گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۷
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
موزه‌هایی که تغییر نکنند مخاطبان خود را از دست می‌دهند

موزه‌هایی که تغییر نکنند مخاطبان خود را از دست می‌دهند

موزه‌هایی که تغییر نکند، مخاطبان خود را از دست می‌دهند. پس شعار روز جهانی موزه ها( آینده موزه‌ها در جوامع درحال تغییر) تلنگری برای حرکت به‌سوی نوآوری و مشارکت اجتماعی گسترده‌تر است.

اردیبهشت 28, 1404 3 دقیقه خواندن
چاپ خبر

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ روز جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۲۵ با شعار «آینده موزه‌ها در جوامع به سرعت در حال تغییر»، فرصتی برای بازنگری در نقش و جایگاه موزه‌ها در جهان پرتلاطم امروز است. در دورانی که فناوری، ارزش‌ها و سبک زندگی با سرعتی بی‌سابقه دگرگون می‌شود، موزه‌ها نیز باید خود را با نیازهای نوین جامعه تطبیق دهند.

روز جهانی موزه‌ها (۱۸ می / ۲۸ اردیبهشت)، بهانه‌ای است برای تأمل در این پرسش اساسی که موزه‌ها در آینده چه نقشی خواهند داشت و چگونه می‌توانند در جهانی پرشتاب و دگرگون‌شونده، همچنان اثرگذار، پویا و زنده باقی بمانند؟

شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) شعار سال ۲۰۲۵ را آینده موزه‌ها در جوامع به سرعت در حال تغییر انتخاب کرده است. شعاری که نگاهی دقیق به تحولات اجتماعی، فناوری، زیست‌محیطی و فرهنگی دارد و بر این نکته تأکید می‌کند که موزه‌ها، برای باقی‌ماندن، باید تغییر را بپذیرند، بازتعریف شوند و با مردم امروز هم‌زبان شوند.

ولی چرا این شعار اهمیت دارد؟ چون جامعه جهانی امروز درگیر مجموعه‌ای از تغییرات بنیادین است از جمله؛ تحول دیجیتال که نحوه آموزش و تجربه فرهنگی را تغییر داده، تغییرات اقلیمی که آثار تاریخی را تهدید می‌کند، جنبش‌های اجتماعی که خواهان بازگویی روایت‌های به‌حاشیه‌رانده‌شده هستند، نسل جوانی که دیگر موزه را تنها محل تماشای اشیا نمی‌داند، بلکه فضایی برای تعامل، خلاقیت و هویت‌یابی می‌خواهد.

در چنین شرایطی، موزه‌هایی که تغییر را نپذیرند، مخاطبان خود را از دست خواهند داد. بنابراین شعار امسال، تلنگری است برای حرکت به‌سوی نوآوری، شفافیت و مشارکت اجتماعی گسترده‌تر.

از همین رو در سراسر جهان، موزه‌ها تلاش کرده‌اند تا با اجرای برنامه‌هایی متناسب با شعار امسال، جایگاه خود را در دل جامعه حفظ کنند. نمونه‌هایی از این اقدامات شامل ایجاد موزه‌های مشارکتی با دعوت از شهروندان برای مشارکت در طراحی و محتوای نمایشگاه‌هاست. ورود به فضای دیجیتال، راه‌اندازی تورهای مجازی، پلتفرم‌های تعاملی و آرشیوهای آنلاین اقدام دیگر است. تغییر در روایت تاریخی با بازنگری در تاریخ‌نگاری رسمی و روایت‌های غالب، به‌ویژه درباره اقلیت‌ها و جوامع بومی جزئی از همین برنامه هاست.

همکاری با نسل جوان با برگزاری برنامه‌هایی با محوریت طراحی آینده موزه‌ها توسط نوجوانان و دانشجویان در موزه‌ها می‌تواند انجام گیرد و به بحران‌ها با استفاده از موزه‌ها برای کمک‌رسانی اجتماعی در زمان همه‌گیری کرونا یا بحران‌های مهاجرت پاسخ داده شود.

به عنوان مثال کشور هلند پروژه «موزه آینده» را با همکاری دانشگاه‌ها و نسل جوان برای طراحی موزه‌های مشارکتی و منعطف اجرا کرده است. مکزیک هم به استفاده از هنر دیجیتال در موزه‌ها برای ارتباط با نسل Z روی آورده است. در نیوزیلند روایت تاریخ با حضور فعال جوامع بومی و استفاده از زبان‌های محلی مورد توجه قرار گرفته و در کره جنوبی از ربات‌ها و هوش مصنوعی برای راهنمایی بازدیدکنندگان در موزه‌ها استفاده شده است.

شعار امسال نه فقط یک هشدار، بلکه یک فرصت است فرصتی برای اینکه موزه‌ها خود را از چهارچوب‌های سنتی خارج کرده و به نهادهایی تبدیل شوند که مسائل روز جامعه را درک کرده، با مردم گفت‌وگو کنند، بحران‌ها را لمس کنند و در حل آن‌ها سهیم باشند. بی‌توجهی به تغییرات، یعنی حذف آرام و خاموش موزه‌ها از حافظه زنده جامعه.

پیامی که شورای بین‌المللی موزه‌ها به‌روشنی اعلام می‌کند این است: موزه آینده، باید زنده، مشارکتی، پاسخ‌گو و منعطف باشد. باید درهایش را نه فقط به روی اشیا، بلکه به روی گفت‌وگو، تجربه زیسته و دیدگاه‌های گوناگون باز کند. موزه‌ها باید بازتاب‌دهنده واقعیت‌های در حال تغییر باشند، نه تنها حافظان خاطرات گذشته.

شعار «آینده موزه‌ها در جوامع به سرعت در حال تغییر» یک فراخوان جهانی است برای حرکت موزه‌ها به‌سوی بازآفرینی، تعامل و بقا. در چنین جهانی، دیگر موزه‌ها صرفاً مکان‌هایی برای بازدید نیستند؛ بلکه می‌توانند به قلب تپنده آگاهی، عدالت فرهنگی و امید برای آینده تبدیل شوند.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    5 + نه =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • سودآوری از فعالیت‌های اصلی «تجلی» در راه است
    • تالاب خشکیده «صالحیه» منشأ گرد و غبار در تهران
    • «ومعادن» زمان برگزاری مجمع خود را اعلام کرد
    • حداقل گارانتی لوازم خانگی و صوتی‌تصویری ۲۴ ماه شد
    • جاسوس یا فناوری؟
    • ثبت ۵۰ مسجد در ۱۴ استان در فهرست موقت یونسکو
    • اینانلو: موزه فرش را قبل از جنگ تجهیز کرده بودیم
    • راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟
    • خسروی: فقط ۶ مخزن امن با استانداردهای موزه‌ای در کل کشور داریم
    • مهاجرانی: اگر اقدامات حفاظتی موزه‌ها ناکافی است، مقصر ماییم
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس