گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۲۸
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
وقت آن است درهای بورس به روی همه باز شود

وقت آن است درهای بورس به روی همه باز شود

تعداد قابل توجهی از کسب‌وکارهای اکوسیستم اقتصاد دیجیتال همچنان بدون توضیح و دلیل روشن، پشت درهای ورودی بازار سرمایه مانده‌اند.

اردیبهشت 3, 1404 5 دقیقه خواندن
چاپ خبر

ورود به بازار سرمایه یکی از اهداف جذاب استارتاپ‌ها در سرتاسر دنیا است که در کشورهای توسعه‌یافته دنیا سال‌هاست محقق شده اما در ایران با وجود چند سال پیگیری از سوی استارتاپ‌ها هنوز مسیر همواری پیدا نکرده و برای اکثر این شرکت‌ها یک راه پر از مانع و دست‌انداز است.

هرچند سال ۱۴۰۳ تغییراتی در رویه حاکمیت برای پذیرش این نوع شرکت‌ها در بازار سرمایه رخ داد و از سویی تعدادی از کسب‌وکارها رنگ پذیرش در بازار سرمایه را دیدند و از سویی دیگر بازار جدیدی با عنوان «بازار نوآفرین» راه‌اندازی شد که به‌طور ویژه تسهیل ورود استارتاپ‌ها به بورس و فرابورس را هدف قرار داده اما هم‌چنان تعداد قابل توجهی از کسب‌وکارهای اکوسیستم اقتصاد دیجیتال پشت درهای ورودی بازار سرمایه مانده‌اند، بدون این که زمان باز شدن درها مشخص باشد.

مزایایی که ورود به بازار سرمایه برای شرکت‌ها دارد باعث می‌شود کسب‌وکارهای استارتاپی، به‌خصوص شرکت‌هایی که بزرگ و پردرآمد شده‌اند، تمایل زیادی برای پذیرش و حضور در بورس و فرابورس داشته باشند. اما در سال‌هایی که از اولین درخواست‌ها برای حضور در بازار سرمایه می‌گذرد، حاکمیت بیش از هموارسازی مسیر ورودی مانع‌تراشی را در دستور کار قرار داده است.

مزایای ورود استارتاپ‌ها به بازار سرمایه

وارد شدن به بازار سرمایه زمینه مساعدی برای جذب سرمایه و توسعه فعالیت‌های شرکت را ایجاد می‌کند. این مزیت حضور در بورس در هر شرایطی مفید و موثر است اما در شرایط کنونی اقتصاد ایران که تمایل به سرمایه‌گذاری پایین است و ثبات اندک در حوزه اقتصاد دیجیتال ریسک سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارتاپی را پایین می‌آورد، حضور در بورس برای سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاری کردن ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، حضور داشتن شرکت‌های استارتاپی در بورس به معنای بلوغ آن است. این حضور مهم‌ترین مرحله رشد یک شرکت و گام مهمی برای استارتاپ‌ها در مسیر توسعه محسوب می‌شود. این حضور در کنار این که زمینه جذب سرمایه را فراهم می‌کند، اعتبار کسب‌وکار را نیز بالا می‌برد. در واقع، حضور شرکت‌ها، چه شرکت‌های استارتاپی و چه شرکت‌های سنتی، به عملکردشان شفافیت می‌بخشد. این شفافیت به‌واسطه نظارتی که نهادهای رسمی بر بازار سرمایه دارند و در کنار آن، با انتشار شفاف صورت‌های مالی شرکت‌ها ایجاد می‌شود؛ بنابراین سرمایه‌گذارها با اتکا به نظارت نهادهای رسمی مطمئن‌تر می‌توانند با استارتاپ‌ها تعامل کنند.

کارشناسان هم‌چنین اعتقاد دارند که ورود به بورس این امکان را فراهم می‌کند که سرمایه اولیه‌ای که برای رشد استارتاپ‌‌ها تامین شده آزاد شود و این امکان به سرمایه‌گذارها داده می‌شود که در بورس سهم خود را بفروشند و بالاخره به سود سال‌ها سرمایه‌گذاری خود برسند.

در کنار همه این مزایا حضور استارتاپ‌ها در بورس کارکردهایی مثل تسهیل دریافت تسهیلات بانکی و معافیت‌ از پرداخت مالیات یا کاهش میزان مالیات را هم دارد. امکان دریافت وام می تواند دست شرکت برای سرمایه‌گذاری و تامین هزینه‌های خود را باز بگذارد و معافیت یا کم شدن مالیات هم به آن‌ها در کاهش هزینه‌های‌شان کمک می‌کند.

همه برنده‌ خواهیم شد

علاوه بر مزیت‌هایی که پذیرش و حضور در بورس برای خود استارتاپ دارد، این اتفاق برای کل صنعت و اقتصاد کشور هم مثبت ارزیابی می‌شود. کارشناسان این طور استدلال می‌کنند که پذیرش و حضور استارتاپ‌ها در بورس مشوق بسیار خوبی برای همه علاقه‌مندان به اکوسیستم استارتاپی است و آن‌ها که در آستانه ورود به فعالیت در حوزه استارتاپی هستند با دیدن رشد مجموعه‌های استارتاپی، انگیزه بیشتری برای کار در این حوزه پیدا می‌کنند. این اتفاق به نفع اکوسیستم استارتاپی و مجموعه اقتصاد دیجیتال کشور است و به رشد این صنعت کمک می‌کند.

 با وجود همه این جذابیت‌ها و مزیت‌ها، ورود به بورس تا کمی پیش از این برای استارتاپ‌ها غیرممکن بود و اخیراً کمی تسهیل شده است. در مدت سه سالی که از حضور شرکت تپسی، به‌عنوان اولین استارتاپ پذیرفته‌شده، در بازار سرمایه می‌گذرد شرکت‌های مختلفی برای پذیرش در بورس تلاش کرده‌اند اما تعدادی از آن‌ها، مثل دیجی‌کالا و کافه‌بازار، به‌تازگی برای حضور در بورس و فرابورس پذیرش گرفته‌اند و بعضی دیگر مثل دیوار و آچاره، هنوز هم با موانع متعدد برای گرفتن پذیرش در بازار سرمایه دست به گریبان هستند.

چه موانعی کسب‌وکارها را از رسیدن به بازار سرمایه دور می‌کند؟

در تمام سال‌هایی که استارتاپ‌ها برای ورود به بورس تلاش کرده‌اند مساله ارزش‌گذاری این شرکت‌ها به‌عنوان یک مانع اصلی مقابل این شرکت‌ها قد علم کرده است. مسئولان و نهادهای مربوط هم مشخص نبودن نحوه ارزش‌گذاری شرکت‌های استارتاپی را اصلی‌ترین مانع اعلام کرده‌اند.

نبود قوانین متناسب با ماهیت کسب‌وکارهای استارتاپی هم مانع مهم دیگری است. این مانع زمانی آشکار شد که تپسی در تلاش برای ورود به بازار سرمایه بود و سازمان بورس را مجاب کرد که با تدوین قوانین و ضوابط جدید نسبت به رفع این مانع اقدام کند. این اتفاق در سال ۱۴۰۲ با تصویب و ابلاغ «ضوابط و شرایط اختصاصی پذیرش سهام شرکت‌های نوپا و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال» رخ داد.

تا پیش از این، نبود قوانین اختصاصی برای شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان باعث شده بود که سازمان بورس و نهادهای مربوطه با قوانین سخت‌گیرانه با این شرکت‌ها مواجه شوند و اجازه ورود آنها را به بازار سرمایه ندهند.

وجود بعضی از سهام‌داران در ساختار سهام‌داری شرکت‌های استارتاپی هم برای تعدادی از استارتاپ‌ها دردسرساز شده است. این مانع تا جایی جدی و برقرار است که تعدادی از استارتاپ‌ها فقط با خروج برخی سرمایه‌گذاران از ترکیب سهام‌داری‌شان امکان‌پذیر می‌شود. این اتفاق در مورد دیجی‌کالا و کافه‌بازار هم رخ داد که فقط وقتی «سرآوا» از ترکیب سهام‌داران این شرکت‌ها خارج شد فضا برای آن‌ها مساعد‌تر شد. در واقع، صلاحیت برخی از سهام‌داران مورد تایید نهادهای حاکمیتی نیست و این موضوع باعث ممانعت حاکمیت از ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه می‌شود. به این ترتیب تلاش‌های کافه‌بازار برای ورود به بورس بعد از ۴ سال به نتیجه می‌رسد؛ دیجی‌کالا بعد از مدت‌ها تلاش زمانی می‌تواند نامه پذیرش بگیرد که بخشی از سهامش را به همراه اول می‌فروشد؛ جلسه پذیرش دیوار در بورس به دلیل مخالفت نهادهای امنیتی ناگهان لغو می‌شود و هنوز هم خبری از حضور اسنپ یا آچاره در بازار سرمایه نیست.

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز


منبع:

دیجیاتو


  • گسترش نیوز



  • اقتصاد


  • وقت آن است درهای بورس به روی همه باز شود


  • بورس


  • وقت آن است درهای بورس به روی همه باز شود


کدخبر:
351296


سارا سمیع شمس



۱۴۰۴/۰۲/۰۳ ۱۹:۴۰:۰۰

من رو دنبال کنید نویسنده:

گسترش نیوز

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند.  در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است.   در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 − 14 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • قیمت بیت کوین امروز شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۴
    • قیمت اتریوم امروز شنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۴
    • قیمت تتر امروز شنبه ۲۸ تیر ماه ۱۴۰۴
    • قیمت ارز‌های دیجیتال امروز شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴
    • پرسودترین و پرضررترین رمزارزهای امروز شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۴
    • ۳ آلت کوین در حوزه دیفای با ۱۰۰ درصد سود!
    • رالی بزرگ کاردانو در راه است؟
    • پادشاه رمزارزها از بازار کنار می‌کشد/ آغاز فصل آلت‌کوین‌ها؟
    • جدال رمزارزها؛ اتریوم از پادشاه رمزارزها سبقت گرفت!
    • خوش به حال معلمان و فرهنگیان شد
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس