گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۲۰
مرداد
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
بزرگنمایی ضعف‌ها، مانع اثربخشی داوری در نظام حقوقی و قضائی ایران

بزرگنمایی ضعف‌ها، مانع اثربخشی داوری در نظام حقوقی و قضائی ایران

فواید رجوع به داوری، به خوبی برای مردم بیان نشده و متأسفانه بیشتر به نواقص پرداخته شده است. یکی از آثار مخرب فرهنگ عمومی، عرفی و تخصصی در نظام‌های اجتماعی، توجه بیش از حد به مضرات یک امر بوده و عده‌ای ناآگاه هم به این موضوع دامن می‌زنند.

مرداد 19, 1404 7 دقیقه خواندن
چاپ خبر
– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، دکتر شفیعی خورشیدی؛ قاضی دیوان عالی کشور و مشاور عالی رئیس مرکز حل اختلاف قوه‌قضاییه در یادداشتی درباره «اثربخشی نهاد داوری در نظام حقوقی و قضایی ایران» نوشت:

در این نوشتار قرار است با بررسی و مطالعه کتب تألیفی در حوزه حقوق داوری، احکام متعدد شعب عمومی-حقوقی و تجدیدنظر استان، نظر مشورتی اداره حقوقی قوه‌قضاییه، نشست‌های مشورتی حقوقی در حوزه داوری، نظر صاحب‌نظران حقوق داوری درخصوص اثربخشی تأسیس نهاد داوری از سال 1400، بهره‌مندی از قواعد داوری در آیین دادرسی مدنی و قواعد خاص در باب داوری و فعالیت داوران در حوزه‌های مختلف به تحلیل اثربخشی نهاد داوری از منظر کاهش ورودی پرونده به دادگستری و ترویج فرهنگ «صلح و سازش از طریق داوری» بپردازم.

بهره‌‌گیری از داوری در قوانین مختلف از جمله مواد 454 تا 501 قانون آیین دادرسی مدنی مورد تأکید قرار گرفته است؛ یکی دیگر از قوانینی که به موضوع مرجع حل اختلاف از طریق استفاده از داوری اشاره دارد، بند (9) ماده 43 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 13 شهریور 1370 است که مقرر داشته: «حل اختلاف و داوری در محدوده امور مربوط به تعاونی‌ها به‌صورت کدخدامنشی و صلح توسط اعضای تعاونی‌ها با استفاده از روش داوری انجام پذیرد.» 

اما در باب اجرای قوانین مرتبط با داوری باید متذکر شد نهادی که وظیفه ساماندهی نظام داوری در ایران را برعهده دارد، “قوه‌قضائیه جمهوری اسلامی ایران” است. براساس بند (الف) ماده 116 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، قوه‌قضائیه مکلف شده است که «در راستای کاهش مراجعات مردم به مراجع قضائی و تسریع در حل و فصل اختلافات، با همکاری دولت به منظور افزایش حل و فصل اختلافات از طریق داوری، ایجاد و توسعه نهادهای داوری و اعتمادسازی و ایجاد اقبال عمومی و حمایت از آنها تا پایان سال اول اجرای قانون برنامه تمهیدات لازم را پیش‌بینی کند.»

قوه قضائیه نیز به‌منظور اجرای قانون مذکور، دستورالعمل ساماندهی حل و فصل اختلافات از طریق داوری و توسعه نهادهای داوری را با تأخیر در تاریخ 13 بهمن 1400 به تصویب ریاست قوه‌قضائیه رساند. ماده 3 این دستورالعمل برنامه‌ریزی، اعطای پروانه و تمدید آن، لغو، ساماندهی و نظارت در حوزه داوری را برعهده مرکز حل اختلاف واگذار کرده است و ماده 4 نیز به شورای مشورتی داوری در مرکز اشاره دارد. در ماده 9 نیز جذب، آموزش بدو و ضمن خدمت، صدور، تمدید یا لغو پروانه داوری و تأسیس دفاتر داوران برعهده مرکز حل اختلاف قرار داده شده است تا بر اساس شیوه‌نامه‌ای که ظرف حداکثر 3 ماه از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل توسط مرکز تهیه و اجرا می‌شود، اقدامات لازم صورت پذیرد.

«شیوه‌نامه نحوه جذب، آموزش، صدور و لغو پروانه داوری و تأسیس نهادهای داوری» در تاریخ 7 تیرماه 1401 تدوین و به تصویب رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه رسید و برای اجرا به نهادهای ذیربط ابلاغ شد و پس از مدت کوتاهی یعنی 30 آبان 1401 اصلاح و موادی به آن الحاق شد؛ ضمن آنکه احتمال اصلاح مجدد بر حسب شرایط زمانی نیز وجود خواهد داشت؛ لیکن در نظام حقوقی، سیاسی، اداری و مردمی بر استفاده از ظرفیت قانونی نهاد داوری تاکنون تأکیدات فراوانی شده است و براساس توصیه‌های مکرر مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی نظام، بند 9 سند امنیت قضایی مصوب 8 تیرماه 1382، بند 10 سیاست‌های کلی قضائی پنج‌ساله مصوب 2 آذرماه 1388 و همچنین بند (4/ه) راهبرد و اهداف برنامه پنج‌ساله قوه قضاییه (1394-1390) بر ایجاد تمهیدات لازم برای فراگیر کردن نهاد داوری و استفاده از روش داوری و حکمیت در حل و فصل دعاوی نکات ارزشمندی بیان شده است.

یکی دیگر از مواردی که بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی و توسعه روش‌های مشارکتی و غیرقضائی در حل و فصل دعاوی اشاره دارد، بند 26 “سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه با اولویت پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت” است. البته بایستی به این نکته مهم اشاره کرد که با وجود تصویب دستورالعمل ساماندهی داوری در سال1400 و سند اصلاحی تحول و تعالی قوه قضاییه در سال 1403 متأسفانه از نهاد داوری و ظرفیت‌های آن در دستگاه قضایی و نظام اداری بهره‌برداری کافی نشده است که با وجود این همه تأکیدات جای بسیاری تأمل و درنگ دارد.

در ادامه این نوشتار عوامل مهم عدم بهره‌برداری از نهاد داوری در نظام حقوقی و قضایی کشور را مرور خواهیم کرد:
 
1. ضعف حضور بخش عمومی جامعه در نظام داوری و فقدان متخصص بودن داوران به‌طور نسبی
2. وجود فضای بی‌اعتمادی از داور و داوران انتخابی
3.  احتمال اطاله در پیگیری برای اجرای رأی داور
4.  احتمال اعتراض به رأی داور در دادگاه‌های عمومی، حقوقی و دادگاه تجدیدنظر استان و عندالزوم خلاف بَیِّن شرع اعلام کردن
5.  تخصصی بودن دعاوی در امور حقوقی
6.  شفاف نبودن دعاوی رجوع به داوری، گرچه قانون‌گذار بعضی از عناوین را برای طرح در داوری منع کرده است، اما اختلاف نظری در موضوعات دعاوی به داوری وجود دارد
7.  عدم تمایل عموم داوران به آموزش‌پذیری
8.  نگاه حاکمیتی به موضوع داوری در نظام حقوقی و قضایی
9.  عدم تمییز بین تشریفات دادرسی و اصول دادرسی
10. اعمال نفوذ فراوان به داور یا داوران و عدم رعایت تعارض منافع در قواعد داوری

مهم‌ترین تکلیف مدیریت قضائی کشور ترویج و تقویت نهاد داوری در دستگاه عدلیه کشور است. در این باره گرچه طرفین برای حل و فصل اختلاف می‌توانند به استناد ماده 454 قانون آیین دادرسی مدنی به داوری یک یا چند نفر رجوع کنند یا اینکه انتخاب داور یا داوران را به شخص ثالث یا دادگاه واگذار کنند، اما رجوع به داوری یا داوران با توافق طرفین تحقق پیدا می‌کند. در واقع تشویق مردم، اصحاب دعوی یا وکلای آنان در جهت فرهنگ‌سازی برای حل و فصل اختلافات از طریق داوری برعهده دادگستری‌ها گذاشته شده است. 

هر چند در قوانین به وکلا تأکید شده است که ابتدا برای حل و فصل اختلاف موکل یا موکلین خود از طریق داوری اقدام لازم صورت گیرد؛ اما با این وجود به‌نظر می‌رسد که فواید رجوع به داوری در جامعه به خوبی برای مردم بیان نشده و متأسفانه بیشتر به مضرات رجوع به داوری پرداخته شده است.

یکی از آثار مخرب فرهنگ عمومی، عرفی و تخصصی در نظام‌های اجتماعی، توجه بیش از حد به مضرات یک امر بوده و عده‌ای هم که از قوانین اسلامی و اعتقادی آگاهی ندارند، به این موضوع دامن می‌زنند. دادگستری استان‌ها می‌توانند از طریق تریبون نماز جمعه، دانشگاه‌های دولتی و آزاد، معتمدین، نهادهای حقوقی، رسانه‌های محلی و رسمی دولتی و غیردولتی، معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری‌ها، تشکل‌های مردم نهاد و خطبای مشهور جهت ترویج فرهنگ صلح و سازش از طریق میانجی‌گری، شورای حل اختلاف و صلح‌یاران و همچنین تشویق مردم، نهادها و صنوف به استفاده از نهاد داوری کمک کنند. 

باوجود اینکه از سال 1400 «ستاد ملی صبر مرکز حل اختلاف قوه‌قضاییه» تشکیل شده؛ اساسنامه آن به تصویب رئیس مرکز رسیده و لازم‌الاجرا است و در سطح کشور افرادی به‌عنوان صلح‌یار یا یاران‌صلح انتخاب شدند و پروانه صلح‌یاری در اختیار صلح‌یاران قرار گرفته است؛ اما قضات دادگاه‌های عمومی، حقوقی، خانواده، کیفری و اطفال، دادیاران، بازپرسان و دیگر مقامات قضایی از ارجاع پرونده‌ها به نهاد داوری، میانجی‌گری و شورای حل اختلاف امتناع می‌کنند یا اینکه تمایل کمتری به اجرای این امر مهم دارند. 

قانون‌گذار در مواد 12، 13 و 15 قانون شورای حل اختلاف مصوب 1402 بر رجوع به شورای حل اختلاف و استقرار نمودن شورای حل اختلاف در معیت دادگاه تأکید کرده است و قضات می‌توانند از ظرفیت، توانمندی و تجربه نهادهای مدنی مذکور برای حل و فصل اختلاف بهره ببرند. در این امر نقش دستگاه قضایی نیز مهم و تأثیرگذار است؛ دستگاه قضایی کشور می‌تواند پرونده‌های قضایی را از طریق سامانه “سمپ” به میانجی‌گر یا از طریق دادگاه به داور یا داوران ارجاع دهد. 

با بررسی آمار ماهانه شعب دادگاه‌ها، دادیاری، بازپرسی و دادگاه صلح این نکته برداشت می‌‌شود که هنوز در کشور از ظرفیت نهاد داوری برای حل و فصل اختلافات بهره‌برداری لازم صورت نگرفته است؛ اما با فرهنگ‌سازی، تشویق و ترغیب قضات، مردم و مدیران قضایی از طریق رسانه ملی و استانی می‌توان از نهاد داوری بهره‌های فراوانی بُرد.

مطالعه آمار، اخذ اطلاعات، کسب نتیجه و تجزیه و تحلیل آن این پرسش را در اذهان ایجاد می‌کند که آیا «داوری» این نهاد مردمی برای نظام قضائی و مردم، اثربخشی خواهد داشت یا خیر؛ برای پاسخ باید گفت آماری برای ارزیابی این نکته وجود ندارد؛ اما لازم است آمار سال‌های 1400 تا 1403 و 3 ماهه اول 1404 از مرکز آمار و فناوری اطلاعاتت قوه‌قضاییه استخراج و پس از آن اظهارنظر صورت گیرد.

در زمان ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی (ره) در قوه‌قضائیه بخشنامه‌ای توسط وی به دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور برای ارائه آمار 6 ماهه اول سال 1383 درباره نهادهای ارفاقی از جمله تعلیق اجرای مجازات صادر شد که بنده با بررسی آمار حوزه مأموریتی خود متوجه شدم، با وجود تأکیدات فراوان بر استفاده از نهادهای ارفاقی و بهره‌بردن از شوراهای حل اختلاف، قضات دادگاه کیفری به استفاده از ظرفیت قانونی از طریق نهاد ارفاقی تعلیق اجرای مجازات حبس اعتقادی نداشته و اعتقاد عموم قضات به مجازات حبس در امور کیفری بوده است.

برای علاج این موضوع در زمان حاضر می‌توان با استخراج آمار ارجاع به داوری یا دیگر نهادهای جایگزین رسیدگی قضائی از طریق مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه و شناخت از فضای فرهنگی قضات، وکلا و شهروندان در استفاده از نهادهای جایگزین رسیدگی قضایی به نقطه مطلوب دست یافت. ضمن اینکه نظارت و بازرسی از نهادهای داوری، دفاتر، مؤسسات، مرکز و سازمان داوری سبب خواهد شد که دادنامه صادره از داوران و شعب دادگاه‌ها استخراج و بر کیفیت استفاده از داوری افزوده شود.

بی‌شک نظام حقوقی و قضائی کشور می‌تواند با استفاده از نهاد نوپای داوری در حل و فصل اختلافات و کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی بهره‌مند شود؛ هرچند معتقدم داوری در نظام قضائی و اداری ایران پیشینه 100 ساله دارد و در فرهنگ اصیل اسلامی هم به بهره‌مندی از آن تأکید شده است.

انتهای پیام/

من رو دنبال کنید نویسنده:

تسنیم

خبرگزاری تسنیم یک خبرگزاری خصوصی در ایران است که ارتباط قوی با سپاه پاسداران دارد. این خبرگزاری در سال 1391 با مدیریت سید مجید قلی زاده آغاز بکار کرده است. مراسم افتتاح خبرگزاری تسنیم روز 22 آبان با حضور علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و سید محمد حسینی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد. هدف از فعالیت این خبرگزاری در اساسنامه آن، بدین ترتیب شرح داده شده است: اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار و تنویر افکار عمومی در راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پوشش خبری رخدادهای قوای سه‌گانه، افکارسنجی، ارزشیابی و انعکاس درخواست‌های آشکار و پنهان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری برای ارائه به مبادی تصمیم‌گیری، راه اندازی سایت و خبرگزاری با کسب مجوز از مراجع قانونی ذی‌صلاح و انجام فعالیتهای انتشاراتی. هدف راه‌اندازی این وبسایت خبری تسنیم، پوشش اخبار عربی اعلام شده است اما پوشش اخبار اقتصادی ایران مرتبط با همه حوزه‌های خبری شامل موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی به همراه سایر زمینه‌ها اعم از بیداری اسلامی، فرهنگی، ورزشی، اخبار استانها، کاریکاتور، عکس، گرافیک، صوت و فیلم و ... نیز در دستور کار این خبرگزاری قرار دارد. تسنیم همواره استفاده از فناوری های روز اطلاع رسانی در دنیا و نیز مدیاهای مختلف بویژه صوت و تصویر را سرلوحه کار خود قرار داده و در راستای تحقق رسالت و اهدافش بهره گیری از ابزارهای مختلف رسانه‌ای را به نحو احسن به عمل می‌رساند. خبرگزاری تسنیم، فعالیت در دو حوزه کاری داخل و خارج کشور را جزو اهداف خود تعیین کرده و بر آن است تا اقدامات لازم جهت آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در این دو حوزه را انجام دهد. در عرصه خارجی، واقعیت‌ها نشان می‌دهد که برخلاف تلاش های نظام سلطه برای جلوگیری از نفوذ و انتشار ماهیت و پیام‌های انقلاب اسلامی، تاثیرگذاری آن همچنان این انقلاب و اهداف آن سرمشق انقلابیون در نهضت بیداری اسلامی شده است و در جنگ نرم علیه ایران موفق عمل می‌کند. در شرایطی که انقلاب اسلامی ابتکار عمل را در عرصه جنگ نرم به دست گرفته است، رسانه‌های وفادار به انقلاب اسلامی بایستی دو وظیفه مهم و اساسی خود را به انجام رسانند: اول آنکه ماهیت، مولفه‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین و تشریح نمایند. در این اقدام باید به نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری دینی بیش از پیش پرداخته شود. مردم سالاری دینی باید به عنوان یک الگوی ویژه برای نظام لیبرال دموکراسی غربی معرفی شود که علیرغم همه موانع که بر سر راه وی بوده، توانسته است تا چهار دهه در مقابل زورگویی سلطه طلبان مقاومت کند و با این حال به دستاوردهای مهمی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری نایل گردد. دوم آنکه، برای جلوگیری از خطر انحراف، اعوجاج، دگرگون وار نشان دادن اهداف، مقاصد و دستاوردهای انقلاب‌های مردمی در نهضت بیداری اسلامی توسط رسانه های نظام سلطه تلاش نماید. رسالت‌های خبرگزاری تسنیم در حوزه فعالیت خارج از کشور دو مورد فوق ذکر شده و در تلاش است تا در کنار سایر رسانه‌های انقلابی و وفادار، آرایش رسانه ای مستحکمی در برابر انحصار و سلطه امپریالیسم رسانه ای به وجود آورد و زبان گویای انقلاب اسلامی و انقلابیون مسلمان و آزادیخواه در تمام نقاط عالم باشد. در عرصه داخلی نیز، تسنیم وظیفه خود می‌داند تا همسو با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی در عرصه وسیع فرهنگی کشور، حضور موثر ایفا نماید و سایر رسانه‌های انقلابی را به منظور همکاری در این مسیر تشویق و هدایت نماید. تسنیم آگاه است که امپریالیسم رسانه ای غرب همواره با انجام اقداماتی تلاش دارد تا علیه افکار عمومی کشور هجمه وارد نماید و در این راستا فعالیت‌هایی جهت مهندسی و جابجایی حقایق در اذهان ملت مسلمان ایران، صورت می‌پذیرد. بنابراین شرایط کنونی ایجاب می کند تا رسانه های متعهد که آگاه و وفادار به اهداف و رسالت‌های انقلاب اسلامی هستند به عنوان سنگرهای دفاعی و سپر مقاومت در مقابل این هجمه‌ها ایجاد شده و فعالیت کنند تا بتوانند از آرمان‌های مقدس نظام اسلامی دفاع کنند و با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به هنگام و موثر، بصیرت افزایی را در جهت مصون سازی و عمق بخشی معنوی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی، سرلوحه کار و تلاش خود قرار دهند. خبرگزاری تسنیم تلاش می‌کند تا رسالت اطلاع رسانی خود را با تکیه بر توان نیروی انسانی مجرب و توانمند در عرصه رسانه‌ای کشور به شایستگی انجام دهد و به عنوان مرکزی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی شناخته شود. تسنیم که به گفته رئیس سپاه محمدعلی جعفری یکی از رسانه‌های مؤمن و انقلابی است که در مقابله با توطئه‌های ضداسلامی و ضد بشری ستمگران وظیفه بسیار سنگینی دارد، در سانحه پرواز شماره ۹۵۲۵ ژرمن‌وینگز یک تن از نیروهای خود  یعنی میلاد حجت‌الاسلامی در سمت خبرنگار را از دست داد. صاحب امتیاز خبرگزاری تسنیم «مؤسسه آتی‌سازان فرهنگ تسنیم» و مسئولیت مدیرعامل آن نیز برعهده سید مجید قلی‌زاده‌ قرار دارد. تسنیم موفق شده است تا چند پروانه حق تکثیر را با عنوان پروانه‌های کرییتیو کامنز (Creative Commons) دریافت کند و تمام محتواهای خود را با این پروانه در اختیار عموم مردم قرار دهد. این پروانه‌ها به تسنیم اجازه را می‌دهد تا اعلام کند چه حقوقی برای خودش محفوظ بماند، و چه حقوقی برای دریافت‌کننده اثر یا خالق‌های دیگر، باقی بماند. خبرگزاری تسنیم با شعار چشمه‌ی جوشان آگاهی بخشی از حضور پر رنگ در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز غافل نشده است و کانال خبرگزاری تسنیم را شکل داده است. تسنیم در سروش با نشانی، tasnimna@ در آی گپ با آیدی tasnimna@ در توییتر  به ادرس Tasnimnews_Fa@ در آپارات tasnim.video@ در تلگرام با ایدی Tasnimnews@ و در اینستاگرام به نشانی tasnimnews_fa@ به فعالیت می‌پردازد و از این پتانسیل شبکه‌های اجتماعی نیز برای آگاهی بخشی استفاده می‌نماید. شما می‌توانید مهمترین اخبار تسنیم را از طریق دسترسی مستقیم در تهران و دیگر شهرهای ایران در اختیار داشته باشید، علاوه بر آن، میتوان برای دسترسی آسانتر به قیمت ارز و طلا و لیگ ایران و جهان از لینک‌های مستقیم استفاده نمایید. برروی وبسایت این خبرگزاری به نشانی اینترنتی تسنیم دات کام میتوان راه‌های ارتباطی مختلف را مشاهده نمود. کاربران می‌توانند با استفاده از تلفن گویا، فکس، تلفن تماس واحد روابط عمومی، پست الکترونیک و همچنین آدرس دفتر این خبرگزاری جهت برقراری ارتباط اقدام نمایند. وبسایت خبرگزاری تسنیم با بازدید میانگین بیش از 200 هزار کاربر علاوه بر پوشش اخبار در حوزه‌های مختلف به درج رپورتاژ و تبلیغات سایر کسب‌وکارها نیز می‌پردازد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 − 6 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • قیمت سیمان امروز دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۴ / بازار به تعطیلات تابستانی رفت
    • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون اروز دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۴/ میانرده محبوب کره‌ای چند؟
    • واکنش رییس سازمان اداری به انتقادها از طرح اصلاح ساختار وزارت جهاد
    • مهلت استفاده از کالابرگ تا پایان شهریور ماه تمدید شد
    • ثبت ملی ساختمان پلار؛توقف نوسازی غیرمجاز برای احیای هویت چهارباغ عباسی
    • رازهای ۵اثر ناشناخته استاد فرشچیان در موزه هنرستان هنرهای زیبای اصفهان
    • اضافه شدن ارتباط ماهواره‌ای به پیام‌رسان پیش‌فرض گوشی‌های سامسونگ
    • قیمت بیت کوین امروز دوشنبه ۲۰ مداد ماه ۱۴۰۴
    • قیمت تتر امروز دوشنبه ۲۰ ر مرداد ماه ۱۴۰۴
    • قیمت اتریوم امروز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۴
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس
      • آموزش پایه نهم