گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۷
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
مهمانی غدیر سبب تقویت سرمایه اجتماعی می‌شود

مهمانی غدیر سبب تقویت سرمایه اجتماعی می‌شود

یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مهمانی غدیر سبب تقویت سرمایه اجتماعی می‌شود، گفت: مهمانی کیلومتری غدیر یکی از نمونه‌های موفق برنامه‌های مردمی و فراگیر است که ظرفیت‌های متعددی دارد.

اردیبهشت 22, 1404 3 دقیقه خواندن
چاپ خبر

به گزارش خبرنگار مهر، مناسبت‌های مذهبی که با آئین‌ها، جشن‌ها و اجتماعات فرهنگی همراه هستند، نقش مهمی در تحریک جریان‌های گردشگری داخلی ایفا می‌کنند. در تهران، این مناسبت‌ها می‌توانند علاوه بر تقویت حس هویت و همبستگی اجتماعی، باعث افزایش جابه‌جایی مردم در سطح شهر، حضور گردشگران مذهبی از سایر شهرها و حتی بازدید بیشتر از اماکن فرهنگی، تاریخی و مذهبی مانند حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، بازارهای قدیمی و مجموعه‌های فرهنگی شوند.

در آستانه فرا رسیدن عید غدیر خم، یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی شیعیان، شهر تهران با برنامه‌های متنوع فرهنگی و آئینی آماده میزبانی از شهروندان و گردشگران است. در این باره محمدرضا زمانی، کارشناس ارشد گردشگری و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار جامعه خبرگزاری مهر بیان کرد: تهران به‌لحاظ زیرساخت‌های شهری، در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی داشته اما همچنان در بخش‌هایی مثل مدیریت ترافیک، اطلاع‌رسانی گردشگری و ساماندهی فضاهای عمومی در ایام پرتردد با چالش‌هایی روبه‌رو است. با این حال، اگر برنامه‌ریزی مناسبی برای هدایت جمعیت، برگزاری جشن‌ها در نقاط مختلف شهر، و توزیع مناسب خدمات انجام شود، می‌توان تجربه مثبتی برای گردشگران رقم زد.

وی افزود: یکی از فرصت‌های مهم، معرفی جنبه‌های فرهنگی و آئینی این عید به مخاطبان، به‌ویژه نسل جوان و گردشگران داخلی و حتی خارجی است. اگر این آئین‌ها با اجرای هنری، موسیقی سنتی، نمایشگاه‌های صنایع دستی و خوراکی‌های محلی همراه شوند، می‌توانند به یک جاذبه پایدار فرهنگی تبدیل شوند.

زمانی برای بهبود بهره‌برداری گردشگری از مناسبت‌هایی مانند عید غدیر پیشنهاد کرد: هم‌افزایی میان نهادهای فرهنگی، شهرداری و بخش خصوصی اهمیت زیادی دارد پس باید از تجربه‌های موفق سایر کشورها در حوزه گردشگری مذهبی الگوبرداری کرد. چون تبلیغات هدفمند و استفاده از فناوری برای معرفی برنامه‌ها و جذب مخاطب ضروری است.

این کارشناس گردشگری گفت: مهمانی کیلومتری غدیر یکی از نمونه‌های موفق برنامه‌های مردمی و فراگیر است که ظرفیت‌های متعددی را هم‌زمان فعال می‌کند. این برنامه باعث شادی و نشاط در میان خانواده‌ها می‌شود و مردم را از نقاط مختلف شهر به خیابان می‌کشاند تا به‌صورت جمعی یک عید بزرگ مذهبی را جشن بگیرند. حضور خانوادگی و فضای باز این مهمانی، پیوندهای اجتماعی را تقویت کرده و بستر مناسبی برای افزایش سرمایه اجتماعی ایجاد می‌کند.

وی افزود: وقتی مردم از اقشار مختلف در فضایی دوستانه و غیررسمی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، احساس تعلق بیشتری به جامعه پیدا می‌کنند. این، همان سرمایه اجتماعی است؛ یعنی اعتماد، تعامل و مشارکت میان افراد. مهمانی کیلومتری دقیقاً چنین بستری را فراهم می‌کند. در شرایطی که جامعه با مسائل اقتصادی یا اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کند، این مناسبت‌ها مانند یک تنفس جمعی هستند. یعنی مردم برای ساعاتی از استرس، روزمرگی و بیگانگی فاصله می‌گیرند و در فضای باز و صمیمی، در کنار یکدیگر حضور می‌یابند.

وی افزود: وقتی مردم بدون تشریفات، با ساده‌ترین امکانات اما با دل‌های بزرگ دور هم جمع می‌شوند، این نه‌تنها شادی‌آور است، بلکه نوعی بازسازی روانی برای جامعه محسوب می‌شود. سرمایه اجتماعی در چنین لحظاتی تقویت می‌شود؛ جایی که اعتماد، لبخند و مشارکت دوباره شکل می‌گیرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: اطلاع‌رسانی مؤثر از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم داشته باشد. همچنین، همکاری سازمان‌های فرهنگی، شهرداری‌ها و نهادهای گردشگری برای تسهیل حضور مردم در این جشن ضروری است. ایجاد جاذبه‌های فرهنگی و هنری، اجرای موسیقی‌های سنتی از جمله عواملی است که می‌تواند مردم را به شرکت در این مهمانی بزرگ ترغیب کند.

وی با دعوت از مردم برای پیوستن به جشن‌های کیلومتری عید غدیر در هر جای کشور گفت: این‌گونه برنامه‌ها اگر مستندسازی و درست تبلیغ شوند، می‌توانند به رویدادهای برند ملی تبدیل شوند که در تقویم گردشگری کشور جای ثابتی پیدا می‌کنند.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دو × 4 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • تمدید مهلت ارسال آثار به دومین کنگره ملی حضرت آیت‌الله ملک حسینی
    • آخرین شب عزاداری شاخسی در تبریز
    • بازار تاریخی سرپوشیده تبریز میزبان دستجات عزاداری حسینی
    • جلسه هماهنگی برگزاری گرامیداشت روز مشروطه ۱۴۰۴
    • سودآوری از فعالیت‌های اصلی «تجلی» در راه است
    • تالاب خشکیده «صالحیه» منشأ گرد و غبار در تهران
    • «ومعادن» زمان برگزاری مجمع خود را اعلام کرد
    • حداقل گارانتی لوازم خانگی و صوتی‌تصویری ۲۴ ماه شد
    • جاسوس یا فناوری؟
    • ثبت ۵۰ مسجد در ۱۴ استان در فهرست موقت یونسکو
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس