گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۱۱
مرداد
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
بازخوانی چهره فراموش‌شده اصفهان از دل آرشیوهای خاموش

بازخوانی چهره فراموش‌شده اصفهان از دل آرشیوهای خاموش

اصفهان-نمایشگاه «اصفهان کهن در آینه تصویر» سومین بخش از پروژه موزه‌ای موزه معماری و خلاقیت است که به بازخوانی روایت‌های تصویری اصفهان اختصاص یافته است.

تیر 31, 1404 5 دقیقه خواندن
چاپ خبر

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها-کوروش دیباج: در سال‌های پایانی سده نوزدهم، زمانی که دوربین عکاسی هنوز رسانه‌ای نوپا و نادر در شرق محسوب می‌شد، ارنست هولتسر، مهندس تلگراف آلمانی، با نگاهی ژرف و عاری از جهانگردی صرف، تصویری بی‌واسطه از زندگی و معماری شهری اصفهان را ثبت کرد. مجموعه‌ای که او از شهر در حال گذار قاجاری به یادگار گذاشت، امروزه از مهم‌ترین اسناد تصویری بافت تاریخی، مناسبات زیستی و سیمای فرهنگی این شهر به‌شمار می‌رود؛ تصاویری که در آن‌ها مردم و معماری، به‌جای آنکه جدا از هم تصویر شوند، در کنار هم دیده می‌شوند و مفهوم «شهر» را در شکل انسانی آن به نمایش می‌گذارند.

این عکس‌ها که سال‌ها در آرشیوهای شخصی و پژوهشی در اروپا پنهان مانده بودند، در دهه‌های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته‌اند. با این حال، کمتر نمایشگاهی در ایران با تمرکز پژوهشی و هدف‌گذاری فرهنگی مشخص به معرفی این آثار پرداخته است. نمایشگاه «اصفهان کهن در آینه تصویر» که از ۲۳ تیرماه تا سوم مرداد در موزه معماری و خلاقیت خانه صفوی برپا شده، تلاش دارد تا ضمن نمایش بخشی از این گنجینه تصویری، خوانشی نو از اصفهان در دوره قاجار ارائه دهد؛ خوانشی که نه‌تنها معمارانه، که مردم‌نگارانه، هنری و تاریخی است.

در گفت‌وگوی پیش‌رو، با شیما معینیان، گردآورنده و کیوریتور این نمایشگاه، درباره شیوه انتخاب آثار، نگاه تحلیلی به عکس‌ها، چالش‌های پژوهشی و اهمیت بازنمایی تاریخ تصویری اصفهان از منظر یک روایت بصری اصیل صحبت کرده‌ایم.

بازخوانی چهره فراموش‌شده اصفهان از دل آرشیوهای خاموش

لطفاً برای شروع، خودتان را معرفی کنید و کمی درباره سابقه فعالیت‌هایتان در حوزه هنر و نمایشگاه‌گردانی بفرمایید.

من شیما معینیان هستم، هنرمند و گردآورنده نمایشگاه‌های هنری، به‌ویژه در حوزه تاریخ و هنر اصفهان. تا امروز در چند نمایشگاه گروهی شرکت کرده‌ام و چند پروژه نمایشگاهی را نیز خودم به‌تنهایی یا به‌صورت تیمی برگزار کرده‌ام. تمرکز اصلی من بر نمایش آثاری است که به نوعی به تاریخ و فرهنگ تصویری اصفهان مربوط می‌شوند؛ چه نقاشی و چه عکس‌های مستند تاریخی. عمدتاً مدیریت هنری پروژه‌ها را نیز بر عهده دارم.

نمایشگاه فعلی «اصفهان کهن در آینه تصویر» در واقع سومین پارت از یک پروژه موزه‌ای است. لطفاً درباره روند این پروژه بیشتر توضیح بدهید.

بله، این نمایشگاه ادامه یک مسیر پژوهشی و نمایشگاهی در موزه معماری و خلاقیت صفوی است که با هدف بازخوانی تصویر تاریخی اصفهان طراحی شده. اولین پارت آن به نقاشی‌هایی اختصاص داشت که از دوره صفوی به بعد، از بناها و فضای شهری اصفهان کشیده شده بودند. بعدتر، نمایشگاهی داشتیم با تمرکز بر سفرنامه‌نویسان اروپایی؛ چهار سفرنامه مهم، که من آثار سه نفرشان را گردآوری و تحلیل کردم و در کنار آن‌ها نشست‌های پژوهشی هم برگزار کردیم. حالا در این سومین بخش، سراغ عکس‌های تاریخی رفته‌ایم، به‌ویژه آرشیوی کم‌تر دیده‌شده از ارنست هولتسر که نه‌فقط معماری، بلکه مردم و زندگی روزمره اصفهان قاجاری را ثبت کرده است.

بازخوانی چهره فراموش‌شده اصفهان از دل آرشیوهای خاموش

آثار این نمایشگاه مشخصاً از کدام بخش آرشیو هولتسر انتخاب شده‌اند و با چه معیاری گزینش شدند؟

در میان بیش از ۳۰۰ عکس شناخته‌شده‌ای که از هولتسر باقی مانده، من حدود ۲۲ عکس را برای این نمایشگاه انتخاب کردم. انتخاب‌ها بر اساس سه محور انجام شد: نخست، عکس‌هایی که چهره معماری اصفهان را در ۱۵۰ سال پیش نشان می‌دهند، با زاویه‌هایی دقیق و جزئیاتی ارزشمند؛ دوم، تصاویری که فرهنگ پوشش و سبک زندگی مردم را منعکس می‌کنند؛ و سوم، عکس‌هایی که به چهره‌های مهم دوره قاجار و ارتباطات اجتماعی آن زمان می‌پردازند. نکته مهم اینجاست که برخلاف بسیاری از عکاسان آن دوران، هولتسر همیشه انسان را در کنار معماری می‌بیند. در عکس‌هایش مردم حذف نشده‌اند، بلکه بخشی از ساختارند.

این عکس‌ها از نظر فنی چگونه ارائه شده‌اند؟ نمایش آن‌ها با چه ابعادی و چه چیدمانی در نگارخانه انجام گرفته است؟

در نمایشگاه، ۲۲ عکس منتخب در قاب‌هایی با ابعاد ۵۰ در ۵۰ سانتی‌متر به نمایش درآمده‌اند. چیدمان گرافیکی هر قاب به‌گونه‌ای طراحی شده که اطلاعات لازم در کنار تصویر دیده شود: اینکه عکس متعلق به چه موضوعی است، در کدام دوره گرفته شده، چه فرد یا بنایی در آن دیده می‌شود، و چه روایت تاریخی دارد. در کنار برخی عکس‌ها، متنی کوتاه نیز آمده که پیوند میان آن تصویر با بافت فرهنگی یا معماری اصفهان را برجسته‌تر می‌کند.

بازخوانی چهره فراموش‌شده اصفهان از دل آرشیوهای خاموش

آیا روی عکس‌ها پردازش یا کار پژوهشی خاصی انجام داده‌اید؟ چه چیزی این نمایشگاه را از نمایش‌های مشابه در فضای اینترنت یا دیگر نگارخانه‌ها متمایز می‌کند؟

بله، اتفاقاً این نکته یکی از بخش‌های کلیدی پروژه ما بود. عکس‌های هولتسر در جاهای مختلف دیده شده‌اند، از کتاب‌ها گرفته تا فضای مجازی. اما اطلاعات دقیق، تاریخی و تحلیلی درباره این عکس‌ها کمتر در دسترس عموم بوده است. ما سعی کردیم در این نمایشگاه با بررسی آرشیوهای متنی و تصویری، اطلاعات عمیق‌تری درباره هر عکس به مخاطب ارائه کنیم. از جمله اینکه افراد حاضر در تصویر که بودند، در چه موقعیت تاریخی قرار داشتند، یا حتی زندگی شخصی خود هولتسر چگونه بر انتخاب سوژه‌هایش تأثیر گذاشته. مثلاً او با یک زن ارمنی ازدواج کرده بود و عکس‌های زیادی از مراسم مذهبی ارامنه و زندگی اجتماعی‌شان در جلفا گرفته، که کمتر دیده شده‌اند.

یعنی نمایشگاه صرفاً تصویری نیست و با یک پشتوانه تحلیلی همراه است؟

دقیقاً. این نمایشگاه تنها به نمایش عکس‌ها بسنده نمی‌کند. همانند دو بخش قبلی این پروژه، یک نشست تخصصی هم در برنامه داریم که در آن عکس‌ها از منظر تاریخ، معماری، عکاسی و جامعه‌شناسی مورد تحلیل قرار می‌گیرند. بسیاری از عکس‌هایی که در نشست معرفی خواهند شد، در خود نمایشگاه به‌دلیل محدودیت فضا قابل ارائه نیستند. ما می‌خواهیم مخاطب نه‌فقط تماشاگر، بلکه مشارکت‌کننده در خوانش بصری تاریخ باشد.

با چه چالش‌هایی در فرایند گردآوری و اجرای این نمایشگاه مواجه شدید؟

چالش اصلی ما، کمبود اطلاعات دقیق و پراکندگی منابع بود. برخی عکس‌ها با اطلاعات نادرست در منابع منتشر شده‌اند. در مواردی، عکس‌هایی از شخصیت‌های مهم دوره قاجار موجود بود، ولی هیچ اطلاعاتی از آن‌ها در منابع داخلی نبود. حتی درباره هولتسر، خانه‌ای که به نام او در جلفا ثبت شده، هیچ سند رسمی یا محتوای تاریخی‌ای در اختیار ما قرار نگرفت. گویی تاریخ تصویری‌مان را فراموش کرده‌ایم. در واقع این پروژه تلاشی است برای ترمیم این فراموشی.

بازخوانی چهره فراموش‌شده اصفهان از دل آرشیوهای خاموش

نمایشگاه در چه زمانی و کجا برگزار می‌شود؟ و آیا برنامه‌های جنبی دیگری نیز در نظر گرفته‌اید؟

نمایشگاه از ۲۳ تیرماه در نگارخانه موزه معماری و خلاقیت صفوی آغاز شده و به‌دلیل استقبال خوب مخاطبان تا سوم مردادماه تمدید شده است. بازدید از نمایشگاه در ساعات مختلف روز، از صبح تا ساعت ۹ شب امکان‌پذیر است. نشست تخصصی تحلیل عکس‌ها نیز در همین بازه برگزار خواهد شد، که زمان دقیق آن از طریق رسانه‌های رسمی اعلام می‌شود. خوشبختانه فضای نگارخانه باز است و محدودیت زمانی خاصی برای بازدید وجود ندارد.

و در نهایت، اگر بخواهید در یک جمله هدف اصلی این پروژه را تعریف کنید، چه می‌گوئید؟

هدف ما این است که چهره تاریخی اصفهان را نه از روی روایت‌های شفاهی یا بازسازی‌های نو، بلکه از دل مستندترین منابع تصویری، یعنی عکس‌های کم‌نظیر ارنست هولتسر، بازخوانی کنیم. این عکس‌ها، تاریخ را بدون واسطه بازگو می‌کنند؛ همان‌طور که بوده‌اند، نه آن‌گونه که امروز می‌خواهیم به یاد بیاوریم.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده − 6 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • والیبال ایران به نیمه‌نهایی قهرمانی‌ جهان صعود کرد
    • ۲ بازیکن جدیدپرسپولیس که باعث خوشحالی هاشمیان شدند +عکس
    • فوری/ فوتبال ایران عزادار شد
    • تسلا به سراغ سامسونگ رفت
    • صعود اتریوم آلت ‌سیزن جدید را رقم می‌زند؟
    • علت ریزش امروز قیمت بیت کوین چه بود؟
    • دوج کوین وارد فاز اصلاح شد/ سقوط DOGE تا ۰.۱۲ دلار؟
    • پیش‌بینی چت‌جی‌پی‌تی از قیمت اتریوم تا ۱۰ سال آینده!
    • شیبا اینو نمی‌خواهد یک میم‌کوین باقی بماند
    • آغاز ثبت‌نام خودروهای وارداتی از شنبه
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس
      • آموزش پایه نهم