گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۷
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
تکیه بابا رکن‌الدین؛ اثری ملی که تاریخ اصفهان را روایت می‌کند

تکیه بابا رکن‌الدین؛ اثری ملی که تاریخ اصفهان را روایت می‌کند

اصفهان- تکیه بابا رکن‌الدین، این بنای تاریخی برجسته اصفهان همچنان به‌عنوان نمادی از تاریخ، معماری و فرهنگ ایرانی در دل تخت فولاد می‌درخشد.

فروردین 25, 1404 4 دقیقه خواندن
چاپ خبر

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کوروش دیباج: تکیه بابا رکن‌الدین به عنوان اولین تکیه ملی ثبت شده در تخت فولاد راوی تاریخ اصفهان در دوران مختلف است؛ تکیه و بقعه‌ای که نامش با تاریخ، عرفان، هنر و معماری درآمیخته و قرن‌هاست بر بلندای گورستان تخت فولاد، سایه‌ای معنوی و فرهنگی گسترده است: تکیه بابا رکن‌الدین، آرامگاه عارف بلندآوازه سده هشتم هجری، مسعود بن عبدالله بیضاوی.

این تکیه نه‌تنها کهن‌ترین بنای تاریخ‌دار این گورستان است، بلکه به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد معماری و جایگاه ویژه صاحب آن، از مهم‌ترین قطب‌های عرفانی و میراثی شهر اصفهان به‌شمار می‌آید. بنایی که هنوز با گنبد هرمی‌شکل و صحن باشکوه خود، نگاه‌ها را از دور و نزدیک به‌سوی خود می‌کشد.

تکیه بابا رکن‌الدین؛ اثری ملی که تاریخ اصفهان را روایت می‌کند

معماری، راز اعداد و شکوه مغولی، صفوی

هرچند درباره تاریخ دقیق ساخت این بنا اختلاف‌نظر وجود دارد، اما پژوهشگران و مورخان، اصل ساخت بقعه را مربوط به دوران ایلخانان مغول می‌دانند. شباهت‌های ساختاری میان این تکیه و بقعه‌هایی چون بابا قاسم، پیربکران و جعفریه، به‌وضوح گواهی از سبک مغولی قرن هشتم هجری دارد.

استاد فقید جلال‌الدین همایی بر این باور است که این بقعه در زمان شاه‌عباس اول صفوی مرمت و توسعه یافت. ایوان‌های کاشی‌کاری، صحن وسیع و الحاقات پیرامونی، از جمله افزوده‌های دوره صفوی است که با دقت می‌توان تمایز آن‌ها را از بخش‌های اصلی تشخیص داد.

محمدرضا اسدالهی، استاد تاریخ معماری اسلامی دانشگاه هنر، درباره اهمیت تکیه بابا رکن‌الدین به خبرنگار مهر می‌گوید: این تکیه نه‌تنها از نظر معماری بلکه از نظر معنوی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. ترکیب هنر معماری دوره ایلخانی و صفوی در این بنا به‌خوبی مشهود است و نشان‌دهنده تداوم سنت‌های معماری اسلامی در اصفهان است.

وی ادامه می‌دهد: پلان پنج‌ضلعی و گنبد دوازده‌ضلعی این تکیه، نمادهایی از اعتقادات شیعی هستند که در قالب معماری تجلی یافته‌اند. این ویژگی‌ها، تکیه بابا رکن‌الدین را به یکی از نمونه‌های برجسته معماری نمادین در ایران تبدیل کرده است.

این مدرس دانشگاه تأکید می‌کند: حفظ و مرمت این بنا باید با دقت و حساسیت بالا انجام شود تا اصالت تاریخی و هنری آن حفظ گردد که خوشبختانه این امر در آخرین مرمت این بنا به خوبی صورت گرفته است اما باید به این نکته مهم توجه داشت تکیه بابا رکن‌الدین میراثی گران‌بهاست که باید به نسل‌های آینده منتقل شود.

تکیه بابا رکن‌الدین؛ اثری ملی که تاریخ اصفهان را روایت می‌کند

بازتاب نام بابا در منابع غربی و متون فارسی

ژان شاردن، جهانگرد فرانسوی، که در عهد صفوی از اصفهان بازدید کرد، احداث این بقعه را به فرمان مستقیم شاه‌عباس نسبت می‌دهد؛ با این حال، در منابع داخلی چون «عالم‌آرای عباسی» از اسکندر بیک ترکمان، اشاره‌ای به این ساخت‌وساز سلطنتی نشده است.

در متون فارسی نیز، از جمله آثار سید محمدعلی مبارکه‌ای و جغرافیای تاریخی قوچان، به وجود چله‌خانه‌ای منسوب به شیخ بهایی در جوار بقعه اشاره شده که خود از حضور معنوی عمیق این مکان حکایت دارد.

ناصر فقیهی، معمار و پژوهشگر میراث فرهنگی، درباره ساختار معماری تکیه بابا رکن‌الدین ه خبرنگار مهر می‌گوید: تکیه نمونه‌ای بارز از تلفیق هنر و معنویت در معماری اسلامی است. استفاده از کاشی‌های فیروزه‌ای و نقوش اسلیمی در گنبد و ایوان‌ها، فضایی روحانی و آرامش‌بخش ایجاد کرده است.

وی می‌افزاید: نقشه پنج‌ضلعی و گنبد دوازده‌ضلعی این بنا، علاوه بر زیبایی بصری، دارای مفاهیم عمیق دینی است که نشان‌دهنده تأثیر اعتقادات مذهبی بر معماری آن دوره است.

فقیهی تأکید می‌کند: مرمت و نگهداری این اثر باید با استفاده از مصالح سنتی و تکنیک‌های اصیل انجام شود تا هویت تاریخی آن حفظ شود. همچنین، معرفی این تکیه به گردشگران می‌تواند به توسعه گردشگری فرهنگی در اصفهان کمک کند.

تکیه بابا رکن‌الدین؛ اثری ملی که تاریخ اصفهان را روایت می‌کند

از سنگ مرمر تا خط محمدصالح اصفهانی

سنگ قبر یکپارچه مرمر، ضریح چوبی مشبک و کتیبه‌هایی با خطوط ثلث ممتاز، به‌ویژه دست‌خط محمدصالح اصفهانی بر سر در ورودی، از زیبایی‌های هنری این بقعه است. این کتیبه، ارادت شاه‌عباس به بابا رکن‌الدین را مستند می‌سازد و از عظمت و شکوه معماری عصر صفوی پرده برمی‌دارد.

گنبدی که هنوز هم از دور می‌درخشد

آندره گدار، ایران‌شناس فرانسوی، در توصیف این بنا می‌نویسد: «گنبد مقبره، چون مخروطی عظیم، از دور بر تمام تخت فولاد می‌درخشد.» او تأکید می‌کند که باوجود فرسایش کاشی‌های مینایی، اصالت نقشه، هماهنگی ابعاد و آراستگی معماری، این تکیه را در زمره شاهکارهای معماری صفوی جای داده است.

لیلا سادات حسینی، اصفهان‌شناس و استاد دانشگاه، درباره نقش تکیه بابا رکن‌الدین در فرهنگ و تاریخ اصفهان به خبرنگار مهر می‌گوید: این تکیه نه‌تنها یک بنای معماری است بلکه بخشی از هویت فرهنگی و معنوی اصفهان محسوب می‌شود. وجود آرامگاه بابا رکن‌الدین و دیگر بزرگان در این مکان، آن را به یکی از مراکز مهم زیارتی و فرهنگی شهر تبدیل کرده است.

وی ادامه می‌دهد: تکیه بابا رکن‌الدین با تاریخچه‌ای غنی و معماری منحصربه‌فرد، می‌تواند به‌عنوان یک مرکز پژوهشی و آموزشی در زمینه تاریخ و فرهنگ اسلامی مورد استفاده قرار گیرد.

حسینی پیشنهاد می‌کند برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در این تکیه می‌تواند به احیای نقش اجتماعی آن کمک کند و نسل جوان را با میراث فرهنگی شهر خود آشنا سازد.

تکیه بابا رکن‌الدین؛ اثری ملی که تاریخ اصفهان را روایت می‌کند

تکیه بابا رکن‌الدین؛ یک اثر ملی که تاریخ اصفهان را روایت می‌کند

تکیه بابا رکن‌الدین، فراتر از یک بنای آرامگاهی، سند زنده‌ای است از تعامل تاریخ، عرفان، هنر و فرهنگ در قلب اصفهان.

نظرات اساتید و پژوهشگران نشان می‌دهد که این بنا می‌تواند نقش مهمی در توسعه گردشگری فرهنگی و ارتقای آگاهی عمومی درباره میراث تاریخی ایفا کند. امید است با برنامه‌ریزی‌های مناسب، این تکیه همچنان به‌عنوان نگینی درخشان در تخت فولاد اصفهان بدرخشد.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × 1 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • سودآوری از فعالیت‌های اصلی «تجلی» در راه است
    • تالاب خشکیده «صالحیه» منشأ گرد و غبار در تهران
    • «ومعادن» زمان برگزاری مجمع خود را اعلام کرد
    • حداقل گارانتی لوازم خانگی و صوتی‌تصویری ۲۴ ماه شد
    • جاسوس یا فناوری؟
    • ثبت ۵۰ مسجد در ۱۴ استان در فهرست موقت یونسکو
    • اینانلو: موزه فرش را قبل از جنگ تجهیز کرده بودیم
    • راز نظم در آسمان / چرا هواپیماها در آسمان با یکدیگر برخورد نمی‌کنند؟
    • خسروی: فقط ۶ مخزن امن با استانداردهای موزه‌ای در کل کشور داریم
    • مهاجرانی: اگر اقدامات حفاظتی موزه‌ها ناکافی است، مقصر ماییم
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس