گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۷
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
موزه موسیقی اصفهان؛ گنجینه‌ای در محاق

موزه موسیقی اصفهان؛ گنجینه‌ای در محاق

اصفهان-موزه موسیقی اصفهان با ظرفیت منحصربه‌فرد فرهنگی، در سایه نبود حمایت برخی نهادها و افزایش هزینه‌ها، در آستانه از دست دادن نقش مؤثر خود قرار گرفته است.

اردیبهشت 31, 1404 7 دقیقه خواندن
چاپ خبر

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کوروش دیباج؛ در دل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای فرهنگی جهان، موزه‌ای نفس می‌کشد که هر روز اندکی بیش از پیش، به خاموشی نزدیک‌تر می‌شود؛ نه از سر بی‌صدایی، که از فرط بی‌پناهی. موزه موسیقی اصفهان، برخلاف نام پرطنینش، این روزها کمتر شنیده می‌شود و بیشتر در سکوتی تلخ، سنگینی بار نبود حمایت را بر دوش می‌کشد.

این موزه، نه در سایه بودجه‌های کلان متولد شد، نه در حاشیه سیاست‌های فرهنگی نهادینه‌شده رشد کرد؛ بلکه از دل دغدغه‌های شخصی مردی برخاست که سال‌ها ساز به دوش، در پی گردآوری تکه‌تکه میراث شنیداری این سرزمین بود. شهریار شکرانی مدیر مسئول و مؤسس موزه موسیقی اصفهان، در حالی این موزه را بنیان گذاشت که نه تابلویی بر سر در داشت، نه تضمینی برای ماندگاری در دل سیاست‌های شهری و فرهنگی. اما آن‌چه داشت، عشقی بود خاموش‌نشدنی به موسیقی و آرزویی دور اما شریف برای معرفی گوشه‌های نادیده از فرهنگ موسیقایی ایران به مردم و جهان.

موزه موسیقی اصفهان؛ گنجینه‌ای در محاق
شهریار شکرانی مدیر مسئول و مؤسس موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی، به‌ویژه در سال‌های ابتدایی، چون نوای گرم یک ساز محلی در دل بیابانی از بی‌توجهی طنین انداخت. با بیش از ۵۰۰ ساز از اقوام گوناگون ایرانی و کشورهای دیگر، با اجراهای زنده، تالارهای تخصصی، کارگاه‌های پژوهشی، و همکاری با اساتید برجسته، این مجموعه کوشید پویایی را در رگ‌های یک سنت زنده نگه دارد. اما همان‌گونه که در بخش نخست این گفت‌وگوی تفصیلی خواندیم، فقدان فضای دائمی، فشارهای مالی سنگین، نبود تابلوهای راهنما، کاهش گردشگر و در نهایت، نبود حمایت مؤثر از سوی نهادهای شهری و فرهنگی، پیکره این موزه را زخمی کرده است.

بخش نخست این گفت‌وگو با مرور تاریخچه شکل‌گیری موزه، معرفی تالارها و فعالیت‌های آن، چالش‌های مالی و وضعیت حمایتی نهادها به پایان رسید. اما در بخش پایانی، با چهره عمیق‌تری از واقعیت روبه‌رو می‌شویم؛ واقعیتی که دیگر فقط روایت یک سختی نیست، بلکه هشدار جدی درباره سرنوشت یکی از مهم‌ترین موزه‌های خصوصی هنری کشور است.

در ادامه، با شهریار شکرانی همراه می‌شویم تا از دل ناگفته‌هایی سخن بگوید که سرنوشت این موزه را رقم زده‌اند؛ از سازهایی که دیگر جایی برای ماندن ندارند تا گردشگرانی که از قاب خاطره‌های دور دیده می‌شوند، از مجوزهایی که دشوار صادر می‌شوند تا مالیاتی که نفس یک موزه فرهنگی را بند می‌آورد.اگر موزه موسیقی اصفهان خاموش شود، شاید چیزی بیش از یک ساختمان یا یک گنجینه از دست برود؛ شاید پژواک فراموشی بر تاریخ موسیقی ایران طنین اندازد.

موزه موسیقی اصفهان؛ گنجینه‌ای در محاق

برای برگزاری برنامه‌های هنری و زنده، با چه نوع محدودیت‌ها یا موانع قانونی و مجوزی مواجه هستید؟ آیا این مانع پویایی موزه نمی‌شود؟

به‌طور معمول برای اجرای برنامه‌هایی که به‌صورت ویژه و در قالب کنسرت در موزه برگزار می‌شوند، نیاز به اخذ مجوز از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم. در طول ده سال گذشته، در اغلب موارد این اداره کل با ما همکاری خوبی داشته است. البته در چند مورد خاص، موفق به دریافت مجوز مورد نظر نشدیم، اما در مجموع همکاری مناسبی با ما صورت گرفته و از این جهت با مشکل عمده‌ای مواجه نبوده‌ایم.

با این حال، پس از دوران کرونا که منجر به تعطیلی موزه‌ها شد و به دلیل شرایط دشوار اقتصادی ناگزیر به جابه‌جایی مکان موزه شدیم، فضای جدید ما از نظر جغرافیایی شرایط مطلوبی برای برگزاری اجراهای زنده ندارد. موقعیت فعلی در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و کمبود شدید فضای پارک خودرو، به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، یکی از معضلات اصلی برای مراجعه‌کنندگان به شمار می‌رود. به همین دلیل، عملاً یکی از ظرفیت‌های مهم موزه پس از جابه‌جایی، تا حد زیادی از دست رفته است.

در زمینه حفظ، مرمت و نگهداری سازهای سنتی، آیا به متخصصان لازم و امکانات کافی دسترسی دارید؟ هزینه‌های این بخش تا چه اندازه فشار وارد می‌کند؟

طبیعتاً این بخش یکی از دشوارترین بخش‌های اداره موزه است. برای نمونه، ما چند ساز بسیار قدیمی را که در زمان استقرار موزه در خیابان شهید قندی نگهداری می‌کردیم، ناچار شدیم به دلیل شرایط نامطلوب فضای جدید از موزه خارج کنیم. این سازها به دلیل حساسیت بالا نیازمند شرایط خاصی از نظر میزان رطوبت، دما و تهویه هستند و ایجاد چنین شرایطی در مکان جدید بسیار پرهزینه است. ازاین‌رو، فعلاً این سازها را از مجموعه خارج کرده‌ایم تا در صورت فراهم شدن شرایط مناسب، مجدداً به موزه بازگردانده شوند.

از سوی دیگر، موضوع بیمه نیز از نگرانی‌های جدی ماست. متأسفانه هیچ‌یک از شرکت‌های بیمه، حاضر به ارائه پوشش بیمه‌ای برای اشیای موزه‌ای نیستند؛ چراکه این اشیا عمدتاً گران‌قیمت و بسیار آسیب‌پذیرند. به اعتقاد من، این مسئله باید توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حل‌وفصل شود؛ زیرا تا زمانی که چنین دغدغه‌هایی باقی بماند، افراد و مجموعه‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه موزه‌داری انگیزه کافی نخواهند داشت.

موزه موسیقی اصفهان؛ گنجینه‌ای در محاق

یکی از چالش‌های موزه‌ها، کاهش بازدیدکننده و ضعف در جذب نسل جدید است. موزه موسیقی با چه مشکلاتی در این زمینه مواجه است؟ آیا عدم پوشش رسانه‌ای و تبلیغات مؤثر مشکل‌ساز شده؟

طبیعتاً موضوع پوشش رسانه‌ای یکی از چالش‌های ماست. موزه موسیقی به‌دلیل عنوان و محتوای خود، توسط برخی رسانه‌های رسمی کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد. برای مثال، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به‌سختی اجازه هرگونه پوشش یا تبلیغی را در این حوزه می‌دهد.

اما از سوی دیگر، من معتقدم اگر به فرهنگ «موزه‌رفتن» در جامعه توجه بیشتری شود و استانداردسازی موزه‌ها در دستور کار قرار گیرد، می‌توان شاهد افزایش قابل توجه مخاطبان بود. خوشبختانه روند بازدید از موزه ما در سال‌های اخیر، به‌ویژه از سوی مدارس، رو به رشد بوده است. آموزش و پرورش همکاری خوبی با ما داشته و موزه موسیقی را در لیست بازدیدهای رسمی مدارس قرار داده است. این بازدیدها هم جنبه آموزشی و هم جنبه تفریحی دارند.

برای پویاتر شدن این موزه و حفظ آن در بلندمدت، سه خواسته یا پیشنهاد مشخص شما از نهادهای فرهنگی و سیاست‌گذاران چیست؟

نخستین و مهم‌ترین درخواست من، تأمین مکانی متناسب با محتوای موزه است. اگر چنین فضایی در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم اقدامات مؤثرتری برای ارتقا کیفی و کمی مجموعه انجام دهیم.

در مرحله دوم، خواهان حمایت‌های معنوی هستیم. به‌طور مثال، لازم است برخی مسائل حقوقی همچون بیمه و مالیات حل شوند. به‌عنوان نمونه، بسیار عجیب است که ۳۵ درصد از درآمد موزه‌ها به‌عنوان سود تلقی شده و مشمول مالیات می‌شود. این در حالی است که اساساً درآمد موزه‌های خصوصی بسیار محدود است و تحمیل چنین مالیاتی غیرمنطقی و ناعادلانه است.

در نهایت، سومین خواسته من ایجاد نوعی هماهنگی میان نهادهای مسئول، از جمله شهرداری، وزارت ارشاد، وزارت میراث فرهنگی و سایر نهادهای مرتبط است. اگر بتوان برخی رویدادهای فرهنگی و هنری مرتبط با موسیقی را با محوریت موزه موسیقی برگزار کرد، قطعاً موزه در معرض دید بیشتر مردم قرار می‌گیرد و این به تحقق اهداف فرهنگی ما کمک خواهد کرد.

موزه موسیقی اصفهان؛ گنجینه‌ای در محاق

آیا احساس می‌کنید موزه‌هایی چون موزه موسیقی اصفهان، در غیاب توجه رسمی، به مرور تبدیل به «موزه فراموشی» می‌شوند؟ چه باید کرد تا این روند معکوس شود؟

باور من این است که ابتدا خود ما به‌عنوان متولیان موزه باید برای حل مسائل اقتصادی مجموعه تلاش کنیم. اگر بُعد اقتصادی موزه به‌درستی مدیریت شود، هر فعالیت فرهنگی نیز پویاتر خواهد بود. متأسفانه طی سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از کاهش شدید ورود گردشگران خارجی، موزه موسیقی بخش قابل توجهی از پویایی پیشین خود را از دست داده است.

حضور گردشگران خارجی همواره به ما کمک می‌کرد تا هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی، موزه را توسعه دهیم و بخش‌های جدیدی را به آن اضافه کنیم. اما طی سال‌های اخیر، این روند به‌شدت تضعیف شده است. اکنون در تلاش هستیم تا دوباره به شرایط مطلوب بازگردیم.

در حال حاضر فضای فعلی موزه متعلق به شهرداری اصفهان است. این فضا در ابتدا در شورای شهر دوره قبل شهر اصفهان با قرارداد یک‌ساله رایگان و سپس دو سال با اجاره نیم‌بها در اختیار ما قرار گرفت. اما در سال جاری، مقرر شده که اجاره کامل پرداخت شود که این مسئله فشار زیادی بر ما وارد می‌کند. اگر بتوانیم مجدداً در مورد کاهش هزینه‌ها و تضمین استمرار حضور در این مکان به توافق برسیم، می‌توانیم سرمایه‌گذاری بیشتری برای بهبود فضا انجام دهیم که در نهایت به نفع مجموعه خواهد بود.

شما به گردشگران خارجی اشاره کردید. موزه موسیقی اصفهان چه جایگاهی در سبد گردشگری رسمی استان، به‌ویژه در برنامه‌های نهادهای دولتی که میزبان مهمانان خارجی هستند، دارد؟ آیا به‌اندازه کافی معرفی و مورد بازدید قرار می‌گیرد؟

در بسیاری از موارد، مهمانان خارجی که از سوی اداره میراث فرهنگی، شهرداری یا استانداری به اصفهان دعوت می‌شوند، از موزه بازدید می‌کنند. ارتباط ما با تورگردان‌ها نیز خوب بوده است. پیش از این، تورهای اروپایی سهم عمده‌ای از بازدیدکنندگان را به خود اختصاص می‌دادند. معمولاً گردشگران غربی علاقه‌مندتر به مسائل فرهنگی هستند. البته تورهای کشورهای شرقی نیز وجود دارند، اما تعداد آن‌ها کمتر است. برای مثال، در سال ۱۳۹۸ حدود ۲۰ هزار گردشگر خارجی از موزه بازدید کردند، اما این عدد در سال ۱۴۰۳ به کمتر از هزار نفر رسید.

موزه موسیقی اصفهان؛ گنجینه‌ای در محاق

علت این کاهش چشمگیر چیست؟ با توجه به بازدید برخی مهمانان رسمی، چرا روند کلی جذب گردشگر کاهش یافته است؟

دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد. پس از همه‌گیری کرونا، مسائل و موانع گوناگونی پدید آمد که مانع ورود گردشگران خارجی به کشور شد. بسیاری از کشورها ایران را در لیست قرمز سفر قرار دادند و اتباع خود را از سفر به ایران منع کردند. در نتیجه، حضور گردشگران غربی در ایران به شدت کاهش یافته است. با این حال، اگر این موانع برطرف شوند، موزه موسیقی همچنان از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است. ما همچنان با آژانس‌های مسافرتی خارجی در ارتباط هستیم و آمادگی داریم پذیرای گردشگران خارجی باشیم.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوزده − 11 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • سودآوری از فعالیت‌های اصلی «تجلی» در راه است
    • تالاب خشکیده «صالحیه» منشأ گرد و غبار در تهران
    • «ومعادن» زمان برگزاری مجمع خود را اعلام کرد
    • حداقل گارانتی لوازم خانگی و صوتی‌تصویری ۲۴ ماه شد
    • جاسوس یا فناوری؟
    • ثبت ۵۰ مسجد در ۱۴ استان در فهرست موقت یونسکو
    • اینانلو: موزه فرش را قبل از جنگ تجهیز کرده بودیم
    • راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟
    • خسروی: فقط ۶ مخزن امن با استانداردهای موزه‌ای در کل کشور داریم
    • مهاجرانی: اگر اقدامات حفاظتی موزه‌ها ناکافی است، مقصر ماییم
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس