گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۸
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس

پرچم‌دارانی که روزی تازه‌ کار بودند/ سفر برندهای بزرگ موبایل؛ از پاره‌ آجر تا غول‌ های هوشمند!

وقتی اولین گوشی‌های اپل، سامسونگ، هواوی و سایر غول‌های فناوری وارد بازار شدند، نه از دوربین‌های چندگانه خبری بود، نه از نمایشگرهای خمیده. حالا اما همان برندهای نوپا، پرچم‌دارانی را روانه میدان کرده‌اند که در قدرت پردازش، طراحی و امکانات آن‌ها، گاه از لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای هم پیشی می‌گیرند.

خرداد 13, 1404 8 دقیقه خواندن
چاپ خبر

تینا مزدکی _ وقتی اولین گوشی اپل با صفحه‌نمایشی که حتی از «کپی-پیست» پشتیبانی نمی‌کرد وارد بازار شد، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد که روزی همان برند، آیفونی با هوش مصنوعی پیشرفته، دوربین‌هایی در حد دوربین سینمایی و چیپست‌های اختصاصی تولید کند. اما این فقط قصه‌ی اپل نیست. این گزارش سفری‌ست در زمان؛ از روزی که گوگل بی سروصدا با پیکسل‌ها وارد بازی شد تا امروز که با سری پیکسل پرو ادعای پادشاهی در عکاسی دارد. از مایکروسافتی که با Windows Phone می‌خواست متفاوت باشد و حالا تقریباً از رقابت در این بازی حذف شده است.

در این گزارش، نگاهی می‌اندازیم به نخستین تلفن‌های همراهی که برندهای مطرحی همچون اپل، گوگل، سامسونگ، هواوی، شیائومی، سونی و مایکروسافت روانه‌ی بازار کردند؛ محصولاتی که شاید امروز ساده و ابتدایی به نظر برسند، اما در زمان خود نشانه‌ای از یک آغاز جسورانه یا دست‌کم تلاشی نوآورانه بودند.

اپل: آیفون

  • اولین مدل: آیفون (نسل اول)
  • تاریخ عرضه: ۲۹ ژوئن ۲۰۰۷
  • آخرین پرچمدار: سری آیفون ۱۶

نخستین آیفون کمپانی اپل (Apple)، در ژانویه‌ی ۲۰۰۷ توسط استیو جابز معرفی شد؛ محصولی که نه‌تنها آغازگر فصل تازه‌ای در تاریخ تلفن‌های همراه بود، بلکه خود را به‌عنوان ترکیبی از سه دستگاه انقلابی معرفی کرد: یک آی‌پد با کنترل لمسی، یک تلفن همراه نوآورانه و یک ابزار ارتباطی اینترنتی پیشرفته. این گوشی با نمایشگر ۳.۵ اینچی لمسی، میکروفون، کنترل‌های هدفون، حافظهٔ داخلی ۴، ۸ یا ۱۶ گیگابایتی و طراحی مینیمالیستی‌اش، استانداردهایی را بنا گذاشت که امروز برای کاربران گوشی‌های هوشمند بدیهی به‌نظر می‌رسند. این گوشی با سیستم‌عامل iPhone OS ۱.۰ عرضه شد و تا نسخهٔ ۳.۱.۳ به‌روزرسانی دریافت کرد. وال‌استریت ژورنال در همان زمان، آن را «رایانه‌ای دستی و پیشگام» توصیف کرد و مجله‌ی تایم نیز لقب «اختراع سال» را به آن اختصاص داد.

پرچم‌دارانی که روزی تازه‌کار بودند/ سفر برندهای بزرگ موبایل؛ از پاره‌آجر تا غول‌های هوشمند!
سمت راست سری آیفون ۱۶ و سمت چپ آیفون نسل اول

گوگل: نکسوس و پیکسل

  • اولین مدل: نکسوس One (تولید مشترک با HTC)
  • تاریخ عرضه: ژانویه ۲۰۱۰

گوشی‌های نکسوس گوگل (Google Nexus) مجموعه‌ای از تلفن‌های هوشمند (و تبلت‌ها) بودند که گوگل با همکاری شرکت‌های سخت‌افزاری مختلف تولید می‌کرد؛ هدف اصلی این سری، نمایش تجربه‌ی خالص و بی‌واسطه از سیستم‌عامل اندروید بود. برخلاف برند پیکسل گوگل (Pixel) که تماماً تحت مدیریت مستقیم گوگل ساخته می‌شود، گوشی‌های نکسوس توسط شرکت‌های ثالث تولید می‌شدند (مثل HTC، سامسونگ، LG و هواوی) اما نرم‌افزار و تجربه کاربری آن‌ها به‌طور کامل تحت کنترل گوگل بود. اولین گوشی سری نکسوس، Nexus One بود که در ژانویه‌ی ۲۰۱۰ معرفی شد. این گوشی توسط HTC ساخته شده بود و از نظر طراحی، سخت‌افزار و البته رابط کاربری کاملاً نمایانگر نگاه گوگل به آینده‌ی اندروید بود.

  • اولین مدل: پیکسل و پیکسل XL
  • تاریخ عرضه: ۲۰ اکتبر ۲۰۱۶
  • آخرین پرچمدار: سری پیکسل ۹

اولین گوشی‌های سری پیکسل گوگل (Google Pixel)، Pixel و Pixel XL، در ۴ اکتبر ۲۰۱۶ معرفی و در ۲۰ اکتبر همان سال عرضه شدند. این سری به‌عنوان جایگزین مستقیم خانواده‌ی نکسوس معرفی شد و هدفش ارائه‌ی سخت‌افزار و نرم‌افزاری بود که کاملاً تحت کنترل و طراحی گوگل باشد؛ برخلاف نکسوس که در آن شرکت‌های دیگر سخت‌افزار را می‌ساختند. گوشی‌های Pixel و Pixel XL توسط HTC تولید شدند، اما برخلاف نکسوس، برند گوگل به‌صورت کامل روی آن‌ها حک شد. این دو دستگاه با شعار تبلیغاتی “Made by Google” عرضه شدند و ویژگی برجسته‌شان، تمرکز ویژه روی دوربین و هوش مصنوعی بود. گوگل برای اولین‌بار اپلیکیشن اختصاصی Google Assistant را با این گوشی‌ها معرفی کرد. Pixel دارای صفحه‌نمایش ۵ اینچی و Pixel XL دارای صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی بودند. هر دو دستگاه از پردازندهٔ Snapdragon ۸۲۱ بهره می‌بردند و با سیستم‌عامل Android ۷.۱ Nougat عرضه شدند.

پرچم‌دارانی که روزی تازه‌کار بودند/ سفر برندهای بزرگ موبایل؛ از پاره‌آجر تا غول‌های هوشمند!
سمت راست سری پیکسل ۹، وسط پیکسل و پیکسل XL و سمت چپ نکسوس One

سامسونگ: گلکسی

  • اولین مدل: سامسونگ گلکسی GT-I۷۵۰۰
  • تاریخ عرضه: ۲۹ ژوئن ۲۰۰۹
  • آخرین پرچمدار:  سری گلکسی اس۲۵

اولین گوشی هوشمند سامسونگ (Samsung) با سیستم‌عامل اندروید، Galaxy GT-I۷۵۰۰، در ۲۷ آوریل ۲۰۰۹ معرفی و در ۲۹ ژوئن همان سال عرضه شد.  البته باید گفت که این مدل، اولین گوشی هوشمند سامسونگ بود؛ پیش از Galaxy GT-I۷۵۰۰ سامسونگ، در سال ۱۹۸۸ گوشی موبایل Samsung SH-۱۰۰ را عرضه کرده بود که این گوشی به نسل اول شبکه‌های موبایل (۱G) تعلق داشت و اصلاً هوشمند نبود. در واقع سامسونگ با معرفی Galaxy GT-I۷۵۰۰ نخستین قدم خود را در دنیای گوشی‌های هوشمند مبتنی بر اندروید برداشت.

این گوشی، که به‌نوعی آغاز راه خانواده بزرگ گلکسی (Galaxy) محسوب می‌شود، از نسخه ۱.۵ اندروید (Cupcake) بهره می‌برد و با نمایشگر ۳.۲ اینچی AMOLED، پردازنده ۵۲۸ مگاهرتزی، دوربین ۵ مگاپیکسلی و حافظه داخلی ۸ گیگابایت عرضه شد؛ ویژگی‌هایی که در آن زمان پیشرفته و چشمگیر به حساب می‌آمدند. GT-I۷۵۰۰ نه‌تنها ورود سامسونگ به اکوسیستم اندروید را رقم زد، بلکه زمینه‌ساز رقابتی جدی با دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند شد. هرچند این مدل در مقایسه با رقبای هم‌دوره‌اش چندان مشهور نشد، اما پایه‌گذار مسیری بود که در نهایت به ساخت گوشی‌هایی همچون سری Galaxy S، Note و Z انجامید؛ محصولاتی که سامسونگ را به یکی از بازیگران اصلی بازار جهانی موبایل تبدیل کردند.

پرچم‌دارانی که روزی تازه‌کار بودند/ سفر برندهای بزرگ موبایل؛ از پاره‌آجر تا غول‌های هوشمند!
سمت راست سری گلکسی اس ۲۵ و سمت چپ سامسونگ گلکسی GT-I۷۵۰۰

هوآوی: U

  • اولین مدل: هوآویU۸۲۲۰
  • تاریخ عرضه: اکتبر ۲۰۰۹
  • آخرین پرچمدار: سری هوآوی پیورا ۷۰

 نخستین گوشی هوشمند شرکت هواوی (Huawei) با نام Huawei U۸۲۲۰ در سال ۲۰۰۹ معرفی و عرضه شد. این دستگاه که در برخی بازارها با برند T-Mobile Pulse شناخته می‌شد، اولین تلاش رسمی هواوی برای ورود به بازار گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید بود. Huawei U۸۲۲۰ به‌عنوان یک گوشی هوشمند مقرون‌به‌صرفه، با سیستم‌عامل اندروید ۱.۵ (Cupcake) عرضه شد و دارای صفحه‌نمایش ۳.۵ اینچی با رزولوشن ۳۲۰×۴۸۰ پیکسل، دوربین ۳.۲ مگاپیکسلی، حافظه رم ۱۹۲ مگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶ مگابایت بود. این دستگاه از کارت حافظه microSD تا ظرفیت ۱۶ گیگابایت پشتیبانی می‌کرد و به امکاناتی مانند Wi-Fi، GPS و شبکه‌های ۳G مجهز بود.

Huawei U۸۲۲۰ به‌عنوان یکی از نخستین گوشی‌های اندرویدی مقرون‌به‌صرفه در بازار شناخته می‌شود و زمینه‌ساز ورود هواوی به بازار جهانی گوشی‌های هوشمند بود. این دستگاه با قیمت مناسبی عرضه شد و در برخی بازارها به‌عنوان اولین گوشی اندرویدی با طرح پرداخت اعتباری (Pay As You Go) معرفی گردید.

پرچم‌دارانی که روزی تازه‌کار بودند/ سفر برندهای بزرگ موبایل؛ از پاره‌آجر تا غول‌های هوشمند!
سمت راست سری هوآوی پیورا ۷۰ و سمت چپ هوآویU۸۲۲۰

شیائومی: می

  • اولین مدل: شیائومی می ۱
  • تاریخ عرضه: ۱۶ اوت ۲۰۱۱
  • آخرین پرچمدار: سری شیائومی ۱۵

نخستین گوشی هوشمند شرکت شیائومی (Xiaomi)، مدل Xiaomi Mi ۱ بود که در تاریخ ۱۶ اوت ۲۰۱۱ معرفی و در اکتبر همان سال به بازار عرضه شد. این دستگاه، که با نام‌های «Mi One» یا «Xiaomi Phone» نیز شناخته می‌شود، نقطه آغاز ورود شیائومی به بازار سخت‌افزار موبایل بود. پردازنده دو هسته‌ای Qualcomm Snapdragon S۳ با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز، حافظه رم ۱ گیگابایت، حافظه داخلی ۴ گیگابایت، صفحه‌نمایش ۴ اینچی با رزولوشن ۸۵۴×۴۸۰ پیکسل، دوربین پشتی ۸ مگاپیکسلی، دوربین جلویی ۲ مگاپیکسلی و باتری ۱۹۳۰ میلی‌آمپرساعتی ویژگی‌هایی بود که در آن زمان Xiaomi Mi ۱ را متمایز می‌کرد. این گوشی با سیستم‌عامل اندروید ۲.۳ (Gingerbread) و رابط کاربری اختصاصی شیائومی به نام MIUI عرضه شد.

یکی از عوامل موفقیت Mi ۱، قیمت رقابتی آن بود؛ این گوشی با قیمت ۱۹۹۹ یوان (حدود ۲۸۰ دلار در آن زمان) عرضه شد و در مدت ۳۴ ساعت، بیش از ۳۰۰٬۰۰۰ پیش‌سفارش دریافت کرد. این استقبال چشمگیر، نشان‌دهنده تقاضای بالا برای گوشی‌های هوشمند با کیفیت بالا و قیمت مناسب بود و زمینه‌ساز رشد سریع شیائومی در بازار جهانی شد.

پرچم‌دارانی که روزی تازه‌کار بودند/ سفر برندهای بزرگ موبایل؛ از پاره‌آجر تا غول‌های هوشمند!
سمت راست سری شیائومی ۱۵ و سمت چپ  شیائومی می ۱

سونی: اکسپریا

  • اولین مدل: سونی اریکسون اکسپریا X۱۰
  • تاریخ عرضه: فوریه ۲۰۱۰
  • آخرین پرچمدار:  سونی اکسپریا ۱ VII

نخستین گوشی هوشمند شرکت سونی (Sony)، مدل Sony Ericsson Xperia X۱ بود که در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۸ به بازار عرضه شد. این دستگاه، که در نمایشگاه جهانی موبایل (MWC) همان سال معرفی گردید، آغازگر سری Xperia محسوب می‌شود و نخستین تلاش سونی برای ورود به بازار گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل Windows Mobile ۶.۱ بود. Xperia X۱ توسط شرکت تایوانی HTC طراحی و تولید شد و با طراحی کشویی منحنی (arc-slider) و بدنه‌ای از آلومینیوم، ترکیبی از زیبایی و کارایی را ارائه می‌داد. این گوشی مجهز به صفحه‌نمایش لمسی ۳ اینچی با رزولوشن WVGA، صفحه‌کلید فیزیکی QWERTY، دوربین ۳.۲ مگاپیکسلی، Wi-Fi، GPS، بلوتوث و پشتیبانی از شبکه‌های ۳G بود. 

یکی از ویژگی‌های برجسته Xperia X۱، رابط کاربری X-Panels بود که به کاربران امکان می‌داد تا بین پنل‌های مختلف برای دسترسی به برنامه‌ها و سرویس‌های گوناگون جابجا شوند. این نوآوری، تجربه‌ای متفاوت از تعامل با گوشی‌های هوشمند را ارائه می‌داد و سونی اریکسون را در مسیر رقابت با سایر تولیدکنندگان مطرح قرار داد.

پرچم‌دارانی که روزی تازه‌کار بودند/ سفر برندهای بزرگ موبایل؛ از پاره‌آجر تا غول‌های هوشمند!
سمت راست سونی اکسپریا ۱ VII و سمت چپ سونی اریکسون اکسپریا X۱۰

  مایکروسافت: لومیا

  • اولین مدل: مایکروسافت لومیا ۵۳۵
  • تاریخ عرضه: نوامبر ۲۰۱۴
  • آخرین پرچمدار: Surface Duo ۲

نخستین گوشی هوشمندی که به‌صورت رسمی با برند مایکروسافت (Microsoft) و بدون نام نوکیا روانه بازار شد، Microsoft Lumia ۵۳۵ بود. این دستگاه در نوامبر ۲۰۱۴، پس از آن معرفی شد که مایکروسافت با خرید بخش موبایل نوکیا، تصمیم گرفت نام این برند باسابقه را کنار بگذارد و گوشی‌های خود را با هویت تازه‌ای عرضه کند. Lumia ۵۳۵ یک گوشی اقتصادی مبتنی بر Windows Phone ۸.۱ بود و تمرکز اصلی آن بر ارائه تجربه‌ای یکپارچه با سرویس‌های اختصاصی مایکروسافت مانند Skype، Office و OneDrive قرار داشت. شعار تبلیغاتی این محصول نیز این بود: «تجربه‌ای بزرگ، با قیمتی نه‌چندان بزرگ.»

با نمایشگر ۵ اینچی، دوربین‌های ۵ مگاپیکسلی در جلو و عقب، و قابلیت‌هایی چون دستیار صوتی Cortana و کاشی‌های زنده (Live Tiles)، این گوشی تلاشی جدی از سوی مایکروسافت برای ورود مستقل به بازار گوشی‌های هوشمند بود؛ تلاشی که هرچند جاه‌طلبانه آغاز شد، اما با چالش‌های جدی همراه بود. مایکروسافت در نهایت به دلایل متعددی از بازار گوشی‌های هوشمند کناره گرفت؛ دلایلی که عمدتاً به شکست تجاری سیستم‌عامل Windows Phone، نبود اکوسیستم نرم‌افزاری قوی و رقابت شدید با اندروید و iOS بازمی‌گشت.

پرچم‌دارانی که روزی تازه‌کار بودند/ سفر برندهای بزرگ موبایل؛ از پاره‌آجر تا غول‌های هوشمند!
سمت راست Surface Duo ۲ و سمت چپ مایکروسافت لومیا ۵۳۵

سیر تحول تلفن‌های همراه از دستگاه‌هایی ساده و ابتدایی تا پرچم‌داران هوشمند و چندمنظوره، بازتابی از رشد پرشتاب فناوری و تطبیق بی‌وقفه برندهای بزرگ با نیازهای نوین کاربران است. امروزه گوشی‌های هوشمند نقشی فراتر از یک ابزار ارتباطی دارند؛ آن‌ها به مرکز فرماندهی زندگی دیجیتال انسان بدل شده‌اند. با این حال، این همه‌ی ماجرا نیست. با پیشرفت سریع هوش مصنوعی، فناوری‌های پوشیدنی، واقعیت ترکیبی و حتی رابط‌های عصبی، پرسشی که به‌وجود می‌آید این است: این کمپانی‌ها در آینده قرار است چه مرزهایی را جابه‌جا کنند؟ آیا همچنان در این رقابت پر فراز و نشیب باقی می‌مانند یا همچون مایکروسافت از این بازی حذف می‌شوند؟

۵۸۳۲۳

من رو دنبال کنید نویسنده:

خبرآنلاین

درباره خبرآنلاین خبرآنلاین که کار خود را از سال ۱۳۸۷ شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.مشی رسانه‌ای: مشی رسانه‌ای این خبرگزاری، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. این مجموعه اما نقد و تحلیل کارشناسانه دستگاه‌ها، عملکرد مسئولان و احزاب را وظیفه ذاتی خود می‌پندارد و آن را با هدف ارتقای دانایی جامعه، حق پرسشگری شهروندان و وظیفه پاسخگویی مسئولان با جدیت دنبال می‌کند. تحریریه خبرآنلاین همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.صورت‌بندی خبرآنلاین: صاحب امتیاز: علیرضا معزی مدیرمسئول: حسن لاسجردی شورای سردبیری: حسن لاسجردی . محمدرضا نوروزپور . فرهاد عشوندی . محمود ظهیرالدینی. داوود محمدی.سردبیر شبکه‌های اجتماعی: پایش: محمدباقر تهرانی ادمین: پوریا شاکریتحریریه: سیاست: فاطمه استیری اقتصاد: زهرا علی‌اکبری فرهنگ: حسین قره جامعه: مستوره برادران‌نصیری بین‌الملل: ابوالفضل خدایی ورزش: مرتضی رضایی چند رسانه‌ای: نوید صرافمرامنامه اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری خبرآنلاین اعضای تحریریه «خبرآنلاین»، اعم از خبرنگاران، نویسندگان، عکاسان، دبیران و سردبیران، مجموعه اصول و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند. این مرامنامه مقررات اداری یا مسائل انضباطی خبرآنلاین نیست، بلکه تنها اصول اخلاقی را تبیین می‌کند که روزنامه‌نگاران خبرآنلاین با رعایت آن، استقلال، اعتبار و درستکاری رسانه و مسئولیت‌ها و تحقق وظایف خود را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای نصب العین خبرآنلاین است. ۱. وظیفه آگاهی‌بخشی در راس وظایف حرفه روزنامه‌نگاری قرار گرفته است. انصاف و بی‌غرضی روزنامه‌نگار، خودداری وی از تبلیغ سیاسی و بازرگانی و مقاومت در برابر دیگر کانون‌های فشار، اصل خدشه‌ناپذیر روزنامه‌نگاران فعال در خبرآنلاین است. ۲. «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند که با رعایت مفاد مرامنامه اخلاقی کلیه آحاد جامعه را مخاطب خود بداند و همواره در چارچوب قانون اساسی به اصول دینی و معتقدات مذهبی و آداب و سنن گروه‌های مختلف قومی و فرهنگی، احترام بگذارد. ۳. روزنامه‌نگاران خبرآنلاین در انجام وظایف حرفه‌ای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران موسسه بلکه در برابر خوانندگان و منافع و مصالح جامعه مسئولیت دارند.‌ این مسئولیت اجتماعی‌ ایجاب می‌کند اطلاعات کامل و به روز برای عموم با حفظ آزادی اطلاعات به منظور احقاق حق دسترسی به اطلاعات ارائه شود. ۴. وظیفه کسانی که وقایع مربوط به هر موضوع را شرح می‌دهند یا تفسیر می‌کنند این است که دانش لازم را درباره آن موضوع به نحوی که گزارش‌دهی و تفسیر به صورت دقیق و منصفانه امکان‌پذیر باشد کسب کنند. ۵. رسالت اجتماعی حرفه روزنامه‌نگاری‌ ایجاب می‌کند که روزنامه‌نگار همیشه در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد. به موجب ‌این اصل، «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند. ۶. روزنامه‌نگاران «خبرانلاین» خود را موظف می‌دانند در صورت ارتکاب به اشتباه، هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنند. اگر چه کار روزنامه‌نگاری با سرعت عمل همراه است،‌ این الزام نباید مانع کوشش و جست‌وجو برای پی‌بردن به صحت و سقم اطلاعات شود. همچنین بروز هر اشتباهی را به سرعت اطلاع می‌دهند و آن را در روزنامه تصحیح می‌کنند. ۷. خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» بدون دخالت در ماجرا یا پیش‌فرض‌های خود، خبر و گزارش را تهیه و تنظیم می‌کنند. در عین حال «بی‌طرفی» به معنی بی‌نظر بودن «خبرآنلاین» و نویسندگان آن در قبال رویدادها نیست و روزنامه‌نگاران نظرات خود را در مقالاتی که تفسیر و تحلیلشان از مسائل است، بیان می‌کنند. ۸. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در انتشار مصاحبه‌های اختصاصی به حقوق مصاحبه‌شونده خود احترام می‌گذارند و متن تنظیمی مصاحبه را با رعایت حداکثر امانت‌داری منتشر می‌کنند. ضمنا در صورت درخواست مصاحبه‌شونده، ‌متن نهایی را به نظر او می‌رسانند و اصلاحات مورد نظر را اعمال و حتی در صورت انصراف وی از انتشار مصاحبه خودداری می‌کنند. ۹. به منظور رعایت حقوق مادی و معنوی خالقان و صاحبان آثار، خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» حاصل کار دیگران را بدون ذکر منبع و در صورت لزوم کسب اجازه، باز انتشار نمی‌کنند. امضای یک روزنامه‌نگار تنها پای مطلبی قرار می‌گیرد که حاصل کار خود اوست. هرگونه سرقت ادبی، مخدوش ساختن متن‌ها، تصاویر، اسناد و نیز حذف اطلاعات اساسی مربوط به رویدادها نزد روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مذموم و مطرود است. ۱۰. حریم خصوصی افراد محترم است و نباید بدون اجازه به آن وارد شد. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» با توجه خاص به حیثیت شخصی و زندگی خصوصی افراد، از تمامی مواردی که ممکن است با انتشار مطلب یا خبر آن به حیثیت افراد لطمه وارد آورد، اکیدا پرهیز می‌کنند. ۱۱. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» ادبیات پالوده و قلم متین را از مهم‌ترین ویژگی‌های خود می‌دانند و از لحن گزنده یا کلمات توهین‌آمیز علیه هیچ شخص یا نهادی، چه در خبر یا گزارش و چه در نظر، استفاده نمی‌کنند. ۱۲. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به طور مخفیانه از دوربین، میکروفن و یا دستگاه‌های ضبط صوت استفاده نخواهند کرد، مگر در زمانی که حق قانونی روزنامه‌نگار است، اما آشکارسازی لوازم فوق برای او مخاطره‌آمیز باشد. ۱۳. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» برای کسب خبر، صریحا خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند و هرگز همچون کارآگاه یا جاسوس عمل نمی‌کنند. آنان همچنین از تحت فشار قرار دادن افراد برای کسب خبر پرهیز می‌کنند. ۱۴. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» ضمن وقوف به آزادی خبر، تفسیر و انتقاد، می‌توانند از افشای منبع اطلاعات به جز صراحتی که قانون مطبوعات دارد (دستور مقام قضایی) خودداری کنند. محرمانه نگاه داشتن هویت منابعی که «خبرانلاین» نمی‌خواهد شناخته شوند، نافی ‌این اصل نیست که منابع خبری، جز در موارد استثنایی، باید به روشن‌ترین وجه معرفی شوند. از سوی دیگر ممکن است ناشناس ماندن اظهارکننده یک مطلب برای او فرصتی غیرمنصفانه فراهم آورد تا علیه دیگران سخن بگوید. در این صورت «خبرآنلاین» از انتشار اظهارات علیه دیگران توسط منبعی که نامش فاش نشود، پرهیز می‌کند. ۱۵. اولین و مهم‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی وکمی مطالب «خبرآنلاین» است.‌ این بدان معناست که توفیق «خبرآنلاین» در تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های دست اول نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه روزنامه‌نگاران آن است. ۱۶. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به حق دسترسی به مطالب، اخبار و گزارش‌های جمع‌آوری شده واقفند و پیش از انتشار مطالب تهیه شده مبادرت به فروش، واگذاری و افشای بخشی یا تمام آن مطلب به افراد خارج از خبرآنلاین علی‌الخصوص رسانه های رقیب، دوستان و وابستگان نزدیک خود نخواهند کرد. آنان با آگاهی کامل از خط‌مشی و سیاست‌های کلی روزنامه، متعهدانه و وفادارانه در جهت پیشبرد ‌این اهداف گام برمی‌دارند. ۱۷. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نام و عنوان «خبرآنلاین» را مورد استفاده شخصی قرار نمی‌دهند. آنان کارت‌های خبرنگاری خود را تنها در مواقع کسب خبر و امور مرتبط با حرفه خود یا ورود به سازمان‌های دولتی یا خصوصی به کار می‌گیرند. ۱۸. اظهارنظر نسبت به شخصیت‌های مورد توجه مخاطبان از جمله هنرمندان و ورزشکاران در قالب گفت‌وگو و یا نوشته از سوی روزنامه‌نگاران نباید کیفیت محتوا را تا سرحد نشریات زرد پایین آورد. ۱۹. از آنجا که کسب اخبار دست اول و انتشار آن یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌هاست و ‌این فرآیند منجر به جذب مخاطب بیشتر برای یک رسانه می‌شود، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تمامی رسانه‌های خبری دیگر اعم از رسانه‌های چاپی، الکترونیکی، تصویری و صوتی را که در جهت تضاد و یا حتی همسو با رسانه خود هستند رقیب حرفه‌ای می‌انگارند و بر ‌این اساس، همکاری و فعالیت با آنان (در هر سطحی) را بدون مشورت و صلاحدید حوزه سردبیری، مغایر با تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای می‌دانند. ۲۰. ارائه هرگونه اطلاعات محرمانه داخلی و اداری خبرآنلاین مغایر با وجدان و مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران در قبال مجموعه خبرآنلاین است. ۲۱. داشتن صفحات شخصی در فضای مجازی حق مسلم هر فرد است. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نیز ازاین قاعده مستثنی نیستند. مهم نیست که تا چه میزان تلاش می‌کنند مطالبشان متمایز از مطالب موجود در خبرآنلاین باشد؛ بلکه نکته‌ اینجاست که به‌ هر حال مخاطبان، آنها را به عنوان روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» می‌شناسند و دیدگاه‌ها و نظراتشان را مرتبط با خط‌مشی آن تلقی می‌کنند. با علم به‌ این موضوع، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» هرگونه فعالیت مجازی، حضور در شبکه های اجتماعی و یا مصاحبه و سخنرانی بدون در نظر گرفتن صلاحدید خبرآنلاین را مغایر با وجدان اخلاقی و حرفه‌ای خود می‌دانند. ۲۲. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» از نوشتن در مورد مسائلی که نفع مستقیم مادی برای آنها و وابستگانشان دارند، پرهیز می‌کنند. از اطلاعاتی که به واسطه شغلشان به دست می‌آورند برای کسب منافع مالی و اقتصادی استفاده نمی‌کنند و این اطلاعات را به‌ این منظور در اختیار بستگان یا دوستانشان قرار نمی‌دهند. ۲۳. هرگونه مشارکت و همکاری تعهدآور با سازمان‌های حوزه فعالیت خود (اعم از استخدام، همکاری پاره‌وقت، انجام پروژه‌های مشترک و ارائه مشاوره و غیره) از نظر روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مورد پذیرش نیست. چرا که ‌این نوع وابستگی‌ها به سازمان‌هایی که تحت پوشش خبری ‌این رسانه قرار دارند، بدون شک دیدگاه‌ها و نظرات روزنامه‌نگاران را به مرور زمان تحت‌ تاثیر خود قرار می‌دهد و از بازده کاری آنان می‌کاهد. ۲۴. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در مورد پذیرش هدایایی که از طرف اشخاص یا سازمان‌ها و نهادها ارائه می‌شود احتیاط می‌کنند. هر هدیه‌ای که ‌این شائبه را به وجود ‌آورد که در قبال آن انتظار همدلی به هنگام تهیه مطلب وجود دارد فورا پس داده می‌شود. اگر به روزنامه‌نگاری مستقیما پیشنهاد همکاری در قبال دریافت هدیه ارائه شد، موضوع را به مدیران مجموعه اطلاع می‌دهد و چنین موضوعی ممکن است بنا به صلاحدید سردبیر به اطلاع خوانندگان برسد. در عین حال روزنامه‌نگاران فعال در «خبرانلاین» هدایای ارزان‌قیمتی را که با «حسن نیت» ارائه می‌شود با احترام می‌پذیرند. هدایای گران‌تر را محترمانه باز می‌گردانند یا در اختیار روزنامه قرار می‌دهند تا به مصارف عمومی برسد. جوایز و هدایای بزرگداشت رسمی روزنامه‌نگاری از ‌این قاعده مستثنی است. ۲۵. روزنامه‌نگاران فعال « خبرآنلاین» سفرهایی را که هزینه آن به عهده سازمان و نهاد خاصی است قبول نمی‌کنند مگر با اجازه روزنامه و در صورت مهم بودن اطلاعاتی که قرار است در سفر جمع‌آوری شود.تبیین مواضع خبرگزاری «خبرآنلاین»: چگونه اصولگرایانی هستیم؟ با توجه به دوقطبی موجود ،‌ ما به اصولگرایان تعلق داریم و بدیهی است به اصول مشترک، باورمند و ملتزمیم که به دلیل رعایت اختصار از شرح آن صرف نظر می شود . آن چه در زیر می آید ما را از سایر جریان ها بویژه جریان غیر اصولگرایی متمایز می سازد؛ در عین حال با عنایت به گستردگی طیف اصولگرایی ، به برخی تفاوت برداشت های ما با سایر عزیزانی که در این طیف تعریف می شوند اشاره شده است: ۱. اصول مشترک جبهه اصولگرایان اعتقاد و التزام به اسلام ، انقلاب ، نظام ، امام و رهبری است. هر جریان یا فردی که به این اصول واقعا معتقد و ملتزم باشد و قرائت او از این اصول براساس قرائت رهبری باشد ، اصولگراست ، هر چند درسایر مسائل دارای سلوک، نظرات و سلیقه های متفاوتی باشد . به عبارت بهتر ، نقطه کانونی همه اصولگرایان، بینش واحد است و تمایزات آنها فقط در روش و منش نمود می یابد. ۲. پرده پوشی وکتمان انتقاد به همه دستگاه های کشور را، حتی آنهایی که توسط اصولگرایان اداره می شوند روا نمی دانیم و تمجیدات بی مبنا را ‌مصداق تعصب جاهلی قلمداد می کنیم. ۳. اتکای برخی سیاسیون به رسانه های فارسی زبان بیگانه علاوه برآن که نوعی توهین به رسانه های داخلی قلمداد می شود ،‌ مصداق حدیث خانواده را نزد غیربردن است. نباید فراموش کنیم اساس تاسیس رسانه های فارسی زبان توسط دولت های مخالف ایران ، فعالیت حرفه ای نیست و بنابراین یک عنصر هوشمند و دلسوز منافع ملی، تحت هیچ شرایطی، حتی بی مهری عامدانه ، بازیچه نمی شود و در این دام نمی افتد. ۴. معتقدیم می توان با افراد و افکارمخالف بود و مرزبندی داشت ولی در عین حال آنان را محترم شمرد. ادبیات دور از ادب را نشانه صراحت یا انقلابی گری نمی دانیم. ۵. بسنده کردن به افراد همجور را نوعی تعصب قبیله ای می شماریم که ضمنا کیان کشور را نیز به مخاطره افکند. بر همین منوال با خط کشی های سیاه و سفیدکه به رادیکالیسم دامن می زند موافق نیستیم. خود و هم مسلکان جناح متبوع را مصداق تام دیانت، حقیقت،‌ سلامت، ولایت، صداقت، خدمتگزاری،‌ انقلابی گری و حافظ ارزشها نمی دانیم تا به تبع آن هر کسی را که مثل ما فکر نمی کند جرثومه لاابالی گری ، فساد، خیانت و بطلان بنامیم. ۶. تقسیم بندی های کور و بدون مبنا سبب می شود کشور را از ظرفیت انسانی انقلاب محروم کنیم. به عبارت بهتر عدم استفاده از توانایی مدیرانی در درون خانواده بزرگ انقلاب که برای تربیت آنان، هزینه شده است علاوه برآن که انسجام و همدلی را به تاخیر می اندازد و تخم کینه را می پروراند به پیشرفت کشور نیز آسیب می رساند و الگوی خوبی در مصرف نیروی انسانی نیست. این سخن به معنای آن نیست که جناح مستقر ، مصادر کلیدی و راهبردی را در اختیار رقیب قرار دهد و یا سیاستگذاری های مهم به مدیرانی سپرده شود که با جریان غالب ، همسو نیستند و یا از ارزشهای محوری نظام کوتاه می آیند بلکه به معنای آن است که از تجربیات و مهارت های آنان در جایگاه های غیرحساس استفاده شود تا ضمنا با امید به طلوع دوباره به نشاط فضای اجتماعی و مدیریتی کشور مدد رساند نه آن که هرکس از مانیست ، به طورکل از صفحه و صحنه مدیریتی کشور حذف شود. سیاست اصولی و راهبردی «جذب حداکثری ، دفع حداقلی » ضمنا به حفظ مدیران کشور در داخل نظام کمک می کند و مانع از «گریز از مرکز» می شود. ۷. انتقاد درآموزه های دینی ، حق و بلکه وظیفه امت برحاکمان است و درجهان معاصر نیز از حقوق شهروندی قلمداد می شود . طبیعی است که انتقاد در رسانه ها جلوه بیشتری می یابد و از همین رو یکی از کارکردهای محوری رسانه ها ، ‌انتقاد دانسته می شود و لذا در قانون مطبوعات نیز به رسمیت شناخته شده است. همه مدیران ، مطابق خطابه های معمولشان ، طرفدار نقدند ! اما بسیاری از آنان ، بلافاصله با قید «سازنده» هر نقدی را که به مذاقشان خوش نیاید مشمول انتقاد غیرسازنده یا مخرب می دانند . ازدیدگاه بسیاری از مدیران،‌ نقد یعنی قربان صدقه رفتن در مطلع کلام و سپس بیان فهرست کامل محاسن فرد یا کار ، و احتیاطا" چند جمله کوتاه و البته غیرمهم در بیان کاستی ها؛ آن هم موضوعاتی کاملا فرعی و پیش افتاده که پاسخ های «افکار عمومی راضی کن» از قبل در چنته منقود آماده باشد. کم تحملی مدیران کشور نسبت به انتقاد- که متاسفانه برخاسته از فرهنگ عمومی ماست - به زیان کیان کشور است ، ضمن آن که مساوی دانستن هر انتقاد به یک فرد یا دستگاه را مساوی انتقاد به کلیت نظام دانستن ، بهانه ای برای فرار از لوازم مسئولیت پذیری است . اگرچه انتقاد نباید توهین آمیز باشد اما گمان می رود گونه شناسی کشف شده توسط مدیران اجرایی و جعل صفت هایی چون سازنده ، منصفانه ومخرب - که در ادبیات سیاسی و رسانه ای کشورباب شده است- به منظور تعطیل کردن اساس انتقاد است. نیت فرد منتقد ،‌ چندان نقشی در موضوعیت نقد و محتوای آن ندارد . به زعم ما نقد باید فنی ، مستدل و روشمند باشد و حتی اگر نیت صالحانه و خیرخواهانه نداشته باشد و با هدف تخریب نیز صورت بگیرد و یا راه حل ارائه نکند می تواند نقد نامیده شود ، هر چند چنین نقدی بدون شک در اثربخشی بر فرد یا دستگاه ذیربط ، جا افتادگی اجتماعی و داوری عامه تاثیر منفی دارد . شرط اصلی نقد، رعایت چارچوب های کارشناسی است نه نیت مستتردر آن . اما درهرصورت نقد نباید متضمن دروغ ، توهین، تحقیر و افترا باشد زیرا در آن صورت منطقا نقد نامیده نمی شود بلکه بترتیب دروغ ، ‌توهین ،‌ تحقیر و افتراست! نمی توان نقدی را که متضمن بیان نقاط قوت فرد یا عمل نیست و صرفا کاستی ها را بیان می دارد نقد نادرست خواند ، هرچند که اخلاقا" بهتر است نقاط قوت نیز بیان شود. یادمان باشد بررسی صحت و سقم در وظایف منطق می گنجد و صدور حکم حسن و قبح در دایره اخلاق . لذا گفته می شود چنان نقدی ، درست است ولی ممکن است اخلاقی نباشد یا تهی از اثر شود. نقد، کفه ترازو نیست که بگوییم باید تساوی رعایت شودزیرا بحمدالله تریبون های رسمی هردستگاه به اندازه کافی زحمت تمجید را متقبل می شوند ! پس قرار نیست در هنگام نقد ، بحث مستوفایی درکمالات فــرد یا عمل مورد انتقاد داشته باشیم. گزاره های قبل البته به معنای آن نیست که به خود اجازه می دهیم که نیت تخریبی بر نقدهای ما سایه بیفکند. ۸. برخی اصول قانون اساسی جنبه رکن دارد. مقولاتی نظیر حاکمیت دینی ، ولایت فقیه ، رجوع به رأی مردم ، آزادی های مدنی ، حقوق شهروندی و عدالت گستری . این اصول ، روح حاکم بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را تشکیل می دهندو نقطه متمایز مردمسالاری دینی با دمکراسی لیبرال یا حکومت های خودکامه است . براین مبنا کسانی را که به نام اصلاح طلبی یا هر نام دیگر به اصول محوری قانون اساسی بی اعتنایند داخل نظام نمی دانیم و با آنان مرزبندی روشنی داریم . ۹. ولایت فقیه، یک ایده دینی و از اصول محوری قانون اساسی ماست که نه مثل برخی اصلاح طلبان ، ‌از روی اضطرار بلکه بدان باور داریم. علاوه بر این جنبه دینی و قانونی، عقل نیز با توجه به شرایط عمومی کشور و جو تخاصم بین المللی به وجود اصل و مصداق آن حکم می دهد . ما نه تنها به دلیل تصریح ولایت فقیه در قانون اساسی به آن التزام داریم بلکه به دلیل مفهوم ولایی آن که نشات گرفته از تفکر شیعی است به آن پایبندیم . یکی از تفاوت های اصولگرایان با دیگر جریان های سیاسی در نگاه و تلقی آنان از رهبری است . اگر چه کسی که به حکم حکومتی گردن می نهد (‌حتی اگر آن را قبول نداشته باشد) مأجور است اما اصولگرایان ، اطاعت را به امری درونی تبدیل کرده اند و عنصر«قبول» را نیز به آن افزوده اند . درست است که قائل نبودن شأن و اختیاری بیشتر ازآن چه که در قانون اساسی برای ولایت فقیه و رهبری درج شده است اندیشه ای انحرافی یا حرکتی ضد انقلابی محسوب نمی شود اما اصولگرایان ، نظر رهبری را ملاک می دانند و راهبردها ، سیاستها و مواضع خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. از دیدگاه اصولگرایان ، رهبری فقط یک رکن مهم در نظام دیوانی کشور و یا مقامی که مطابق قانون اساسی بر سه قوه نظارت دارد نیست بلکه جنبه ای معنوی و عاطفی نیز دارد و سمبل کشور، محور وحدت و فصل الخطاب منازعات است و از این رو یک نعمت محسوب می شود که شکرانه آن ، همسویی و اطاعت است ، نه بهانه های ظاهرا" مستدل و حقوقی برای رفع تکلیف یا فرار از ولایت پذیری . در عین حال ، برخلاف افراد شعار زده اشعری مسلک ، بین سلیقه شخصی ، توصیه ، الزام و حکم حکومتی تفاوت قائلیم که هریک الزامات متفاوتی دارند . ۱۰. اصل استقلال و تفکیک قوا ضرورتی جدی است که به قوام ملک می انجامد زیرا قدرت گرفتن انحصاری هر قوه ، زمینه ساز خودکامگی است . دولت قوی حق دارد از تمامی ظرفیت های قانونی خود استفاده کند و تمامی شئون اداری و اجرایی کشور را مطابق قانون اساسی در اختیار داشته باشد . مجلس مقتدر از ساز وکارهای قانونی خود (‌قانونگذاری ، تصویب اسناد بالادستی ، بودجه سالانه ، سوال ، تحقیق و تفحص ، رای اعتماد ، استیضاح وزیران ، عدم کفایت رئیس جمهور ، دیوان محاسبات و عضویت در شوراهای فرا دستگاهی) استفاده می کند و در عین حال ، ‌همگان به داوری دستگاه قضا گردن می نهند. با وجود قوه قضائیه مقتدر است که حاشیه های امنیت برای همه ،‌ بالسویه رنگ می بازد و هیچ عنصر صاحب قدرت یا مدیری جرات قانون شکنی ، ظلم به دیگران و فساد به خود نمی دهد و متقابلا بازار افشاگری های خطابه ای و خیابانی تعطیل می شود و کسی جرات نمی کند به دیگری اتهام بدون سند زند. ۱۱. آئین نامه اخلاقی- حرفه ای خبرآنلاین قبلا و به صورت رسمی اعلام شده است و مواضع ده گانه بالا نیز به تدریج و حسب ضرورت تکمیل خواهد شد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده − هفت =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • خسارات بیمه‌ای جنگ آماده واریز شد
    • تاریخ اعزام زائران عمره به مکه
    • پیشنهاد نجومی استقلال برای جذب مهاجم خارجی
    • شوک به تراکتور؛ بازیکن تاثیرگذار رفتنی شد!
    • بسته حمایتیِ کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از جنگ شامل چه مواردی می‌شود؟
    • دریافت نرخ دلاری از گردشگران خارجی در هتل‌ها منتفی شد
    • تلگرام کانال گروه هکری حنظله را مسدود کرد
    • مشخصات گوشی پرچمدار بعدی سامسونگ لو رفت
    • ۷۰۰ هزار بیت‌کوین در صندوق قابل معامله در بورس انباشته شد
    • اگر وسوسه می‌شوید، بدانید که اجاره حساب‌ رمزارزی چه پیامدهایی دارد؟
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس