گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۳
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
حمله صهیونیست‌ها به افکار مردم با پیچیده‌ترین عملیات رسانه‌ای

حمله صهیونیست‌ها به افکار مردم با پیچیده‌ترین عملیات رسانه‌ای

افکار عمومی در ایران در جنگ ۱۲ روزه با رژیم صهیونیستی در معرض یکی از پیچیده‌ترین و بزرگترین عملیات رسانه‌ای تاریخ بشر قرار گرفتند و این بمباران رسانه‌ای کماکان ادامه دارد.

تیر 11, 1404 4 دقیقه خواندن
چاپ خبر
– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، مردم ایران به ویژه در جنگ 12 روزه با رژیم صهیونیستی علاوه بر تجاوز به کشورمان در معرض یکی از پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین  عملیات رسانه‌ای تاریخ بشر قرار گرفتند ، تک تک مردم ایران هم اینک نیز با وجود اینکه ممکن است متوجه نباشند، تحت تاثیر فشار این عملیات رسانه‌ای هستند.

در جنگ ترکیبی این رژیم  علیه  کشورمان، جبهه نبرد از میدان‌های نظامی فراتر است و ابعاد اقتصادی–اجتماعی به‌ویژه در حوزه کالاهای اساسی،  انرژی، سوخت رسانی و حمل و نقل  و در نهایت امنیت روانی افراد هدف عملیات رسانه‌ای قرار گرفته است.

دشواری راستی آزمایی واقعیت در فضای مجازی حتی برای اصحاب رسانه

همزمان با حملات هوایی رژیم صهیونیستی به زیرساخت‌های لجستیکی ایران، رسانه‌های آنها با انتشار مطالب و اخباری در شبکه‌های اجتماعی مختلف و فضای مجازی تمیز واقعیت را برای مصرف کنندگان رسانه‌ای، دشوار کرده است.

در شرایط جنگی که مردم به طور معمول تمایل بیشتری برای دریافت اخبار و آگاهی‌های رسانه ای دارند،  رسانه‌های دشمن حجم زیادی از مطالب دورغ و نزدیک به واقعیت اما گمراه کننده را به ویژه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌کند.

در این شرایط حتی اصحاب رسانه(داخلی) نیز نیازمند زمان بیشتری برای بررسی مطالب و راستی آزمایی آنها هستند، به همین دلیل است که به مردم تاکید می‌شود که اطلاعات مورد نیاز و اخبار را تنها از رسانه‌های رسمی و معتبر دریافت کنند. 

دو تکنیک مهم ارتباطی رژیم صهیونیستی در ایران استفاده کرد 

در ذیل مطلب تنها به دو تکنیک مهم «اثر قالب‌بندی» و «برجسته سازی» که رسانه‌‌های رژیم صهیونیستی با آنها به دنبال جهت‌دهی افکار عمومی در ایران بودند به شرح زیر است.

نظریه برجسته‌سازی رسانه‌ای (Agenda‑Setting Theory) بیان می‌کند که رسانه‌ها با انتخاب موضوعات و حدّاقلی از جزئیات برای پوشش خبری، به مخاطب می‌گویند «چه چیزی» برای فکر کردن مهم است. به عبارت دیگر، رسانه‌ها نمی‌توانند به ما بگویند «چه فکری کنیم»، اما در تعیین «دستورکارِ فکری» ما (یعنی اولویت‌بندی موضوعات) نقش کلیدی دارند.

در نظریه اثر قالب‌بندی (Framing Effect)  که در واقع یک سوگیری شناختی است؛ در آن اشاره شده که افراد بر اساس نحوه ارائه اطلاعات تصمیم می‌گیرند، نه فقط بر اساس خود اطلاعات. با چارچوب‌بندی استراتژیک اطلاعات، افراد یا سازمان‌ها می‌توانند نظرات، برداشت‌ها و انتخاب‌ها مردم ( مصرف کنندگان رسانه‌ای) را تحت تأثیر قرار دهند. 

طبق نظریه‌ی اثر قالب‌بندی، رسانه‌ها با انتخاب، برجسته‌سازی و چینش گزاره‌ها و تصاویر (واقعی یا غیر واقعی) یک زاویه دید خاص را تحمیل می‌کنند. با برجسته کردن برخی جنبه‌ها و حذف یا کم‌رنگ کردن جنبه‌های دیگر، مخاطب به‌گونه‌ای هدایت می‌شود که برداشت متفاوت و گاه گمراه‌کننده‌ای از واقعیت پیدا کند.

به طور مثال در شرایط جنگ 12 روزه نیز رژیم صهونیستی با برجسته‌سازی اختلالات و کمبودهای مقطعی در تأمین آرد، نان، بنزین و سایر اقلام پرمصرف و اساسی، تلاش کردند که دولت ایران را در مدیریت بازار و تامین احتیاجات مردم ناتوان نشان دهند.

همچنین با استفاده از تکنیک اثر قالب بندی ، بلافاصله پس از آغاز عملیات نظامی، در کانال‌های فارسی‌زبان تحت نفوذ رژیم صهیونیستی تصاویری از صف‌های طولانی خرید نان در برخی شهرها و تصاویر قفسه‌های خالی در فروشگاه‌ها منتشر شد. 

درباره اثر این تکنیک‌ها بر مخاطب می‌توان اشاره داشت که با تکرار همین نماها (Repetition)، ذهن مشترکین شبکه‌های اجتماعی به سمت عدم اعتماد به مدیریت توزیع کالا سوق داده می‌شود.

همچنین این رسانه‌های معاند، در زیرنویس و تیترهای همزمان با انتشار همین تصاویر از  واژگانی چون «بحران»، «فاجعه»، «ورشکستگی مدیریت» را بارها تکرار کردند؛این فضاسازی‌های رسانه ای می‌تواند باعث شود که مخاطب از قضاوت‌های قبلی‌اش درباره کافی بودن ذخایر و تامین احتیاجات عمومی فاصله گیرد و دچار اضطراب می‌شود.

پروپاگاندا برای به هم ریختن بازار ایران 

در حالی این اقدامات رسانه‌ای و بمباران خبری توسط رژیم صهیونیستی انجام می‌شود که بازار کالاهای اساسی و مواد مصرفی در کشور از  آرامش خاصی برخوردار است و بر اساس مشاهدات میدانی حتی افزایش تقاضای موجود، به سرعت توسط توزیع کنندگان تامین شد و یا اختلال‌های مقطعی و صف‌های ایجاد شده برای دریافت سوخت در کمترین زمان ممکن مدیریت و صف برچیده شد.

در روزهای گذشته در حالی شاهد سنگین‌ترین حملات رسانه‌ای در فضای مجازی و رسانه‌های رسمی معاند خارجی برای برهم زدن افکار عمومی در کشور بودیم که؛ اما شواهد میدانی نشان می‌دهد که بازار کشور تحت تأثیر قرار نگرفته است و مردم تجربیات ارزشمندی از فشار رسانه‌ای گذشته به دست آورده‌اند و آگاهی مناسبی از پروپاگاندای رسانه‌های دشمن بیگانه دارند.

سواد رسانه‌ای بالای مردم ایران 

در مقایسه با عملیات رسانه‌ای کلاسیک جنگ جهانی دوم (OWI آمریکا، وزارت تبلیغات نازی) و جنگ سرد ، کارزار رژیم صهیونیستی علیه ایران از نظر روش و سرعت انتشار بی‌سابقه است و این کارزار یکی از پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین عملیات رسانه‌ای تاریخ پس از این دو رویداد به شمار می‌آید.

در عصری که «پست» و «هشتگ» به اندازه‌ تسلیحات نظامی می‌توانند تأثیرگذار باشند، هر یک از ما نقش مهمی در مقابله با جنگ روانی داریم. با به‌کارگیری چارچوب‌های علمی توسط رسانه های داخلی و افزایش سواد رسانه‌ای مردم، می‌توانیم خود را در برابر پیچیده‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات رسانه‌ای محافظت کنیم و در عین حال، مشارکت آگاهانه در فضای اطلاعاتی را گسترش دهیم.

انتهای پیام/

 

من رو دنبال کنید نویسنده:

تسنیم

خبرگزاری تسنیم یک خبرگزاری خصوصی در ایران است که ارتباط قوی با سپاه پاسداران دارد. این خبرگزاری در سال 1391 با مدیریت سید مجید قلی زاده آغاز بکار کرده است. مراسم افتتاح خبرگزاری تسنیم روز 22 آبان با حضور علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و سید محمد حسینی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد. هدف از فعالیت این خبرگزاری در اساسنامه آن، بدین ترتیب شرح داده شده است: اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار و تنویر افکار عمومی در راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پوشش خبری رخدادهای قوای سه‌گانه، افکارسنجی، ارزشیابی و انعکاس درخواست‌های آشکار و پنهان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری برای ارائه به مبادی تصمیم‌گیری، راه اندازی سایت و خبرگزاری با کسب مجوز از مراجع قانونی ذی‌صلاح و انجام فعالیتهای انتشاراتی. هدف راه‌اندازی این وبسایت خبری تسنیم، پوشش اخبار عربی اعلام شده است اما پوشش اخبار اقتصادی ایران مرتبط با همه حوزه‌های خبری شامل موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی به همراه سایر زمینه‌ها اعم از بیداری اسلامی، فرهنگی، ورزشی، اخبار استانها، کاریکاتور، عکس، گرافیک، صوت و فیلم و ... نیز در دستور کار این خبرگزاری قرار دارد. تسنیم همواره استفاده از فناوری های روز اطلاع رسانی در دنیا و نیز مدیاهای مختلف بویژه صوت و تصویر را سرلوحه کار خود قرار داده و در راستای تحقق رسالت و اهدافش بهره گیری از ابزارهای مختلف رسانه‌ای را به نحو احسن به عمل می‌رساند. خبرگزاری تسنیم، فعالیت در دو حوزه کاری داخل و خارج کشور را جزو اهداف خود تعیین کرده و بر آن است تا اقدامات لازم جهت آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در این دو حوزه را انجام دهد. در عرصه خارجی، واقعیت‌ها نشان می‌دهد که برخلاف تلاش های نظام سلطه برای جلوگیری از نفوذ و انتشار ماهیت و پیام‌های انقلاب اسلامی، تاثیرگذاری آن همچنان این انقلاب و اهداف آن سرمشق انقلابیون در نهضت بیداری اسلامی شده است و در جنگ نرم علیه ایران موفق عمل می‌کند. در شرایطی که انقلاب اسلامی ابتکار عمل را در عرصه جنگ نرم به دست گرفته است، رسانه‌های وفادار به انقلاب اسلامی بایستی دو وظیفه مهم و اساسی خود را به انجام رسانند: اول آنکه ماهیت، مولفه‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین و تشریح نمایند. در این اقدام باید به نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری دینی بیش از پیش پرداخته شود. مردم سالاری دینی باید به عنوان یک الگوی ویژه برای نظام لیبرال دموکراسی غربی معرفی شود که علیرغم همه موانع که بر سر راه وی بوده، توانسته است تا چهار دهه در مقابل زورگویی سلطه طلبان مقاومت کند و با این حال به دستاوردهای مهمی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری نایل گردد. دوم آنکه، برای جلوگیری از خطر انحراف، اعوجاج، دگرگون وار نشان دادن اهداف، مقاصد و دستاوردهای انقلاب‌های مردمی در نهضت بیداری اسلامی توسط رسانه های نظام سلطه تلاش نماید. رسالت‌های خبرگزاری تسنیم در حوزه فعالیت خارج از کشور دو مورد فوق ذکر شده و در تلاش است تا در کنار سایر رسانه‌های انقلابی و وفادار، آرایش رسانه ای مستحکمی در برابر انحصار و سلطه امپریالیسم رسانه ای به وجود آورد و زبان گویای انقلاب اسلامی و انقلابیون مسلمان و آزادیخواه در تمام نقاط عالم باشد. در عرصه داخلی نیز، تسنیم وظیفه خود می‌داند تا همسو با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی در عرصه وسیع فرهنگی کشور، حضور موثر ایفا نماید و سایر رسانه‌های انقلابی را به منظور همکاری در این مسیر تشویق و هدایت نماید. تسنیم آگاه است که امپریالیسم رسانه ای غرب همواره با انجام اقداماتی تلاش دارد تا علیه افکار عمومی کشور هجمه وارد نماید و در این راستا فعالیت‌هایی جهت مهندسی و جابجایی حقایق در اذهان ملت مسلمان ایران، صورت می‌پذیرد. بنابراین شرایط کنونی ایجاب می کند تا رسانه های متعهد که آگاه و وفادار به اهداف و رسالت‌های انقلاب اسلامی هستند به عنوان سنگرهای دفاعی و سپر مقاومت در مقابل این هجمه‌ها ایجاد شده و فعالیت کنند تا بتوانند از آرمان‌های مقدس نظام اسلامی دفاع کنند و با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به هنگام و موثر، بصیرت افزایی را در جهت مصون سازی و عمق بخشی معنوی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی، سرلوحه کار و تلاش خود قرار دهند. خبرگزاری تسنیم تلاش می‌کند تا رسالت اطلاع رسانی خود را با تکیه بر توان نیروی انسانی مجرب و توانمند در عرصه رسانه‌ای کشور به شایستگی انجام دهد و به عنوان مرکزی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی شناخته شود. تسنیم که به گفته رئیس سپاه محمدعلی جعفری یکی از رسانه‌های مؤمن و انقلابی است که در مقابله با توطئه‌های ضداسلامی و ضد بشری ستمگران وظیفه بسیار سنگینی دارد، در سانحه پرواز شماره ۹۵۲۵ ژرمن‌وینگز یک تن از نیروهای خود  یعنی میلاد حجت‌الاسلامی در سمت خبرنگار را از دست داد. صاحب امتیاز خبرگزاری تسنیم «مؤسسه آتی‌سازان فرهنگ تسنیم» و مسئولیت مدیرعامل آن نیز برعهده سید مجید قلی‌زاده‌ قرار دارد. تسنیم موفق شده است تا چند پروانه حق تکثیر را با عنوان پروانه‌های کرییتیو کامنز (Creative Commons) دریافت کند و تمام محتواهای خود را با این پروانه در اختیار عموم مردم قرار دهد. این پروانه‌ها به تسنیم اجازه را می‌دهد تا اعلام کند چه حقوقی برای خودش محفوظ بماند، و چه حقوقی برای دریافت‌کننده اثر یا خالق‌های دیگر، باقی بماند. خبرگزاری تسنیم با شعار چشمه‌ی جوشان آگاهی بخشی از حضور پر رنگ در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز غافل نشده است و کانال خبرگزاری تسنیم را شکل داده است. تسنیم در سروش با نشانی، tasnimna@ در آی گپ با آیدی tasnimna@ در توییتر  به ادرس Tasnimnews_Fa@ در آپارات tasnim.video@ در تلگرام با ایدی Tasnimnews@ و در اینستاگرام به نشانی tasnimnews_fa@ به فعالیت می‌پردازد و از این پتانسیل شبکه‌های اجتماعی نیز برای آگاهی بخشی استفاده می‌نماید. شما می‌توانید مهمترین اخبار تسنیم را از طریق دسترسی مستقیم در تهران و دیگر شهرهای ایران در اختیار داشته باشید، علاوه بر آن، میتوان برای دسترسی آسانتر به قیمت ارز و طلا و لیگ ایران و جهان از لینک‌های مستقیم استفاده نمایید. برروی وبسایت این خبرگزاری به نشانی اینترنتی تسنیم دات کام میتوان راه‌های ارتباطی مختلف را مشاهده نمود. کاربران می‌توانند با استفاده از تلفن گویا، فکس، تلفن تماس واحد روابط عمومی، پست الکترونیک و همچنین آدرس دفتر این خبرگزاری جهت برقراری ارتباط اقدام نمایند. وبسایت خبرگزاری تسنیم با بازدید میانگین بیش از 200 هزار کاربر علاوه بر پوشش اخبار در حوزه‌های مختلف به درج رپورتاژ و تبلیغات سایر کسب‌وکارها نیز می‌پردازد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوزده + هجده =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • قیمت جدید برنج تنظیم‌بازاری اعلام شد
    • آتش سوزی در مراتع و جنگل ها را به شماره ۱۵۰۴ اطلاع دهید
    • ماهواره «MethaneSAT» از کار افتاد
    • چرا چراغ‌ سبز راهنمایی در ژاپن آبی است؟
    • سیگنال صعودی قیمت بیت کوین
    • خبری خوش برای کارگران: تأمین اجتماعی، شادی آفرین شد!
    • قابل توجه معلمان و فرهنگیان | فرصت رفاهی آموزش و پرورش را از دست ندهید
    • گام مهمی برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران برداشته شد
    • خریداران طلا حسابی سود کردند | قیمت سکه و طلا (جمعه ۱۳ تیر ۱۴۰۴)
    • نحوه عرضه و فروش ارز مسافرتی اعلام شد | سهم هر شخص چقدر است ؟
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس