گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۳۱
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
چند پیشنهاد برای بازیابی گردشگری ملی در زمان پساآتش بس

چند پیشنهاد برای بازیابی گردشگری ملی در زمان پساآتش بس

معاون توسعه گردشگری سازمان ایرانیان خارج از کشور به ارائه پیشنهادات اجرایی برای بازیابی گردشگری ملی پرداخت و گفت: تشکیل کنسرسیوم گردشگری یکی از این پیشنهادات است.

تیر 31, 1404 3 دقیقه خواندن
چاپ خبر

محمد فرزاد میرزایی قلعه، معاون توسعه گردشگری سازمان ایرانیان خارج از کشور در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: گردشگری به‌عنوان یکی از سه رکن اصلی اقتصاد فرهنگی، همواره در شرایط بحران از نخستین حوزه‌هایی است که آسیب جدی می‌بیند و نیازمند طراحی سناریوهای متنوع برای بازسازی و تاب‌آوری، به‌ویژه در حوزه گردشگری بین‌المللی است.

وی راهبرد «توسعه گردشگری برای صلح پایدار» را مؤثرترین مسیر برای عبور از بحران‌های منطقه‌ای دانست و بر ضرورت شبکه‌سازی و ایجاد ساختارهای همتاساز بین‌المللی در این راستا تأکید کرد.

به گفته میرزایی قلعه؛ بررسی روندهای بین‌المللی نشان می‌دهد که از زمان آغاز درگیری‌های اخیر، گردشگری ورودی به ایران با هدف تفریح و اوقات فراغت تقریباً متوقف شده و در سطح منطقه غرب آسیا نیز کاهش محسوسی داشته است. این روند، بیانگر پیوند مستقیم میان ناپایداری‌های امنیتی و افت فعالیت‌های گردشگری است.

مدیر اندیشکده گردشگری هویت‌محور بیان کرد: تجربه کشورهای درگیر در منازعات نشان می‌دهد که گردشگری در مناطق جنگ‌زده تا شش ماه پس از پایان بحران، و در کشورهای همسایه تا حدود ۴۵ روز، دچار رکود می‌شود. از آنجا که امنیت یکی از مؤلفه‌های کلیدی در انتخاب مقصد گردشگری است، این عامل در ایران و برخی کشورهای پیرامونی دچار چالش‌های جدی شده که پیامدهای آن بیش از همه بر دوش بخش خصوصی سنگینی می‌کند. شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه گردشگری معمولاً برنامه‌های راهبردی خود را در بازه‌های میان‌مدت و بلندمدت تنظیم کرده‌اند و ناپایداری‌های منطقه‌ای می‌تواند هم از منظر مالی و هم اعتبار بین‌المللی، به این برنامه‌ها لطمه جدی وارد کند.

وی گفت: بهترین راهکار برای مقابله با این وضعیت، بهره‌گیری از سناریوهای از پیش طراحی‌شده در زمان ثبات است. چنین سناریوهایی باید توسط اندیشکده‌ها، مراکز پژوهشی و نهادهای تصمیم‌ساز تهیه می‌شد تا در شرایط بحران، به‌عنوان نقشه راه عمل کنند. نبود این زیرساخت‌های فکری، می‌تواند به سردرگمی در تصمیم‌گیری و ضعف در واکنش به بحران منجر شود.

میرزایی قلعه، با اشاره به شرایط دشوار فعالان بخش خصوصی گردشگری، اظهار داشت: وقتی زیرساخت فکری و برنامه جایگزین برای دوران بحران وجود نداشته باشد، اعتماد عمومی آسیب می‌بیند و سخنان مقطعی مسئولان نمی‌تواند التیام‌بخش زیان‌های سنگین این بخش باشد.

وی در ادامه دو سناریوی احتمالی برای وضعیت آتی گردشگری کشور را تشریح کرد: ادامه تنش‌ها با رژیم اسرائیل، فضای مبهم پساآتش‌بس، عدم حصول توافق با غرب، و فعال شدن مکانیسم‌های فشار بین‌المللی.
و سناریوی دوم حرکت به‌سوی صلح پایدار از طریق حصول توافق‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، با بازگشت تدریجی ثبات به فضای عمومی کشور.

میرزایی قلعه به ارائه پیشنهادات اجرایی برای بازیابی گردشگری ملی پرداخت این پیشنهادات عبارتند از:

تشکیل کنسرسیوم ملی و بین‌المللی گردشگری با مشارکت بخش خصوصی

هدایت برنامه‌های گردشگری داخلی و ایجاد سازوکارهای حمایتی برای نیروی انسانی

طراحی و ترویج مدل‌های فروش اعتباری در خدمات گردشگری

راه‌اندازی طرح‌های گردشگری رهنی برای تحریک تقاضا

تمرکز بر نقاط قوت مزیتی گردشگری ایران

تقسیم‌بندی جغرافیایی کشور براساس مزیت‌های گردشگری و ایجاد مثلث‌های مکمل گردشگری برای تکمیل زنجیره خدمات در هر منطقه

بازتعریف تصویر ایران در سه دوره زمانی: پیش از بحران، دوران بحران، و پس از آن

فعال‌سازی ظرفیت‌های سفارتخانه‌ها برای تسهیل صدور ویزا و تسهیل سفر به ایران

بسته‌بندی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور براساس نیاز بازارهای هدف

حمایت مالی هدفمند از فعالان گردشگری آسیب‌دیده

شبکه‌سازی جریان گردشگری ایران با کشورهای منطقه

تدوین برنامه‌های اجرایی کوتاه‌مدت برای توانمندسازی بخش خصوصی

تخصیص بسته‌های حمایتی ویژه به شرکت‌های حمل‌ونقل فعال در گردشگری

اعمال معافیت یا تقسیط مالیاتی ویژه در دوره بحران برای کسب‌وکارهای گردشگری

بازسازی برند ایران به‌عنوان مقصد تمدنیِ مبتنی بر صلح

قرار دادن اقتصاد گردشگری در اولویت سیاست‌گذاری‌های کلان دولت

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    ده − دو =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • تمرکز بر بازاریابی نوین؛ اصفهان به استقبال گردشگران می‌رود
    • ۹۰ درصد مشکلات گردشگری اصفهان ریشه اداری دارد
    • بسته‌های حمایتی برای فعالان گردشگری یزد تدوین شود
    • آریایی: بهبود زیرساخت‌های گردشگری و عمرانی پاپی در اولویت است
    • چند پیشنهاد برای بازیابی گردشگری ملی در زمان پساآتش بس
    • تعداد نهادهای مالی فعال در بورس ایران به ۱۲۳۵ نهاد رسید
    • از مظفرالدین‌شاه تا خودروی تمام برقی؛ رقابت بیوک با شورولت و کادیلاک لوکس در عصری تازه
    • دستورالعمل ترخیص خودرو بدون اخذ شناسه کالا لغو شد
    • برایان جانسون تسلیم شد / مردی که خون پسرش را به خودش تزریق کرد تا پیر نشود!
    • گوشی‌های اقتصادی دیجی‌کالا و آمازون چه تفاوتی دارند؟/ خرید کدام گوشی‌ها اشتباه است؟
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس