گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۹
آذر
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس

کاروانسرای پارسی؛ معرفی کاروانسراهای ایرانی

جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)

کاروانسرای بلاباد، حوالی نطنز تصور کنید در شامگاهی داغ، دل کویر را می‌ شکافید و به کاروانسرای پارسی می‌رسید؛ جایی که دیوارهای کاهگلی‌اش زیر پرتو آفتاب، قصه‌های قرن‌ها سفر را نجوا می‌کنند. این بناها، ملجأ امن کاروان‌های جاده ابریشم با طاق‌های فراخ و حیاط‌هایی سرشار از خاطره، شما را به سفری در ژرفای تاریخ ایران […]

دستی بر ایران
تیر 31, 1404
92 بازدیدها
0 Comments
کاروانسرای پارسی بلاباد نطنز
کاروانسرای بلاباد، حوالی نطنز

تصور کنید در شامگاهی داغ، دل کویر را می‌ شکافید و به کاروانسرای پارسی می‌رسید؛ جایی که دیوارهای کاهگلی‌اش زیر پرتو آفتاب، قصه‌های قرن‌ها سفر را نجوا می‌کنند. این بناها، ملجأ امن کاروان‌های جاده ابریشم با طاق‌های فراخ و حیاط‌هایی سرشار از خاطره، شما را به سفری در ژرفای تاریخ ایران می‌برند.

از کاروانسرای دیر گچین که همچون دژی استوار در برابر زمان ایستاده تا کاروانسرای زین‌الدین با لطافت ظرایف معماری‌اش، کاروانسراهای پارسی دل هر بیننده‌ای را می‌ربایند. این مکان‌ها فقط یادگار گذشته نیستند؛ روایتگران زندهٔ زیست مردمانی‌اند که با هنر و همت، نام ایران را جاودانه کرده‌اند.

دستی بر ایران شما را به دیدار این شاهکارهای معماری ایرانی می‌برد تا شگفتی‌های کاروانسرای پارسی را دنبال کنید؛ جایی که هر سنگ، حکایتی از مهمان‌نوازی، دادوستد و پیوند فرهنگ‌ها را در خود پنهان دارد.

کاروانسرای پارسی از دیرباز همچون بنایی کهن پای می‌فشارد تا پلی میان دیروز و امروز باشد؛ جایی که در آن، تاریخ، هنر و زندگی ایرانیان در هر طاق و حجره درهم تنیده است.

محتوای این صفحه:
نمایش
1
باززنده‌سازی و شکوفایی دوبارهٔ کاروانسرای پارسی در ایران
2
نقش هنری و بازتاب‌های اجتماعی کاروانسراهای ایران
3
جایگاه کاروانسرای پارسی در ادب و شعر فارسی
4
گسترهٔ کارکرد و ساختارهای گوناگون کاروانسرا
5
طبقه‌بندی کاروانسراها بر پایهٔ موقعیت جغرافیایی
6
گونه‌گونی کاروانسراها بر پایهٔ اقلیم
7
تنوع نقشه و پلان در کاروانسراها
8
نمونه‌های شاخص کاروانسرای پارسی در ایران
9
سنجش و هم‌سنجی با بناهای همسان
10
فهرست کاروانسراهای ایرانی در میراث جهانی یونسکو
11
ویدئو از کاروانسرای سعدالسلطنهٔ قزوین
12
جذابیت‌های گردشگری کاروانسراها در ایران
13
موقعیت کاروانسرای پارسی دیرگچین

13.1
سوالات پرتکرار دربارهٔ کاروانسرای پارسی

13.1.1
کاروانسرای پارسی چه بود و چه نقشی در جادهٔ ابریشم داشت؟
13.1.2
کاروانسرای پارسی چه تفاوتی با رباط دارد؟
13.1.3
دورهٔ رونق کاروانسرای پارسی کدام است؟
13.1.4
شاخصه‌های معماری کاروانسرای پارسی چیست؟
13.1.5
انواع کاروانسرای پارسی کدام‌اند؟
13.1.6
کهن‌ترین کاروانسرای پارسی در ایران کدام است؟
13.1.7
بزرگ‌ترین کاروانسرای پارسی ایران کدام است؟

باززنده‌سازی و شکوفایی دوبارهٔ کاروانسرای پارسی در ایران

کاروانسرای پارسی مادر شاه صفوی
کاروانسرای مادر شاه، عصر صفویه

پربارترین زمان ساخت و مرمت کاروانسراها به عصر صفوی بازمی‌گردد. در این دوره، شاه عباس اول با تدبیری سنجیده مسیر جادهٔ ابریشم را احیا کرد و یکی از پیش‌نیازهای این برنامه را بازسازی شبکهٔ کاروانسراها دانست.

به همین سبب، پژوهشگران علت رواج عنوان «شاه‌عباسی» برای بسیاری از کاروانسراها را همین دوره می‌دانند؛ هرچند بخشی از کاروانسراهای مرمت‌شده ریشه در پیش از صفویه دارند. از کاروانسراهای ساخته‌شده در این زمان می‌توان به کاروانسرای شاه‌عباسی کرج اشاره کرد که در عهد شاه سلیمان بنا شد.

نقش هنری و بازتاب‌های اجتماعی کاروانسراهای ایران

داخل هتل عباسی اصفهان کاروانسرای پارسی دوره صفویان
تزئینات درونی هتل عباسی، کاروانسرای شاه‌عباسی

بسیاری از صاحب‌نظران معماری، کاروانسرای پارسی (ایرانی) را از برجسته‌ترین ثمرات معماری ایران دانسته و استادکاران ایرانی را در ساخت این‌گونه بناها پیشرو معرفی کرده‌اند.

افزون بر ارزش هنری، کاروانسرای ایرانی از منظر اجتماعی نیز اهمیت چشمگیری داشته است. در این فضاها، دادوستد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی رخ می‌داد و حتی برخی دگرگونی‌های سیاسی و حکومتی با حضور کاروانسرا در یک ناحیه پیوند می‌خورد.

در طول سده‌ها، کاروانسراهای درون‌شهری و برون‌شهری به‌منزلهٔ بارانداز و استراحتگاه کاروان‌ها بودند؛ و همان‌جا محفل گفتگو و تبادل اندیشه نیز شکل می‌گرفت. اقوام و ملل گوناگون آیین‌ها و رسم‌های خود را در این مکان‌ها معرفی می‌کردند و این دادوستد فرهنگی، زندگی مردمان این سرزمین کهن را دگرگون می‌ساخت.

با فراگیری صنعت و گسترش وسایل نقلیهٔ موتوری، رونق دیرین کاروانسراها فرو نشست؛ شماری رها و ویران شد و برخی دیگر کاربری‌هایی چون آغل، انبار یا پارکینگ یافتند. سال‌ها به این بناها نگاه تخصصی نشد تا در شمار میراث فرهنگی و اجتماعی ارزشمند ایران و جهان جای گیرند.

جایگاه کاروانسرای پارسی در ادب و شعر فارسی

در ادبیات فارسی، شاعران بارها جهان را به کاروانسرا و آدمیان را به کاروان همانند کرده‌اند. نام و کارکرد کاروانسرا و هم‌نام‌های آن در شعر فارسی بسیار آمده که نشان از اهمیت آن در روزگار شکوفایی‌اش دارد.

ناصرخسرو در سفر از نائین به طبس می‌نویسد: «به رباط زبیده رسیدیم که آب‌انبار داشت؛ بی این کاروانسرا و آب، گذر از بیابان ممکن نبود».

گسترهٔ کارکرد و ساختارهای گوناگون کاروانسرا

کاروانسراها از نظر دامنهٔ کارکرد در دسته‌بندی‌های متنوعی می‌گنجند. برخی واژه‌های نزدیک یا هم‌ردهٔ کاروانسرا عبارت‌اند از: کاروانخانه، کاروانگاه و …

در منابع، از اصطلاحاتی مانند سرا، تیمچه، پاساژ، رباط، ساباط و خان نیز استفاده شده است؛ هرچند برخی از این‌ها از نظر ویژگی‌های معماری با کاروانسرا یکسان نیستند.

  • رباط

رباط‌ها بناهایی کنار راه بودند برای استراحت و اقامت کاروان با اتاق‌ها و طویله‌ها؛ و گاه بیشتر برای نگهداری چهارپایان کارکرد داشتند. از همین‌رو، کاروانسرایی که نقش اصلی‌اش نگهداری اسب و چارپایان بود «رباط» نامیده می‌شد.

رباط حاج فرامرز خان
رباط حاج فرامرزخان در سبزوار

در تکمیل این مقایسه باید افزود که «کاروانسرا» بیشتر به طبقات صاحب‌قدرت و سازمان‌های حکومتی تعلق داشته است.

  • ساباط

افزون بر رباط و کاروانسرا، گونه‌ای همسان با نام «ساباط» نیز وجود داشته است. ساباط در اصل سایه‌بان یا گذرِ بادساز بود؛ سازه‌ای برای استراحت کوتاه‌مدت (بویژه روزها) در مسیر راه‌ها.

مرمت ساباط پاپهن شوشتر
ساباط پاپهن شوشتر در حال مرمت

ساباط‌ها اغلب تنها طاق یا ایوانی بی‌در و بی‌پناهگاه بودند؛ برخی صرفاً سایه می‌دادند و بعضی نیز آب‌انبار داشتند.

  • تیم

«تیم» به کاروانسراهای بزرگ اطلاق می‌شد؛ مجموعه‌هایی کامل با امکانات گسترده برای پذیرایی از مسافران. در بسیاری از تیم‌ها نانوایی، قصابی، آسیاب، نمازخانه و دکان‌هایی برای دادوستد کالاهای کاروانی فراهم بود.

از صفویه به بعد، در اتاق‌ها یا فضاهای سرپوشیده بخاری دیواری یا مکان آتش تعبیه می‌کردند و در اصطبل‌ها نیز بخاری‌های بلندی برای گرم‌کردن حیوانات می‌ساختند که جای آن‌ها معمولاً پشت دیوار اتاق‌های مسکونی بود.

بر پایهٔ آنچه آمد، کاروانسرای پارسی را می‌توان مجموعه‌ای کامل از نیازهای سفر دانست.

طبقه‌بندی کاروانسراها بر پایهٔ موقعیت جغرافیایی

به‌طور کلی کاروانسراها از نظر جایگاه به دو گروه اصلی بخش می‌شوند:

  1. کاروانسراهای درون‌شهری
  2. کاروانسراهای برون‌شهری

گونه‌گونی کاروانسراها بر پایهٔ اقلیم

با توجه به اینکه بیشتر کاروانسراهای برجای‌مانده در دورهٔ صفویه و پس از آن ساخته شده‌اند، در دسته‌بندی آن‌ها باید از شرایط آب‌وهوایی تا شیوه‌های معماری بومی را در نظر گرفت.

در گام نخست می‌توان کاروانسراهای ایران را چنین گروه‌بندی کرد:

  1. کاروانسراهای کاملاً سرپوشیدهٔ مناطق کوهستانی
  2. کاروانسراهای کرانه‌های پست خلیج فارس
  3. کاروانسراهای حیاط‌دار نواحی مرکزی ایران

تنوع نقشه و پلان در کاروانسراها

از دیدگاه نقشه و پلان، این بناها گونه‌های زیر را دارند:

  • کاروانسراهای مدور

شمار اندکی از کاروانسراهای ایران با پلان دایره‌ای ساخته شده‌اند؛ آثاری کم‌نظیر و از نظر بصری چشمگیر.

  • کاروانسراهای چندضلعیِ حیاط‌دار

بیشتر این گروه با پلان هشت‌ضلعی در زمانی ساخته شدند که معماری کاروانسراها به پختگی رسیده بود. نمونه‌های درخور توجه: امین‌آباد، خان‌خُره، چهارآباده، ده‌بید (جادهٔ اصفهان–شیراز) و بنارویه (جادهٔ جهرم–لار) که همگی در عصر صفوی و متأثر از شیوهٔ اصفهانی هستند.

  • کاروانسراهای دوایوانی

برخی کاروانسراهای ایران همانند مدارس و مساجد، با دو ایوان و پلان مربع یا مستطیل ساخته شده‌اند؛ یکی در ورودی و دیگری روبه‌روی آن. از نمونه‌های پابرجا: خوشاب، دوکوهک و مرنجاب.

  • کاروانسراهای دارای تالار ستون‌دار

پاره‌ای از کاروانسراها تالار ستون‌دار داشتند که بیشتر به‌عنوان اصطبل به‌کار می‌رفت. مانند کاروانسرای عسگرآباد (میان تهران–قم) و خاتون‌آباد (در ۲۵ کیلومتری تهران در راه گرمسار–تهران).

  • کاروانسراهای چهارایوانی

پس از اسلام، طرح چهارایوانی در بناهای مذهبی و غیرمذهبی – از مدرسه و مقبره تا مسجد و کاروانسرا – رایج شد و به الگویی پایدار بدل گشت. به‌ویژه از دورهٔ سلجوقی به بعد کاروانسراهای فراوانی با این طرح برپا شد؛ نمونهٔ روشن آن کاروانسرای دیر گچین نزدیک قم است.

  • کاروانسراهای با طرح‌های متنوع

این دسته، کاروانسراهایی با نقشه‌هایی متفاوت از نمونه‌های یادشده‌اند؛ مانند کاروانسرای سبزوار و کاروانسرای شاه‌عباسی جلفا.

نمونه‌های شاخص کاروانسرای پارسی در ایران

در ادامه چند نمونهٔ برجسته از کاروانسراهای پارسی معرفی می‌شود.

رباط شرف

جاذبه های تاریخی مشهد: رباط شرف
رباط شرف در حوالی مشهد

این رباط که ۴۵ کیلومتری شهر سرخس واقع است، با مصالح آجر و گچ و به شیوهٔ رازی بنا شده؛ از دور به دژی بزرگ همانند و از درون به قصری باشکوه می‌ماند.

بنا دارای دو صحن است و هر صحن چهار ایوان صلیبی‌شکل و شبستان دارد. آجرچینی و کتیبه‌هایش جلوه‌ای ویژه دارند. چند مسجد و محراب با کتیبه‌های گِلی و گچی در آن دیده می‌شود.

بخش عمدهٔ کتیبه‌ها از دورهٔ سلجوقی برجای مانده است. در میانهٔ رباط حوضی بزرگ، در ضلع جنوبی دو اصطبل و در پیرامون حیاط، دهلیزهایی برای اقامت مسافران ساخته‌اند.

رباط ماهی

رباط ماهی
رباط تاریخیِ ماهی

ساخت آن به اواخر عصر غزنوی (سده‌های ۱۰ و ۱۱ میلادی) می‌رسد و در مسیر مشهد–سرخس جای دارد.

رباط عشق

رباط عشق
رباط عشق، نزدیک جاجرم

پایه‌های نخستین این بنا – که در فهرست آثار ملی است – به دورهٔ تیموری می‌رسد و در دورهٔ صفوی نیز دستخوش ساخت‌وساز شده است. جایگاه آن در شهرستان جاجرمِ خراسان شمالی است.

کاروانسرای دیر گچین

کاروانسرای دیر گچین ورامین

این بنای سترگ از بزرگ‌ترین کاروانسراهای ایران و نمادی الهام‌بخش از کاروانسرای پارسی است. در مسیر تاریخی ری–قم و در قلب پارک ملی کویر قرار دارد و ویژگی‌های منحصربه‌فردش لقب «مادر کاروانسراهای ایران» را برایش آورده است.

وجه نامگذاری بنا به گنبدی گچی بازمی‌گردد که امروز دیگر برجا نیست. ریشهٔ آن به دورهٔ ساسانی می‌رسد و در دوره‌های سلجوقی، صفوی و قاجار بارها مرمت شده؛ سیمای امروزینش حاصل بازسازی صفوی است.

کاروان‌سرای عین‌الرشید

کاروانسرای پارسی عین الرشید
راهروی مسقف کاروانسرای عین‌الرشید

یکی از کاروانسراهای کویر مرکزی است؛ ۹۵ کیلومتری جنوب ورامین و پنج کیلومتری قصر بهرام در پارک ملی کویر. به احتمال بسیار، بنای صفوی یا دست‌کم مرمت‌شده در آن دوره است. ساختمانی چهارایوانی، مستطیل و متقارن با دو دروازه در شرق و غرب که دروازهٔ شرقی بزرگ‌تر است. امروز از آن جز دیوارها چیزی نمانده و سقف فروریخته است.

سنجش و هم‌سنجی با بناهای همسان

می‌توان گفت کاروانسرای پارسی همتای جهانیِ شناخته‌شده‌ای ندارد. به سبب دیرینگی این الگوی معماری در ایران، نمونهٔ مشابهی در معماری غرب دیده نمی‌شود. در افغانستان، گرجستان و پاکستان نیز تعداد اندکی کاروانسرا شناخته شده که اغلب از میان رفته‌اند.

مورخان یونان باستان همچون هرودوت و گزنفون از راه‌های امن و مهمانخانه‌های مناسب در ایران گزارش داده‌اند. هرودوت دربارهٔ راه‌های هخامنشی می‌نویسد: «مسافت‌ها با پرسنگ سنجیده می‌شود و هر چهار پرسنگ منزلی است با ایستگاه‌هایی که در آن‌ها مهمانخانه‌های خوبی برپاست.»

از این‌رو، کاروانسرای پارسی را می‌توان کهن‌الگو (Architype) در جهان دانست.

فهرست کاروانسراهای ایرانی در میراث جهانی یونسکو

در سال ۱۴۰۲، یونسکو پس از بررسی، کاروانسراهای زیر را در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند:

  • دیر گچین (قم)
  • نوشیروان (اصفهان)
  • پرند یا قلعه سنگی (تهران)
  • رباط شرف (خراسان رضوی)
  • سنگی انجیره (یزد)
  • جمال‌آباد (آذربایجان شرقی)
  • عباس‌آباد تایباد (خراسان رضوی)
  • فخر داوود (خراسان رضوی)
  • شیخعلی‌خان (اصفهان)
  • مرنجاب (اصفهان)
  • امین‌آباد (اصفهان)
  • گبرآباد (کاشان)
  • مهیار (اصفهان)
  • گز (اصفهان)
  • کوهپایه (اصفهان)
  • مزینان (خراسان رضوی)
  • ایزدخواست (فارس)
  • فخرآباد (خراسان رضوی)
  • سرایان (خراسان جنوبی)
  • قصر بهرام (سمنان)
  • آهوان (سمنان)
  • میامی (سمنان)
  • عباس‌آباد (سمنان)
  • میاندشت (سمنان)
  • زین‌الدین (یزد)
  • میبد (یزد)
  • فرسفج (فارس)
  • خواجه‌نظر (آذربایجان غربی)
  • دهدشت (کهگیلویه و بویراحمد)
  • بیستون (کرمانشاه)
  • گنجعلی‌خان (کرمان)
  • گویجه‌بل (آذربایجان شرقی)
  • خوی (آذربایجان غربی)
  • صائین (اردبیل)
  • تی‌تی (گیلان)
  • باغ شیخ (مرکزی)
  • زعفرانیه (خراسان رضوی)
  • مِهر (خراسان رضوی)
  • ینگه امام (البرز)
  • بستک (هرمزگان)
  • برازجان (بوشهر)
  • خرانق (یزد)
  • آجری انجیره (یزد)
  • افضل (خوزستان)
  • نیستانک (اصفهان)
  • چاه‌کُران (کرمان)
  • چمشک (لرستان)
  • رشتی (یزد)
  • تاج‌آباد (همدان)
  • ده‌محمد (خراسان جنوبی)
  • خان (آذربایجان غربی)
  • چهل‌پایه (خراسان جنوبی)
  • سعدالسلطنه (قزوین)
  • رباط قلی (خراسان شمالی)

ویدئو از کاروانسرای سعدالسلطنهٔ قزوین

Saraye Sad o Saltaneh 001

Play

منبع: صفحهٔ اینستاگرام amin.karimi70@

جذابیت‌های گردشگری کاروانسراها در ایران

تماشای نمونه‌های کاروانسرای پارسی تجربه‌ای یگانه برای فهم تاریخ، هنر و معماری ایرانی است. این بناها نماد سازگاری هوشمندانه با اقلیم‌اند؛ همهٔ نیازهای سفر را پاسخ می‌دادند و با مصالح و نیروی کار بومی ساخته می‌شدند.

در سال‌های اخیر، بسیاری از آن‌ها مرمت و به اقامتگاه تبدیل شده‌اند؛ امکانات امروزی مانند آب لوله‌کشی، سیستم‌های سرمایشی و تخت خواب جایگزین تجهیزات سنتی شده تا آسایش گردشگران فراهم شود.

کاروانسرای پارسی دیرگچین کجاست؟

کاروانسرای دِیرِ گچین در ۸۰ کیلومتری شمال‌شرقی قم و ۳۵ کیلومتری جنوب‌غربی ورامین قرار دارد. ویژگی‌های استثنایی آن سبب شده لقب «مادر کاروانسراهای ایران» را بگیرد. در ادامه موقعیت مکانی آن را می‌بینید:

سوالات پرتکرار دربارهٔ کاروانسرای پارسی

اگر پاسخ خود را اینجا نیافتید، در بخش دیدگاه‌های همین صفحه برای ما بنویسید و پرسشتان را با محور «کاروانسرای پارسی» مطرح کنید تا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ دهیم.

کاروانسرای پارسی چیست و چه کاربردی در جاده ابریشم داشت؟

🧭کاروانسرای پارسی مهمانخانه‌ای تاریخی در مسیر کاروان‌ها بود؛ محل استراحت، تغذیهٔ مسافران و نگهداری چهارپایان. این سازه‌ها با فراهم‌کردن خدمات راه، تجارت جادهٔ ابریشم و دادوستد فرهنگی میان شرق و غرب را رونق می‌دادند.

تفاوت کاروانسرای پارسی و رباط چیست؟

🔎هر دو کنار راه ساخته می‌شدند، اما:

  • 🏘️کاروانسراها حیاط مرکزی، حجره‌های اقامت و فضاهای نگهداری چارپایان داشتند.
  • 🐫رباط‌ها ساده‌تر بودند و بیشتر برای توقف کوتاه یا نگهبانی و نگهداری حیوانات به‌کار می‌رفتند.
  • 🏰برخی رباط‌های بزرگ به‌تدریج به ساختار کاروانسرا نزدیک شدند و نقش اقامت امن را ایفا کردند.

رونق کاروانسرای پارسی به چه دوره‌ای بازمی‌گردد؟

🕰️اوج ساخت کاروانسراها در عصر صفوی – به‌ویژه زمان شاه عباس اول (۹۹۶–۱۰۳۸ هجری قمری / ۱۵۸۸–۱۶۲۹ میلادی) – رقم خورد. در پی احیای جادهٔ ابریشم، شمار بسیاری کاروانسرا بنیان شد که هنوز پابرجاست.

ویژگی‌های معماری کاروانسرای پارسی چیست؟

🏗️عناصر مشترک معماری کاروانسراهای پارسی چنین است:

  • 🧩 آجرچینی منظم و هندسه‌مند
  • 🖌️ گچ‌بری با نگاره‌های گیاهی و هندسی
  • 🔷 کاشی‌کاری متنوع
  • 🏡 حیاط مرکزی فراخ با حجره‌های پیرامونی
  • 🐪 فضاهای مستقل برای چهارپایان

انواع کاروانسرای پارسی کدامند؟

🗂️به‌طور کلی دو دستهٔ اصلی داریم:

  • 🏙️ کاروانسرای درون‌شهری: در بافت شهر و نزدیک بازارها.
  • 🏜️ کاروانسرای برون‌شهری: در مسیرهای بین‌شهری و جادهٔ ابریشم.

قدیمی‌ترین کاروانسرای پارسی در ایران کدام است؟

🗿کهن‌ترین نمونهٔ فعال، کاروانسرای دیرِ گچین در مسیر قم–گرمسار است که ریشه‌هایی از دورهٔ ساسانی (سدهٔ سوم میلادی) دارد.

بزرگترین کاروانسرای پارسی ایران کدام است؟

🏆کاروانسرای میاندشت در استان سمنان – با ظرفیت اسکان حدود ۲۰هزار زائر – به‌عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای پارسی شناخته می‌شود و بر مسیر جادهٔ ابریشم قرار دارد.

بازنشر از منبع اصلی؛ وب‌سایت دستی بر ایران:
https://www.destinationiran.com/fa/کاروانسرای-پارسی-رباط-ساباط-تیم.htm

نوشته های مرتبط:

  • طاق بستان؛ تاریخچه، نقشه و عکس
    طاق بستان؛ تاریخچه، نقشه و عکس
  • معرفی کامل خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
    معرفی کامل خانقاه و بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
  • تاریخ معماری ایران؛ سیر تحول معماری از آغاز تا کنون
    تاریخ معماری ایران؛ سیر تحول معماری از آغاز تا کنون
  • لوازم کویرنوردی
    چک لیست و راهنمای لوازم کویرنوردی

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + شانزده =

اخبار گردشگری

  • وزیر ارتباطات: ۸۰ درصد مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند
  • روایتی از تلاش وزیر ارتباطات برای رفع فیلترینگ
  • آغاز هشتمین داوری «مهر اصالت ملی صنایع‌دستی» در خوزستان
  • قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا/ قیمت دنا پلاس، پژو 207 و شاهین پلاس امروز سه‌شنبه 18 آذر 1404 چقدر شد؟
  • مقام آمریکایی: آماده استقبال از ایران هستیم
  • قزلجه: سود چند واردکننده کالای اساسی معادل ثروت چند ترامپ است
  • آغاز ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی در استرالیا؛ حساب‌ها قفل شدند
  • مهدی عربلو، جراح زیبایی قلابی دستگیر شد + تصویر و جزئیات پرونده
  • قوه قضائیه خبر تسنیم را تأیید کرد/ ماجرای ادعای سکته مهری دارستانی چه بود؟
  • رژیم صهیونیستی به‌دلیل نقض حقوق بشر در حمله به ایران باید مورد پیگرد قرار گیرد
  • آمار وحشتناک حقوق بشر آمریکایی فقط در یکسال؛ پلیس فقط 2روز آدم نکشت!
  • صدور کیفرخواست پرونده ترور شهید قاسم سلیمانی در مرجع قضائی عراق
  • وصول 178 هزار میلیارد تومان مالیات در سال 1403 با ورود دستگاه قضائی
  •  اولین جشنواره ملی نمد در شهرکرد
  • بورس تهران قله 3میلیون و 500هزار واحدی را فتح کرد/ ارزش معاملات خرد از 16همت عبور کرد
  • درباره گردشگری 724
  • حریم شخصی کاربران
  • بازنشر محتوا
  • ارتباط با تیم گردشگری 724
  • خرید رپورتاژآگهی
  • عصر گردشگری
  • قیمت تور مالدیو

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس