گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۷
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
جنگ روایت‌ها؛ اینماد عامل توسعه یا مانع تجارت‌الکترونیکی؟

جنگ روایت‌ها؛ اینماد عامل توسعه یا مانع تجارت‌الکترونیکی؟

حال که کمتر از یک ماه از روی کار آمدن حمید توفیقی در جایگاه سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک می‌گذرد و وزیر ارتباطات نیز از پیش برای حل اختلافات اعلام آمادگی کرده است، وقت آن رسیده است که به درد و دل کسب‌وکارها پرداخته شود و کارنامه عملکرد اینماد مورد بررسی قرار گیرد.

اسفند 9, 1403 14 دقیقه خواندن
چاپ خبر

نگار علی، تینا مزدکی- با تغییراتی که در سمت سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک اتفاق افتاد و قرار گرفتن حمید توفیقی در این جایگاه به جای امین کلاهدوزان، بحث اینماد دوباره داغ شده است؛ در تاریخ یک آبان ۱۴۰۳ بود که اینماد دیجی کالا به حالت تعلیق درآمد و درگاه‌های پرداخت آن بسته شد و سروصدای زیادی به پا کرد و با موج انتقادات صاحبان کسب‌وکارهای مجازی و فعالان این حوزه مواجه شد.

دبیر انجمن تجارت الکترونیک یکی از افرادی بود که به این اتفاق واکنش نشان داد، مریم نجفی در واکنش به این اتفاق گفت:« رگولاتوری باید همگام با تحولات دیجیتال پیش رود؛ بستن درگاه‌های پرداخت راه مقابله با مشکلات نیست؛ راه‌حل، ایجاد سیاست‌های شفاف است.»

تعلیق اینماد دیجی‌کالا حتی واکنش ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز در پی داشت؛ او طی توییتی گفت:«حمایت از کسب‌وکارهای شاخص اقتصاد دیجیتال در این شرایط سخت، وظیفه و راهبرد اصلی دولت است. برای حکمرانی مطلوب، باید مشکلات مردم را با تفاهم و وفاق، بدون هیاهو حل کنیم تا خاطرشان آسوده باشد. برای حل اختلافات آماده‌ایم و پیگیر.»

حال امروز که کمتر از یک ماه از روی کار آمدن حمید توفیقی در جایگاه سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک می‌گذرد و وزیر ارتباطات نیز از پیش برای حل اختلافات اعلام آمادگی کرده است، وقت آن رسیده است که به درد و دل کسب‌وکارها پرداخته شود؛ در این گزارش در گفت‌وگو با مهدی مومنی، مدیرعامل ازکی وام و رضا الفت نسب، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، به مشکلاتی که اینماد در سال‌های اخیر برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است، پرداختیم و از سوی دیگر در گفت‌وگو با امین کلاهدوزان، سرپرست سابق مرکز توسعه تجارت الکترونیک، پاسخ وی را به انتقادات شنیدیم، مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

اینماد در ایران، ملغمه‌ای با حدود بسیار زیاد و مسئولیت بسیار کم

مهدی مومنی، مدیرعامل ازکی وام، در پاسخ به این پرسش که اینماد در سال‌های اخیر چه عملکردی داشته است، گفت:« اینماد به این شکل و با این ابزار و دسترسی‌ها در هیچ کجای زمین وجود ندارد؛ در سایر کشورهای دنیا، تعدادی از نهادهای خصوصی به بررسی یک کسب‌وکار می‌پردازند، طی این بررسی پشتیبانی، فرایندها، پاسخ‌گویی، کیفیت ارائه خدمات و سایر بخش‌ها پردازش می‌شود و نمادهایی با رتبه‌بندی‌های مشخص به هر کسب و کار داده می‌شود. اینماد در ایران ملغمه‌ای است که حدود بسیار زیاد و مسئولیت بسیار کمی دارد؛ می‌تواند درگاه یک کسب‌وکار چند ده میلیون کاربر را پایین بیاورد اما زمانی که از آن پرسیده می‌شود، چه مسئولیتی را قبول می‌کنی، می‌گوید من هیچ مسئولیتی ندارم.»

مهدی مومنی: اینماد در ایران ملغمه‌ای است که حدود بسیار زیاد و مسئولیت بسیار کمی دارد؛ می‌تواند درگاه یک کسب‌وکار چند ده میلیون کاربر را پایین بیاورد اما زمانی که از آن پرسیده می‌شود، چه مسئولیتی را قبول می‌کنی، می‌گوید من هیچ مسئولیتی ندارم

او در ادامه افزود:« از طرف دیگر ما در فضایی هستیم که مجوزهایی برای کسب‌وکارها داریم، به عنوان مثال اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و نظام صنفی رایانه‌ای مجوز ارائه می‌کند و زمانی که اتحادیه‌ها و مجوزها وجود دارد، دیگر اینماد با این حدود و اختیار معنایی ندارد.»

اینماد در کشور ما یک چیز من درآوردی است

مدیرعامل ازکی وام در ادامه و در پاسخ به این پرسش که تعلیق اینماد دیجی‌کالا چه تبعاتی داشته است، گفت:«بستن شریان درآمدی یک کسب‌وکار فقط بحران ایجاد می‌کند، ریسک بقای آن کسب‌وکار را بالا می‌برد و ممکن است آن کسب‌وکار در حوزه بدهی‌ها و تعهداتش دچار مشکل شود.»

او در ادامه افزود:« این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که آن نهاد ابزارهای قانونی این کار را در اختیار ندارد؛ به این معنا که ما حتی قانون مشخصی در این حوزه نداریم و یک کارشناس می‌تواند تفسیر کند که یک کسب‌وکار تخطی کرده است و با آن برخورد شود و اساسا وجود اینماد در کشور ما یک چیز من درآوردی است، اگر فضای واقعی اینماد را اگر اجرا کنند، در آن صورت معنا پیدا خواهد کرد.»

جنگ روایت‌ها؛ اینماد عامل توسعه تجارت الکترونیکی یا مانع آن؟
مهدی مومنی

رضا الفت نسب، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیز بر این باور است که نماد اعتماد الکترونیک امروز تبدیل به ابزاری شده است که سازمان‌های مختلف به بهانه‌های مختلف آن را در دست دارند و این ابزار به‌قدری قدرت پیداکرده است که اگر تعلیق شود، درگاه پرداخت آن کسب‌وکار هم‌بسته خواهد شد و این یعنی کسب‌وکار به مرحله‌ای وارد می‌شود که کسب درآمدش با مانع مواجه می‌شود.

بستن درگاه، چاقویی است که در قلب کسب‌وکار فرو می‌رود

او دراین‌باره گفت:«بحث من و دوستانم در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین این است که نباید یک لوگو به نام نماد اعتماد الکترونیکی تا این حد به سازمان‌ها دسترسی راحت بدهد تا این سازمان‌ها بتوانند به اشکال مختلف جلوی کسب‌وکار را بگیرند. نماد اعتماد الکترونیک آمده بود تا اعتماد مردم را به خرید الکترونیکی جلب کند؛ مرکز توسعه تجارت الکترونیک نیز همان‌طور که از نامش مشخص است، آمده است که کسب‌وکارهای الکترونیکی را توسعه دهد.»

او افزود:«من نمی‌گویم کسب‌وکارها تخلف کنند و با آن‌ها برخوردی نشود اما بستن درگاه برخورد تنبیهی سنگینی است که از دید من به‌مثابه یک چاقویی است که در قلب کسب‌وکار فرو می‌رود و بدین ترتیب کسب‌وکار از بین می‌رود. بنابراین نماد اعتماد الکترونیک نباید این حجم از اختیار را داشته باشد، ضمن اینکه طبق قوانین نظام صنفی متولی کسب‌وکارهای صنفی در فضای مجازی جای دیگری است و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مسئول آن‌ها است.»

رضا الفت نسب: بستن درگاه برخورد تنبیهی سنگینی است که از دید من به‌مثابه یک چاقویی است که در قلب کسب‌وکار فرو می‌رود و بدین ترتیب کسب‌وکار از بین می‌رود.

از مرکز توسعه تجارت الکترونیک به‌هیچ‌وجه انتظار نمی‌رود که ابزاری برای قطع کسب‌وکار بسازد

الفت نسب بابیان اینکه نماد اعتماد الکترونیکی به‌عنوان یک سازمان دولتی به مسائل ورود می‌کند، گفت:« زمانی که آقایان را نقد می‌کنیم اعلام می‌کنند که اینماد صرفاً به‌عنوان یک ابزار در اختیار سازمان‌ها گذاشته شده است. بنابراین نقد ما به این موضوع است و انتظار داریم که این روند اصلاح شود تا هر سازمانی به این راحتی و به بهانه نظارت و رسیدگی و غیره نتواند جلوی فعالیت یک کسب‌وکار را بگیرد.»

او همچنین خاطرنشان کرد که از مرکز توسعه تجارت الکترونیک به‌هیچ‌وجه انتظار نمی‌رود که ابزاری برای قطع کسب‌وکار بسازد و گفت:« مرکز توسعه تجارت الکترونیک اتفاقا همیشه وسط این ماجراها باید به دنبال این باشد که این اتفاقات نیفتند، نه اینکه خودش ابزار موانع را در اختیار دیگران قرار دهد.»

مرکز توسعه تجارت الکترونیک نباید بله قربان‌ گوی باقی سازمان‌های دولتی باشد

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در مورد نحوه برخورد با تخلفات نیز گفت:« حتی اگر یک کسب‌وکار تخلف کرده باشد باید بررسی شود؛ اینکه به خاطر یک تخلف با بستن درگاه، جلوی کسب‌وکار را بگیرند، هیچ فرقی با فیلتر کردن آن کسب‌وکار ندارد. من نمی‌گویم کسب‌وکارها تخلف کنند اما سطح برخورد نباید به این صورت باشد و مرکز توسعه تجارت الکترونیک باید تلاش کند تا این فضا را تغییر دهد نه اینکه بله قربان‌ گوی باقی سازمان‌های دولتی باشد که به‌عنوان‌مثال یک روز سازمان غذا و دارو بر روی کسب‌وکار دست بگذارد و یک روز سازمان دیگر.»

رضا الفت نسب: مرکز توسعه تجارت الکترونیک باید تلاش کند تا این فضا را تغییر دهد نه اینکه بله قربان‌ گوی باقی سازمان‌های دولتی باشد.

اقدامات وزارت صمت باعث شده که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هم تقریباً از بین برود

در قانون نظام صنفی کشور و در ماده ۸۷ آمده است که «فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی (سایبری) مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است» بنابراین طبق این قانون اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی باید به کسب‌وکارها اجازه فعالیت دهد؛ اما آنچه قابل‌توجه است، این است که به‌طور خاص و در برخورد با کسب‌وکارهای مجازی، این اتحادیه نیست که مسئول کسب‌وکار  است، سازمان توسعه تجارت الکترونیک، با ابزار خود که همان اینماد است در مورد کسب‌وکار تصمیم‌گیری می‌کند.

الفت نسب با توجه به ماده ۷۸ قانون نظام صنفی گفت:« درست همانند سایر اصناف که اتحادیه‌ها می‌توانند ورود پیدا کنند در این صنف هم باید اتحادیه تخلفات را در کمیسیون‌های مختلف ازجمله کمیسیون شکایت و کمیسیون بازرسی پیگیری کند. اما صرفاً در این حوزه می‌بینیم که توجه خاصی نمی‌شود کما اینکه دو سه سالی هست که اقدامات وزارت صمت باعث شده که اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هم تقریباً از بین برود.»

او ادامه داد:« بنابراین باید به قانون هم توجه شود، با وضعیت کنونی، این سؤال به وجود می‌آید که اتحادیه چه نقشی دارد؟ شما برای خود درگاه سایت را دچار اختلال می‌کنید و آن را می‌بندید، پس اتحادیه چه نقشی دارد؟ کسب‌وکار آمده و از اتحادیه جواز کسب گرفته است تا سامان‌دهی شود و اتحادیه بتواند در برابر این مشکلات برای کسب‌وکار، اقدامی انجام دهد اما متأسفانه توجهی به آن نمی‌شود.»

او همچنین در مورد اینکه آیا اینماد، نمونه مشابه موفقی داشته است یا نه گفت:« حداقل من ندیده‌ام که در کشورهای دیگر یک نماد اعتماد الکترونیکی توسط دولت‌ها ساخته شود. این موضوع بیشتر در بخش خصوصی دنبال می‌شود و گواهینامه‌های مختلفی مطرح است که کسب‌وکارها می‌توانند آن‌ها را کسب کنند. اگر این حوزه توسط بخش خصوصی ازجمله اتحادیه‌ها و اصناف پیگیری می‌شد، اثرگذارتر بود.»

سازمان توسعه و تجارت الکترونیک، قتلگاه کسب‌وکار

او درنهایت گفت:« ما امروز سازمانی به نام توسعه تجارت الکترونیکی داریم که قتلگاه کسب‌وکار اینترنتی شده است و می‌تواند چاقوی خود که همان نماد اعتماد الکترونیکی است را اختیار برخی افراد و سازمان‌ها بگذارد و کسب‌وکار را دچار مشکل کند. قرارمان این نبود که مرکز به وجود بیاید و این اتفاق‌ها بیفتد؛ من امیدوارم که اصلاحاتی صورت بگیرد.»

جنگ روایت‌ها؛ اینماد عامل توسعه تجارت الکترونیکی یا مانع آن؟
رضا الفت نسب

اینماد می‌تواند رویه‌های اداری و شبه قضایی را طی کند

برای پاسخ‌دهی به انتقادات به سراغ امین کلاهدوزان، سرپرست سابق مرکز توسعه تجارت الکترونیک رفتیم؛ او در پاسخ به انتقاداتی که حول محور اختیارات اینماد و اقدامات قضایی آن می‌شود، گفت:«آیا ما در فضای مجازی و در کسب‌وکارهای اینترنتی باید صبر کنیم سازمانی شکایت کند و پس از اینکه دادگاه حکم صادر کرد، اقدامی انجام دهیم و یا این امر متداول است که برخی از اقدامات اصطلاحا اداری و یا شبه قضایی اتفاق افتد؟»

او در ادامه افزود:«فرض کنید خریدی را از سایتی انجام می‌دهید و این سایت کالای معیوبی تحویل می‌دهد و برای شما نیز ارزش کالا به قدری نیست که شکایت قضایی مطرح کنید، در این صورت شما به عنوان مصرف‌کننده انتظارتان از حاکمیت این است که شما را به سمت دادگاه سوق بدهد و یا خود به موضوع ورود کند؟ آیا ما برای هرکاری در حوزه کسب‌وکارها نیاز به دستور قضایی داریم؟ خیر براساس تجویز قانون می‌توان در برخی از موارد که مصداق‌های آن مشخص شده است، رویه‌های اداری و شبه قضایی را طی کرد و این اقدام در مسیر حمایت از بازار کسب‌وکارها است. ما از یک کسب‌وکار و یک برند خاص همه‌جانبه حمایت نمی‌کنیم بلکه از فضای کسب‌وکاری حمایت می‌کنیم.»

اینماد ایجاد شده است تا کسب‌وکارها حقوق مصرف‌کننده را رعایت کنند

کلاهدوزان در ادامه با اشاره به اینکه اگر فضای کسب‌وکار فضای سالمی شود، به شکل خودکار تمام کسب‌وکارها با یکدیگر رشد می‌کنند، گفت:«اینماد حول محور این موضوع ایجاد شده است و ماموریت اصلی آن حفاظت از حقوق مصرف کننده است. اینماد ایجاد شد تا بخشی از ریسک‌های فضای مجازی پوشش داده شود و کسب‌وکارها حقوق مصرف‌کننده را رعایت کنند.»

سرپرست سابق مرکز توسعه تجارت الکترونیک در پاسخ به این پرسش که آیا اینماد در دنیا مشابهت دارد، گفت:«بله، ما در مکانیزم‌های مختلف اجرایی-اداری در دنیا می‌بینیم که برخی از نظارت‌ها توسط شرکت‌های پرداخت و برخی توسط رگولاتورهای دولتی اتفاق می‌افتد و در مواردی که این‌ها اعلام تخلف می‌کنند، درگاه پرداخت بلافاصله قطع می‌شود و از بندهای ثابت قرادادها هستند، به عنوان مثال در خصوص ارائه کالاهای غیر مجاز اگر کالای غیرمجازی عرضه شود، شرکت‌های پرداخت می‌توانند درگاه را مسدود کنند. بسته شدن درگاه‌های پراخت تا رسیدگی در سایر کشورها نیز متداول است و در قراردادهایی که با شرکت‌های پرداخت بسته می‌شود، بخش جدایی‌ناپذیر آن است.»

اینماد ماهیت مستقل و خلق شده برای یک منظور خاص نیست

او در ادامه افزود:«در ایران برای اینکه شرکت‌ها با ۳۰ تا ۴۰ مرجع دولتی و نظارتی طرف نشوند، کل تعامل کسب وکارها معطوف به پنجره و درگاهی به اسم اینماد شده است. اینماد ماهیت مستقل و خلق شده برای یک منظور خاص نیست و منظور آن این بوده است که کسب‌وکار به عنوان یک پنجره واحد نخواهند با ۲۰ تا ۳۰ مجموعه طرف شوند و پیچیدگی ایجاد شود.»

امین کلاهدوزان: اینماد ماهیت مستقل و خلق شده برای یک منظور خاص نیست و منظور آن این بوده است که کسب‌وکار به عنوان یک پنجره واحد نخواهند با ۲۰ تا ۳۰ مجموعه طرف شوند و پیچیدگی ایجاد شود.

دیجی‌کالا باید خود مسئولیت رسیدگی به مشتریان را برعهده می‌گرفت

کلاهدوزان در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا اینماد مسئولیتی نیز در قبال مشتریان دارد، گفت:«اگر تعطیلی درگاه به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی باشد، در آن زمان باید بررسی کرد که باید چه کاری برای کاربر و کسب‌وکار انجام داد اما در واقعیت درگاه یک کسب‌وکار هیچوقت مگر در موارد خیلی خاص، (تروریسم و موارد خیلی حساس) ناگهانی بسته نمی‌شود و هفته‌ها یا ماه‌ها قبل اخطار برای کسب‌وکار صادر می‌شود و کسب‌وکار با یک مسئله ناگهانی مواجه نمی‌شود، بلکه در فرایندی درگیر بوده است و می‌توانسته است نقش عامل را برعهده گیرد اصلاحیه بزند، همانطور که تعداد زیادی از کسب‌وکارها اینکار را انجام داده‌اند.»

او در ادامه گفت:« کسب‌وکار می‌تواند در تعامل با نهاد ناظر باشد و خیلی موارد نهاد ناظر نیز در تعامل با کسب‌وکار همراهی کرده است؛ در اتفاقی که برای دیجی کالا رخ داد، سابقه تعامل با کسب‌وکار بیش از ۴ ماه بوده است و خود کسب‌وکار باید در چنین وضعیتی مسئولیت را برعهده گیرد و پاسخگو باشد.»

ماجرای طلاق یک مدیرعامل و تعلیق اینماد آن

کلاهدوزان در واکنش ماجرای شرکتی که به دلیل طلاق مدیرعاملش اینماد آن تعلیق شده است، گفت:«اینماد طبق مکانیز سیستماتیک تعلیق می‌شود؛ زمانی که استعلام سوابق قضایی این فرد منفی شده است و سابقه محکومیت قضایی و مالی دارد، درگاهش در مدت محدود بسته شده است. این اتفاق صحیح نیست و رویه آن باید اصلاح شود، زمانی که بررسی بیشتر انجام شد، دریافتیم که محکومیت مالی وجود دارد اما محکومیت مالی به کسب‌وکار و مشتریان خطری نمی‌زند و مربوط به مسائل خانوادگی می‌شده است. در این مورد خاص بعد از این که این فرد اسناد و مدارک را توسط پلیس اماکن بررسی شد، اینماد آن به حالت عادی بازگشت.»

او در ادامه افزود:«ما از پلیس اماکن درخواست کردیم که مکانیزم کار را به گونه‌ای شکل دهند که قبل از اعلام به سازمان تجارت الکترونیک و اعلام استعلام مثبت و منفی آن به ما خبر داده شود، به خود فرد اطلاعی دهند که اسناد و مدارکی اگر می‌خواهد ارائه کند زمانش را داشته باشد و درخواست بررسی مجدد را داشته باشد تا اینماد آن به حالت تعلیق در نیاید.»

کلاهدوزان در آخر گفت:« اینماد در اعتمادسازی کمک می‌کند اما کارکرد اصلی آن ایجاد رویه‌های شفاف‌سازی آن کسب‌وکار و ایجاد ظرفیت پیگیری سریع حقوق مصرف‌کننده و ایجاد درگاه‌ و پنجره‌ای واحد برای کسب‌وکار است که نخواهد با تعدد مراجع سازمانی طرف باشد.»

جنگ روایت‌ها؛ اینماد عامل توسعه تجارت الکترونیکی یا مانع آن؟
امین کلاهدوزان

برای بررسی ابعاد حقوقی این موضوع با محمدجعفر نعناکار، حقوقدان به گفت‌وگو پرداختیم؛ او در ابتدا به این موضوع اشاره کرد که معمولاً مجوزهایی برای پلتفرم‌های فروشگاهی وجود دارد که احراز صلاحیت این فروشگاه براساس آن انجام می‌شود و به‌موجب آن مجوزها فروشگاه می‌تواند فعالیت کند. به‌تبع آن مرکز توسعه تجارت الکترونیک ایران که ذیل وزارت صمت است، اینماد را به پلتفرم می‌دهد. اینماد هم احراز مکان و قراردادی بین پلتفرم و کاربر است که در پی آن به پلتفرم اجازه استفاده از درگاه بانکی داده می‌شود.

در نهایت، صاحبان پلتفرم مسئول‌اند

او در رابطه با اتفاقی که برای دیجی‌کالا رخ داد گفت:« نمی‌توانید به‌عنوان یک پلتفرم بگویید ما چند هزار فروشگاه داریم و مسئولیت را از روی دوش خود بردارید. به‌عنوان‌مثال، فروشگاهی را در نظر بگیرید که کالاهای خود را از یک بنکدار می‌گیرد، حال اگر این فروشگاه گوشت قاچاق بیاورد، می‌تواند بگوید به من ربطی ندارد و باید یقه بنکدار را بگیرید؟ خیر، تعزیرات می‌گوید هر دو اشتباه کرده‌اند. در مورد پلتفرم هم همین مسئله وجود دارد. پلتفرم یک بازار اقتصاد دیجیتال است، پس اگر شما یک پلتفرمی دارید که در آن تعداد زیادی فروشنده و کالا وجود دارد، در نهایت شما مسئول هستید.»

پلتفرم باید تخلفات و تقلبات را تشخیص بدهد

نعناکار در مورد این مسئولیت گفت:« برای اینکه فروشگاه بداند چه مسئولیتی دارد، ما ماده ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی راداریم که می‌تواند به مسئولیت پلتفرم‌ها تعمیم پیدا کند. ماده ۷۸ قانون تجارت الکترونیکی و بخش حمایت از مصرف‌کننده هم موجود است. این قوانین، قانون‌هایی هستند که اگر آن‌ها را کنار هم بگذاریم، حدود مسئولیت پلتفرم هم مشخص می‌شود. لذا پلتفرم تا جایی که می‌تواند و بر اساس ابزارهای فناورانه‌ای که در دست دارد، باید بتواند این تخلفات و تقلبات را تشخیص بدهد و جلوی آن را بگیرد. قانون‌گذار هم دیگر با آن کاری ندارد، زیرا می‌گوید پلتفرم تمام سعی و تلاش منطقی خود را انجام داده است.»

محمدجعفر نعناکار: پلتفرم تا جایی که می‌تواند و بر اساس ابزارهای فناورانه‌ای که در دست دارد، باید بتواند این تخلفات و تقلبات را تشخیص بدهد و جلوی آن را بگیرد.

بستن درگاه‌های پرداخت، تصمیم تندی بوده است

او افزود:« اگر نتوانید به‌عنوان یک پلتفرم وظیفه خود را انجام دهید، قانون‌گذار جدی‌تر با این مسئله برخورد می‌کند. زیرا اگر این کار را نکند، پلتفرم به مرجعی برای فروش کالاهای قاچاق، غیرقانونی و آسیب‌زا تبدیل می‌شود. باید بدانیم که بخشی از قاچاق اعلام شدن یک کالا مربوط به عدم پرداخت عوارض دولتی است، بخش مهمی از آن مربوط به این است که دولت نمی‌تواند تشخیص دهد که آن کالا آسیب‌زا است یا نه، برای  مردم ضرر دارد یا نه و اصلاً طرز استفاده آن کالا به چه صورت است. با این تفاسیر، نمی‌توان بر سر این مسئله مماشات کرد؛ هرچند که شاید این تصمیم که گرفته شده است، تصمیم تندی بوده و من موافق این نوع عملکردها نیستم. در کل از نظر من این نوع رفتار، درست است، ممکن است شیوه اجرای آن خشن بوده و یا باعث ناراحتی و نارضایتی شده است.»

بخش نظارت و پایش اینماد باید ترمیم شود

این حقوقدان در مورد «اینماد» نیز گفت:«اکنون وب‌سایت‌ها می‌توانند به‌راحتی اینماد بگیرند و یکی از مشکلات هم همین مسئله است. احتمالاً بخش نظارت و پایش آن باید ترمیم شود. اما موضوع دیگری که ما اکنون با آن روبه رو هستیم این است که کسب‌وکارها دوست دارند مجوز نگیرند و هرکس برای خودش کار کند. این موج‌های رسانه‌ای که ایجاد می‌شود، ممکن است که برای کسب‌وکار، برد رسانه‌ای داشته باشد، اما ازنظر قانونی باید گفت که اصلا قابل توجیه نیست.»

محمدجعفر نعناکار: کسب‌وکارها دوست دارند مجوز نگیرند و هرکس برای خودش کار کند.

در نهایت تشخیص و تصمیم‌گیری بر عهده دادسرا است

او در آخر در رابطه با فرایند برخورد با کسب‌وکارها، این‌طور توضیح داد:« اگر شهروندان از وب‌سایتی خرید می‌کنند که به هر دلیلی خدماتش ناقص است، کلاه‌بردار است و تخلف و جعل انجام داده است، باید به دادسرای جرائم رایانه‌ای رجوع کنند. در این حوزه هم قانون مجازات اسلامی قانونی مبسوط و کامل است و هم قانون تجارت الکترونیکی مواد بسیاری دارد که همه آن‌ها ضمانت اجرا نیز دارند. شهروندان اکثراً راه را اشتباه می‌روند؛ به‌عنوان‌مثال پلیس فتا که در این مواقع اکثراً به آن‌ها رجوع می‌شود، ضابط قضایی است و نمی‌تواند به این مسائل ورود کند و نظر دهد. شهروندان باید شکایت خود را ثبت کنند، در صورت نیاز، قاضی به پلیس فتا دستور دهد تا به‌عنوان‌مثال بررسی کند که اینماد فلان وب‌سایت جعلی است یا نه؛ در آن صورت هم پلیس فتا، فقط گزارش می‌دهد که بله اینماد جعل بوده با بالعکس. درنهایت تشخیص و تصمیم‌گیری برای آن بر عهده دادسرا است.»

جنگ روایت‌ها؛ اینماد عامل توسعه تجارت الکترونیکی یا مانع آن؟
محمد جعفر نعناکار

۲۲۷۲۲۷

من رو دنبال کنید نویسنده:

خبرآنلاین

درباره خبرآنلاین خبرآنلاین که کار خود را از سال ۱۳۸۷ شروع کرده است تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز ایران و جهان را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.مشی رسانه‌ای: مشی رسانه‌ای این خبرگزاری، تحلیلی - خبری است و اعضای تحریریه این مجموعه می‌کوشند از قالب ظاهری خبرها فراتر رفته و به زوایای پنهان و آشکار حوادث سرک بکشند و با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث را بیابند. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. این مجموعه اما نقد و تحلیل کارشناسانه دستگاه‌ها، عملکرد مسئولان و احزاب را وظیفه ذاتی خود می‌پندارد و آن را با هدف ارتقای دانایی جامعه، حق پرسشگری شهروندان و وظیفه پاسخگویی مسئولان با جدیت دنبال می‌کند. تحریریه خبرآنلاین همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید.صورت‌بندی خبرآنلاین: صاحب امتیاز: علیرضا معزی مدیرمسئول: حسن لاسجردی شورای سردبیری: حسن لاسجردی . محمدرضا نوروزپور . فرهاد عشوندی . محمود ظهیرالدینی. داوود محمدی.سردبیر شبکه‌های اجتماعی: پایش: محمدباقر تهرانی ادمین: پوریا شاکریتحریریه: سیاست: فاطمه استیری اقتصاد: زهرا علی‌اکبری فرهنگ: حسین قره جامعه: مستوره برادران‌نصیری بین‌الملل: ابوالفضل خدایی ورزش: مرتضی رضایی چند رسانه‌ای: نوید صرافمرامنامه اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری خبرآنلاین اعضای تحریریه «خبرآنلاین»، اعم از خبرنگاران، نویسندگان، عکاسان، دبیران و سردبیران، مجموعه اصول و معیارهای اخلاقی حرفه‌ای را با توجه به استانداردهای ‌این حرفه، به عنوان اصول اخلاقی خویش تلقی می‌کنند و رعایت آن را به عنوان مبانی مشترک حرفه‌ای وظیفه خود می‌دانند. این مرامنامه مقررات اداری یا مسائل انضباطی خبرآنلاین نیست، بلکه تنها اصول اخلاقی را تبیین می‌کند که روزنامه‌نگاران خبرآنلاین با رعایت آن، استقلال، اعتبار و درستکاری رسانه و مسئولیت‌ها و تحقق وظایف خود را تضمین می‌کنند. علاوه بر این، قانون مطبوعات و سایر قوانین مرتبط با فعالیت‌های رسانه‌ای نصب العین خبرآنلاین است. ۱. وظیفه آگاهی‌بخشی در راس وظایف حرفه روزنامه‌نگاری قرار گرفته است. انصاف و بی‌غرضی روزنامه‌نگار، خودداری وی از تبلیغ سیاسی و بازرگانی و مقاومت در برابر دیگر کانون‌های فشار، اصل خدشه‌ناپذیر روزنامه‌نگاران فعال در خبرآنلاین است. ۲. «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند که با رعایت مفاد مرامنامه اخلاقی کلیه آحاد جامعه را مخاطب خود بداند و همواره در چارچوب قانون اساسی به اصول دینی و معتقدات مذهبی و آداب و سنن گروه‌های مختلف قومی و فرهنگی، احترام بگذارد. ۳. روزنامه‌نگاران خبرآنلاین در انجام وظایف حرفه‌ای خویش نه تنها در برابر صاحبان و مدیران موسسه بلکه در برابر خوانندگان و منافع و مصالح جامعه مسئولیت دارند.‌ این مسئولیت اجتماعی‌ ایجاب می‌کند اطلاعات کامل و به روز برای عموم با حفظ آزادی اطلاعات به منظور احقاق حق دسترسی به اطلاعات ارائه شود. ۴. وظیفه کسانی که وقایع مربوط به هر موضوع را شرح می‌دهند یا تفسیر می‌کنند این است که دانش لازم را درباره آن موضوع به نحوی که گزارش‌دهی و تفسیر به صورت دقیق و منصفانه امکان‌پذیر باشد کسب کنند. ۵. رسالت اجتماعی حرفه روزنامه‌نگاری‌ ایجاب می‌کند که روزنامه‌نگار همیشه در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد. به موجب ‌این اصل، «خبرآنلاین» خود را متعهد می‌داند تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند. ۶. روزنامه‌نگاران «خبرانلاین» خود را موظف می‌دانند در صورت ارتکاب به اشتباه، هرچه سریع‌تر آن را اصلاح کنند. اگر چه کار روزنامه‌نگاری با سرعت عمل همراه است،‌ این الزام نباید مانع کوشش و جست‌وجو برای پی‌بردن به صحت و سقم اطلاعات شود. همچنین بروز هر اشتباهی را به سرعت اطلاع می‌دهند و آن را در روزنامه تصحیح می‌کنند. ۷. خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» بدون دخالت در ماجرا یا پیش‌فرض‌های خود، خبر و گزارش را تهیه و تنظیم می‌کنند. در عین حال «بی‌طرفی» به معنی بی‌نظر بودن «خبرآنلاین» و نویسندگان آن در قبال رویدادها نیست و روزنامه‌نگاران نظرات خود را در مقالاتی که تفسیر و تحلیلشان از مسائل است، بیان می‌کنند. ۸. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در انتشار مصاحبه‌های اختصاصی به حقوق مصاحبه‌شونده خود احترام می‌گذارند و متن تنظیمی مصاحبه را با رعایت حداکثر امانت‌داری منتشر می‌کنند. ضمنا در صورت درخواست مصاحبه‌شونده، ‌متن نهایی را به نظر او می‌رسانند و اصلاحات مورد نظر را اعمال و حتی در صورت انصراف وی از انتشار مصاحبه خودداری می‌کنند. ۹. به منظور رعایت حقوق مادی و معنوی خالقان و صاحبان آثار، خبرنگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» حاصل کار دیگران را بدون ذکر منبع و در صورت لزوم کسب اجازه، باز انتشار نمی‌کنند. امضای یک روزنامه‌نگار تنها پای مطلبی قرار می‌گیرد که حاصل کار خود اوست. هرگونه سرقت ادبی، مخدوش ساختن متن‌ها، تصاویر، اسناد و نیز حذف اطلاعات اساسی مربوط به رویدادها نزد روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مذموم و مطرود است. ۱۰. حریم خصوصی افراد محترم است و نباید بدون اجازه به آن وارد شد. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» با توجه خاص به حیثیت شخصی و زندگی خصوصی افراد، از تمامی مواردی که ممکن است با انتشار مطلب یا خبر آن به حیثیت افراد لطمه وارد آورد، اکیدا پرهیز می‌کنند. ۱۱. روزنامه‌نگاران و نویسندگان «خبرآنلاین» ادبیات پالوده و قلم متین را از مهم‌ترین ویژگی‌های خود می‌دانند و از لحن گزنده یا کلمات توهین‌آمیز علیه هیچ شخص یا نهادی، چه در خبر یا گزارش و چه در نظر، استفاده نمی‌کنند. ۱۲. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به طور مخفیانه از دوربین، میکروفن و یا دستگاه‌های ضبط صوت استفاده نخواهند کرد، مگر در زمانی که حق قانونی روزنامه‌نگار است، اما آشکارسازی لوازم فوق برای او مخاطره‌آمیز باشد. ۱۳. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» برای کسب خبر، صریحا خود را روزنامه‌نگار معرفی می‌کنند و هرگز همچون کارآگاه یا جاسوس عمل نمی‌کنند. آنان همچنین از تحت فشار قرار دادن افراد برای کسب خبر پرهیز می‌کنند. ۱۴. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» ضمن وقوف به آزادی خبر، تفسیر و انتقاد، می‌توانند از افشای منبع اطلاعات به جز صراحتی که قانون مطبوعات دارد (دستور مقام قضایی) خودداری کنند. محرمانه نگاه داشتن هویت منابعی که «خبرانلاین» نمی‌خواهد شناخته شوند، نافی ‌این اصل نیست که منابع خبری، جز در موارد استثنایی، باید به روشن‌ترین وجه معرفی شوند. از سوی دیگر ممکن است ناشناس ماندن اظهارکننده یک مطلب برای او فرصتی غیرمنصفانه فراهم آورد تا علیه دیگران سخن بگوید. در این صورت «خبرآنلاین» از انتشار اظهارات علیه دیگران توسط منبعی که نامش فاش نشود، پرهیز می‌کند. ۱۵. اولین و مهم‌ترین دغدغه روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تلاش در جهت ارتقای سطح کیفی وکمی مطالب «خبرآنلاین» است.‌ این بدان معناست که توفیق «خبرآنلاین» در تهیه و انتشار اخبار و گزارش‌های دست اول نتیجه تلاش‌های بی‌وقفه روزنامه‌نگاران آن است. ۱۶. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» به حق دسترسی به مطالب، اخبار و گزارش‌های جمع‌آوری شده واقفند و پیش از انتشار مطالب تهیه شده مبادرت به فروش، واگذاری و افشای بخشی یا تمام آن مطلب به افراد خارج از خبرآنلاین علی‌الخصوص رسانه های رقیب، دوستان و وابستگان نزدیک خود نخواهند کرد. آنان با آگاهی کامل از خط‌مشی و سیاست‌های کلی روزنامه، متعهدانه و وفادارانه در جهت پیشبرد ‌این اهداف گام برمی‌دارند. ۱۷. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نام و عنوان «خبرآنلاین» را مورد استفاده شخصی قرار نمی‌دهند. آنان کارت‌های خبرنگاری خود را تنها در مواقع کسب خبر و امور مرتبط با حرفه خود یا ورود به سازمان‌های دولتی یا خصوصی به کار می‌گیرند. ۱۸. اظهارنظر نسبت به شخصیت‌های مورد توجه مخاطبان از جمله هنرمندان و ورزشکاران در قالب گفت‌وگو و یا نوشته از سوی روزنامه‌نگاران نباید کیفیت محتوا را تا سرحد نشریات زرد پایین آورد. ۱۹. از آنجا که کسب اخبار دست اول و انتشار آن یکی از ویژگی‌های بارز رسانه‌هاست و ‌این فرآیند منجر به جذب مخاطب بیشتر برای یک رسانه می‌شود، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین»، تمامی رسانه‌های خبری دیگر اعم از رسانه‌های چاپی، الکترونیکی، تصویری و صوتی را که در جهت تضاد و یا حتی همسو با رسانه خود هستند رقیب حرفه‌ای می‌انگارند و بر ‌این اساس، همکاری و فعالیت با آنان (در هر سطحی) را بدون مشورت و صلاحدید حوزه سردبیری، مغایر با تعهدات اخلاقی و حرفه‌ای می‌دانند. ۲۰. ارائه هرگونه اطلاعات محرمانه داخلی و اداری خبرآنلاین مغایر با وجدان و مسئولیت اخلاقی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران در قبال مجموعه خبرآنلاین است. ۲۱. داشتن صفحات شخصی در فضای مجازی حق مسلم هر فرد است. روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» نیز ازاین قاعده مستثنی نیستند. مهم نیست که تا چه میزان تلاش می‌کنند مطالبشان متمایز از مطالب موجود در خبرآنلاین باشد؛ بلکه نکته‌ اینجاست که به‌ هر حال مخاطبان، آنها را به عنوان روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» می‌شناسند و دیدگاه‌ها و نظراتشان را مرتبط با خط‌مشی آن تلقی می‌کنند. با علم به‌ این موضوع، روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» هرگونه فعالیت مجازی، حضور در شبکه های اجتماعی و یا مصاحبه و سخنرانی بدون در نظر گرفتن صلاحدید خبرآنلاین را مغایر با وجدان اخلاقی و حرفه‌ای خود می‌دانند. ۲۲. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» از نوشتن در مورد مسائلی که نفع مستقیم مادی برای آنها و وابستگانشان دارند، پرهیز می‌کنند. از اطلاعاتی که به واسطه شغلشان به دست می‌آورند برای کسب منافع مالی و اقتصادی استفاده نمی‌کنند و این اطلاعات را به‌ این منظور در اختیار بستگان یا دوستانشان قرار نمی‌دهند. ۲۳. هرگونه مشارکت و همکاری تعهدآور با سازمان‌های حوزه فعالیت خود (اعم از استخدام، همکاری پاره‌وقت، انجام پروژه‌های مشترک و ارائه مشاوره و غیره) از نظر روزنامه‌نگاران «خبرآنلاین» مورد پذیرش نیست. چرا که ‌این نوع وابستگی‌ها به سازمان‌هایی که تحت پوشش خبری ‌این رسانه قرار دارند، بدون شک دیدگاه‌ها و نظرات روزنامه‌نگاران را به مرور زمان تحت‌ تاثیر خود قرار می‌دهد و از بازده کاری آنان می‌کاهد. ۲۴. روزنامه‌نگاران فعال در «خبرآنلاین» در مورد پذیرش هدایایی که از طرف اشخاص یا سازمان‌ها و نهادها ارائه می‌شود احتیاط می‌کنند. هر هدیه‌ای که ‌این شائبه را به وجود ‌آورد که در قبال آن انتظار همدلی به هنگام تهیه مطلب وجود دارد فورا پس داده می‌شود. اگر به روزنامه‌نگاری مستقیما پیشنهاد همکاری در قبال دریافت هدیه ارائه شد، موضوع را به مدیران مجموعه اطلاع می‌دهد و چنین موضوعی ممکن است بنا به صلاحدید سردبیر به اطلاع خوانندگان برسد. در عین حال روزنامه‌نگاران فعال در «خبرانلاین» هدایای ارزان‌قیمتی را که با «حسن نیت» ارائه می‌شود با احترام می‌پذیرند. هدایای گران‌تر را محترمانه باز می‌گردانند یا در اختیار روزنامه قرار می‌دهند تا به مصارف عمومی برسد. جوایز و هدایای بزرگداشت رسمی روزنامه‌نگاری از ‌این قاعده مستثنی است. ۲۵. روزنامه‌نگاران فعال « خبرآنلاین» سفرهایی را که هزینه آن به عهده سازمان و نهاد خاصی است قبول نمی‌کنند مگر با اجازه روزنامه و در صورت مهم بودن اطلاعاتی که قرار است در سفر جمع‌آوری شود.تبیین مواضع خبرگزاری «خبرآنلاین»: چگونه اصولگرایانی هستیم؟ با توجه به دوقطبی موجود ،‌ ما به اصولگرایان تعلق داریم و بدیهی است به اصول مشترک، باورمند و ملتزمیم که به دلیل رعایت اختصار از شرح آن صرف نظر می شود . آن چه در زیر می آید ما را از سایر جریان ها بویژه جریان غیر اصولگرایی متمایز می سازد؛ در عین حال با عنایت به گستردگی طیف اصولگرایی ، به برخی تفاوت برداشت های ما با سایر عزیزانی که در این طیف تعریف می شوند اشاره شده است: ۱. اصول مشترک جبهه اصولگرایان اعتقاد و التزام به اسلام ، انقلاب ، نظام ، امام و رهبری است. هر جریان یا فردی که به این اصول واقعا معتقد و ملتزم باشد و قرائت او از این اصول براساس قرائت رهبری باشد ، اصولگراست ، هر چند درسایر مسائل دارای سلوک، نظرات و سلیقه های متفاوتی باشد . به عبارت بهتر ، نقطه کانونی همه اصولگرایان، بینش واحد است و تمایزات آنها فقط در روش و منش نمود می یابد. ۲. پرده پوشی وکتمان انتقاد به همه دستگاه های کشور را، حتی آنهایی که توسط اصولگرایان اداره می شوند روا نمی دانیم و تمجیدات بی مبنا را ‌مصداق تعصب جاهلی قلمداد می کنیم. ۳. اتکای برخی سیاسیون به رسانه های فارسی زبان بیگانه علاوه برآن که نوعی توهین به رسانه های داخلی قلمداد می شود ،‌ مصداق حدیث خانواده را نزد غیربردن است. نباید فراموش کنیم اساس تاسیس رسانه های فارسی زبان توسط دولت های مخالف ایران ، فعالیت حرفه ای نیست و بنابراین یک عنصر هوشمند و دلسوز منافع ملی، تحت هیچ شرایطی، حتی بی مهری عامدانه ، بازیچه نمی شود و در این دام نمی افتد. ۴. معتقدیم می توان با افراد و افکارمخالف بود و مرزبندی داشت ولی در عین حال آنان را محترم شمرد. ادبیات دور از ادب را نشانه صراحت یا انقلابی گری نمی دانیم. ۵. بسنده کردن به افراد همجور را نوعی تعصب قبیله ای می شماریم که ضمنا کیان کشور را نیز به مخاطره افکند. بر همین منوال با خط کشی های سیاه و سفیدکه به رادیکالیسم دامن می زند موافق نیستیم. خود و هم مسلکان جناح متبوع را مصداق تام دیانت، حقیقت،‌ سلامت، ولایت، صداقت، خدمتگزاری،‌ انقلابی گری و حافظ ارزشها نمی دانیم تا به تبع آن هر کسی را که مثل ما فکر نمی کند جرثومه لاابالی گری ، فساد، خیانت و بطلان بنامیم. ۶. تقسیم بندی های کور و بدون مبنا سبب می شود کشور را از ظرفیت انسانی انقلاب محروم کنیم. به عبارت بهتر عدم استفاده از توانایی مدیرانی در درون خانواده بزرگ انقلاب که برای تربیت آنان، هزینه شده است علاوه برآن که انسجام و همدلی را به تاخیر می اندازد و تخم کینه را می پروراند به پیشرفت کشور نیز آسیب می رساند و الگوی خوبی در مصرف نیروی انسانی نیست. این سخن به معنای آن نیست که جناح مستقر ، مصادر کلیدی و راهبردی را در اختیار رقیب قرار دهد و یا سیاستگذاری های مهم به مدیرانی سپرده شود که با جریان غالب ، همسو نیستند و یا از ارزشهای محوری نظام کوتاه می آیند بلکه به معنای آن است که از تجربیات و مهارت های آنان در جایگاه های غیرحساس استفاده شود تا ضمنا با امید به طلوع دوباره به نشاط فضای اجتماعی و مدیریتی کشور مدد رساند نه آن که هرکس از مانیست ، به طورکل از صفحه و صحنه مدیریتی کشور حذف شود. سیاست اصولی و راهبردی «جذب حداکثری ، دفع حداقلی » ضمنا به حفظ مدیران کشور در داخل نظام کمک می کند و مانع از «گریز از مرکز» می شود. ۷. انتقاد درآموزه های دینی ، حق و بلکه وظیفه امت برحاکمان است و درجهان معاصر نیز از حقوق شهروندی قلمداد می شود . طبیعی است که انتقاد در رسانه ها جلوه بیشتری می یابد و از همین رو یکی از کارکردهای محوری رسانه ها ، ‌انتقاد دانسته می شود و لذا در قانون مطبوعات نیز به رسمیت شناخته شده است. همه مدیران ، مطابق خطابه های معمولشان ، طرفدار نقدند ! اما بسیاری از آنان ، بلافاصله با قید «سازنده» هر نقدی را که به مذاقشان خوش نیاید مشمول انتقاد غیرسازنده یا مخرب می دانند . ازدیدگاه بسیاری از مدیران،‌ نقد یعنی قربان صدقه رفتن در مطلع کلام و سپس بیان فهرست کامل محاسن فرد یا کار ، و احتیاطا" چند جمله کوتاه و البته غیرمهم در بیان کاستی ها؛ آن هم موضوعاتی کاملا فرعی و پیش افتاده که پاسخ های «افکار عمومی راضی کن» از قبل در چنته منقود آماده باشد. کم تحملی مدیران کشور نسبت به انتقاد- که متاسفانه برخاسته از فرهنگ عمومی ماست - به زیان کیان کشور است ، ضمن آن که مساوی دانستن هر انتقاد به یک فرد یا دستگاه را مساوی انتقاد به کلیت نظام دانستن ، بهانه ای برای فرار از لوازم مسئولیت پذیری است . اگرچه انتقاد نباید توهین آمیز باشد اما گمان می رود گونه شناسی کشف شده توسط مدیران اجرایی و جعل صفت هایی چون سازنده ، منصفانه ومخرب - که در ادبیات سیاسی و رسانه ای کشورباب شده است- به منظور تعطیل کردن اساس انتقاد است. نیت فرد منتقد ،‌ چندان نقشی در موضوعیت نقد و محتوای آن ندارد . به زعم ما نقد باید فنی ، مستدل و روشمند باشد و حتی اگر نیت صالحانه و خیرخواهانه نداشته باشد و با هدف تخریب نیز صورت بگیرد و یا راه حل ارائه نکند می تواند نقد نامیده شود ، هر چند چنین نقدی بدون شک در اثربخشی بر فرد یا دستگاه ذیربط ، جا افتادگی اجتماعی و داوری عامه تاثیر منفی دارد . شرط اصلی نقد، رعایت چارچوب های کارشناسی است نه نیت مستتردر آن . اما درهرصورت نقد نباید متضمن دروغ ، توهین، تحقیر و افترا باشد زیرا در آن صورت منطقا نقد نامیده نمی شود بلکه بترتیب دروغ ، ‌توهین ،‌ تحقیر و افتراست! نمی توان نقدی را که متضمن بیان نقاط قوت فرد یا عمل نیست و صرفا کاستی ها را بیان می دارد نقد نادرست خواند ، هرچند که اخلاقا" بهتر است نقاط قوت نیز بیان شود. یادمان باشد بررسی صحت و سقم در وظایف منطق می گنجد و صدور حکم حسن و قبح در دایره اخلاق . لذا گفته می شود چنان نقدی ، درست است ولی ممکن است اخلاقی نباشد یا تهی از اثر شود. نقد، کفه ترازو نیست که بگوییم باید تساوی رعایت شودزیرا بحمدالله تریبون های رسمی هردستگاه به اندازه کافی زحمت تمجید را متقبل می شوند ! پس قرار نیست در هنگام نقد ، بحث مستوفایی درکمالات فــرد یا عمل مورد انتقاد داشته باشیم. گزاره های قبل البته به معنای آن نیست که به خود اجازه می دهیم که نیت تخریبی بر نقدهای ما سایه بیفکند. ۸. برخی اصول قانون اساسی جنبه رکن دارد. مقولاتی نظیر حاکمیت دینی ، ولایت فقیه ، رجوع به رأی مردم ، آزادی های مدنی ، حقوق شهروندی و عدالت گستری . این اصول ، روح حاکم بر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را تشکیل می دهندو نقطه متمایز مردمسالاری دینی با دمکراسی لیبرال یا حکومت های خودکامه است . براین مبنا کسانی را که به نام اصلاح طلبی یا هر نام دیگر به اصول محوری قانون اساسی بی اعتنایند داخل نظام نمی دانیم و با آنان مرزبندی روشنی داریم . ۹. ولایت فقیه، یک ایده دینی و از اصول محوری قانون اساسی ماست که نه مثل برخی اصلاح طلبان ، ‌از روی اضطرار بلکه بدان باور داریم. علاوه بر این جنبه دینی و قانونی، عقل نیز با توجه به شرایط عمومی کشور و جو تخاصم بین المللی به وجود اصل و مصداق آن حکم می دهد . ما نه تنها به دلیل تصریح ولایت فقیه در قانون اساسی به آن التزام داریم بلکه به دلیل مفهوم ولایی آن که نشات گرفته از تفکر شیعی است به آن پایبندیم . یکی از تفاوت های اصولگرایان با دیگر جریان های سیاسی در نگاه و تلقی آنان از رهبری است . اگر چه کسی که به حکم حکومتی گردن می نهد (‌حتی اگر آن را قبول نداشته باشد) مأجور است اما اصولگرایان ، اطاعت را به امری درونی تبدیل کرده اند و عنصر«قبول» را نیز به آن افزوده اند . درست است که قائل نبودن شأن و اختیاری بیشتر ازآن چه که در قانون اساسی برای ولایت فقیه و رهبری درج شده است اندیشه ای انحرافی یا حرکتی ضد انقلابی محسوب نمی شود اما اصولگرایان ، نظر رهبری را ملاک می دانند و راهبردها ، سیاستها و مواضع خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. از دیدگاه اصولگرایان ، رهبری فقط یک رکن مهم در نظام دیوانی کشور و یا مقامی که مطابق قانون اساسی بر سه قوه نظارت دارد نیست بلکه جنبه ای معنوی و عاطفی نیز دارد و سمبل کشور، محور وحدت و فصل الخطاب منازعات است و از این رو یک نعمت محسوب می شود که شکرانه آن ، همسویی و اطاعت است ، نه بهانه های ظاهرا" مستدل و حقوقی برای رفع تکلیف یا فرار از ولایت پذیری . در عین حال ، برخلاف افراد شعار زده اشعری مسلک ، بین سلیقه شخصی ، توصیه ، الزام و حکم حکومتی تفاوت قائلیم که هریک الزامات متفاوتی دارند . ۱۰. اصل استقلال و تفکیک قوا ضرورتی جدی است که به قوام ملک می انجامد زیرا قدرت گرفتن انحصاری هر قوه ، زمینه ساز خودکامگی است . دولت قوی حق دارد از تمامی ظرفیت های قانونی خود استفاده کند و تمامی شئون اداری و اجرایی کشور را مطابق قانون اساسی در اختیار داشته باشد . مجلس مقتدر از ساز وکارهای قانونی خود (‌قانونگذاری ، تصویب اسناد بالادستی ، بودجه سالانه ، سوال ، تحقیق و تفحص ، رای اعتماد ، استیضاح وزیران ، عدم کفایت رئیس جمهور ، دیوان محاسبات و عضویت در شوراهای فرا دستگاهی) استفاده می کند و در عین حال ، ‌همگان به داوری دستگاه قضا گردن می نهند. با وجود قوه قضائیه مقتدر است که حاشیه های امنیت برای همه ،‌ بالسویه رنگ می بازد و هیچ عنصر صاحب قدرت یا مدیری جرات قانون شکنی ، ظلم به دیگران و فساد به خود نمی دهد و متقابلا بازار افشاگری های خطابه ای و خیابانی تعطیل می شود و کسی جرات نمی کند به دیگری اتهام بدون سند زند. ۱۱. آئین نامه اخلاقی- حرفه ای خبرآنلاین قبلا و به صورت رسمی اعلام شده است و مواضع ده گانه بالا نیز به تدریج و حسب ضرورت تکمیل خواهد شد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سیزده − 13 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • موفقیت خیره‌کننده هایپرلیکویید در دنیای دیفای؛ اتریوم و سولانا عقب ماندند!
    • یارانه کالابرگ تیرماه واریز شد + نحوه اعتراض به دهک‌بندی
    • سقوط بورس به قعر قهقرا !
    • قیمت جدید دلار رسماً اعلام شد (۱۷ تیر)
    • مشکل کهنه بازنشستگان ایران باز هم تکرار شد
    • آزادی بیش از ۳۰۰زندانی از ابتدای محرم در پویش «آزادی برای حسین»
    • کرمان در رقابت انتخاب بهترین شهر گردشگری جهان شرکت می کند
    • شاخص بورس ۵۱ هزار واحد افت کرد
    • اختصاص تسهیلات به فعالان گردشگری به دلیل شرایط کشور
    • ارزش معاملات خرد سهام، امروز ۳.۵ همت شد
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس