گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۷
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
گنجی بر سینه خاک؛ موزه‌ای زنده در دل تخت فولاد

گنجی بر سینه خاک؛ موزه‌ای زنده در دل تخت فولاد

اصفهان-در موزه سنگ تخت فولاد، سنگ‌ها لب گشوده‌اند؛ از مرگ نمی‌گویند، بلکه از زندگی، هویت، شغل، باور و زیبایی‌ها سخن می‌رانند

خرداد 1, 1404 5 دقیقه خواندن
چاپ خبر

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کوروش دیباج: در میان شلوغی و هیاهوی زندگی شهری، جایی هست که سکوت، راوی هزاران داستان نانوشته است. جایی که سنگ‌ها زبان باز کرده‌اند تا از حیات، حکمت، هنر و هویت ملتی سخن بگویند که ریشه در تاریخ دارند. اینجا «تخت فولاد» است، مزارستانی که امروز در قلب اصفهان، نه‌تنها محل آرامش ابدی بزرگان، که مأمنی برای شناخت فرهنگ، دین، هنر و باورهای مردمی است. و در دل این پهنه تاریخی، «موزه سنگ تخت فولاد» چون نگینی کم‌نظیر، درخشان و متین، خود را به‌عنوان نخستین و تنها موزه تخصصی سنگ قبر در کشور، معرفی می‌کند.

گنجی بر سینه خاک؛ موزه‌ای زنده در دل تخت فولاد

از مزار به موزه؛ حکایت سنگ‌هایی که زنده‌اند

موزه سنگ تخت فولاد، نه فقط یک مجموعه از اشیای بی‌جان، بلکه تصویری زنده و ملموس از تاریخ فرهنگ مردمی، آئین‌های تدفین و هنر سنگ‌تراشی ایرانی-اسلامی است. در این موزه، سنگ‌ها سخن می‌گویند؛ برخی زمزمه‌ای از درد و وداع دارند، برخی فریاد بزرگی و شکوه. اینجا موزه‌ای است که روایت می‌کند، نه فقط به نمایش می‌گذارد.

با بیش از ۱۵۰ نمونه سنگ تاریخی از دوره‌های مختلف، این موزه بخشی از میراث معنوی و هنری اصفهان را به تصویر کشیده و با تنوع خیره‌کننده‌ای از خط، نقش، فرم و مضمون، بستری برای شناخت لایه‌های پنهان تاریخ اجتماعی ایران فراهم کرده است. این سنگ‌ها، گاه تنها نشانی از نام و نشان صاحبانشان‌اند، اما در اغلب موارد، آینه‌ای تمام‌نما از ذوق و زیبایی‌شناسی هنرمندان و جهان‌بینی عمیق مردم روزگاران گذشته‌اند.

آرامستان، آینه فرهنگ؛ تخت فولاد به مثابه موزه‌ای باز

آرامستان‌ها را نباید تنها محل دفن اموات دانست؛ آن‌ها گالری‌هایی از زیست فرهنگی یک ملت‌اند. در منظر شهری اصفهان، تخت فولاد با قدمتی بیش از هزار سال، نقشی اساسی در تثبیت هویت تاریخی شهر دارد. آرامگاهی که هم چون «وادی‌السلام» نجف، مأمن هزاران عالم، هنرمند، مجاهد، شاعر، فقیه، فیلسوف و مردم عادی بوده و هست. هر تکیه‌اش، قصه‌ای است مستقل؛ از تکیه بابارکن‌الدین گرفته تا لسان‌الارض، از صفویه تا قاجار، هر دوره، نقشی بر این سنگستان نهاده است.

اینجا، مرز میان «مزار» و «موزه» برداشته شده. اگر در موزه‌ها به تماشای آثار رفته‌گان می‌نشینیم، در تخت فولاد، کنار آنان می‌نشینیم، و این تجربه‌ای است که در کمتر جایی می‌توان یافت.

گنجی بر سینه خاک؛ موزه‌ای زنده در دل تخت فولاد

روایت هنر بر بستر سنگ؛ میراثی از خطوط و نقوش

ویژگی ممتاز موزه سنگ تخت فولاد، تنوع چشمگیر هنرهای بصری و صناعت حجاری آن است. از خطوط کوفی و ثلث دوره ایلخانی تا نسخ و نستعلیق‌های صفوی و قاجاری، از نقوش هندسی و اسلیمی تا نگاره‌های انسانی، حیوانی، گل و گیاه؛ هر سنگ، پرده‌ای مستقل از یک اپرای تاریخی است.

در این میان، تصویر ابزارهای شغلی چون قلم‌دان، قیچی، شمشیر، ترازو، مهر، شانه، چاقو و … بر برخی از سنگ‌ها، نشان از جایگاه اجتماعی و حرفه‌ای متوفی دارد. گل‌های داوودی، نیلوفر، سرو و آفتابگردان، نمادهای پایداری، تولد و جاودانگی‌اند. و در کنار همه این‌ها، آیات قرآنی و اشعار فارسی با مضامین اخلاقی و عرفانی، معنایی مضاعف به این سنگ‌ها بخشیده‌اند.

بابارکن‌الدین؛ تکیه‌گاهی از جنس تاریخ و عرفان

موزه سنگ، در کنار یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین تکیه‌های تخت فولاد، یعنی آرامگاه بابارکن‌الدین قرار گرفته است؛ عارف قرن هشتم هجری که گنبد فیروزه‌ای هرمی شکلش، از شاخص‌ترین بناهای معماری تدفینی ایران به شمار می‌رود. این تکیه نه‌تنها محوری فرهنگی در تخت فولاد است، بلکه خود بخشی زنده از گفتمان معنوی شهر اصفهان را شکل داده است.

در مجاورت این بنا، موزه سنگ، گویی ادامه‌ای است بر جهان‌بینی عرفانی و هنری این سرزمین. بازدید از این مجموعه، تجربه‌ای است دوگانه؛ تماشای تاریخ و تأمل در معنا.

گنجی بر سینه خاک؛ موزه‌ای زنده در دل تخت فولاد

ثبت در حافظه ملی؛ تخت فولاد به مثابه میراث ناملموس

ارزش تخت فولاد، تنها در معماری و آرامگاه‌ها نیست؛ بلکه در لایه‌های پنهان هویتی، اعتقادی و هنری آن نهفته است. امروز، این گورستان تاریخی نه‌تنها در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده، بلکه واجد شاخصه‌های میراث ناملموس نیز شناخته می‌شود.

موزه سنگ تخت فولاد، به عنوان یکی از بخش‌های فعال مرکز فرهنگی تخت فولاد، نقش مهمی در مستندسازی، حفاظت و معرفی این میراث ایفا می‌کند. مستندنگاری سنگ‌ها، تحلیل سبک‌شناسانه آن‌ها، آموزش شیوه‌های سنتی حجاری و معرفی نمادشناسی آرامستانی، از جمله کارکردهای مهم این مجموعه است.

گردشگری فرهنگی در سایه درختان سرو

تخت فولاد، فضایی است که زیارت، تفکر، هنر و گردشگری را همزمان در خود جای داده است. برای گردشگران فرهنگی، این مجموعه یک مقصد متفاوت است؛ نه‌تنها برای تماشای آثار کهن، بلکه برای تجربه فضایی ترکیبی از تاریخ، طبیعت، معنا و زیبایی.

موزه سنگ در این میان، همچون ایستگاهی تأمل‌برانگیز، فرصتی برای مکث در مسیر گشت و گذار تخت فولاد است. در هوای مطبوع بهار اصفهان، سایه‌سار درختان کهن و صدای پرندگان، تجربه بازدید از این موزه را به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی بدل می‌سازد.

گنجی بر سینه خاک؛ موزه‌ای زنده در دل تخت فولاد

گنجینه‌ای برای آیندگان؛ آموزش، پژوهش و الهام

نقش موزه‌ها در تربیت فرهنگی جامعه، انکارناپذیر است و موزه سنگ تخت فولاد از این قاعده مستثنی نیست. این موزه نه‌تنها برای گردشگران، بلکه برای دانشجویان هنر، معماری، تاریخ و مردم‌شناسی بستری ارزشمند فراهم کرده است. نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و برنامه‌های پژوهشی در این مجموعه برگزار می‌شود تا سنگ‌ها تنها به حافظان خاطره بدل نشوند، بلکه الهام‌بخش نسل‌های آینده باشند.

افق پیش‌رو؛ لزوم حمایت از موزه‌های تخصصی

موزه سنگ تخت فولاد، نمونه‌ای کم‌نظیر از یک موزه تخصصی با هویت ایرانی-اسلامی است. اما این موزه برای بقا و توسعه، نیازمند حمایت‌های مستمر نهادهای فرهنگی، دانشگاهی و شهری است. مستندسازی کامل مجموعه، دیجیتالی‌سازی اطلاعات، توسعه فضاهای نمایشگاهی، تولید محتواهای چندرسانه‌ای و ترجمه اطلاعات برای مخاطبان خارجی، از جمله ضرورت‌هایی است که آینده این موزه را تضمین خواهد کرد.

گنجی بر سینه خاک؛ موزه‌ای زنده در دل تخت فولاد

سخن آخر؛ سنگ‌ها هنوز حرف دارند …

موزه سنگ تخت فولاد، جایی است که تاریخ، دین، هنر و هویت در قالبی سنگی و جاودانه گرد هم آمده‌اند. این موزه، نه فقط حافظه شهر اصفهان، که آیینه‌ای از تاریخ اجتماعی ایران است. در جهانی که سرعت و فراموشی بر همه‌چیز سایه افکنده، این سنگ‌ها ایستاده‌اند تا بگویند: «ما هنوز حرف داریم، فقط کافی است کسی گوش بسپارد…»

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک + 18 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • سودآوری از فعالیت‌های اصلی «تجلی» در راه است
    • تالاب خشکیده «صالحیه» منشأ گرد و غبار در تهران
    • «ومعادن» زمان برگزاری مجمع خود را اعلام کرد
    • حداقل گارانتی لوازم خانگی و صوتی‌تصویری ۲۴ ماه شد
    • جاسوس یا فناوری؟
    • ثبت ۵۰ مسجد در ۱۴ استان در فهرست موقت یونسکو
    • اینانلو: موزه فرش را قبل از جنگ تجهیز کرده بودیم
    • راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟
    • خسروی: فقط ۶ مخزن امن با استانداردهای موزه‌ای در کل کشور داریم
    • مهاجرانی: اگر اقدامات حفاظتی موزه‌ها ناکافی است، مقصر ماییم
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس