گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۷
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
بندبازی روی اراضی کشاورزی به بهانه بوم‌گردی

بندبازی روی اراضی کشاورزی به بهانه بوم‌گردی

طرحی با عنوان الحاق موادی به قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها با هدف تسهیل در امر گردشگری در کمیسیون اصل ۴۴ در حال بررسی است. اما برخی از مواد آن مغایر با سیاست‌های کلی نظام است.

اردیبهشت 23, 1404 6 دقیقه خواندن
چاپ خبر

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمسعود حسینی، کارشناس بخش کشاورزی در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری مهر نوشت، مدتی است که طرحی با عنوان الحاق موادی به قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها در کمیسیون اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است که اگر چه طرح مورد اشاره با هدف تسهیل در امر گردشگری پیشنهاد شده اما برخی از مواد آن مغایر با سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های مختلف و بند ۱۰ اصل ۳ قانون اساسی در تناقض و دارای ایرادات اساسی و جدی است که در گزارش پیش رو به چند مورد از آن اشاره خواهد شد.

واگذاری اراضی و صدور مجوزهای شهرسازی و شهرک‌سازی همه در حیطه اختیارات دستگاه‌های تخصصی ذی‌ربط قرار دارد. انتقال این اختیارات و مسئولیت‌ها به نهادهای دیگر، نه فقط موجب موازی‌کاری و سردرگمی متقاضیان و بی‌نظمی در فرآیندها می‌شود، بلکه نیازمند نیروی انسانی متخصص، زیرساخت‌ها، امکانات و تشکیلات مناسب است. محول کردن این وظایف به دستگاه‌های غیرتخصصی به مصلحت کشور نبوده و قابل تأمل است‌.

در خصوص تبصره یک (۱) و سه (۳) ماده یک (الحاق به جز ۳ بند «ب» ماده ۶) مبنی بر تخصیص ۶۰ درصد درآمدهای حاصل از تغییر کاربری تأسیسات گردشگری وزارت میراث فرهنگی با ماده ۴ اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها که باید به مصرف امور زیربنایی کشاورزی شامل تسطیح اراضی، احداث کانال، آبیاری، زه‌کشی، سدها و بندهای خاکی، تأمین آب و احیای اراضی موات و بایر و هزینه‌های دادرسی و اجرای این قانون برساند و به وزارت جهاد کشاورزی تخصیص یابد، در تعارض است.

در خصوص تبصره یک (۱) و سه (۳) ماده یک (الحاق به جز ۳ بند «ب» ماده ۶) مبنی بر تخصیص ۶۰ درصد درآمدهای حاصل از تغییر کاربری تأسیسات گردشگری وزارت میراث فرهنگی با ماده ۴ اصلاحی قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها که باید به مصرف امور زیربنایی کشاورزی شامل تسطیح اراضی، احداث کانال، آبیاری، زه‌کشی، سدها و بندهای خاکی، تأمین آب و احیای اراضی موات و بایر و هزینه‌های دادرسی و اجرای این قانون برساند، در تعارض است

در آغاز امر در زمان تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به تأسیسات گردشگری بسیاری از طرح‌های گردشگری از شمول عوارض موضوع ماده ۲ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها معاف بوده‌اند، بنابراین درآمد حاصل از تغییر کاربری تأسیسات گردشگری بدون توجه به امور زیربنایی و زیرساخت‌های کشاورزی قرین به واقعیت نیست. در خصوص تبصره ۳ ماده یک (۱) مبنی بر تخصیص ۴۰ درصد باقیمانده عوارض تغییر کاربری به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه متولی اعلام می‌شود. اخذ عوارض تغییر کاربری بازدارندگی ارائه درخواست در اراضی مرغوب کشاورزی با هدف تأمین امنیت غذایی است و از طرفی از محل برگشت ۸۰ درصد عوارض به مصارف زیرساخت‌های کشاورزی خواهد رسید و ۲۰ درصد باقیمانده از درآمد موضوع این قانون به منظور مطالعه و آماده‌سازی زمین‌های غیرقابل کشت و زرع برای توسعه شهرها و روستاها و ایجاد شهرک‌ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد. بنابراین با توجه به اینکه در متن تبصره‌های پیشنهادی درآمدزایی وزارت میراث فرهنگی از تغییر کاربری مورد هدف قرار گرفته است، یقیناً این موضوع موجبات تخریب بیش از پیش اراضی کشاورزی در چرخه تولید و با قابلیت کشت و سوداگری در زمین را فراهم خواهد کرد. تأمین بودجه وزارت مزبور از محل تغییر کاربری اراضی کشاورزی مغایر با سیاست‌های اصلی نظام است.

در رابطه با ماده ۲ (الحاق به بند «ت» ماده ۴۳ قانون تولید و تأمین مالی و زیرساخت‌ها مصوب ۱۴۰۳/۲/۲۲)، قبلاً سازوکار واگذاری اراضی و نحوه نظارت بر این‌گونه طرح‌ها مستند به ماده ۳۲ آئین نامه اجرایی لایحه قانونی اصلاح لایحه قانونی واگذاری و احیای اراضی در حکومت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۵۹/۲/۳۱ شورای انقلاب، اراضی مورد نیاز طرح‌های غیر کشاورزی از جمله (طرح‌های گردشگری) توسط کمیسیون مرجع واگذاری بر اساس طرح‌های مصوب و موافقت اصولی صادر شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ادارات کل تابعه آن به اشخاص حقیقی و حقوقی در قالب قرارداد اجاره، واگذار تنظیم و ابلاغ شده است.

هر چند مطابق تبصره ۲ ماده ‎٩‏ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب ۱۳۸۹/۴/۲۳ انتقال قطعی مالکیت دولت در واگذاری اراضی ملی و دولتی و موات به متقاضیانی که از تاریخ ابلاغ این قانون شروع به تشکیل پرونده درخواست واگذاری می‌کند به دلیل انحراف از طرح و… ممنوع بوده، اما به استناد آئین نامه اجرایی و قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور انتقال قطعی طرح‌های گردشگری امکان‌پذیر و نحوه فروش اراضی مورد واگذاری به این بخش در آن مشخص شده است. بنابراین، قوانین و ضوابط واگذاری اراضی ملی و دولتی برای حمایت از گردشگری قبلاً به صورت کافی پیش بینی شده است.

در خصوص ماده ۴ پیشنهادی، صدور مجوز ایجاد پروژه‌های ترکیبی (تجاری، اداری، مسکونی و گردشگری) از سنوات گذشته در قالب شهرها، شهرک‌ها، روستاها و مناطق نمونه گردشگری و بر اساس استانداردها و سرانه‌ها و نتایج مطالعات مشاوران تخصصی توسط شورای عالی شهرسازی و معماری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (حسب مورد) و با اخذ نظر دستگاه‌های تخصصی صورت می‌گیرد. بنابراین، ایجاد کانون‌های ساخت و ساز جدید تحت عنوان پروژه‌های ترکیبی که عملاً از لحاظ ساختار با شهرک‌ها و روستاها یکسان هستند؛ باعث ایجاد کانون‌های مسکونی جدیدی خواهد شد که از هیچیک از استانداردها و ضوابط موجود پیروی نمی‌کنند؛ ضمن اینکه این موضوع موجب بی‌نظمی و موازی‌کاری با تشکیلات مذکور حذف نظر دستگاه‌های تخصصی و اعمال نظر یک دستگاه غیرتخصصی خواهد شد.

در تبصره ذیل ماده ۴ این طرح نیز صدور اسناد تفکیکی اعیانی برای فعالیت‌های گردشگری، امکان فروش آنها به اشخاص در مقیاس خرد را فراهم آورده و با جایگزینی بهره برداری اختصاصی موجب انحراف اهداف کشور در زمینه توسعه گردشگری و زمینه ساز تبدیل آنها به واحدهای مسکونی شخصی، آپارتمان و … می‌شود. اجازه تفکیک و فروش طرح‌های گردشگری در سنوات گذشته بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان (وقت) میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌گرفت که به دلیل سو استفاده گسترده و تبدیل مجتمع‌های گردشگری به واحدهای اقامتی شخصی و تفکیک و فروش آنها دستورالعمل مذکور طی بخشنامه سازمان مذکور لغو شد.

در خصوص ماده ۶ پیشنهادی، اصولاً استقرار هر نوع سازه سبک (اعم از کانکس، کلبه‌های چوبی و …) به دلایل متعدد از جمله سایه‌اندازی، خرد شدن اراضی، جلوگیری از گرده‌افشانی، ایجاد آلودگی برای خاک از طریق فاضلاب و… باعث جلوگیری از تداوم تولید کشاورزی و آسیب جدی به اراضی کشاورزی و محصولات آنها می‌شود.

در خصوص ماده ۶ پیشنهادی، اصولاً استقرار هر نوع سازه سبک (اعم از کانکس، کلبه‌های چوبی و …) به دلایل متعدد از جمله سایه‌اندازی، خرد شدن اراضی، جلوگیری از گرده‌افشانی، ایجاد آلودگی برای خاک از طریق فاضلاب و… باعث جلوگیری از تداوم تولید کشاورزی و آسیب جدی به اراضی کشاورزی و محصولات آنها می‌شود

با توجه به تجربیات گذشته در صورت تصویب این ماده، اراضی دچار آسیب و تخریب گسترده خواهند شد، چراکه نخست، استقرار سازه‌های سبک زمینه تغییر کاربری، آلودگی خاک و خشک شدن درختان را فراهم می‌آورد. دوم اینکه با تبدیل کل باغ به محوطه ویلاها عملاً زمین از حالت کشاورزی خارج شده و به عنوان حیاط و باغچه تفرجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سنوات گذشته اجازه استقرار سازه‌های سبک در برخی استان‌های کشور از جمله چهارمحال و بختیاری و … صورت گرفت که به سرعت به ابزاری برای زمین‌خواری، تغییر کاربری، تفکیک و نابودی اراضی زراعی و… تبدیل شده و حتی توسط دستگاه‌های نظارتی نیز مورد اعتراض قرار گرفته و لغو شد.

بنابراین، تعیین اجازه ایجاد سازه مورد نظر برای مدت ۴ ماه در سال از سوی کمیسیون تبصره یک (۱) ماده یک (۱) قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، زمینه تخریب اراضی و سوءاستفاده سودجویان را فراهم می‌کند. از طرفی در موضوع واگذاری اراضی ملی و دولتی، هر گونه تغییر نوع طرح از جمله مصادیق عنوان شده مستلزم طرح موضوع در کمیسیون مرجع واگذاری است.

بر اساس گزارش آماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فقط تا سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۶۰۳۲ واحد هتل، هتل آپارتمان، مجتمع گردشگری و… در کشور تأسیس شده است، در حالی که به دلیل سوءمدیریت و ویلاسازی‌های گسترده برای استفاده شخصی، از این ظرفیت بهره‌برداری بهینه نمی‌شود. به عنوان مثال، در سال ۱۳۹۷ درصد اشغال اتاق در استان گردشگر پذیر مازندران ۴۲ درصد و گلستان ۲۰ درصد بوده است.

ظرفیت اقامتی در کشور بیش از نیاز کشور وجود دارد، اما به دلیل عدم استفاده از آن و عدم آموزش‌های لازم، عدم تبلیغات مناسب، از یک سو مجموعه‌های گردشگری ورشکست شده و مشاغل ایجاد شده توسط آنها از بین می‌رود و از سوی دیگر موجب تخریب اراضی کشاورزی و اخلال در امنیت غذایی کشور و تخریب منابع طبیعی شده است.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × 3 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • تمدید مهلت ارسال آثار به دومین کنگره ملی حضرت آیت‌الله ملک حسینی
    • آخرین شب عزاداری شاخسی در تبریز
    • بازار تاریخی سرپوشیده تبریز میزبان دستجات عزاداری حسینی
    • جلسه هماهنگی برگزاری گرامیداشت روز مشروطه ۱۴۰۴
    • سودآوری از فعالیت‌های اصلی «تجلی» در راه است
    • تالاب خشکیده «صالحیه» منشأ گرد و غبار در تهران
    • «ومعادن» زمان برگزاری مجمع خود را اعلام کرد
    • حداقل گارانتی لوازم خانگی و صوتی‌تصویری ۲۴ ماه شد
    • جاسوس یا فناوری؟
    • ثبت ۵۰ مسجد در ۱۴ استان در فهرست موقت یونسکو
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس