گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۸
آبان
  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
ایده جایگزین برای اینستاگرام، توییتر و فیسبوک

ایده جایگزین برای اینستاگرام، توییتر و فیسبوک

فناوری

شبکه‌های اجتماعی در یکی از بدترین دوره‌های خود از نظر تصویر عمومی قرار دارند؛ عبارتی که می‌توان آن را از سال ۲۰۱۶ تا به امروز تقریباً هر روز تکرار کرد.

خبرآنلاین
خرداد 5, 1404
61 بازدیدها
0 Comments

به گزارش خبرآنلاین، تا حدود یک دهه پیش، این پلتفرم‌ها خود را به‌عنوان فضایی برای تبادل ایده‌ها معرفی می‌کردند و به کاربران امکان مشارکت در بحث‌های سیاسی و فرهنگی را می‌دادند. اما امروز، آن‌ها به نوعی انحصار تبدیل شده‌اند که مدل کسب‌وکارشان بر نقض حریم خصوصی کاربران برای جمع‌آوری داده و فروش تبلیغات بنا شده است. این شبکه‌ها همچنین در برابر آزار آنلاین، نفرت‌پراکنی و نشر اطلاعات نادرست، از مسئولیت نظارت بر محتوا شانه خالی کرده‌اند.

به نقل از یورونیوز، در میان پیشنهادها و جایگزین‌های مطرح‌شده، ایده ایجاد شبکه‌های اجتماعی عمومی بارها عنوان شده است. برای مثال، تصور کنید توییتری مخصوص اتحادیه اروپا یا فیسبوکی که توسط رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی اداره می‌شود.

در ماه فوریه، پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، خواستار توسعه مرورگرها، شبکه‌های اجتماعی عمومی و خصوصی اروپایی و سرویس‌های پیام‌رسان با پروتکل‌های شفاف شد. پیش از او، خوزه لوئیس رودریگز زاپاترو، نخست‌وزیر پیشین اسپانیا و بلوک چپ‌گرای سومار در پارلمان این کشور نیز پیشنهاد مشابهی داده بودند. همچنین، در سال ۲۰۲۱، جرمی کوربین، رهبر پیشین حزب کارگر بریتانیا، طرحی مشابه را مطرح کرده بود.

در نگاه نخست، این ایده می‌تواند جذاب به نظر برسد: یک پلتفرم عمومی نیاز به الگوریتم‌هایی که برای اعتیادآوری و ایجاد تنش طراحی شده‌اند نخواهد داشت و نیازی هم به جمع‌آوری اطلاعات خصوصی برای تبلیغات نخواهد بود.

جیمز مولدون، استاد مدرسه بازرگانی اسکس و نویسنده کتاب «چگونه آینده دیجیتال‌مان را از چنگ غول‌های فناوری نجات دهیم»، معتقد است چنین پلتفرمی حتی می‌تواند بستری برای گفت‌وگوهای عمومی فراهم کند. او در گفت‌وگو با روزنامه ال‌پائیس می‌گوید: «دولت‌ها باید فضایی نسبتاً بی‌طرف اما با نظارت فراهم کنند تا شهروندان بتوانند درباره مسائل اجتماعی و سیاسی به دور از توهین و آزار بحث کنند.»

چنین طرحی می‌تواند به تنوع پلتفرم‌ها کمک کرده و وابستگی به جمع کوچکی از میلیاردرها را کاهش دهد؛ مسئله‌ای حیاتی در زمانی که بیش‌ازپیش درک کرده‌ایم فناوری بی‌طرف نیست و پلتفرم‌های خصوصی در خدمت منافع اقتصادی و سیاسی قرار دارند.

با این حال، مولدون هشدار می‌دهد که موانعی نیز وجود دارد. این مسئله دست‌کم یک دهه است که به شدت سیاسی شده. اگر شبکه‌ای اجتماعی تحت مدیریت دولت یا اتحادیه اروپا ایجاد شود، فوراً این اتهام مطرح خواهد شد که نخست‌وزیر یا رئیس‌جمهور قرار است پیام‌های خصوصی کاربران را بخواند.

نگرانی بی‌پایه‌ای هم نیست. فرض کنید قانونی در پوشش «امنیت ملی» وضع شود که اجازه دهد حساب‌های شبکه‌های اجتماعی تحت نظارت قرار گیرند. کوری دکترو، نویسنده و کنشگر اسپانیایی با زبان طنز می‌گوید: «دلایل زیادی وجود دارد که چرا شبکه‌های اجتماعی باید مستقل از دولت باشند، یکی از آن‌ها فرانکو [دیکتاتور سابق اسپانیا] است.»

میان مرکز خرید و کتابخانه

اما قرار نیست تنها میان «برادر بزرگ» مدل چینی و یک ابرشرکت تحت مدیریت یک شبه‌شرور فیلم‌های جیمز باند یکی را انتخاب کنیم. رویکردهای دیگری نیز برای مشارکت عمومی در فضای دیجیتال وجود دارد.

مارتا جی. فرانکو، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی، معتقد است که صحبت از فضاهای عمومی در اینترنت کاملاً منطقی است. او می‌گوید: «اغلب از این قیاس استفاده می‌کنم که زندگی دیجیتال ما عمدتاً در مرکز خریدها می‌گذرد که البته می‌تواند چیز خوبی باشد اما ما به فضاهایی با نوع مالکیت و شیوه مدیریت متفاوت، مثل فضاهای عمومی، هم نیاز داریم.»

او اضافه می‌کند که همان‌طور که یک جامعه به کنار مرکز خرید، به پارک، کتابخانه و خیابان هم نیاز دارد، ما به فضاهایی نیاز داریم که با ارزش‌های متفاوتی نسبت به شرکت‌های خصوصی اداره شوند. با این حال، فرانکو هم نسبت به خطرات یک شبکه اجتماعی دولتی هشدار می‌دهد.

بنابراین، منطقی‌تر آن است که دولت‌ها در شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز، مبتنی بر نرم‌افزارهای آزاد و قابل تعامل سرمایه‌گذاری یا با آن‌ها همکاری کنند. یعنی جایی که آزادی کاربر حفظ می‌شود و سیستم‌های نرم‌افزاری مختلف می‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند و اطلاعات و محتوا قابل‌انتقال باشند. درست مثل ایمیل که با هر سرویسی (از جیمیل گرفته تا اوت‌لوک یا سرورهای سازمانی) قابل استفاده است.

دکترو پیشنهاد می‌دهد دولت‌ها با پلتفرم‌های متن‌باز مانند شبکه آمریکایی Bluesky یا شرکت آلمانی Mastodon همکاری کنند. مولدون و فرانکو نیز از حمایت مالی دولت‌ها از پروژه‌هایی که توسط نهادهای مستقل هدایت می‌شوند، حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، می‌توان از قوانین ضدانحصار یا حتی مقررات سخت‌گیرانه‌تری نسبت به مقررات فعلی اروپا برای محدود کردن سرمایه‌داری نظارتی نام برد.

شایان ذکر است که به گزارش دو نهاد غیردولتی Corporate Europe Observatory و LobbyControl، غول‌های فناوری آمریکا پس از بانک‌ها دومین گروه لابی‌گر بزرگ در بروکسل هستند. در میان آن‌ها، متا (مالک فیسبوک و اینستاگرام) بیشترین هزینه را برای تبلیغ دیدگاه خود در میان نمایندگان اتحادیه اروپا صرف می‌کند.

با این حال، فرانکو معتقد است مسیر قانون‌گذاری اتحادیه اروپا اشتباه نیست هرچند کند پیش می‌رود. مشکل اینجاست که تمرکز قوانین بر تنظیم پلتفرم‌های موجود بوده و از توسعه جایگزین‌ها غافل مانده است.

اما اگر فرض کنیم که مقامات اتحادیه اروپا، نگران از مداخله‌ها و تهدیدهای دونالد ترامپ و ایلان ماسک از شعار دادن فراتر رفته و تصمیم بگیرند از توسعه پلتفرم‌های مستقل و غیرمتمرکز حمایت کنند، آیا در نهایت با مجموعه‌ای از شبکه‌های کوچک مواجه خواهیم شد که شاید کار با آن‌ها سخت‌تر باشد؟

فرانکو پاسخ می‌دهد که همه شبکه‌های اجتماعی نباید غول‌هایی با صدها میلیون کاربر باشند. آن‌ها می‌توانند کوچک‌تر، شبیه فروم‌هایی باشند که از دوران ابتدایی اینترنت وجود داشتند و به فضاهایی برای ایجاد ارتباطات معنادارتر تبدیل شوند.

این پلتفرم‌ها قرار نیست میدان بزرگ عمومی باشند که همه در آن جمع شوند، گاهی فقط می‌خواهیم با همسایگان‌مان صحبت کنیم، نه رئیس‌جمهور ایالات متحده را فحش بدهیم. شاید به جای بازسازی پلتفرم‌های قدیمی، به گزینه‌های متنوع‌تری نیاز داریم.

۵۸۵۸

نوشته های مرتبط:

  • افشاگری عجیب از بازار خرید و فروش آنلاین طلا | سال ۱۴۰۴ اقتصاد دیجیتال رونق می گیرد؟
    افشاگری عجیب از بازار خرید و فروش آنلاین طلا | سال…
  • ۲۴ چالش و ۴۰ پیشنهاد اصلاحی درباره قانون مطبوعات
    ۲۴ چالش و ۴۰ پیشنهاد اصلاحی درباره قانون مطبوعات
  • تعرفه تبلیغات در اینستاگرام چقدر است؟ + عوامل موثر بر هزینه‌ها
    تعرفه تبلیغات در اینستاگرام چقدر است؟ + عوامل موثر…
  • تبلیغات گوگل ادز برای کسب‌ و کارهای کوچک
    تبلیغات گوگل ادز برای کسب‌ و کارهای کوچک

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

اخبار گردشگری

  • پیش فروش اینترنتی سایپا آغاز شد + جزئیات
  • روزهای پرکار هومن برق‌نورد در تلویزیون و سینما/ بازیگر شاه نقش با ساحره به تلویزیون می‌آید
  • پایان پروژه حریم تئاترشهر در دی‌ماه
  • علی آبادی: ممکن است شب ها آب قطع شود/ مردم حتما به نصب ذخیره‌ساز آب اقدام کنند
  • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
  • نخستین کتاب آثار موزه‌ای بنیاد منتشر شد
  • آغاز پویش اهدای کتاب به کتابخانه پایگاه میراث ملی بمپور در هفته فرهنگ عمومی
  • فشار خون بالا؛ علت، درمان و پیشگیری طبیعی
  • ببینید| تحریم فرصت نیست، خسارت محض است!
  • حمام های گوگردی تفلیس و چشمه های آب گرم طبیعی گرجستان
  • ببینید| مهاجرت از سطح دانشجو به سطح «کسب‌وکار» زنگ خطری که نادیده گرفته می‌شود
  • خبرنگار میراث‌آریا از کردستان رتبه برتر جشنواره مطبوعات و رسانه‌های غرب کشور را کسب کرد
  • «نخستین کارآفرینان اهواز» به بازسازی حافظه شهر می‌پردازد
  • اجاره ماشین به سبک جدید زندگی تبدیل شد/ از ساعتی 1 میلیون تا روزانه 8 میلیون تومان
  • توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری اقدامی دستوری و تجویزی نیست
  • درباره گردشگری 724
  • حریم شخصی کاربران
  • بازنشر محتوا
  • ارتباط با تیم گردشگری 724
  • خرید رپورتاژآگهی
  • عصر گردشگری
  • قیمت تور مالدیو

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

  • گردشگری 724
  • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • جاهای دیدنی ایران و جهان
    • مقاصد سفر
  • راهنمای سفر
  • هتل‌ها
  • غذا و رستوران
  • اقتصاد گردشگری
    • بانک و فارکس
      • ارزدیجیتال
    • صنعت و تجارت و خدمات
      • خودرو
    • کارآفرینی و بازاریابی
    • اخبار گوناگون عمومی و سرگرمی
      • پزشکی، سلامت و زیبایی
      • سیاسی، اجتماعی و حقوقی
      • کشاورزی و دامپروری
      • فناوری
      • ورزشی
  • 724
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس