گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۱۶
مهر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم

پیشنهاد توزیع ماهانه کالاهای اساسی با قیمت سال ۱۴۰۰؛ از گوشت تا برنج

در شرایطی که فشارهای اقتصادی سفره‌های مردم را کوچک‌تر کرده، جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با رد شایعه بازگشت به اقتصاد کوپنی، بر ضرورت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تأکید می‌کند. او معتقد است این طرح، که در دهه ۶۰ و در بسیاری از کشورهای جهان در بحران‌ها موفق بوده، می‌تواند با توزیع عادلانه کالاهای اساسی، معیشت مردم را بهبود بخشد.

مهر 16, 1404 3 دقیقه خواندن
چاپ خبر

فهرست محتوا

کالابرگ در بحران؛ تجربه جهانی و داخلی

یارانه‌های ناکارآمد؛ دلالان برنده، مردم بازنده

پیشنهاد عملی؛ بسته معیشتی برای دهک‌های پایین

پرداخت‌های نقدی یا کالابرگ؟

کالابرگ هوشمند؛ راه‌حل معیشتی

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه، با اشاره به فشارهای اقتصادی کنونی، بر لزوم اجرای طرح کالابرگ الکترونیک برای تأمین کالاهای اساسی تأکید کرد. وی اظهار داشت که مجلس در سال ۱۴۰۰، هنگام بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت را موظف کرد قیمت کالاهای اساسی را در سطح شهریور ۱۴۰۰ حفظ کند و این هدف از طریق کالابرگ الکترونیک محقق شود. همچنین، در مجلس دهم قانونی تصویب شد که دولت را ملزم به استفاده از کالابرگ در شرایط بحرانی برای تأمین نیازهای اساسی مردم می‌کرد. در آن زمان، وزیر وقت کار و بانک مرکزی اعلام کردند سامانه‌هایی برای صدور کارت‌های هوشمند آماده است تا کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مردم برسد. قرار بود مابه‌التفاوت ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) و ارز آزاد (۳۰ هزار تومانی آن زمان) برای این منظور تأمین شود. اما دولت‌ها به دلیل پیچیدگی‌های اجرایی، از این طرح صرف‌نظر کردند و به جای آن به پرداخت‌های نقدی ۲۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ هزار تومانی روی آوردند. کوچکی‌نژاد تأکید کرد که امروز ۵۰۰ هزار تومان حتی برای خرید یک کیلوگرم گوشت کافی نیست.

کالابرگ در بحران؛ تجربه جهانی و داخلی

کوچکی‌نژاد با اشاره به تجربه موفق کالابرگ در دوران جنگ تحمیلی، گفت: «این روش در دهه ۶۰ برای تأمین کالاهای اساسی مانند مرغ، گوشت، برنج و روغن برای اقشار کم‌درآمد مؤثر بود.» او افزود که در بسیاری از کشورهای جهان نیز در زمان بحران‌های اقتصادی، از سازوکارهای مشابه استفاده می‌شود. رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف، نیز بارها بر بازگشت به این روش تأکید کرده است. کوچکی‌نژاد اتهام بازگشت به اقتصاد کوپنی را بی‌اساس خواند و گفت: «در دهه ۶۰ نیز دولت در شرایط مشابه از کوپن استفاده کرد و این روش در جهان نیز رایج است.»

یارانه‌های ناکارآمد؛ دلالان برنده، مردم بازنده

دولت سالانه ۱۱ میلیارد دلار ارز ترجیحی (۲۸۵۰۰ تومانی) برای واردات کالاهای اساسی دریافت می‌کند، اما به گفته کوچکی‌نژاد، این منابع به جیب دلالان می‌رود. به عنوان مثال، مرغ با قیمت کیلویی ۱۴۰ هزار تومان به دست مردم می‌رسد و اثری از ارز ترجیحی در آن دیده نمی‌شود. قیمت برنج نیز به کیلویی ۴۰۰ هزار تومان رسیده و مردم در تأمین نیازهای اولیه خود با مشکلات جدی مواجه‌اند، مشابه شرایط دهه ۶۰.

پیشنهاد عملی؛ بسته معیشتی برای دهک‌های پایین

کوچکی‌نژاد پیشنهاد داد که دولت با برنامه‌ریزی دقیق، ماهانه بسته‌ای شامل ۱۰ کیلوگرم برنج با قیمت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان، ۲ کیلوگرم گوشت قرمز، ۱۰ کیلوگرم مرغ و ۵ کیلوگرم روغن به دهک‌های اول تا هفتم ارائه دهد. این اقلام برای سلامت و معیشت مردم ضروری هستند. او افزود که منابع کشور محدود نیست؛ سال گذشته ۱۸ میلیارد دلار یارانه تخصیص یافت که اگر با نرخ امروز در بازار فروخته شود، دولت می‌تواند کالاهای اساسی را با قیمت بسیار پایین به مردم عرضه کند.

پرداخت‌های نقدی یا کالابرگ؟

کوچکی‌نژاد معتقد است پرداخت‌های نقدی کنونی تأثیر چندانی بر زندگی مردم ندارد و بخش بزرگی از جامعه از تأمین نیازهای اولیه بازمانده‌اند. او پیشنهاد داد ۱۰ قلم کالای اساسی با قیمت‌های سال ۱۴۰۰ (مانند گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان و مرغ کیلویی ۲۵ هزار تومان) از طریق کالابرگ الکترونیک در دسترس مردم قرار گیرد. همچنین، ارائه وام‌های کم‌بهره، مانند وام ۶۰۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد برای جهیزیه، می‌تواند مکمل این طرح باشد.

کالابرگ هوشمند؛ راه‌حل معیشتی

اجرای کامل و هوشمندانه کالابرگ الکترونیک می‌تواند مشکلات معیشتی مردم را کاهش دهد. کوچکی‌نژاد تأکید کرد که این طرح نه تنها در ایران، بلکه در جهان نیز برای مدیریت بحران‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند با توزیع عادلانه کالاهای اساسی، فشارهای اقتصادی را کم کند.

منبع:

همشهری آنلاین

گسترش نیوز

اقتصاد

پیشنهاد توزیع ماهانه کالاهای اساسی با قیمت سال ۱۴۰۰؛ از گوشت تا برنج

بانک و بیمه

پیشنهاد توزیع ماهانه کالاهای اساسی با قیمت سال ۱۴۰۰؛ از گوشت تا برنج

کدخبر:
362288

امیر خیرخواهان

۱۴۰۴/۰۷/۱۶ ۰۸:۳۰:۰۰

من رو دنبال کنید نویسنده:

گسترش نیوز

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند.  در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است.   در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 1 =

پیشنهاد ویژه

  • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
  • هنر بدون انسانیت ماندگار نمی‌شود/ هنرمندِ حقیقی در پی معناست نه «نام»
  • علیرضا قربانی «ایرانم» را در جنوب ایران می‌خواند
  • رونمایی از کتاب «لطفاً از خاطره‌های من برو» در اهواز
  • رونمایی یکی از خاص‌ترین فرش‌ها در هفته تهران
  • گوگل شکست خورد
  • افتتاح آرامگاه شمس تبریزی تا مهر ماه سال آینده
  • مهندس ایرانی ایلان ماسک، فونت وزیر را به ایکس اضافه کرد
  • جمعه‌ها، اوج تماشای ایرانی‌ها در اینستاگرام /چه محتوایی در اینستاگرام ایران، خریدار دارد؟
  • همکاری خودرویی ایران و چین دور از مکانیزم ماشه
  • فوری/ آغاز قرعه کشی محصولات ایران خودرو + جزییات
  • گردشگری 724
  • ارتباط با تیم گردشگری 724
  • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
  • خرید رپورتاژ
  • درباره گردشگری 724
  • شرایط بازنشر محتوا
  • عصر گردشگری
  • قیمت تور مالدیو
  • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!
  • ابزار ادرار سرپایی بانوان
  • اقامت دائم اسپانیا

info@gardeshgari724.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم