گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
۲۳
خرداد
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
هنر صنعت موتابی می‌تواند توجه بازارهای جهانی را جلب کند

هنر صنعت موتابی می‌تواند توجه بازارهای جهانی را جلب کند

یزد – رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد گفت: هنر صنعت موتابی به دلیل سازگاری با محیط‌زیست می‌تواند برای گردشگران خارجی جذابیت داشته باشد.

خرداد 21, 1404 3 دقیقه خواندن
چاپ خبر

سید عبدالرضا موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر صنایع دستی ایران، بر لزوم بین‌المللی‌سازی هنر صنعت موتابی به عنوان یکی از میراث اصیل منطقه بفروئیه تأکید کرد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد اظهار داشت: بین‌المللی‌سازی صنایع دستی فرآیندی مؤثر برای توسعه اقتصادی، خلق فرصت‌های شغلی و در عین حال معرفی فرهنگ و هنر ایران به جهانیان است، هنر صنعت موتابی با ویژگی‌هایی همچون استفاده از مواد طبیعی، بیش از دو قرن با ارتباط مستمر با زندگی مردم، اصالت فرهنگی و سازگاری با محیط‌زیست، می‌تواند به‌عنوان نمادی از فرهنگ بومی ایران در سطح بین‌المللی معرفی شود و برای گردشگران و مخاطبان خارجی جذابیت داشته باشد.

وی افزود: حضور هنرمندان این رشته در نمایشگاه‌های بین‌المللی، به‌ویژه در کشورهای همسایه و حوزه تمدنی ایران، بسیار اثرگذار خواهد بود، همچنین برگزاری کارگاه‌های مشترک، تبادل هنرمندان، برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی با محوریت موتابی از جمله اقداماتی است که می‌تواند این هنر را به شکلی مؤثر به فعالان بین المللی صنایع دستی معرفی کند.

به گفته موسوی، بهره‌گیری از ظرفیت تفاهم‌نامه‌های فرهنگی و خواهرخواندگی شهرها نیز می‌تواند مکمل این مسیر باشد، به‌عنوان نمونه، می‌توان شهر بفروئیه را با شهری در یکی از کشورهای دیگر که در حوزه‌ای مشابه فعالیت دارد، خواهرخوانده کرد.

وی ادامه داد: همکاری با رسانه‌های خارجی برای تهیه مستند، گزارش و مقالات تخصصی درباره هنر موتابی می‌تواند موجب افزایش شناخت و آگاهی عمومی در سطح بین‌المللی شود.

وی با اشاره به موفقیت‌های پیشین استان یزد در زمینه ثبت جهانی صنایع دستی تصریح کرد: شهر میبد به‌عنوان شهر جهانی زیلو و شهر یزد به‌عنوان شهر جهانی زیورآلات سنتی به ثبت رسیده‌اند، تجربه ارزشمند این دو شهر می‌تواند به‌عنوان الگویی موفق، در مسیر جهانی شدن هنر موتابی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس دفتر وزارت امور خارجه در یزد همچنین بر لزوم توجه به بازاریابی جهانی تأکید کرد و گفت: برای معرفی مؤثر موتابی در بازارهای خارجی، لازم است اقدامات زیرساختی در حوزه اطلاع‌رسانی، تبلیغات و فروش انجام گیرد که طراحی کاتالوگ‌های چندزبانه، راه‌اندازی وب‌سایت‌های حرفه‌ای، تولید فیلم‌ها و کلیپ‌های کوتاه و جذاب، بهره‌گیری از پلتفرم‌های فروش بین‌المللی و آموزش هنرمندان در این زمینه از ضروری‌ترین گام‌هاست، همچنین می‌توان از ظرفیت شرکت‌های فعال در حوزه صادرات صنایع دستی و جامعه ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز برای نفوذ در بازارهای جهانی بهره گرفت.

وی با اشاره به نقش مؤثر نهادهای بین‌المللی گفت: سازمان‌هایی همچون یونسکو می‌توانند در قالب حمایت‌های فنی، آموزشی و رسانه‌ای به معرفی و توسعه این هنر کمک کنند، این نهادها با برخورداری از شبکه‌های گسترده و نفوذ بالا، می‌توانند بستری برای دیده شدن هنر موتابی در شهرهای بزرگ جهان فراهم سازند.

موسوی تأکید کرد: نمایندگی وزارت امور خارجه در استان یزد در کنار سازمان توسعه تجارت و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آمادگی دارد با همکاری ستاد مرکزی وزارت خارجه و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، هنر موتابی را در عرصه جهانی معرفی کند، اما این مسیر نیازمند انسجام، همکاری نهادهای مسئول، مشارکت هنرمندان، و آماده‌سازی ابزارهای حرفه‌ای معرفی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای بین‌المللی شدن هنر موتابی، باید از نظر اصالت، کیفیت، استانداردسازی، بازاریابی و توزیع به سطح قابل‌قبول جهانی دست یابیم سپس این هنر باید به زبانی جهانی، قابل درک و جذاب برای مخاطبان بین‌المللی معرفی کنیم؛ معتقدم ظرفیت‌های موجود در هنر موتابی این امکان را فراهم می‌کند، به شرط آنکه کار معرفی آن به شکل حرفه‌ای، هدفمند و مداوم دنبال شود، اگر این مسیر به‌درستی طی شود، هنر موتابی می‌تواند به سهم خود در تقویت صادرات غیرنفتی و کاهش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نیز مؤثر باشد.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1 × 4 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • فشار فروش شدید و احتمال از دست رفتن حمایت!
    • آشتی ماسک با ترامپ؛ دوج ‌کوین در آستانه رشد انفجاری تا ۱۰ دلار؟
    • کاهش تورم در آمریکا و رشد بیت ‌کوین؛ هدف بعدی ۱۱۶ هزار دلار؟
    • آیا کاردانو به جمع رمزارزهای مورد تأیید SEC می‌پیوندد؟
    • بمب بدون سند ماسک علیه ترامپ ترکید؛ توییت جنجالی حذف شد!
    • خطر بیخ گوش اندرویدی‌ها: فقط سه هفته وقت دارید!
    • فراخوان ایده‌های نوآورانه در چارچوب «طرح‌های ۲۰گانه» سازمان تأمین اجتماعی
    • بلندترین آسمان‌خراش چوبی دنیا
    • قبرستان سامسونگ/ اگر وارد نشوید، پاک می‌شود!
    • ایلان ماسک پشیمان شد
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو

    [email protected]

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی