گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۱
مرداد
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
گفت‌وگو | امانپور: تولید کنترل‌شده، می‌تواند در کشاورزی تحول‌آفرین باشد

گفت‌وگو | امانپور: تولید کنترل‌شده، می‌تواند در کشاورزی تحول‌آفرین باشد

محمدتقی امانپور، صاحبنظر حوزه کشاورزی و منابع طبیعی درباره نحوه اثربخشی تولید کنترل‌شده توضیحات مهمی ارائه کرد.

مرداد 1, 1404 8 دقیقه خواندن
چاپ خبر
– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ دکتر محمدتقی امانپور، از پیشگامان و بنیان‌گذاران نهاد انقلابی جهاد سازندگی، یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های علمی، مدیریتی و راهبردی در تاریخ توسعه کشاورزی و منابع طبیعی ایران به شمار می‌رود. وی در نخستین روزهای تأسیس این نهاد مردمی نقش مؤثری ایفا کرد، و در تمام سال‌های فعالیت رسمی وزارت جهاد سازندگی، به عنوان تنها معاون آموزش و تحقیقات این وزارتخانه، نقشی بی‌بدیل در طراحی و اجرای سیاست‌های کلان علمی و آموزشی داشت.

در طول 14 سال مسئولیت مستمر در این جایگاه کلیدی، دکتر امانپور به‌عنوان پرچمدار «جهاد علمی»، ساختاری نوین برای آموزش‌های کاربردی، تحقیقات میدانی و توسعه فناوری در عرصه‌های آب، خاک، کشاورزی و منابع طبیعی پایه‌گذاری کرد. نگاه جامع و آینده‌نگر او، موجب رشد چشمگیر فناوری‌های بومی، از جمله در حوزه آبخیزداری شد؛ به‌طوری که بسیاری از متخصصان، بزرگ‌ترین جهش مفهومی و عملیاتی آبخیزداری در ایران را به دوران مسئولیت ایشان نسبت می‌دهند.

از جمله دستاوردهای شاخص وی، طراحی و اجرای پروژه ایجاد 37 ایستگاه آبخیزداری در مناطق متنوع اقلیمی کشور بود که با جذب اعتباری نزدیک به 100 میلیون دلار در دهه 1370 اجرا شد و بنیان الگویی نوین برای مدیریت جامع منابع آب را در کشور گذاشت. این الگو، در مجامع بین‌المللی نیز مورد توجه و تحسین قرار گرفت.

دکتر امانپور با تسلط عمیق بر حوزه‌های حاکمیتی و راهبردی منابع آب، به‌عنوان یکی از معدود مرجع‌های فنی و نظری در این حوزه شناخته می‌شود. تأملات و نظریه‌پردازی‌های او درباره بهره‌وری آبی، آبخوان‌داری، اصلاح ساختار آبیاری و ترویج فناوری‌های کم‌مصرف، پایه‌گذار بسیاری از سیاست‌های پسینی کشور در زمینه مدیریت بحران آب و توسعه پایدار کشاورزی بوده است.

علاوه بر نقش‌های اجرایی، دکتر محمدتقی امانپور همواره به‌عنوان عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی و صاحب‌نظر در سیاست‌گذاری‌های ملی، چهره‌ای اثرگذار در سطوح بالای تصمیم‌گیری بوده و میراث فکری و مدیریتی او، امروز نیز در بدنه نهادهای تخصصی کشور، محل رجوع و الگوگیری است.

نوشتار زیر، متن گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم، با این چهره برجسته کشور است.

 بیشتر بخوانید

حل چالش آب با استفاده از منابع گیاهی و جانوری مقاوم، پرمحصول و کم‌توقع
استفاده از آب‌های غیرمتعارف شور و لب‌شور و پس‌آب‌ها
امکان افزایش راندمان آب کشاورزی، از 40 به 85درصد
 حل چالش آب با «بهره‌وری در مصرف آب کشاورزی»
 دستاوردهای تحول‌آفرین آبخیزداری در نائین
 اثربخشی شگفت آبخیزداری در خور و بیابانک
فهم رایج از «آبخیزداری»، ناقص است

* * * * *

تسنیم: با تشکر از سلسله‌ی یادداشت‌هایی که برای تحول در اقتصاد کشاورزی، به‌ویژه با محوریت مدیریت هوشمند مصرف آب، منتشر کرده‌اید. در شرایطی که بسیاری از صاحب‌نظران صرفاً به نقد ناکارآمدی‌ها می‌پردازند و در عین حال، تنها آرزوی وقوع معجزه‌ای پیش از فاجعه را دارند، در یادداشت‌های ارزشمند پنج‌گانه‌ی شما، راهکارهای علمی و عملی برای عبور از بحران، با تکیه بر امکان‌پذیری تولید آب جدید تا سقف صد میلیارد مترمکعب، افزایش راندمان آبیاری از 40 درصد به 85 درصد، استفاده از آب‌های غیرمتعارفِ شور و لب‌شور، و نیز بهره‌گیری از منابع گیاهی و جانوری مقاوم به شوری و خشکی و پرمحصول ارائه شده است؛ نکاتی که عموماً بر مبنای منطق فنی و دستاوردهای تحقیقاتی قابل‌اتکا مطرح شده‌اند.

بااین‌حال، در یادداشت پنجم، با عنوان “تولید محصول در ماشین”، از همان آغاز، برخی مطالب به‌نظر غیرقابل‌باور می‌رسند. برای نمونه، ادعای کاهش مصرف آب به یک‌بیستم و افزایش تولید تا ده‌برابر، با آنچه تاکنون شناخته‌شده، فاصله‌ی چشمگیری دارد. لطفاً توضیح فرمایید که مقصود دقیق از این گزاره‌ها چیست و آیا مستندات یا نمونه‌های عینی برای آن‌ها وجود دارد؟

امانپور: با تشکر از طرح سؤال، در حقیقت آنچه در متن یادداشت پیشین آمده استنباط خبرگزاری از اعداد و ارقام متن است. مصرف آب در مزرعه آبی که یکصد لیتر است در یک گلخانه هوشمند 5 لیتر آب خواهد بود که همان یک‌بیستم می‌شود؛ یک تحول بی‌نظیر است اما مربوط به صنعت گلخانه‌ای است و نه ماشین هوشمند تولید. همچنین تولید گوجه فرنگی در مزرعه حداکثر100 تن در هکتار و در گلخانه حداکثر 850 تن در هکتار است که حدود 8 برابر است. و یا در رابطه با تولید قارچ اگرچه تولید یک کیلو قارچ با مصرف 7 لیتر آب در مقایسه با بهترین صنایع تولید قارچ داخلی که 35 لیتر آب مصرف می‌کنند یک پنجم است اما در متن یادداشت اشاره به آخرین دستاوردهای جهانی برای تولید قارچ با مصرف 12 لیتر و یا 15 لیتر آب آمده که در حقیقت نوآوری حداکثر کاهش مصرف به میزان 50 درصد نسبت به روز آمدترین فناوری‌های جهانی است.

آنچه در متن یادداشت در موارد مختلف توضیح داده شده کاملاً واقعی است. مثلاً میزان تولید در ماشین قارچ 25 درصد از روزآمدترین فناوری‌های جهانی بیشتر است. درعین حال با استفاده از جلبک اسپیرولینا در فرآیند آبیاری تولید 25 درصد دیگر هم افزایش کمی و کیفی داشته است که رکورد افزایش 50 درصدی تولید قطعاً یک تحول چشمگیر است.

اما دیگر مزیت‌ها آنقدر تحول آفرین است که افزایش کمی و کیفی تولید در برابر آن ناچیز است؛ ازجمله 25 مزیت که نمونه برجسته آن کاهش مصرف انرژی تا 50 درصد است تحولی بزرگ و باورنکردنی در مقایسه با کارخانجات تولید قارچ روزآمد جهانی آن هم در شرایط بحران انرژی در داخل و خارج از کشور است.

لذا ذکر کاهش مصرف آب به یک بیستم و افزایش تولید به 10 برابر اگرچه واقعی است اما مربوط به مقایسه گلخانه و مزرعه است و اعداد روشن واقع گرایانه در رابطه با تولید در ماشین و مقایسه با کارخانه در متن یادداشت آمده است و نهایتاً آنقدر این فناوری ابعاد تحول آفرین و ناباورانه دارد که نیازی به بزرگنمایی اعداد و ارقام نمی‌باشد.

تسنیم: درحالی‌که صنعت گلخانه‌ای ظرفیت‌های تحول‌آفرین دارد، چه ضرورتی برای تولید محصول در ماشین وجود دارد؟

امانپور: صنعت گلخانه‌ای، به‌ویژه گلخانه‌های هوشمندِ خودپایدار که توان تولید آب و برق را دارند، نه‌تنها تحول‌آفرین بلکه تمدن‌آفرین هستند.یک شرکت دانش‌بنیان، با ایده‌پردازی در توسعه صنعت گلخانه‌ای، برنامه‌ای ملی با عنوان «تمدن‌سازی در بیابان با گلخانه‌های هوشمند» را به تصویب صندوق نوآوری و شکوفایی رساند. این برنامه می‌توانست طی سه سال گذشته، به بسیاری از اهداف آرمانی خود دست یابد، اما به‌دلیل عدم همکاری شریک سرمایه‌گذار، روند آن متوقف شد. ان‌شاءالله در یادداشت‌های بعدی، روند این برنامه اطلاع‌رسانی و معرفی خواهد شد.

بااین‌حال، نظریه‌ی تولید محصول در ماشین، همچنان نظریه‌ای ارزشمند است و می‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از چالش‌های صنعت گلخانه‌ای باشد؛ از جمله هزینه‌ها، محدودیت‌های مربوط به آب و انرژی، و فرآوری پسماند و ضایعات.

درواقع، هرگونه فناوری نوآورانه، از جمله ماشین تولید محصول، به‌نوبه‌ی خود جزئی از برنامه ملی تمدن‌سازی در بیابان با گلخانه‌های هوشمند است و درعین‌حال، خود بخشی از یک گلخانه‌ی هوشمند به‌شمار می‌رود. چنین فناوری‌هایی می‌توانند تمامی دستاوردهای روزآمد بشری را، در قالب یک برنامه تمدن‌ساز، آن‌هم در بیابان‌ها (نه در اراضی بارور کشاورزی)، محقق سازند. ان‌شاءالله در این زمینه، توضیحات تکمیلی در یادداشت‌های بعدی ارائه خواهد شد.

تسنیم: توضیحات اندک و مختصر در برخی موضوعات، درک روشن از مفاهیم را دشوار کرده است. به‌عنوان مثال، جایی درباره کاهش دوره تولید قارچ به نکته‌ای اشاره کردید. چگونه ممکن است دوره‌ی تولید قارچ از 60 روز به 15 روز کاهش یابد و درعین‌حال میزان تولید نیز چند برابر شود؟ اگر چنین ایده‌پردازی‌هایی حتی اندکی واقع‌گرایانه باشند، اصولاً باید مسئله امنیت غذایی حل‌وفصل شود. لطفاً در این خصوص توضیح دهید.

امانپور: پرسش منطقی و قابل‌توجهی مطرح شده است. انتظار نمی‌رود که توضیحات مختصر یادداشت‌های پیشین، به‌تنهایی روشنگر تمامی ابعاد این موضوع بسیار استراتژیک باشد. بنابراین، بی‌تردید نگارش یک یادداشت مستقل ضرورت دارد. بااین‌حال، در حد ظرفیت این پیوست، نکاتی چند درباره ظرفیت تحول‌آفرینی فناوری «ماشین تولید قارچ» به‌اطلاع مخاطبان گرامی می‌رسد:

1) اساس نظریه‌پردازی بر آن است که در فرایند تولید قارچ، زمانی‌که کمپوست در کارخانه‌های تولید بارگذاری می‌شود، با روکشی پلاستیکی پوشیده است. در این مرحله، تکثیر «اسپور قارچ» آغاز شده و به «ریسه»‌ها و ریشه‌های متراکم قارچ درون کمپوست تبدیل می‌شود؛ این مرحله که قابل بهره‌برداری نیست، به‌اصطلاح «زایش» نام دارد. پس از آن، با حذف پوشش پلاستیکی و آغاز «خاک‌دهی»، ریسه‌ها به سطح خاک نفوذ کرده و در تماس با فضای آزاد، به قارچ‌هایی با فرم گنبدی تبدیل می‌شوند که قابل برداشت و عرضه به بازار هستند. این برداشت در سه مرحله انجام شده و مجموع فرایند «رویش» و «زایش» حدود 60 روز به‌طول می‌انجامد. بااین‌حال، بخش عمده‌ای از قارچ تولیدی که درون کمپوست باقی مانده و با خاک آلوده شده، قابل برداشت و مصرف نیست و همراه کمپوست دور ریخته می‌شود.

2) قارچ آمیخته با کمپوست آلوده، به‌دلیل وجود خاک و انواع کودها (ازجمله کود مرغی و سایر افزودنی‌ها)، غیرقابل‌مصرف است. از این‌رو، ایده‌پردازی در این زمینه، با تمرکز بر استفاده نوآورانه از انواع کمپوست‌ها آغاز می‌شود؛ به‌گونه‌ای‌که کمپوست نهایی، علاوه‌بر کارایی در پرورش قارچ، قابلیت مصرف غذایی نیز پیدا کند. درحال‌حاضر، کمپوست مصرف‌شده فقط برای مصارف کشاورزی به‌عنوان کود در مزارع استفاده می‌شود.

3) یک پژوهش در دهه 1370، نگاه‌ها را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد، اگرچه چندان مورد توجه قرار نگرفت. در این پژوهش، مرکز تحقیقات کشاورزی جهاد سازندگی بوشهر با استفاده از فرآوری «سرشاخه‌های نخل»، نوعی کمپوست نوآورانه تولید کرد. این کمپوست در یک سالن سنتی پهن شده، «اسپور قارچ» به آن افزوده و پس از تیمار و آبیاری، قارچ تولید شد. جالب آن‌که پس از برداشت قارچ، این کمپوست دورریختنی، پس از فرآوری اولیه، به‌عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار گرفت. درحالی‌که امروزه تولیدکنندگان، از اینکه کمپوست را رایگان هم ببرند خوشحال می‌شوند، تبدیل آن به خوراک دامی با قیمت‌هایی نظیر کیلویی 15 تا 20 هزار تومان، به‌معنای یک تحول اساسی در اقتصاد تولید قارچ خواهد بود.

4) پرسش بنیادین آن است: اگر می‌توان کمپوست مصرف‌شده قارچ را به خوراک دام تبدیل کرد، آیا می‌توان با هدایت پژوهش‌ها، آن را به خوراک قابل‌مصرف برای طیور یا آبزیان نیز بدل کرد؟ پاسخ مثبت است. اما اگر پرسش این باشد که آیا می‌توان آن را به‌گونه‌ای فرآوری کرد که برای انسان قابل‌مصرف شود، شاید پاسخ اولیه منفی به‌نظر برسد. بااین‌حال، نظریه‌پردازی مطرح‌شده در یادداشت پنجم، به‌دنبال بررسی امکان ارتقاء فناوری برای فراهم‌سازی خوراکی‌شدن کمپوست برای انسان نیز هست.

5) استفاده از کمپوست سرشار از ریسه‌های قارچ، به‌عنوان خوراک انسانی، از آن‌جا مطرح شد که امروزه قارچ یکی از ترکیبات متداول در سالاد است. ازاین‌رو، این ایده مطرح شد که آیا در آینده می‌توان قطعات فشرده‌شده‌ کمپوست قارچی (خشک و سرشار از رشته‌های قارچ)، را در قالب بسته‌بندی‌های قابل‌مصرف، نظیر تکه‌های سالادی، رنده‌شده، پخته، برشته، ذغالی یا سرخ‌شده، وارد بازار کرد؟ تحقق چنین چشم‌اندازی، منوط به کیفیت و محتوای کمپوست خواهد بود. بااین‌حال، نباید نگران بود؛ فاصله چندانی تا دست‌یافتن به این هدف آرمانی باقی نمانده است.

یک نکته دیگر هم اضافه کنم: با معرفی یک «کود نوآورانه» که می‌تواند مصرف آب را تا 70 درصد کاهش دهد، فرضیه‌ جدیدی نیز مطرح شده است. این فرضیه ناظر به آن است که در مرحله «رویش» قارچ، می‌توان به‌جای خاک، از ترکیب بهینه‌ای از کمپوست و کود نوآورانه بهره گرفت. در این‌صورت، نه‌تنها فرآیند تولید طبق روال حفظ می‌شود، بلکه «کمپوست دورریز» ما با خاک آمیخته نمی‌شود، بهینه‌سازی می‌شود و در مرحله نخست، حداقل برای تغذیه دام قابل‌استفاده خواهد بود.

این تحول، می‌تواند اقتصاد تولید قارچ را دگرگون کند. چرا که از یک‌سو کاهش مصرف آب، افزایش تولید قارچ، و تولید هم‌زمان خوراک دام را ممکن می‌سازد و از سوی دیگر، زمینه‌ساز دستاوردهای مؤثر دیگری نیز خواهد بود. درحقیقت، مدیریت فناوری نباید یک‌بعدی باشد؛ به‌گونه‌ای‌که صرفاً بر کیفیت قارچ تولیدی یا فقط بر کاهش مصرف آب تمرکز کند. این نوع نگاه یک‌سویه، در بسیاری موارد، تولید را غیراقتصادی می‌سازد. اما اگر رویکرد ما همه‌جانبه باشد و عوامل اصلی همچون آب، مواد اولیه، فرآیند تولید، بهینه‌سازی کمپوست، کمیت و کیفیت قارچ و نیز محصولات جانبی را هم‌زمان دربر بگیرد، دستیابی به دستاوردهای نوین و بی‌سابقه، کاملاً در دسترس خواهد بود.

انتهای پیام/

من رو دنبال کنید نویسنده:

تسنیم

خبرگزاری تسنیم یک خبرگزاری خصوصی در ایران است که ارتباط قوی با سپاه پاسداران دارد. این خبرگزاری در سال 1391 با مدیریت سید مجید قلی زاده آغاز بکار کرده است. مراسم افتتاح خبرگزاری تسنیم روز 22 آبان با حضور علی اکبر ولایتی دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و سید محمد حسینی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد. هدف از فعالیت این خبرگزاری در اساسنامه آن، بدین ترتیب شرح داده شده است: اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار و تنویر افکار عمومی در راستای سیاست‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، پوشش خبری رخدادهای قوای سه‌گانه، افکارسنجی، ارزشیابی و انعکاس درخواست‌های آشکار و پنهان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری برای ارائه به مبادی تصمیم‌گیری، راه اندازی سایت و خبرگزاری با کسب مجوز از مراجع قانونی ذی‌صلاح و انجام فعالیتهای انتشاراتی. هدف راه‌اندازی این وبسایت خبری تسنیم، پوشش اخبار عربی اعلام شده است اما پوشش اخبار اقتصادی ایران مرتبط با همه حوزه‌های خبری شامل موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی به همراه سایر زمینه‌ها اعم از بیداری اسلامی، فرهنگی، ورزشی، اخبار استانها، کاریکاتور، عکس، گرافیک، صوت و فیلم و ... نیز در دستور کار این خبرگزاری قرار دارد. تسنیم همواره استفاده از فناوری های روز اطلاع رسانی در دنیا و نیز مدیاهای مختلف بویژه صوت و تصویر را سرلوحه کار خود قرار داده و در راستای تحقق رسالت و اهدافش بهره گیری از ابزارهای مختلف رسانه‌ای را به نحو احسن به عمل می‌رساند. خبرگزاری تسنیم، فعالیت در دو حوزه کاری داخل و خارج کشور را جزو اهداف خود تعیین کرده و بر آن است تا اقدامات لازم جهت آگاهی بخشی و بصیرت افزایی در این دو حوزه را انجام دهد. در عرصه خارجی، واقعیت‌ها نشان می‌دهد که برخلاف تلاش های نظام سلطه برای جلوگیری از نفوذ و انتشار ماهیت و پیام‌های انقلاب اسلامی، تاثیرگذاری آن همچنان این انقلاب و اهداف آن سرمشق انقلابیون در نهضت بیداری اسلامی شده است و در جنگ نرم علیه ایران موفق عمل می‌کند. در شرایطی که انقلاب اسلامی ابتکار عمل را در عرصه جنگ نرم به دست گرفته است، رسانه‌های وفادار به انقلاب اسلامی بایستی دو وظیفه مهم و اساسی خود را به انجام رسانند: اول آنکه ماهیت، مولفه‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین و تشریح نمایند. در این اقدام باید به نظام سیاسی مبتنی بر مردم سالاری دینی بیش از پیش پرداخته شود. مردم سالاری دینی باید به عنوان یک الگوی ویژه برای نظام لیبرال دموکراسی غربی معرفی شود که علیرغم همه موانع که بر سر راه وی بوده، توانسته است تا چهار دهه در مقابل زورگویی سلطه طلبان مقاومت کند و با این حال به دستاوردهای مهمی در حوزه‌های مختلف علم و فناوری نایل گردد. دوم آنکه، برای جلوگیری از خطر انحراف، اعوجاج، دگرگون وار نشان دادن اهداف، مقاصد و دستاوردهای انقلاب‌های مردمی در نهضت بیداری اسلامی توسط رسانه های نظام سلطه تلاش نماید. رسالت‌های خبرگزاری تسنیم در حوزه فعالیت خارج از کشور دو مورد فوق ذکر شده و در تلاش است تا در کنار سایر رسانه‌های انقلابی و وفادار، آرایش رسانه ای مستحکمی در برابر انحصار و سلطه امپریالیسم رسانه ای به وجود آورد و زبان گویای انقلاب اسلامی و انقلابیون مسلمان و آزادیخواه در تمام نقاط عالم باشد. در عرصه داخلی نیز، تسنیم وظیفه خود می‌داند تا همسو با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی یکی در عرصه وسیع فرهنگی کشور، حضور موثر ایفا نماید و سایر رسانه‌های انقلابی را به منظور همکاری در این مسیر تشویق و هدایت نماید. تسنیم آگاه است که امپریالیسم رسانه ای غرب همواره با انجام اقداماتی تلاش دارد تا علیه افکار عمومی کشور هجمه وارد نماید و در این راستا فعالیت‌هایی جهت مهندسی و جابجایی حقایق در اذهان ملت مسلمان ایران، صورت می‌پذیرد. بنابراین شرایط کنونی ایجاب می کند تا رسانه های متعهد که آگاه و وفادار به اهداف و رسالت‌های انقلاب اسلامی هستند به عنوان سنگرهای دفاعی و سپر مقاومت در مقابل این هجمه‌ها ایجاد شده و فعالیت کنند تا بتوانند از آرمان‌های مقدس نظام اسلامی دفاع کنند و با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به هنگام و موثر، بصیرت افزایی را در جهت مصون سازی و عمق بخشی معنوی و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی، سرلوحه کار و تلاش خود قرار دهند. خبرگزاری تسنیم تلاش می‌کند تا رسالت اطلاع رسانی خود را با تکیه بر توان نیروی انسانی مجرب و توانمند در عرصه رسانه‌ای کشور به شایستگی انجام دهد و به عنوان مرکزی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز جبهه رسانه‌ای انقلاب اسلامی شناخته شود. تسنیم که به گفته رئیس سپاه محمدعلی جعفری یکی از رسانه‌های مؤمن و انقلابی است که در مقابله با توطئه‌های ضداسلامی و ضد بشری ستمگران وظیفه بسیار سنگینی دارد، در سانحه پرواز شماره ۹۵۲۵ ژرمن‌وینگز یک تن از نیروهای خود  یعنی میلاد حجت‌الاسلامی در سمت خبرنگار را از دست داد. صاحب امتیاز خبرگزاری تسنیم «مؤسسه آتی‌سازان فرهنگ تسنیم» و مسئولیت مدیرعامل آن نیز برعهده سید مجید قلی‌زاده‌ قرار دارد. تسنیم موفق شده است تا چند پروانه حق تکثیر را با عنوان پروانه‌های کرییتیو کامنز (Creative Commons) دریافت کند و تمام محتواهای خود را با این پروانه در اختیار عموم مردم قرار دهد. این پروانه‌ها به تسنیم اجازه را می‌دهد تا اعلام کند چه حقوقی برای خودش محفوظ بماند، و چه حقوقی برای دریافت‌کننده اثر یا خالق‌های دیگر، باقی بماند. خبرگزاری تسنیم با شعار چشمه‌ی جوشان آگاهی بخشی از حضور پر رنگ در شبکه‌های اجتماعی مختلف نیز غافل نشده است و کانال خبرگزاری تسنیم را شکل داده است. تسنیم در سروش با نشانی، tasnimna@ در آی گپ با آیدی tasnimna@ در توییتر  به ادرس Tasnimnews_Fa@ در آپارات tasnim.video@ در تلگرام با ایدی Tasnimnews@ و در اینستاگرام به نشانی tasnimnews_fa@ به فعالیت می‌پردازد و از این پتانسیل شبکه‌های اجتماعی نیز برای آگاهی بخشی استفاده می‌نماید. شما می‌توانید مهمترین اخبار تسنیم را از طریق دسترسی مستقیم در تهران و دیگر شهرهای ایران در اختیار داشته باشید، علاوه بر آن، میتوان برای دسترسی آسانتر به قیمت ارز و طلا و لیگ ایران و جهان از لینک‌های مستقیم استفاده نمایید. برروی وبسایت این خبرگزاری به نشانی اینترنتی تسنیم دات کام میتوان راه‌های ارتباطی مختلف را مشاهده نمود. کاربران می‌توانند با استفاده از تلفن گویا، فکس، تلفن تماس واحد روابط عمومی، پست الکترونیک و همچنین آدرس دفتر این خبرگزاری جهت برقراری ارتباط اقدام نمایند. وبسایت خبرگزاری تسنیم با بازدید میانگین بیش از 200 هزار کاربر علاوه بر پوشش اخبار در حوزه‌های مختلف به درج رپورتاژ و تبلیغات سایر کسب‌وکارها نیز می‌پردازد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 − هفت =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون امروز چهارشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۴/ پرچمدار سامسونگ، ۱۰۴ میلیون تومان
    • هسته‌ای در کشاورزی ـ ۱۶| افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی در زنجیره سرد،  با ترکیب فناوری پرتودهی
    • گفت‌وگو | امانپور: تولید کنترل‌شده، می‌تواند در کشاورزی تحول‌آفرین باشد
    • قیمت مصوب جدید نهاده‌های دامی، روغن و شکر خام اعلام شد
    • سقف قیمت قهوه اعلام شد
    • تشکیل کنسرسیوم گردشگری برای بازیابی گردشگری در پساجنگ
    • کیف پول تلگرام در آمریکا فعال شد / قیمت «TON» صعود کرد
    • ساخت بزرگترین سد برق‌ آبی جهان آغاز شد
    • این توصیه مهم در باره بیت کوین را جدی بگیرید
    • قیمت بیت کوین امروز چهارشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس
      • آموزش پایه نهم