گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۲۹
مرداد
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
رضاشاه چگونه عزاداری را در اصفهان ممنوع کرد؟

رضاشاه چگونه عزاداری را در اصفهان ممنوع کرد؟

اصفهان-یک پژوهشگر تاریخ اجتماعی دین در نشست اسناد تاریخی توضیح داد روند تدریجی محدودیت عزاداری در اصفهان از قمه‌زنی آغاز و به ممنوعیت مجالس روضه انجامید.

مرداد 29, 1404 5 دقیقه خواندن
چاپ خبر

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «بررسی اسناد ممنوعیت عزاداری در استان اصفهان در دوره پهلوی اول» شامگاه چهارشنبه به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی مدیریت منطقه مرکزی کشور (اصفهان) برگزار شد. در این نشست، محسن‌حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر مطالعات اجتماعی دین و تشیع، ضمن ارائه توضیحات مبسوط درباره مجموعه‌ای از اسناد، به تحلیل روند تاریخی محدودیت‌ها و ممنوعیت عزاداری در دوره رضاشاه پرداخت.

رضاشاه چگونه عزاداری را در اصفهان ممنوع کرد؟
محسن‌حسام مظاهری، نویسنده و پژوهشگر مطالعات اجتماعی دین و تشیع

استان اصفهان؛ کانونی ویژه در آئین‌های عزاداری

مظاهری در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: اصفهان به دلیل تنوع آئین‌های مذهبی و گستردگی آئین‌های عزاداری، همواره یکی از کانون‌های مهم این آئین‌ها در تاریخ ایران بوده و به همین دلیل بررسی اسناد ممنوعیت عزاداری در این استان اهمیت مضاعفی دارد.

از دوره قاجار تا رضاشاه؛ گذار از توسعه آئین‌ها به محدودیت‌ها

به گفته این پژوهشگر مطالعات اجتماعی دین و تشیع، در دوره قاجار و به‌ویژه عهد ناصری، آئین‌های مذهبی از جمله تعزیه، قمه‌زنی و دسته‌گردانی گسترش چشمگیری یافت. با این حال، در همان دوران نیز ادبیات انتقادی نسبت به برخی آئین‌ها از سوی علما، رجال سیاسی و روشنفکران شکل گرفت.

وی افزود: رضاخان در سال‌های ابتدایی قدرت، به‌ویژه در دوران سردارسپهی و ریاست‌الوزرایی، چهره‌ای مذهبی از خود به نمایش گذاشت و در مراسم عزاداری حضور پررنگی داشت. اما پس از رسیدن به سلطنت و آغاز سیاست‌های تجدد آمرانه، رویکرد او نسبت به آئین‌های مذهبی تغییر یافت و به تدریج روند محدودسازی آغاز شد.

روند تدریجی محدودیت‌ها تا ممنوعیت کامل

مظاهری با استناد به اسناد موجود تأکید کرد: روند محدودیت‌ها در عزاداری از سال ۱۳۰۹ هجری شمسی آغاز و ابتدا به ممنوعیت برخی آئین‌ها مانند قمه‌زنی، تعزیه‌خوانی و دسته‌گردانی محدود شد، در حالی که مجالس روضه همچنان آزاد بود.

وی ادامه داد: این محدودیت‌ها ابتدا از شهرهای بزرگ همچون تهران، تبریز و اصفهان آغاز شد و به‌تدریج به شهرهای کوچک نیز گسترش یافت. در اسناد مشاهده می‌شود که حکومت در کنار اعمال محدودیت، کوشید «عزاداری مطلوب» را از «عزاداری خرافی» تفکیک کند و از این طریق زمینه اجتماعی برای پذیرش محدودیت‌ها فراهم آورد.

از محدودسازی تا برخوردهای سخت‌گیرانه

این پژوهشگر مطالعات اجتماعی دین و تشیع با اشاره به ادامه این سیاست‌ها تا میانه دهه ۱۳۱۰ تصریح کرد: از سال ۱۳۱۵ به بعد، محدودیت‌ها شدت بیشتری یافت و در نهایت از سال ۱۳۱۶ برگزاری مجالس عزاداری به طور کامل ممنوع شد.

وی خاطرنشان کرد: اسناد به‌خوبی نشان می‌دهد که این روند نه یک اقدام دفعی بلکه سیاستی تدریجی، مستمر و حساب‌شده بود که از طریق بخشنامه‌ها، مکاتبات اداری و حتی ایجاد نهادهای موازی همچون «مؤسسه خطابه» پیگیری می‌شد. به گفته وی، این اسناد همچنین نشان می‌دهد که در برابر سیاست‌های دولتی، مقاومت‌هایی از سوی مردم، روحانیون و حتی برخی متمولان محلی صورت گرفته است.

مظاهری تأکید کرد: مجموعه اسناد دوره پهلوی اول در اصفهان نشان می‌دهد که این استان به دلیل پیشینه غنی آئینی و مذهبی، یکی از عرصه‌های جدی کشمکش میان سیاست‌های تجددگرایانه دولت و باورهای دینی جامعه به شمار می‌رفته است.

وی با اشاره به نمونه‌ای از تعهدنامه‌های اخذشده از مسئولان دسته‌ها و مجالس روضه‌خوانی بیان کرد: در این اسناد، مسئولان بر رعایت مواد تعیین‌شده متعهد می‌شدند و در صورت تخطی مسئولیت قانونی متوجه آنان بود.

این پژوهشگر مطالعات اجتماعی دین و تشیع افزود: از جمله شروط ذکرشده در این تعهدنامه‌ها الزام به برگزاری مجالس با صندلی و نیمکت، لزوم سخنرانی آرام و بدون فریاد، حضور بانوان بدون حجاب، محدودیت زمانی دو ساعت برای هر مجلس و ممنوعیت مطلق سینه‌زنی، زنجیرزنی و دسته‌بندی عزاداری بوده است.

التزام اجباری مسئولان محلی به محدودیت عزاداری

به گفته مظاهری، این تعهدنامه‌ها نه تنها از وعاظ و متولیان مساجد، بلکه از کدخداها و مسئولان محلات نیز اخذ می‌شده است.

وی به سندی از سال ۱۳۱۶ اشاره کرد که در آن کدخدایان محله‌های سده اصفهان متعهد شده بودند مانع هرگونه اجتماع و عزاداری شوند و در صورت تخلف با مجازات تبعید مواجه گردند.

این پژوهشگر مطالعات اجتماعی دین و تشیع افزود: این اسناد نشان می‌دهد که حکومت، محدودیت عزاداری را به صورت تدریجی و با الزام عوامل محلی دنبال می‌کرده است.

رضاشاه چگونه عزاداری را در اصفهان ممنوع کرد؟

ممنوعیت‌های تدریجی و مقاومت‌های مردمی

وی تأکید کرد: اجرای این محدودیت‌ها در شهرها و بخش‌های مختلف استان اصفهان با شدت و ضعف متفاوت بوده است.

مظاهری گفت: در گزارش‌های مربوط به خمینی‌شهر و خوانسار، حتی برگزاری مجالس خانگی نیز ممنوع اعلام شده بود، در حالی که در شهرضا و نائین همچنان برخی روضه‌خوانی‌ها به صورت مخفیانه در منازل یا حتی حمام‌های عمومی برگزار می‌شد.

وی اضافه کرد: این مقاومت‌های مردمی نشان می‌دهد که محدودیت پنج‌ساله عزاداری در دوره رضاشاه به یک زخم اجتماعی در بدنه مذهبی جامعه تبدیل شد.

سیالیت اجرای قوانین در استان‌ها

این پژوهشگر مطالعات اجتماعی دین و تشیع در ادامه خاطرنشان کرد: اجرای قوانین مربوط به محدودیت عزاداری در مناطق مختلف کشور یکسان نبود و سیالیت بالایی داشت. وزارت کشور در بخشنامه‌های خود تأکید می‌کرد که هر ولایت باید متناسب با شرایط عرفی محل، قانون را اجرا کند.

وی افزود: به همین دلیل، در برخی مناطق مانند خوانسار مجالس عزاداری کاملاً تعطیل می‌شد، در حالی که در شهرضا یک سال بعد همچنان مجالس روضه به طور محدود ادامه داشت.

تغییر سیاست‌ها پس از شهریور ۱۳۲۰

مظاهری با اشاره به تحولات پس از سقوط رضاشاه در شهریور ۱۳۲۰ توضیح داد: نخستین محرم پس از شهریور ۲۰ نقطه عطفی در سیاست‌های مذهبی بود. در تلگرافی که آیت‌الله کاشانی به نخست‌وزیر فروغی ارسال کرد، خواستار آزادی عزاداری شد و دولت نیز در پاسخ اعلام کرد که در منازل مردم مانعی برای برگزاری روضه وجود ندارد.

وی ادامه داد: این تغییر ادبیات نشان‌دهنده پایان دوران سرکوب کامل عزاداری‌ها بود، هرچند همچنان در اماکن عمومی محدودیت‌هایی برقرار بود.

این پژوهشگر مطالعات اجتماعی دین و تشیع در پایان اظهار کرد: بررسی این اسناد نشان می‌دهد پروژه محدودسازی عزاداری در دوره پهلوی اول بخشی از سیاست کلان تجدد آمرانه بوده است. این سیاست با کشف حجاب، کاهش نقش روحانیت و جایگزینی آئین‌های عزاداری با جشن‌های حکومتی همراه شد، اما در نهایت با مقاومت اجتماعی و مذهبی مردم ناکام ماند.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × چهار =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • علیرضا قربانی با «ایرانم» بازمی‌گردد/ اجرا در آزادی
    • بهترین مراکز خرید سوهان قم در تهران(+8 سوهان فروشی برتر)
    • رضاشاه چگونه عزاداری را در اصفهان ممنوع کرد؟
    • تمرکز بر برندسازی و انضباط‌بخشی گردشگری سلامت کشور
    • سیستم ارتباط ماهواره‌ای به ساعت‌های هوشمند می‌آید!
    • نشست فدرال رزرو چه تصمیمی درباره بیت‌کوین خواهد گرفت؟
    • ضرر عجیب و غریب دارندگان اتریوم/این هشدار است یا فرصتی طلایی؟!
    • فرار سرمایه از ETFهای بیت‌کوین و اتریوم شدت گرفت!
    • خبر رسمی درباره مبلغ فروش صنایع بورسی اعلام شد
    • ارزش سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ها اعلام شد (۲۹ مرداد)
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!
    • ابزار ادرار سرپایی بانوان

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس
      • آموزش پایه نهم