گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۲۷
مرداد
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
عدالت پشت درهای بسته اداره کار | رأی کارگر بعد از ۱۰ ماه نیامد

عدالت پشت درهای بسته اداره کار | رأی کارگر بعد از ۱۰ ماه نیامد

با وجود ادعاهای وزارت کار مبنی بر کاهش زمان رسیدگی به شکایات کارگری، بررسی پرونده‌های واقعی نشان می‌دهد کارگران برای دریافت رأی نهایی باید ماه‌ها – و گاه تا یک سال – در انتظار بمانند؛ انتظاری فرسایشی که برخلاف نص صریح آیین دادرسی کار است و عدالت را از مسیر خود منحرف می‌کند.

اردیبهشت 24, 1404 5 دقیقه خواندن
چاپ خبر

واقعیت این است که کارگران مدت‌ها صبر می‌کنند تا رای هیات تشخیص صادر شود؛ موارد متعددی هست که کارگر ۵۰ روز است دادخواست اعتراض خود را زده اما هنوز در سامانه در وضعیتِ «در حال ثبت» است. این انتظار طولانی خلاف آیین دادرسی کار است.

کارگران برای پیگیری شکایات خود در مراجع حل اختلاف باید ماه‌ها و ماه‌ها انتظار بکشند؛ دولتی‌ها اما مدعی هستند در رسیدگی به شکایات کارگران تسهیل‌گری شده و اقداماتی مانند بخشنامه سازش درون کارگاهی، زمان رسیدگی را کاهش داده است.

برای مثال، یک سال قبل در اردیبهشت ۱۴۰۳، مقامات وزارت کار مدعی شدند تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۳ هزار پرونده شکایات کارگری با صدور آرای سازشی در مراجع حل اختلاف کار استان تهران حل و فصل شده است.

آیا این ادعاها واقعیت دارد؟ آیا آرای سازشی، مسیر عدالت برای کارگران را هموار کرده و موجب تسهیل‌گری در اعاده دادرسی شده است؟

یک نمونه عینی از طولانی شدن دادرسی

«آرمین خوشوقتی» کارشناس ارشد حقوق و روابط کار در این رابطه به ایلنا گفت: هرازچندگاهی در رسانه‌های جمعی می‌شنویم که مقامات رسمی اعلام می‌کنند زمان رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی کاهش پیدا کرده؛ من با مدرک متقن این ادعاها را رد می‌کنم؛ همین الان پرونده‌ای در اداره کار تهران دارم که فرد در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ قطع همکاری کرده؛ کارگر یکسال و دوماه صبر می‌کند و در تیرماه ۱۴۰۳ وقتی می‌بیند از طریق مذاکره و تفاهم به جایی نمی‌رسد به ناچار در اداره کار درخواست می‌دهد؛ رای هیات تشخیص در ۱۵ مهر ۱۴۰۳ صادر می‌شود، یعنی ۳ ماه و نیم بعد از ثبت شکایت کارگر.

او اضافه می‌کند: کارگر نسبت به این رای اعتراض می‌کند؛ جلسه هیات حل اختلاف در ۱۵ دی‌ماه یعنی سه ماه بعد تشکیل می‌شود و هنوز که هنوز است رای هیات حل اختلاف صادر نشده است؛ یعنی از نیمه دی‌ماه تا امروز که بیش از ۴ ماه گذشته، هنوز رای حل اختلاف صادر نشده و به دست کارگر نرسیده است.

خوشوقتی ادامه می‌دهد: بنابراین هرچند وزارت کار تلاش می‌کند مدت رسیدگی‌ها را مقید و ضابطه‌مند کند، نتیجه جز این است؛ در همین پرونده  فوق، ۱۰ ماه بعد از ثبت شکایت کارگر هنوز رای قطعی صادر نشده است؛ از آن زمانی که صرف مذاکره و اصطلاحاً سازش درون کارگاهی شده و هیچ حاصلی نداشته می‌گذریم؛ ده ماه بعد از ثبت شکایت، هنوز رای قطعی به دست کارگر نرسیده. این پرونده، پرونده‌ی ساده‌ای بوده که نه بازرسی داشته و نه به تحقیق نیاز داشته؛ در پرونده ساده‌ای که همه چیز مشخص بوده و نیاز به بازرسی هم نداشته، بعد از ده ماه هنوز رای حل اختلاف صادر نشده؛ لذا می‌توانیم نتیجه بگیریم که ادعاها مبنی بر کاهش زمان رسیدگی به شکایات حوزه روابط کار، سندیت ندارد.

به اعتقاد این کارشناس حقوقی، این ادعا که آرای هیات‌های حل اختلاف ۴۰ روزه صادر می‌شود، هیچ تطابقی با واقعیت ندارد و فقط یک ادعاست.

او تصریح می‌کند: ممکن است در پرونده‌هایی که رد دادخواست یا انصراف از دعوا در آن‌ها اتفاق بیفتد، خیلی زود دادنامه صادر شود چون هیات‌ها در اینها وارد رسیدگی ماهیتی نمی‌شوند اما در واقعیت، پرونده‌های بسیاری در ادارات کار موجود هستند که بدون هیچ پیچیدگی خاصی، ماه‌ها منتظر اعلام رای هستند.

ایمنی-کارگران

محدودیت‌های قانونی برای دادرسی

خوشوقتی با بیان اینکه «ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا هیات‌های حل اختلاف هیچ محدودیت زمانی در قانون برای رسیدگی و صدور رای ندارند که ده ماه یا بیشتر یک پرونده را معطل می‌گذارند» ادامه می‌دهد: طبق مواد ۳،۴،۵، ۷، ۱۱، ۱۲ و ۱۶ آیین دادرسی کار، یکسری محدودیت‌ها برای رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی تعیین شده؛ به موجب این مواد، ادارات کار مکلف هستند مشاوره روابط کار به مراجعین بدهند که بتوانند دادخواست خود را درست ثبت کنند؛ طبق قانون، دادخواست در همان روزی که ثبت می‌شود باید در سامانه تایید شود مگر اینکه پرونده نقص داشته باشد؛ و از زمان تشکیل پرونده طرف دو روز باید وقت رسیدگی تعیین شود؛ طبق ماده ۳۸ آیین دادرسی کار، حداکثر زمانی که اوراق دعوا به طرفین ابلاغ می‌شود، دو روز بعد از تحویل اوراق به مامور ابلاغ است. حداکثر زمان تشکیل جلسه برای اولین جلسه رسیدگی، ده روز است و با توجه به ماده ۱۶۲ قانون کار، حداکثر زمان رسیدگی و صدور رای در هیات‌های حل اختلاف ۳۰ روز است و اگر نیازی به تجدید جلسه باشد، باید دلایل آن قید شود.

او اضافه می‌کند: طبق ماده ۵۳ آیین دادرسی کار، در صورتیکه نیاز به ابلاغ اوراق در اداره کار دیگری در استان دیگری باشد، باید دو روز بعد از تشکیل پرونده اوراق ارسال شود؛ حداکثر زمان تشکیل اولین جلسه هیات تشخیص نیز از زمان ثبت دادخواست، ده روز است. یعنی حداکثر ده روز بعد از زمان تشکیل پرونده، بایستی جلسه هیات تشخیص برای رسیدگی برگزار شود. سوال این است کدام هیات تشخیص در استان تهران و شهر تهران این ده روز را رعایت می‌کند؟ من بعید می‌دانم جایی این محدودیت زمانی رعایت شود. براساس قانون اگر نیاز به تجدید جلسه باشد، طرف زمان ده روز باید برگزار شود؛ این محدودیت هم رعایت نمی‌شود؛ به همین ترتیب، محدودیت‌های زمانی برای قرار محلی و صدور رای نیز رعایت نمی‌شود؛ زمان صدور رای از زمان خاتمه آخرین جلسه ۷ روز است و به ندرت می‌بینیم که هیات تشخیص در این مدت ۷ روزه رای صادر کند، مگر اینکه رای بازگشت به کار باشد.

خوشوقتی در پایان تاکید کرد: واقعیت این است که کارگران مدت‌ها صبر می‌کنند تا رای هیات تشخیص صادر شود؛ موارد متعددی هست که کارگر ۵۰ روز است دادخواست اعتراض خود را زده اما هنوز در سامانه در وضعیتِ «در حال ثبت» است. این انتظار طولانی خلاف آیین دادرسی کار است و این ادعا که زمان دادرسی کار را کاهش داده‌ایم، با دلیل و برهان، مردود است؛ کارگری که مطالبات مزدی‌اش یک سال یا بیشتر پرداخت نشده و پولی در بساط ندارد، باید ماه‌ها منتظر صدور رای بماند تا بتواند حق خود را زنده کند. باید گفت مراجع حل اختلاف اگر چه کار می‌کنند اما کارآیی چندانی ندارند. انتظار این است هیات‌های حل اختلاف گسترش یابد تا توان رسیدگی به تعداد بیشتری از پرونده‌های شکایت فراهم شود. 

کانال تلگرام گسترش نیوز

اینستاگرم گسترش نیوز


منبع:

ایلنا


  • گسترش نیوز



  • اقتصاد


  • عدالت پشت درهای بسته اداره کار | رأی کارگر بعد از ۱۰ ماه نیامد


  • بانک و بیمه


  • عدالت پشت درهای بسته اداره کار | رأی کارگر بعد از ۱۰ ماه نیامد


کدخبر:
352703


امیر خیرخواهان



۱۴۰۴/۰۲/۲۴ ۱۱:۲۰:۰۰

من رو دنبال کنید نویسنده:

گسترش نیوز

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند.  در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است.   در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 − یازده =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • ادعای کلاهبرداری علیه سپهر حیدری/ هیچ شکایتی در پلیس آگاهی ثبت نشده است
    • اژه‌ای: از حوزه آب تا کنترل بازار و تأمین مایحتاج مردم باید به دولت کمک کنیم
    • احراز توبه تتلو در دادگاه کیفری؛ ارجاع پرونده به اژه‌ای برای اعلام نظر نهایی
    • زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری کلید توسعه پایدار صنعت گردشگری قم
    • آمار تولید صنایع بورسی در یک سال گذشته اعلام شد
    • شاخص بورس ۱۳ هزار واحد رشد کرد
    • تولد دوباره افسانه صنعت خودرو بعد از 30 سال
    • ​پلاک فعال، خط قرمز ثبت‌نام خودرو شد
    • پایان نقش شورای رقابت در تعیین قیمت؛ گرانی خودرو در راه است؟
    • رونمایی از اولین پوستر پرسپولیس در فصل جدید لیگ برتر
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!
    • ابزار ادرار سرپایی بانوان

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس
      • آموزش پایه نهم