گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۱۹
مهر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
گردشگری بحران را مدیریت کرد؛ حالا نوبت مردم است!

گردشگری بحران را مدیریت کرد؛ حالا نوبت مردم است!

دبیر کمیته طبیعت گردی گفت:میزبانان مناطق گردشگری نقششان را در کاهش چالش‌های ناشی از جنگ بسیار خوب بازی کردند همین باید عاملی باشد تا مردم هم نقش سازنده در کاهش مشکلات جوامع میزبان ایفا کنند.

تیر 13, 1404 6 دقیقه خواندن
چاپ خبر

محمد جهانشاهی دبیر کمیته ملی طبیعت گردی کشور در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: جنگ فرصت خوبی بود تا درک بهتری نسبت به ارزش‌ها و کارکردهای گردشگری در کشورمان داشته باشیم. این مسئله از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است و ما باید به عنوان یک راهبرد مهم در توسعه کشور به آن نگاه کنیم. بستری که اگر جدی گرفته شود یکی از مهمترین داشته‌های هر ملت و کشوری در خوشی و ناخوشی است.

وی گفت: وقتی از گردشگری صحبت می‌کنیم منظورمان فقط زنجیره خدمات و زیرساخت‌های فیزیکی نیست، دامنه‌ای گسترده‌تر را مد نظر داریم که در آن، مباحث فرهنگی و الگوهای رفتاری هم تعریف می‌شود و شکل می‌گیرد.

جهانشاهی بیان کرد: طی جنگ دوازده روزه، شاهد یک موج ناگهانی جمعیتی از مقاصد پر تنش به ویژه کلانشهر تهران به خارج شهر بودیم. مقصد اول هم مناطق شمالی کشور بود. استان‌های مازندران و گیلان طی حداقل ۶۰ سال گذشته به ویژه پس از دهه‌های ۳۰ و ۴۰ که صنعت خودرو سازی در کشور گسترش پیدا کرد، تجربه میزبانی انبوه را متناسب با جمعیت این استان‌ها و جمعیت کشور داشته‌اند. امروز به همین واسطه می‌بینیم مثلاً بیش از ۶۰ درصد درآمد و اشتغال مازندران مربوط به بخش خدمات است و گردشگری سهم جدی در این بخش دارد. وجود بیش از ۱۰۰ هزار اقامت گاه غیر رسمی در مازندران، نشانه‌ای از ارتباط معنادار گردشگری با معیشت و زندگی مردم این استان دارد. در استان گیلان هم به تناسب، شاهد همین شرایط هستیم.

کمترین چالش در بزرگترین جابه جایی موقت جمعیتی

وی افزود: روندهای گردشگری در دو بخش رسمی و غیر رسمی به ویژه در مناطق شمال کشور، امروز وضعیتی را رقم زده که می‌بینیم. در مواجه با یکی از بزرگترین جا به جایی های موقتی جمعیتی در تاریخ کشور، شاهد کمترین چالش بودیم و دیدیم که در محیط‌های پیرامون، به فراخور امکانات گردشگری، جمعیت مسافر پوشش داده شد و اوج جمعیت را اول مازندران و بعد گیلان میزبانی کردند. استان‌های قزوین، سمنان و گلستان و بعدتر البرز نیز هر کدام سهمی ایفا کردند. هر چند شاهد بودیم در سایر استان‌ها نیز فعالان گردشگری به ویژه در بخش اقامت، تسهیلات مختلفی تا سطح کاهش هزینه‌ها گاه تا ۵۰ درصد اعلام آمادگی کردند حتی در استان کرمان از طرف فعالان این بخش به ویژه بومگردی ها، اقامت رایگان در نظر گرفته شد. وجود این امکانات همواره نقطه قوتی برای کشورهاست.

نقش هتل‌ها در کاهش بحران

وی به ارائه مثالی پرداخت و گفت: در زلزله سال ۱۴۰۱ ترکیه که خسارت‌های سنگینی در استان‌های جنوبی این کشور داشت، هتل‌ها و امکان موجود گردشگری نقش زیادی در کاهش چالش‌ها و بحران‌های ناشی از آوارگی و بی سر پناهی مردم داشتند. در آنتالیا بیش از ۲۰۰ هتل در سرپناه دادن به زلزله زدگان نقش مهمی ایفا کردند. نقشی که گردشگری کشور ما در جنگ ۱۲ روزه ایفا کرد را باید جدی تر بنگریم و در مقابل این میزبانی، وقتش رسیده، مردمی که به عنوان مسافر و گردشگر در این مناطق حضور چند روزه‌ای دارند، درک بهتری از شرایط جامعه میزبان خود داشته باشند. ما در زمان جنگ، شاهد افزایش تعامل و حمایت‌های جمعی در سطح کشور بودیم، این دست آورد مهمی است که می‌توان بر مبنای همین نگرش، فرهنگ عمومی جامعه را به سمت بهبود شاخص‌های پایداری سوق داد.

عضو سابق انجمن جهانی طبیعت گردی با بیان اینکه این شرایط نشان داد که سیاستگذاران و برنامه ریزان باید حمایت جدی تری از توسعه گردشگری در کشور به ویژه گردشگری پایدار داشته باشند افزود: مازندران و گیلان، اصلی ترین کانون‌های تجمع مسافران این ایام بودند. پیشتر نیز روال بر همین مدار بوده است. ما اکنون در این دو استان که جزو اصلی ترین مقاصد گردشگری کشور هستند، مشکلات جدی داریم که پایداری در بخش‌های مختلف به ویژه محیط زیستی را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. تولید بیش از ۵۰۰۰ تن زباله در روز در شرایط عادی، روی دست نهادهای خدماتی و به ویژه شهرداری‌های این استان هاست. این مقدار با افزایش جمعیت گردشگران و مسافران در برخی نقاط تا ۲ برابر هم افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که به دلیل شرایط طبیعی مناطق شمالی و محدودیت‌هایی که وجود دارد، مجبور به دفن بخش عمده‌ای از این پسماندها در نقاط جنگلی هستیم.

گردشگری بحران را مدیریت کرد؛ حالا نوبت مردم است!

وی تصریح کرد: مساحتی بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های شمال اکنون محل دپو و دفن زباله‌های استان‌های گیلان و مازندران هستند. چالش که در سه دهه گذشته علاوه بر مشکلات زیست محیطی، عامل برخی مشکلات جدی اجتماعی و تنش‌های محلی و بعضاً استانی شده است. امروز بحث مدیریت پسماند در مازندران به ویژه در روستاهای این استان که حداقل روزی ۱۰۰۰ تن تولید پسماند دارند در حال شکل گیری است به ویژه بحث تفکیک از مبدا که در بیش از ۷۰۰ روستای این استان در حال اجراست. گردشگران و مسافرانی که به این استان‌ها سفر می‌کنند باید نسبت به این مقوله و مسائلی از این دست آگاه باشند.

گردشگری بحران را مدیریت کرد؛ حالا نوبت مردم است!

جهانشاهی بیان کرد: امروز بحث ما این مناطق است چرا که نقش خود را در کاهش چالش‌های ناشی از جنگ بسیار خوب بازی کردند و همین امر باید عاملی باشد تا مردم ما در مقابل، نقشی سازنده در کاهش مسائل و مشکلات جوامع میزبان خود داشته باشند. بحث پسماند و زباله چالشی جدی در استان‌های شمالی است و در سایر نقاط کشور نیز شاهد چالش‌های جدی دیگری به ویژه در رابطه با آب داریم. کاهش ۴۰ درصدی بارش‌های کشور نسبت به میانگین بلند مدت و استمرار خشکسالی در کشور که در برخی مناطق به مرحله چهارم یعنی بروز تأثیرات جدی اقتصادی و اجتماعی رسیده، زنگ هشداری برای ما در گردشگری کشور باید باشد چرا که در صورت درک بهتر موضوع، ما یک چرخه از خدمات و یک جمعیت بزرگ از مردم را داریم که در گردشگری و به عنوان گردشگر، نقش بهبود بخش دارند تا مولد و تسریع دهنده ناپایداری در شاخص‌ها.

وی افزود: امروز باید توجه جدی تری به توسعه گردشگری پایدار داشته باشیم. گردشگری سبز و ترویج مدیریت سبز در گردشگری کشور، عامل مهم و مؤثری در بهینه سازی مصرف منابع، افزایش تعامل بین گردشگران و جوامع محلی و بهبود شاخص‌های پایداری است و جدا از مؤثر بودن، الزام حرکت در این مسیر است.

این کارشناس گردشگری بیان کرد: یکی از مهمترین ابزارها که می‌تواند نقش کارکردی در جهت دهی به روندهای معمول و فعلی دارند، پلتفرم‌های گردشگری به ویژه آن دسته که رزرو آن لاین دارند هستند. روند رو به رشد استفاده از این پلتفرم و فضای ارتباطی بین میزبان و میهمان و نیز وجود قابلیت‌های متنوعی که دارند، می‌توانند بستری باشند برای جریان سازی و ترویج آیتم‌های گردشگری سبز. جایی که بهینه سازی مصرف منابع به ویژه در بخش آب و انرژی، کاهش تولید پسماند و مدیریت آن را اولویت قرار می‌دهد و می‌تواند علاوه بر توجه به شاخص‌های زیست محیطی در دیگر بخش‌ها به ویژه اقتصادی و اجتماعی نیز اثر مطلوب داشته باشد.

متمرکز شدن بر بهبود شاخص‌های پایداری در گردشگری کشور

این مدیر در معاونت گردشگری کشور گفت: در ماه‌های اخیر گفتگوها و نشست‌هایی را با مدیران و کارشناسان حداقل ۵ پلتفرم رزرو آن لاین اقامت کشور داشته‌ایم. البته با اصلی ترین بازیگران این حوزه مکاتباتی داشته‌ایم. برخی بسیار استقبال کرده‌اند هر کدام به فراخور برنامه‌ها و تلاش‌های خود، سهمی از بازار رزرو آن لاین در کشور دارند، بخشی از اهداف و برنامه‌های خود را بر بهبود شاخص‌های پایداری در گردشگری کشور متمرکز ساخته‌اند. البته در ابتدای مسیر قرار داریم اما بسیار روشن است رفته رفته با بهره گیری از خلاقیت و ابزارهایی که در اختیار این بخش قرار دارد شاهد افزایش واحدهای خدمات دهنده و نیز جامعه گردشگر در کشور خواهیم بود که حساسیت بیشتری نسبت به چالش‌ها و مشکلات خواهند داشت و این یعنی تحقق نوع عالی گردشگری.

وی افزود: باید از شعار فاصله بگیریم و باورهایمان را نسبت به گردشگری پایدار و پایداری در گردشگری تقویت کنیم. فرصتی که این روزها به واسطه اهمیت نقش گردشگری در دوران جنگ رقم خورده را باید جدی تر مورد بررسی قرار دهیم. همین امکانات و داشته‌ها با هر سطحی از خدمات و با هر شیوه‌ای که ارائه شدند، عامل بسیار مهمی در جلوگیری از برخی بحران‌هایی شدند که رقم خوردنشان امری طبیعی بود و می‌توانست رقم بخورد اما نخورد و این، حاصل فضای خدمات دهنده گردشگری کشور بود و امروز وظیفه داریم ما نیز به عنوان گردشگر و مسافران امروز و فردای این کشور، با حساسیت بیشتری از این خدمات استفاده کنیم و حساسیت‌ها و ملاحظات جوامع و مناطق میزبان را درک کنیم و مسیر تعامل دو سویه را در پیش گیریم. تا به گردشگر و گردشگری قابل دفاع تر و کارآمدتری برسیم، آن هم، زمانی که عمیق‌تر متوجه شدیم چقدر این موضوع اهمیت و ارزش دارد.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد. فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است. انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است. ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند. میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پنج =

پیشنهاد ویژه

  • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
  • قیمت روز خودرو/ ریزش 35میلیونی قیمت این خودروها
  • اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح عادی+لینک اعلام نتایج
  • قیمت طلا ۱۸ عیار امروز شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ | بازار دنده عقب گرفت
  • قیمت جدید دلار امروز ۱۹ مهر ۱۴۰۴ اعلام شد
  • برنامه ویژه برای افزایش حقوق و بیمه؛ مجلس سرانجام صدای کارگران را شنید
  • تالار شیشه‌ای، واکنش تحلیلگران را برانگیخت | گروهی که همه نگاه‌ها را جلب کرد
  • جزئیات تغییر قاعده ارائه خدمات در کارگزاری‌های بورس اعلام شد
  • قیمت سکه امروز شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۴ | نیم سکه چند؟
  • خبر خوش پورمحمدی برای بازنشستگان و کادر درمان؛ منتظر دریافت مطالبات باشید
  • تاخیر در پرداخت گندمکاران؛ دولت خبر خوش می‌دهد!
  • گردشگری 724
  • ارتباط با تیم گردشگری 724
  • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
  • خرید رپورتاژ
  • درباره گردشگری 724
  • شرایط بازنشر محتوا
  • عصر گردشگری
  • قیمت تور مالدیو
  • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!
  • ابزار ادرار سرپایی بانوان
  • اقامت دائم اسپانیا

info@gardeshgari724.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم