گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۲۱
مهر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
سقوط تاریخی؛ کارگران با اقلام خوراکی رسماً وداع کردند

سقوط تاریخی؛ کارگران با اقلام خوراکی رسماً وداع کردند

در سال‌های اخیر، شکاف فزاینده میان تورم اقلام خوراکی و نرخ تورم کلی، سفره‌های کارگران ایرانی را کوچک‌تر کرده و معیشت آن‌ها را به خطر انداخته است. جهش ناگهانی قیمت حبوبات، لبنیات و دیگر اقلام ضروری در بهار ۱۴۰۴، زنگ خطری برای اقتصاد کشور است که نیازمند توجه فوری سیاست‌گذاران است.

خرداد 20, 1404 7 دقیقه خواندن
چاپ خبر

یکی از چالش‌های مهم اقتصاد کشور، افزایش فاصله بین نرخ تورم کالاهای خوراکی و تورم کلی بوده است. در برخی دوره‌ها، این شکاف به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و قیمت مواد غذایی ــ که بخش عمده‌ای از سبد مصرفی خانوارهای کارگری را تشکیل می‌دهند ــ با سرعتی بسیار بیشتر از کالاهای غیرخوراکی رشد کرده است. این در حالی است که کالاهای غیرخوراکی عمدتاً در سبد مصرفی دهک‌های بالای درآمدی قرار دارند.

کارشناسان دلایل مختلفی را برای این پدیده مطرح کرده‌اند؛ از جمله تقاضای بالای مواد غذایی به دلیل جمعیت گسترده مصرف‌کننده، حذف ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) و ارز نیمایی که پیش‌تر برای واردات کالاهای اساسی مانند دارو و مواد خوراکی اختصاص می‌یافت، و تفاوت در میزان کشش قیمتی بین کالاهای خوراکی و غیرخوراکی. همچنین برخی معتقدند که گرچه تورم بر همه دهک‌های درآمدی اثرگذار است، اما شدت اثر آن بر اقشار کم‌درآمد، به‌ویژه در حوزه خوراک، بسیار ملموس‌تر و سنگین‌تر است.

در آبان سال ۱۴۰۰ که در واقع دوران پایانی پاندمی کرونا و ورود موجی از رونق نسبی در اقتصاد کشور بود، نرخ تورم سالانه گروه خوراکی در آبان ماه ۶۰ درصد و گروه کالاهای غیر خوراکی و خدمات ۳۷ درصد بود اما نرخ تورم کلی آن ماه طبق آمار مرکز آمار ایران به ۴۵ درصد رسید. در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱ که با افزایش تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه بودیم، تورم در حوزه اقلام خوراکی به ۶۳.۴ درصد و تورم اقلام غیرخوراکی به ۳۴ درصد رسید که این اعداد حاکی از افزایش شکاف است. این درحالی است که نرخ تورم کلی در  آبان ۱۴۰۱ حدود ۴۴ درصد بوده است. 

در آبان ماه سال ۱۴۰۲ تورم اقلام خوراکی ۵۲ درصد و تورم اقلام غیر خوراکی ۴۱ درصد ثبت شد، اما نرخ تورم کل به مرز ۴۵ درصد رسید که نشان از کاهش شکاف نرخ تورم داشت. در آبان سال ۱۴۰۳ نیز نرخ تورم عمومی در کل به ۳۳ درصد رسید اما نرخ تورم اقلام غیرخوراکی ۳۶ درصد و اقلام خوراکی به ۲۸ درصد رسید که نشان‌گر برابری نسبی نرخ تورم خوراکی و غیرخوراکی در بیشتر ماه‌های این سال بوده است. 

حذف تدریجی کالاهای  ساده مانند تخم‌مرغ و حبوبات از سفره‌های کارگران/ دستمزد را براساس تورم خوراکی‌ها ترمیم کنید

اما علیرغم همه این تغییرات و فراز و نشیب‌های تورم اقلام خوراکی،در فروردین و اردیبهشت امسال، معادله عوض شد؛ نرخ تورم کلی سالانه حدود ۳۳ درصد  اعلام شد اما نرخ تورم اقلام خوراکی، دوباره پس از یکسال از نرخ تورم اقلام غیرخوراکی پیشی گرفته و به ترتیب به ۴۱.۵ و ۳۷.۳ درصد رسید. 

حذف تدریجی کالاهای  ساده مانند تخم‌مرغ و حبوبات از سفره‌های کارگران/ دستمزد را براساس تورم خوراکی‌ها ترمیم کنید

این درحالی است که علت این پیشی گرفتن، جهش ناگهانی قیمت بسیاری از اقلام خوراکی مثل حبوبات، برخی میوه‌جات و مواد پرمصرف در دو ماه نخست سال جدید (۱۴۰۴) بوده است. در  اردیبهشت امسال، برخی اقلام پرمصرف مانند برنج، کره، لوبیا قرمز، نخود، عدس، پرتقال، سیب و بادمجان، افزایش قیمت بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد را تجربه کردند. برخی اقلام پرمصرف‌تر مانند لوبیا چیتی بیش از ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است. لیمو، لپه و سیب زمینی نیز افزایش قیمت بالای ۱۲۰ درصد را در این ماه تجربه کردند؛ تجربه‌ای که به یک معنا بسیار تکان دهنده بوده و بازگشت  شکاف مضاعف میان تورم اقلام خوراکی و غیرخوراکی را نشان می‌دهد و نشان از این واقعیت تلخ دارد که سفره کارگران بازهم کوچک‌تر خواهد شد! 

افزایش نمودارهای تورمی اقلام خوراکی در بهار امسال در حالی است که  مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در خردادماه امسال که البته آمارهای رسمی آن هنوز منتشر نشده،  قیمت اقلامی مانند تخم مرغ، لبنیات و دخانیات،  یک تورم بین ۱۰ تا ۲۰ درصدی را در یک بازه زمانیِ کوتاه حدوداً دو هفته‌ای تجربه کرده‌اند. 

چگونه شکاف‌های تورمی سفره‌ها را خالی‌تر کرد؟

در این رابطه مجید رحمتی (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) اظهار کرد: ما در سال‌های اخیر در حوزه تولید حبوبات دچار افت جدی شده و از نظر مصرف به خارج وابسته شدیم. بیشتر محصولاتی مانند عدس، لوبیا و نخود ما از کانادا، استرالیا و قزاقستان وارد کشور می‌شود. از آنجا که قیمت جهانی حبوبات نیز در ماه‌های اخیر افزایش داشته، در نتیجه قیمت داخلی این کالاها افزایش یافته است. البته افزایش نرخ ارز هم در این گرانی موثر است؛ در سه ماهه اخیر افزایش نرخ ارز نداشتیم.  اثر افزایش نرخ ارز بیشتر به خاطر دوره‌های قبل است که اکنون نتایج آن پس از چند ماه دیده می‌شود. 

وی افزود: افزایش نرخ ارز، اثر فوری روی قیمت اقلام ندارد و دیرتر (چندماه بعد) خود را نشان می‌دهد. ما افزایش نرخ ارز را در پاییز سال گذشته تجربه کردیم که باعث شد نرخ دلار و یورو ۱۰۰ هزار تومان را هم رد کند، اما آثار آن به مرور خود را نشان داد. بیشتر هم کالاهای خوراکی و مصرفی مشمول افزایش قیمت شدند. 

رحمتی ادامه داد: بیشترین آسیب در این حوزه متوجه کارگران است چون کارگران یک بار در سال مشمول افزایش حقوق می‌شوند و مزدشان هم در بین سال ترمیم نمی‌شود. در این میان، مزد آن‌ها نیز برمبنای تورم کلیه کالاها (به طور متوسط) افزایش پیدا می‌کند و توجهی نمی‌کنند که نیمی از سبد هزینه‌ای خانوار کارگری را اقلام خوراکی تشکیل می‌دهد و تورم اقلام خوراکی باید مبنای افزایش مزد آن‌ها باشد. 

این فعال کارگری با اشاره به محدودیت‌های قانون در افزایش حقوق کارگران مطابق با تورم اقلام خوراکی گفت: مسئله این است که هزینه‌های مسکن، خوراکی‌ها و دارو،   بیش از ۹۰ درصد سبد هزینه کارگران را تشکیل می‌دهد. در شرایطی که امسال حق مسکن حتی یک ریال افزایش نیافته و وعده وزیر کار و سایر مقامات دولتی در زمینه ایجاد مسکن کارگری حتی در ابعاد اندک محقق نشده است، بحران معیشت تشدید شده است؛ متاسفانه شاهد این هستیم که در حوزه اقلام خوراکی نیز حمایت مشخصی از کارگر نمی‌شود. 

عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی باید تورم اقلام خوراکی معیار افزایش حقوق کارگران باشد، گفت: آنچه بیش از همه اهمیت دارد، آن است که شورای عالی کار می‌تواند با تعریف برخی ردیف‌های مزایای مزدی مانند بن کارگری و حق مسکن، از کارگران در برابر آسیب‌های ناشی از  شکاف میان تورم اقلام خوراکی و نرخ تورم حمایت کند. مثلا در قالب تعریف حق کمک هزینه خواروبار، به راحتی می‌توان در صورت افزایش ناگهانی تورم اقلام خوراکی، از آسیب به سفره جامعه کارگری جلوگیری کرد، اما این موضوع همراهی شرکای اجتماعی را می‌طلبد! 

همچنین عبدالمجید شیخی (اقتصاددان و استاد سابق دانشگاه چمران اهواز) در ارتباط با بحث افزایش نرخ تورم اقلام خوراکی و دلایل اقتصادی آن توضیح داد: تجربه گذشته نشان می‌دهد که هرگاه دستکاری در نرخ ارز از سوی دولت رخ می‌دهد، یک تکانه قابل توجه نیز در نرخ اقلام مختلف پرمصرف به ویژه اقلام خوراکی اتفاق می‌افتد. این شوک قیمتی همه کالاها را به طور یکسان متاثر نمی‌کند. 

وی افزود: هم زمان، هم واکنش به تکانه‌های نرخ ارز در کالاهای مختلف متفاوت است و هم شدت تاثیرپذیری آن‌ها یکسان نیست. معمولاً کالاهایی که در معرض انعطاف عرضه و تقاضا هستند، آسیب‌پذیر هستند. برای مثال مجوز صادرات حبوبات در کشور صادر شد و چون نرخ ارز افزایش یافته بود، به نفع کشاورز و تجار ایرانی بود که کالای خود را صادر کند و کشور دچار کمبود شد. از سوی دیگر، با افزایش نرخ ارز، هزینه واردات این کالاها نیز افزایش یافت که مجموعاً این دلایل باعث انفجار در قیمت حبوبات شد. این موضوع در مورد کالاهای داخلی که ربطی به واردات و صادرات ندارند (مانند لبنیات) هم با درجات پایین‌تری به وقوع پیوست. 

شیخی تاکید کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها مجوز صادرات یا خروج کالا به صورت قانونی یا قاچاق نیست، بلکه دلیل اصلی، تکانه‌های بی‌ثبات‌سازی است که دولت اجازه وقوع به آن می‌دهد که مهمترین آن تکانه در نرخ کلیدی ارز است. وزیر معزول اقتصاد (عبدالناصر همتی) نقشی مهم در وارد آوردن این شوک قیمتی به نرخ ارز داشت. در پس این تکانه، تمامی گروه‌های اقتصادی نامولد مانند سفته‌بازان، دلالان و واسطه‌ها و بخش‌های نامولد انحصاری و بازرگانی سود هنگفتی به چنگ آوردند و طبقه کارگر بیشترین صدمه را خورد. 

این اقتصاددان اضافه کرد: کالاهای ضروری‌تر که انعطاف قیمت آن‌ها نسبت به تقاضا کمتر است (کشش تقاضا و عرضه کمتر دارند)، بیشتر از سایر کالاها در این تکانه‌ها تحت تاثیر  قرار می‌گیرند زیرا با افزایش قیمت آن‌ها مصرف کننده نمی‌تواند از مصرف آن‌ها صرف‌نظر کند. کالاهای صنعتی مثل تلفن همراه، مصالح ساختمانی، محصولات صنعت خودرو یا حتی پوشاک و برخی خدمات، در صورت افزایش قیمت و فشار اقتصادی، با افت تقاضا مواجه شده و قیمت‌شان در بازار تا حدی مهار می‌شود  اما کالاهای خوراکی و اقلام مصرفی اساسی چنین ویژگی‌ای ندارند و مردم از خرید آن نمی‌توانند صرف‌نظر کنند. موضوع بحث ما اقلام خوراکی گرانی مثل گوشت قرمز و ماهی یا میوه‌جات مجلسی مثل موز و آناناس و. . نیست، بلکه بحث بر سر قیمت لبنیات و حبوبات و پیاز و سیب‌زمینی و امثال آن است که برای همه اقشار جامعه حیاتی است! مسئله این است که در دو ماه اخیر،  این اقلام حساس خوراکی دچار گرانی جدی  شدند که باید نسبت به این موضوع احساس خطر کرد. 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: با اقدامات ارزی دولت، ارزش پول ۹۰ میلیون ایرانی به شکل گسترده کاهش یافت و بازتاب آن به طور مشخص ابتدا در حوزه اقلام مصرفی خوراکی خود را نشان داد. از سال گذشته قابل پیش بینی بود که شوک ارزی اثرات خود را در بهار ۱۴۰۴ نشان می‌دهد و بی‌ثباتی‌های ناشی از آن اقتصاد را فرا خواهد گرفت. در این میان، خانواده‌هایی که که درآمد متغیر و متناسب با تورم ندارند، کمرشان زیر بار هزینه‌های سنگین له خواهد شد. افرادی که روی خط فقر مانده بودند، اکنون با فاصله زیادی به زیر خط فقر مطلق می‌روند؛ این یک جرم بزرگ اقتصادی‌ست و مدعی‌العموم باید برای بانیان کاهش شدید ارزش پول و گران کردن اقلام خوراکی سفره مردم کیفرخواست صادر کند….

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز


منبع:

ایلنا


  • گسترش نیوز



  • اقتصاد


  • سقوط تاریخی؛ کارگران با اقلام خوراکی رسماً وداع کردند


  • بانک و بیمه


  • سقوط تاریخی؛ کارگران با اقلام خوراکی رسماً وداع کردند


کدخبر:
354501


امیر خیرخواهان



۱۴۰۴/۰۳/۲۰ ۱۳:۳۹:۳۶

نوشته های مرتبط:

  • راز تورم نابرابر در دهک‌ های مختلف چیست؟
    راز تورم نابرابر در دهک‌ های مختلف چیست؟
  • جا به‌ جایی بزرگ معیشتی از حالا آغاز شد
    جا به‌ جایی بزرگ معیشتی از حالا آغاز شد
  • ۴ درصد بودجه باید به حوزه فرهنگ اختصاص یابد_678ce5eb0ecf1.jpeg
    ۴ درصد بودجه باید به حوزه فرهنگ اختصاص یابد
  • تحریم خطر جانی برای مردم ایران خرید ؛ هشدار جدی صادر شد_68e6a105b608e.webp
    تحریم خطر جانی برای مردم ایران خرید ؛ هشدار جدی صادر شد
من رو دنبال کنید نویسنده:

گسترش نیوز

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند.  در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است.   در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

پیشنهاد ویژه

  • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
  • ادعای کارشناس ترک: ایران قرار است این نقاط اسرائیل را بزند!
  • مخلوق جدید الهه زیبایی دنیای خودرو
  • افسانه‌ها دوباره در دسترس؛ جذاب‌ترین خودروهای وارداتی ویژه ایرانیان خارج‌نشین
  • آخرین قیمت خودرو امروز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴/ این خودرو امروز به ۶۳۵ میلیون تومان رسید
  • سه دهه با پراید
  • رپرتوار «جان پنهان» با خوانش «مرغابی وحشی» آغاز شد
  • کمدی نوستالژیک «تهران۵۷» به سینماها می‌آید/ خیزِ بلند احمد مهرانفر و حامد آهنگی به سمت گیشه پاییز
  • تعداد شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی ایران خودرو چقدر بود؟
  • قیمت طلا و سکه امروز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ | بازار حسابی شوکه شد
  • قیمت دلار امروز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۴ | بازار ارز وارد دوران جدیدی شد
  • گردشگری 724
  • ارتباط با تیم گردشگری 724
  • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
  • خرید رپورتاژ
  • درباره گردشگری 724
  • شرایط بازنشر محتوا
  • عصر گردشگری
  • قیمت تور مالدیو
  • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!
  • ابزار ادرار سرپایی بانوان
  • اقامت دائم اسپانیا

info@gardeshgari724.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم