گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۱۷
شهریور
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
کاهش چشمگیر ورود گردشگر به کشور پس از جنگ ۱۲ روزه

کاهش چشمگیر ورود گردشگر به کشور پس از جنگ ۱۲ روزه

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: پس از حوادث اخیر شاهد کاهش ورود گردشگر به کشور هستیم.

شهریور 16, 1404 4 دقیقه خواندن
چاپ خبر

به گزارش خبرنگار مهر، انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ظهر امروز یکشنبه ۱۵ شهریور در نشست خبری با موضوع گردشگری سلامت حضور پیدا کرد و گفت: ارائه خدمات گردشگری سلامت باید از لحظه پذیرش بیمار تا پایان درمان با نظم و هماهنگی پیش برود. نقطه کانونی این خدمات در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی قرار دارد. همچنین وزارت امور خارجه مأموریت یافته است با همکاری وزارت میراث فرهنگی، ظرفیت‌های بین‌المللی را فعال کرده و برای کشورهای هدف رایزن گردشگری سلامت تعیین کند؛ مشابه رایزن‌های فرهنگی و اقتصادی که هم‌اکنون فعالیت دارند.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: با راه‌اندازی سامانه جامع گردشگری سلامت، تمامی داده‌ها به‌صورت شفاف ثبت خواهد شد؛ از زمان ورود بیمار تا نوع خدمات و وضعیت پس از ترخیص. این شفافیت موجب اعتمادسازی، اعتباربخشی و برندسازی گردشگری سلامت ایران می‌شود و می‌تواند بازاریابی در سطح بین‌المللی را متحول کند. تقسیم وظایف در حوزه تبلیغ، بازاریابی و پذیرش بیماران خارجی نیز به‌طور کامل مشخص شده و سامانه جدید بستری برای پیگیری شفاف و مستند فراهم کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس آمارها، در فروردین ۱۴۰۴ تعداد گردشگران ورودی به ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸.۵ درصد افزایش داشته است. این روند در اردیبهشت با رشد ۱۴/۴ درصدی ادامه یافت، اما هم‌زمان با آغاز بحران‌ها و جنگ‌های منطقه‌ای، کاهش شدیدی به ثبت رسید؛ به‌طوری‌که در خرداد با افت ۵۲ درصدی، تیر ۴۲ درصد و مرداد ۲۲ درصد مواجه شد. پیش‌بینی می‌شود در شهریور آمارها به نقطه صفر برسد.

وی افزود: بازگشت صنعت گردشگری به شرایط عادی، برخلاف سایر بخش‌های اقتصادی، فرایندی زمان‌بر است و دست‌کم شش تا هفت ماه طول می‌کشد. با این حال، دو حوزه زیارت و سلامت در زمان بحران کمترین میزان آسیب‌پذیری را دارند. به‌عنوان نمونه، روزانه سه تا چهار هزار نفر تنها در منطقه اروند آبادان برای دریافت خدمات درمانی وارد کشور می‌شوند.

محسنی‌بندپی تأکید کرد: انسجام داده‌ها، برندسازی، بازاریابی بین‌المللی و تقویت نمایندگی‌های ایران در کشورهای هدف می‌تواند مسیر توسعه گردشگری سلامت را هموار سازد. این حوزه در کنار گردشگری زیارتی، ظرفیت ویژه‌ای برای ارزآوری و تثبیت جایگاه ایران در بازار منطقه‌ای و جهانی دارد.

محسنی بندپی اعلام‌کرد: با وجود ضرورت فراهم کردن اوقات فراغت برای شهروندان و ایجاد فرصتی برای تجدید قوا، بررسی دو دهه اخیر نشان می‌دهد که کشور ما به‌صورت پایدار از نظر امنیت و تصویر بین‌المللی وضعیت مطلوب نداشته است. مثلا در سال ۱۳۹۸ حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر وارد ایران شدند، در حالی که در سال ۱۳۹۲ و همزمان با شیوع کرونا، حادثه‌ای برای یک تبعه آذربایجانی رخ داد و تنها ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر از آذربایجان به ایران سفر کردند. این آمار نشان می‌دهد که نبود امنیت پایدار و تصویر منفی از کشور، بر گردشگری اثر مستقیم داشته است.

محسنی بندپی گفت: در سال ۱۴۰۳ نیز تعداد گردشگران ورودی به ایران ۷ میلیون و ۳۹۹ هزار نفر ثبت شد، اما بحران‌های منطقه‌ای و جنگ‌ها مانند جنگ ۱۲ روزه، تاثیر منفی بر جذب گردشگر گذاشت. از سوی دیگر، ضعف تبلیغات گردشگری نیز عامل محدودکننده بوده است؛ هزینه تبلیغات به ازای هر گردشگر در ایران حدود ۳۰ سنت است، در حالی که این رقم در ترکیه بیش از ۱۰ دلار است.

محسنی بند پی بیان کرد: رای توسعه گردشگری، باید چند راهبرد اساسی دنبال شود. اولین اقدام، ارتقای جایگاه گردشگری در سیاست‌گذاری‌های کشور است. گردشگری علاوه بر نقش اقتصادی، اشتغال‌زایی، ارزآوری و ارتقای سلامت، ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی نیز به همراه دارد. ثبت اثر خرم‌آبادی در استان لرستان به عنوان بیست و نهمین اثر جهانی یونسکو، نمونه‌ای از ظرفیت هویت‌ساز گردشگری است که شور و نشاط را در منطقه ایجاد کرده است.

وی تصریح‌کرد: سازمان جهانی بهداشت نیز ایران را به دلیل ظرفیت‌های طبیعی، سلامت، بوم‌گردی و میراث فرهنگی در فهرست ۲۰ کشور برتر گردش‌پذیر دنیا قرار داده است، این شناخت جهانی، فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت و پایدار در کشور فراهم می‌کند.

محسنی بند پی اذعان کرد: ایران میزبان نشست‌های مهم گردشگری سلامت کشورهای عضو در همدان و تهران بوده و این رویدادها با استقبال گسترده همراه بوده است. ظرفیت‌های کشور در حوزه گردشگری شهری پایدار، آثار طبیعی و فرهنگی، سلامت دندان‌پزشکی، پیوند کبد و درمان ناباروری، جایگاه ایران را در میان ۱۰ کشور برتر دنیا تثبیت کرده است. این اقدامات و توسعه زیرساخت‌ها، می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر بین‌المللی و معرفی قابلیت‌های واقعی ایران ایفا کند. استمرار این برنامه‌ها و تبلیغات هدفمند، راهبرد کلیدی برای ارتقای جایگاه ایران در گردشگری جهانی است.

محسنی بند پی اظهار داشت: ایران در مسیر تقویت گردشگری سلامت و فرهنگی، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای جذب گردشگران از کشورهای منطقه مانند هند، چین و روسیه دارد. این اقدام در قالب پروژه پایلوت و با همکاری وزارت امور خارجه انجام می‌شود و شامل استقرار رایزن‌های گردشگری در برخی کشورها است. این رایزن‌ها مشابه رایزن‌های اقتصادی و فرهنگی عمل می‌کنند و مسئول معرفی ظرفیت‌های گردشگری و سلامت کشور به مخاطبان بین‌المللی هستند.

بند پی اذعان کرد: در مورد گردشگری سلامت در حال حاضر، ۷۰۰ حوزه گردشگری مجوز داشته و درحال  فعالیت بوده و ۳۰۰ بیمارستان مجهز با استانداردهای بین‌المللی فعال هستند. ظرفیت‌ها رو به افزایش می‌یابد و برنامه‌ریزی شده که تعداد گردشگران ورودی به ایران طبق قانون برنامه هفتم، از حدود ۸۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۸، به ۱۵ میلیون نفر برسد.

وی گفت: نظارت دقیق بر مراکز گردشگری و سامانه‌های مربوطه، همراه با سازوکارهای تشویقی و تنبیهی، تضمین می‌کند که فعالیت‌ها به درستی انجام شود و کیفیت خدمات برای گردشگران حفظ گردد.

محسنی بند پی اشاره کرد: تمرکز گردشگران داخلی و خارجی نیز مشخص است؛ بیش از ۵۰ درصد هتل‌های کشور در مشهد متمرکز است و حدود ۵۰ درصد گردشگران زیارتی به این شهر سفر می‌کنند. سایر مقصدها اعم از همدان، اصفهان و شیراز هستند. از نظر دفاتر گردشگری، ۵۰ دفتر در تهران مستقر هست و ۳۰ درصد دفاتر نیز در کیش و اصفهان و بخشی دیگر در شیراز و نشان دهنده این است که ایران با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و درمانی، در مسیر توسعه گردشگری سلامت و جذب گردشگر بین‌المللی گام‌های بسیار موثری  برداشته است.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × یک =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • توسعه رایزنان گردشگری در اولویت دولت است
    • ادعای کشف کاخ سلجوقی کمرزرین رد شد؛
    • تصویر جدید وجود قلم S Pen در گلکسی S۲۶ اولترا را نشان می‌دهد
    • تبصره ۱۳ فرصتی برای بازگشت به کالابرگ واقعی
    • ارزش سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ها اعلام شد (۱۶ شهریور)
    • دلیل اصلی افزایش قیمت طلا مشخص شد | شمش طلا خریدار دارد؟
    • پیش فروش سکه با قیمت ویژه آغاز می شود + جزئیات
    • خبر داغ برای خریداران ؛ امکان بازخرید و پیش‌فروش سکه فراهم شد
    • بسته حمایتی دولت برای شهریور ۱۴۰۴ آماده واریز شد
    • جذابیت فوق العاده عربستان برای تمام سرمایه گذاران
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!
    • ابزار ادرار سرپایی بانوان
    • اقامت دائم اسپانیا

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس
      • آموزش پایه نهم