گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۱۹
مهر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم

خبر خوش ویژه کارگران ؛ امید به زندگی بازگشت

وزارت تعاون با احیای مدل موفق دهه ۶۰، طرح «صنعت‌شهر» را برای ساخت ۵۱۷ هزار واحد مسکن کارگری در جوار کارخانه‌ها کلید زد تا دغدغه اصلی کارگران یعنی مسکن برطرف و بهره‌وری تولید افزایش یابد.

مهر 19, 1404 3 دقیقه خواندن
چاپ خبر

فهرست محتوا

احیای رویای قدیمی در قالبی نو

از حمایت کارفرمایان تا تعاونی‌های مسکن

صنعت‌شهر؛ الگویی برای پیوند خانه و کارخانه

بازگشت به مدل شهرک‌های کارگری دهه ۶۰

گامی به سوی آینده‌ای متعادل‌تر

در دل شهرک‌های صنعتی، طرحی در حال تولد است که می‌خواهد «خانه» را به قلب کارخانه‌ها بازگرداند؛ ایده‌ای که شاید بتواند معادله کار، زندگی و امید را در ایران دوباره معنا کند.

احیای رویای قدیمی در قالبی نو

وزارت تعاون با اجرای طرح «صنعت‌شهر» قصد دارد الگوی تازه‌ای از ساخت مسکن کارگری را ارائه دهد؛ الگویی که یادآور تجربه موفق دهه ۶۰ است و به گفته کارشناسان می‌تواند با ایجاد اشتغال، کاهش هزینه‌های زندگی و افزایش ماندگاری نیروی کار، به تعادل بازار کار کشور کمک کند.

طرح صنعت‌شهر با هدف تأمین مسکن کارگران و شاغلان واحدهای تولیدی، صنایع و نواحی صنعتی طراحی شده و در سال‌های اخیر در قالب طرح «نهضت ملی مسکن» در برخی استان‌ها اجرا شده است. این طرح در عمل باعث خانه‌دار شدن شماری از کارگران و کارکنان واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی شده است.

از حمایت کارفرمایان تا تعاونی‌های مسکن

در دهه‌های گذشته، کارفرمایان برای کمک به خانه‌دار شدن کارگران، مبالغی را در قالب وام یا کمک‌هزینه پرداخت می‌کردند که بعدها از حقوق کارگران کسر می‌شد. حتی برخی کارفرمایان از اعتبار خود برای ضمانت وام‌های بانکی استفاده می‌کردند تا کارکنان سریع‌تر صاحب‌خانه شوند.

امروزه نیز به موازات طرح «مسکن ملی»، برنامه ساخت مسکن کارگری در شهرک‌های صنعتی دنبال می‌شود. بر اساس آمار وزارت کار، بیش از ۱۰ هزار تعاونی مسکن در کشور فعال هستند که می‌توانند نقش کلیدی در ساخت مسکن ارزان‌قیمت ایفا کنند. این ظرفیت عظیم، راهی مطمئن برای خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد به شمار می‌رود.

صنعت‌شهر؛ الگویی برای پیوند خانه و کارخانه

محمد چکشیان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از اجرای طرح صنعت‌شهر به‌عنوان «الگویی نو» برای حل معضل مسکن کارگران یاد کرده است.

به گفته او، وزارت تعاون با همکاری وزارت راه و شهرسازی، برنامه ساخت ۵۱۷ هزار واحد مسکن کارگری را در سراسر کشور آغاز کرده است.

چکشیان تأکید می‌کند که مسکن بزرگ‌ترین دغدغه معیشتی کارگران است و اگر این طرح به شکل پایدار اجرا شود، می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصادی و رفاهی آن‌ها را برطرف کند. کارشناسان نیز معتقدند سکونت کارگران در نزدیکی محل کار، ضمن کاهش هزینه‌های رفت‌وآمد، بهره‌وری و انگیزه تولید را افزایش می‌دهد.

بازگشت به مدل شهرک‌های کارگری دهه ۶۰

ولی‌الله صالحی، کارشناس حوزه کار، یادآور می‌شود که در گذشته شهرک‌هایی در مجاورت کارخانه‌های بزرگ ساخته می‌شد تا کارگران بدون دغدغه تردد، در کنار محل کار زندگی کنند. او می‌گوید: امروز نیز دولت با حمایت کارفرمایان درصدد احیای همان مدل موفق است.

صالحی تأکید دارد که مشارکت کارفرمایان در تأمین زمین و سرمایه‌گذاری برای ساخت مسکن کارگری، می‌تواند با آورده اندک کارگران، آن‌ها را صاحب‌خانه کند. از سوی دیگر، ساخت مسکن در جوار صنایع، به کاهش هزینه‌های معیشت، افزایش ماندگاری نیروی کار و رونق تولید منجر می‌شود.

گامی به سوی آینده‌ای متعادل‌تر

به گفته کارشناسان، اجرای طرح صنعت‌شهر نه تنها می‌تواند به خانه‌دار شدن جامعه کارگری کمک کند، بلکه موجب جذب نیروی جوان به شهرک‌های صنعتی و کاهش مهاجرت نیروی کار به شهرهای بزرگ نیز خواهد شد.

در حال حاضر، کارگروه مشترک وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت مأمور بررسی و اجرای این طرح در سراسر کشور است. اگر این سیاست با تأمین زیرساخت‌های حیاتی مانند آب، برق، گاز و خدمات رفاهی همراه شود، می‌تواند به نقطه عطفی در سیاست‌گذاری‌های مسکن ایران تبدیل شود.

احیای سنت ساخت مسکن کارگری، همانند دهه ۶۰، می‌تواند امید تازه‌ای در دل کارگران بدمد. طرح صنعت‌شهر، اگر با مشارکت واقعی تعاونی‌ها و کارفرمایان پیش برود، شاید کلید گمشده‌ای باشد برای بازگرداندن تعادل میان «کار، زندگی و رفاه».

 

منبع:

ايسنا

گسترش نیوز

اقتصاد

خبر خوش ویژه کارگران ؛ امید به زندگی بازگشت

بانک و بیمه

خبر خوش ویژه کارگران ؛ امید به زندگی بازگشت

کدخبر:
362418

پریا ابراهیمی

۱۴۰۴/۰۷/۱۹ ۰۶:۰۰:۰۱

من رو دنبال کنید نویسنده:

گسترش نیوز

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند.  در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است.   در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =

پیشنهاد ویژه

  • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
  • موسیقی دستگاهی«همنوازان فاخته» با روایت تاریخی در دایرافست روسیه
  • فصل دوم «زیتون سرخ» از امروز روی آنتن می‌رود/ مژده لواسانی راوی کمیک‌موشن فلسطین  
  • نمایشگاه «به‌گزارش زنان»؛ بازاندیشی در جایگاه زنان هنرمند نوگرا در تاریخ هنر ایران
  • موزه جهان نما با برنامه «کشف و جست‌وجو در آثار پیکاسو» میزبان کودکان شد
  • سفر در ایران؛ رویایی و گران
  • راستی آزمایی: آیفون ۱۷؛ مقاوم‌ترین یا آسیب‌پذیرترین؟
  • تلگرام شیشه‌ای شد
  • افزایش قیمت در ایران خودرو؟
  • خبر خوش ویژه کارگران ؛ امید به زندگی بازگشت
  • وام ۵۰۰ میلیونی ویژه بازنشستگان و کارمندان با سود ۵ درصدی + جزئیات
  • گردشگری 724
  • ارتباط با تیم گردشگری 724
  • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
  • خرید رپورتاژ
  • درباره گردشگری 724
  • شرایط بازنشر محتوا
  • عصر گردشگری
  • قیمت تور مالدیو
  • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!
  • ابزار ادرار سرپایی بانوان
  • اقامت دائم اسپانیا

info@gardeshgari724.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم