گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۲۶
آذر
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
تأثیر صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه

تأثیر صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه

اقتصاد گردشگری

امروزه معضلات اقتصادی تقریباً گریبان گیر تمامی کشورهای دنیا است.

کارشناس روابط عمومی
خرداد 21, 1404
103 بازدیدها
2 Comments

دراین‌بین صنعت گردشگری می‌تواند یک راهکاری مؤثر در رشد اقتصادی برای کشورهای در حال ‌توسعه که با معضلاتی چون نرخ بالای بیکاری، اقتصاد ضعیف و تک‌محصولی شدن اقتصاد دست‌وپنجه نرم می‌کنند باشد. در مطلب حاضر به تأثیر صنعت گردشگری بر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه می‌پردازیم، تا با بررسی چگونگی تأثیر این صنعت در این کشورها بتوانیم الگویی برای توسعه اقتصادی کشورمان پیدا کنیم.

رشد اقتصادی کشورها به دنبال توسعه صنعت گردشگری

چند سالی است که با رشد روزافزون سفر در تمامی دنیا صنعت گردشگری نیز موردتوجه کشورهایی قرار گرفته است که به دنبال راهی برای کسب درآمدهای ارزی جدید و مؤثر هستند. به‌طوری‌که در حال حاضر این صنعت به‌عنوان یکی از بزرگترین صنایع خدماتی در جهان شناخته می‌شود و منبع اصلی اقتصاد ۶۰ کشور به حساب می‌آید. در میان کشورهای در حال توسعه‌ای نمونه‌های زیادی را می‌توان نام برد که تنها در طی چند دهه کوتاه و صرفاً با تکیه بر توسعه صنعت گردشگری توانسته‌اند درآمدهای قابل‌ملاحظه‌ای کسب کنند. نمونه‌های بارز این کشورها را باید امارات و کشور ترکیه دانست. نقش دولت در گسترش صنعت گردشگری در این کشورها بسیار حائز اهمیت و قابل‌تحسین است. کشور امارات در سال ۲۰۲۳ توانسته است تنها در یک سال از طریق صنعت گردشگری به درآمد ۵۲ میلیاردی برسد و اکنون با جذب ۲۸ میلیون گردشگر به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی سفر گردشگران در خاورمیانه مطرح است. ترکیه نیز در سال ۲۰۲۴ میلادی از همین صنعت درآمد ۶۲ میلیارد دلاری داشته است و به‌عنوان یکی از موفق‌ترین نمونه‌های کشورهای در حال توسعه‌ای است که از این صنعت برای درآمدزایی کشورش بهره گرفته است.

رشد اقتصادی کشورها به دنبال توسعه صنعت گردشگری

نقش مثبت صنعت گردشگری در رشد اقتصادی کشور

حالا که نمونه‌های موفق تأثیر توسعه صنعت گردشگری در رشد اقتصادی برخی از کشورهای در حال توسعه را دیدیم بهتر است به این موضوع بپردازیم که صنعت گردشگری اساساً چگونه می‌تواند این رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد و چه مزیت‌هایی برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه می‌تواند داشته باشد.

اشتغال‌زایی: افزایش بیکاری در کشورهای در حال توسعه یک معضل همه‌گیر است. صنعت گردشگری بخش‌های مختلفی را در برمی‌گیرد و رشد آن می‌تواند به توسعه کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ منجر شود و از نیروهای انسانی زیادی در هر بخش به‌کارگیری شود. هتل‌ها، رستوران‌ها، دفاتر مسافرتی و حمل‌ونقل همه و همه از حوزه‌هایی هستند که با ورود گردشگران و در حین جریان سفر توسعه پیدا می‌کنند و مسلماً این کسب‌وکارها با توسعه بیشتر به نیروهای انسانی بیشتری هم نیازمند هستند و به‌این‌ترتیب رشد صنعت گردشگری می‌تواند به اشتغال‌زایی بیشتر و نرخ بیکاری کمتر منجر شود.

ورود ارز خارجی: سفر گردشگران و مسافران خارجی به کشور می‌تواند یک منبع درآمد ارزی برای کشورها باشد. زیرا گردشگران با ورود خود ارز خارجی همراه آورده را در حین سفر به چرخه اقتصادی کشور میزبان می‌آورند. بنابراین یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت و جذب ارزهای خارجی در کشور می‌تواند رشد صنعت گردشگری باشد.

جذب سرمایه‌های جدید: با توسعه گردشگری و به دنبال آن مطرح‌شدن هر چه بیشتر نام کشور در جهان توجه سرمایه‌گذاران خارجی نیز به آن کشور جلب می‌شوند و آن را مکان مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های خود می‌بینند که نتیجه آن جذب سرمایه‌گذاران خارجی به کشور و رشد اقتصادی بیشتر است.

توسعه صنایع‌دستی و درآمدزایی: صنایع‌دستی خود به‌عنوان یکی از صنایع تجاری و منابع درآمدی کشورها به‌حساب می‌آید. توسعه این صنعت بیشتر به‌واسطه توسعه و رشد صنعت گردشگری اتفاق می‌افتد زیرا طبیعتاً این گردشگران هستند که تمایل بیشتری به خرید صنایع‌دستی یک کشور نشان می‌دهند و جذب و ورود گردشگران نیز درگرو توسعه صنعت گردشگری است.

برون‌رفت از اقتصاد تک‌محصولی: برای کشورهای در حال توسعه‌ای که درآمدهای کمی دارند و در درآمدزایی اقتصادی خود تنها به یک حوزه یا محصول خاص تکیه‌دارند، رشد گردشگری می‌تواند موجب کم شدن وابستگی آن‌ها به صادرات آن محصول یا درآمدزایی صرفاً از یک حوزه خاص شود و با جایگزین کردن صنعت گردشگری با حوزه‌های دیگر می‌توانند از تک‌محصولی بودن اقتصاد خود جلوگیری کنند.

وضعیت صنعت گردشگری در کشور ایران

علیرغم ظرفیت‌های بالایی که کشورمان ایران برای جذب گردشگر و به دنبالش توسعه گردشگری دارد، صنعت گردشگری آن‌طور که بایدوشاید در کشورمان توسعه‌نیافته است و از درآمدهای هنگفت این صنعت بی‌نصیب مانده‌ایم. به‌طوری‌که طبق گزارش‌های سازمان جهانی گردشگری ایران از منظر جاذبه‌های تاریخی و باستانی در جایگاه دهم و ازنظر جاذبه‌های طبیعی در رتبه پنجم قرار دارد، اما سهم آن از گردشگری بسیار ناچیز است. دلایل این امر نیز بسیار زیادند اما اگر بخواهیم به‌طور خلاصه تنها به دلایل اصلی آن اشاره‌کنیم باید بگوییم اول‌ازهمه تصویر ایران در نظر گردشگران خارجی با واقعیت منطبق نیست و متأسفانه انتشار اخبار منفی و نادرست درباره کشور موجب دفع گردشگران زیادی از سفر به ایران شده است. علاوه بر آن زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنعت گردشگری در کشورمان همچنان فراهم نیست و برنامه‌ریزی دست و اصولی برای آن انجام نشده است. درنهایت عدم سرمایه‌گذاری و توجه کافی در این حوزه از سوی نهادهای دولتی نیز در این موضوع دخیل است.

وضعیت صنعت گردشگری در کشور ایران

راهکارهایی برای توسعه گردشگری در کشور

توسعه گردشگری در هر کشوری ازجمله ایران پیش از هر چیز نیازمند بهبود و توسعه زیرساخت‌ها و بسترهای اصلی جذب گردشگران است. برای این منظور لازم است زیرساخت‌هایی مثل حمل‌ونقل عمومی و بهبود وضعیت جاده‌ها در کشور به‌ویژه در مناطق و شهرهایی که امکان بیشتری در جذب گردشگر دارند نیاز به بازسازی و توسعه دارند. ساخت هتل‌ها و مراکز تفریحی تجاری جذاب برای جذب هر چه بیشتر گردشگران نیز یکی دیگر از مواردی است که جهت توسعه و بهبود وضعیت صنعت گردشگری کشورمان به آن نیاز داریم. علاوه بر آن نیاز است تا با اختصاص سرمایه‌های بیشتر به حوزه گردشگری، چهره حقیقی کشورمان و مناطق گردشگری آن بیشتر به جهانگردان معرفی شود. برای این کار نیاز است تا برنامه‌ریزی‌های اصولی و مؤثری درزمینهٔ تبلیغات و معرفی گردشگری ایران به جهان انجام شود. درنهایت این کار به سرمایه‌گذاری اولیه‌ای نیاز دارد که بدون پشتیبانی و حمایت دولت امکان‌پذیر نیست.

راهکارهایی برای توسعه گردشگری در کشور

کلام پایانی

در دنیای امروز که اکثر کشورها به‌ویژه کشورهای در حال توسعه با منابع درآمدی کم با مشکلات اقتصادی روبرو هستند و به دنبال راهکاری برای بهبود وضعیت اقتصادی خود می‌گردند، صنعت گردشگری می‌تواند یک گزینه ایده‌آل و مؤثر در رشد اقتصادی باشد. با رشد صنعت گردشگری سرمایه‌های ارزی بیشتری به کشور وارد می‌شود و سرمایه‌گذاران در نقاط دیگر دنیا نیز اقدام به سرمایه‌گذاری در کشور می‌کنند. علاوه بر آن به‌واسطه توسعه صنعت گردشگری فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد می‌شود و نرخ بیکاری کاهش پیداکرده و چرخه اقتصادی کشور سرعت بیشتری می‌گیرد. امارات و ترکیه دو نمونه موفق از کشوهای درحال‌توسعه‌ای هستند که طی چند دهه گذشته توانسته‌اند با توسعه گردشگری در کشورشان سهم قابل‌توجهی از درآمدهای گردشگری جهان را به خود اختصاص دهند و میزان درآمدهای آن‌ها از گردشگری نشانگر تأثیر زیاد توسعه گردشگری در رشد اقتصادی کشورها است. امید است که در کشورمان ایران نیز با توجه هر چه بیشتر به حوزه گردشگری و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای توسعه این صنعت درآمدزا بتوان این حوزه را جایگزین درآمدهای صرفاً نفتی کرد و رونق اقتصادی ایجاد کرد.

نوشته های مرتبط:

  • مافی : ۱۰ میلیون ایرانی از اقتصاد دیجیتال نان می‌خورند / مهاجرت از سطح دانشجو به سطح کسب‌وکار رسیده است
    مافی : ۱۰ میلیون ایرانی از اقتصاد دیجیتال نان…
  • هاب منطقه شدن با تحریم تقریبا غیرممکن است / استفاده از استارلینک در کشور فقط به خاطر فیلترینگ نیست_692b20ca9f34a.jpeg
    هاب منطقه شدن با تحریم تقریبا غیرممکن است / استفاده…
  • نرم‌افزار حسابداری خدماتی
    این نرم‌افزار حسابداری کاری کرد که کسب‌وکار…
  • ۵ شرط اصلی برای دریافت بیمه بیکاری مشخص شد
    ۵ شرط اصلی برای دریافت بیمه بیکاری مشخص شد

2 دیدگاه

  1. روان بخش گفت:
    خرداد 21, 1404 در 6:57 ب.ظ

    مطلب خیلی خوبی بود، ممنون ازتون. واقعاً سوال من اینه که چرا با وجود این‌همه ظرفیت گردشگری تو ایران، هنوز سرمایه‌گذاری جدی روی این حوزه نشده؟ حتی کشورهای کم‌جاذبه‌تر از ما مثل ارمنستان هم دارن بهتر عمل می‌کنن!

    پاسخ
    1. کارشناس روابط عمومی دیجیتال گفت:
      خرداد 21, 1404 در 6:58 ب.ظ

      ممنون از نظر دقیق و به‌جای شما 🌟
      دلیل اصلی همون‌طور که در مقاله اشاره شد، ترکیبی از چند عامل هست: کمبود زیرساخت‌های گردشگری، نبود برنامه‌ریزی جامع ملی، ضعف در برندینگ مقصد ایران، و متأسفانه تصویر منفی بین‌المللی که با واقعیت تفاوت زیادی داره.
      در مقابل، کشورهایی مثل ارمنستان، آذربایجان یا حتی عربستان با سرمایه‌گذاری هدفمند و کمپین‌های تبلیغاتی جهانی تونستن خودشون رو به‌عنوان مقصد مطرح کنن.
      امیدواریم در ایران هم بخش دولتی و خصوصی در کنار هم گام جدی‌تری بردارن تا این صنعت استراتژیک شکوفا بشه.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

اخبار گردشگری

  • زاکانی خواستار ورود فوری رئیس قوه قضاییه به پرونده 888 میلیاردی شد
  • ” گنگ” فیلیمو توقیف شد
  • شناسایی پیکر یک زن ایرانی در بوسنی با همکاری قضائی بین‌المللی
  • پستوی تحریم، ویترین آزادی؛ چگونه تحریم‌های آمریکا گلوی محتوای آزاد فارسی را فشرد؟
  • آخرین قیمت خودرو ری‌را در بازار ایران – چهارشنبه ۲۶ آذرماه ۱۴۰۴
  • پایان سبز بورس با رشد 6 هزار و 570 واحدی شاخص کل
  • چرا ال90 زشت است؟
  • ۲۴۳ نمایش خیابانی متقاضی شرکت در جشنواره فجر شدند/ شب یلدا در سنگلج
  • چرا سال ۲۰۲۶ زمان خوبی برای خرید گوشی هوشمند نیست؟
  • تبدیل پر مرغ به پارچه نفیس کشمیر
  • گنج پنهان در انباری خانه/ ۸ محصول قدیمی که شما را میلیاردر می‌کنند!
  • انتصاب جدید در جایزه ملی تعالی صنعت گردشگری
  • توزیع مرغ منجمد تنظیم بازاری با قیمت کمتر از 100 هزار تومان
  • جنگ بر سر توییتر بالا گرفت/ ایلان ماسک از «عملیات پرنده آبی» شکایت کرد
  • کاهش 7 درصدی عرضه گوشت قرمز در آبان
  • درباره گردشگری 724
  • حریم شخصی کاربران
  • بازنشر محتوا
  • ارتباط با تیم گردشگری 724
  • خرید رپورتاژآگهی
  • عصر گردشگری
  • قیمت تور مالدیو

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس