724
  • حریم شخصی کاربران
  • بازنشر محتوا
  • ارتباط با تیم گردشگری 724
  • خرید رپورتاژآگهی
  • عصر گردشگری
  • قیمت تور مالدیو
  • رزرو هتل تهران

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • تور قشم بدون پیش پرداخت
    • تمکن مالی اسپانیا