گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۷
مهر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم

اسنپ‌بک در خیابان‌های تهران؛ اعتراف یک کارمند نفت

واژه «اسنپ‌بک» این روزها در کوچه و خیابان پیچیده، اما برای مردم ایران بیش از یک اصطلاح حقوقی، نماد سال‌ها زندگی در سایه تحریم، گرانی و بی‌ثباتی است. از طلافروشانی که شاهد فروش سرمایه‌های مردم‌اند تا فریلنسرهایی که از بلوکه شدن درآمدهایشان می‌ترسند، روایت‌های شهروندان از یک جامعه خسته اما نجیب حکایت دارد که در برابر فشارهای اقتصادی مقاومت می‌کند.

مهر 7, 1404 6 دقیقه خواندن
چاپ خبر

فهرست محتوا

بازار طلا؟ بیشتر می‌فروشند تا بخرند

«بازار در شوکِ مزمن»: فروشنده‌ خُرد از «حالت ذخیره» می‌گوید

دهه‌شصتی که فقط مانده سرپا بماند

«استقلال، نجابت و تاریخ»: روایت یک بازنشسته دریانورد

کار دلاری یعنی ریسکِ بلوکه شدن پول

تحریم بودیم اوضاع تحریمی‌تر میشه!

شهروندانِ بی‌اعتماد به بازار 

معنا و نسبتِ حقیقیِ اسنپ‌بک برای مردم

«مکانیسم ماشه» یا همان اسنپ‌بک، این روزها فقط در تیتر خبرها نیست؛ در حرف‌های مردم هم جریان دارد. بعضی‌ها می‌گویند فعال شده، بعضی هنوز دنبال معنی‌اش می‌گردند. اما پشت ویترین مغازه‌ها و در سبد خرید خانواده‌ها، آنچه دیده می‌شود همان تصویر آشناست: نااطمینانی، صرفه‌جویی و سفره‌هایی که مدام کوچک‌تر می‌شوند.

برخی می گویند در نتیجه جنگ اقتصادی این سالها علیه ایران، در وضعیتی ترس و نگرانی زندگی می‌کنند و جنگ اسرائیل با ایران، برایشان افزوده‌ای بر اضطراب و بی اعتمادی اقتصادی همه این سال‌ها بوده، نه یک نقطه آغاز. 

عده‌ای هم بر استقلال تأکید می‌کنند و می‌گویند «نجیب‌ایم و باید بایستیم» ایران است دیگر. با این حال روایت غالب، روایتی است از احتیاط، صرفه‌جویی، و امیدی که خیلی‌ها می‌گویند «آب رفته» است و نمی‌دانند دیگر باید از کدام بخش سفره‌شان بزنند تا دخل و خرج با هم بخواند.

بازار طلا؟ بیشتر می‌فروشند تا بخرند

حسین، صاحب مغازه طلافروشی در مرکز شهر است و ۴۵ ساله، او می‌گوید:«ما دیگر نمی‌دانیم باید خوشحال باشیم یا ناراحت؛ مدام سرمایه‌مان با این تصمیم‌گیری‌ها بالا و پایین می‌شود.» حسین از پشت میز شیشه‌ای که پر از النگو و انگشتر است، با یک جمله تکلیف بازار خودش را روشن می‌کند: «از بعد جنگ، خرید کم شده اما فروش بیشتر. مردم می‌فروشند برای شهریه، جراحی، خرج‌های واجب. خواهش می‌کنند تا جایی که می‌توانیم بالاتر برداریم. خریدها اگر هم هست، چند گرم است و در حد مشتری‌های قدیمیِ سرمایه‌گذار، زور مردم نمی رسد، جیب مردم خالی شده.»

او می‌گوید بازار دیگر آن جایی نیست که آدم‌ها بیایند «طلا اضافه کنند»، بیشتر می‌آیند تا «از سرمایه‌شان خرج زندگی کنند». اینجا، اسنپ‌بک یعنی سنگین‌تر شدن کفه فروش ویترین نسبت به خرید؛ یعنی تبدیل اندوخته به پول نقدِ امروز.

«بازار در شوکِ مزمن»: فروشنده‌ خُرد از «حالت ذخیره» می‌گوید

نیما ۳۲ ساله که چند سال است وارد بازارِ فروش اجناس سوپرمارکتی شده است، مشکل را ساده صورت‌بندی می‌کند: «وقتی عموم چیزها با دلار است، شوک اقتصادی بعد از اسنپ‌ بک هم حتمی است؛ خوش‌بینانه‌اش فروش کمی پایین می آید، بدبینانه‌اش بدبخت می‌شویم!» او درباره وضعیت فروش در سه‌چهار ماه گذشته می‌گوید «خوب بوده، چرخیده» اما بلافاصله از «کاهش قدرت خرید» و «گران شدن ضروریات» حرف می‌زند: «درآمدها کم است، و اگر گرانی در پی این تحریم‌ها پیش بیاید؛ مردم می‌روند روی حالت سیوینگ. به جای خرج فقط ذخیره می‌کنند سبد خرید همه تغییر می‌کند.»

او از مهاجرت هم می‌گوید؛ از این‌که «۳۲ سالگی دوباره بسازی» یعنی هویت را از نو تعریف کنی: سخت و اغلب ناممکن است. در واژگان نیما، اسنپ‌بک یک اصطلاح حقوقی نیست؛ اسمِ دیگر همان «احتیاط اجباری» است که انگار برای او ماه‌هاست اوضاع بر همین منوال است.

دهه‌شصتی که فقط مانده سرپا بماند

ژیلا، فروشنده اکسسوری، ۳۶ ساله روایت مفصل‌تری دارد؛ روایت یک دهه‌شصتی که «پیشرفتی ندیده» و هنرِ بزرگش را «سرپا ماندن در زیر فشار» می‌داند: «اقتصادی نداریم که بگویم خراب است؛ می‌دانید، ماشین اقتصاد نداریم که بگوییم چرخش خراب شده. بازار سال‌ها است رو به پس‌رفته. برای جنس اورجینال باید هزینه سنگین داد و چون هر روز ارزش پول کمتر می‌شود، کیفیت‌ها هم افت کرده تا مردم توان خرید داشته باشند.» مشتری‌ها می‌آیند، «دلشان می‌خواهد»، اما می‌گویند «بگذار ببینیم چه می‌شود». او هم این حالت را «سیوینگ جمعی» می‌نامد.

بعد از جنگ، خیلی‌ها به گفته‌ی او «پس‌اندازها را خرج سفر و ترمیم روزمره کردند» و حالا سفارش‌ها کم و «توان خرید» کمتر است: «قبلاً سه قلم می‌خرید، الان برای یک قلم هم کلی فکر می‌کند.» ژیلا، روزهای سخت این کشور را زیاد دیده: «ما هر روزمون جنگ بود. اسرائیل خیلی ما رو نترسوند چون به این جنگ عادت داریم… صبح بیدار می‌شی می‌بینی با پس‌اندازی که داشتی دیگر نمی‌توانی لپ‌تاپی که دیروز میخواستی را بخری؛ این خودش جنگ نیست؟جنگ روانی است»

او از قیاس‌های تحقیرآمیز هم خسته است: «چرا باید خودمان را با بدترین‌ها مقایسه کنیم؟ تمدن ایران، الانش هم شبیه هیچ کشوری در خاورمیانه نیست.» سیاست برای او انتخابی نبوده: «مجبوریم دلار و خبرها را چک کنیم.»

«استقلال، نجابت و تاریخ»: روایت یک بازنشسته دریانورد

او کاپیتان فرهاد است، یک بازنشسته شرکت دریایی، فرهاد از منظری دیگر نگاه می‌کند: « اسرائیل به ما زور ‌می‌گوید.» از NPT حرف می‌زند، از حق غنی‌سازی و نیازهای دارویی و صنعتی. انتقادش متوجه «استاندارد دوگانه» است و بعد، چنان که نسلی عادت دارد، از تاریخ می‌گوید و نجابت مردم: «ملت ما مهربان است؛ یکی زمین می‌خورد همه کمک می‌کنند. ما جنگ‌طلب نیستیم. دنبال استقلالیم.»

او از دغدغه همگانی مردم می‌گوید که گرانی است و نرخ‌ها ثابت نیست، اما با معیاری که خودش تجربه کرده، «تحریم‌ها ۴۰ و چند ساله است» و جامعه با آن زیسته. این همان اقلیتِ پرصدایی است که استقلال را مهم‌تر از عقب‌نشینی می‌دانند.

کار دلاری یعنی ریسکِ بلوکه شدن پول

آرش، تدوین‌گر و فریلنسر، ۳۳ ساله است؛ آرش کارش به دلار گره خورده و برای او تفاوت‌ها ملموس‌تر است: «وقتی درآمد وهزینه‌های دلاری داری و این خبرها را می‌شنوی فقط فکر میکنی به زودی بدبخت می‌شی!» او از تجربه‌ی بلاک شدن ۳ هزار دلارش می‌گوید و سخت‌تر شدن دریافت‌ها:«تتر کیف‌های مرتبط با تراکنش‌های ایران را بسته؛ یه رَدِ ایرانی بودن کافی ا‌ست. تا اگر درآمد غیر ریالی داشته باشیم دیگر نتوانیم نقد کنیم.»

آرش خطی مستقیم می‌کشد از محدودیت‌های مالی به فرسایش روانی: «وقتی چرخه من نچرخه، معلومه که چرخ طبقه کارگر در این روزها شکسته.»

برای آرش، اسنپ‌بک یعنی سفت‌تر شدن گره‌هایی که همین حالا هم کورند؛ یعنی ناممکن شدن دریافت‌های بین‌المللی، محدودیت‌های رمزارزی، و بی‌ثباتی‌ای که «درآمد ۱۰۰ میلیونی ماهانه» را هم بی‌معنا می‌کند: «عددی که نمی‌تونی روش برنامه‌ریزی کنی، پول نیست؛ اضطرابه.»

تحریم بودیم اوضاع تحریمی‌تر میشه!

مجتبی، کارمند وزارت نفت است، مجتبی ۴۴ ساله ، سرراست، چیزی شبیه به اعتراف را می‌گوید: «اسنپ‌بک در زندگی ما فرقی نمی‌ذاره. تحریم بود، تحریم‌تر می‌شود. شاید دارو هم سخت‌تر پیدا شود. دلار هم که بازی خودش را می‌کند.» مهم این است ما عادت کردیم به کوچک‌تر شدن سفره‌ها! پولدارها فشار کمتر می‌بینند و طبقه متوسط و کارگر هم که وضعشان معلوم است!

شهروندانِ بی‌اعتماد به بازار 

چیزی که در روایت‌های مختلف تکرار می‌شود، «بی‌اعتمادی» است؛ به ثبات قیمت، به قیمت دلار و طلا، و به سرکشی تورم. طلافروش می‌گوید «بیشتر می‌خرند تا بفروشند»، فروشنده‌ خُرد می‌گوید «همه روی حالت ذخیره‌ایم و توی مغازه هم جنس کمتر می‌آوریم چون فروش کمتر شده»، فروشنده اکسسوری می‌گوید «یک قلم هم با تردید می‌خرند»، فریلنسر می‌گوید «پول می‌رسد یا بلوکه می‌شود؟» و کارمند نفت می‌گوید «اوضاع تحریمی‌تر میشه …».

این‌ها تکه‌هایی از یک پازل واحدند: جامعه‌ای که، خریدهای بزرگ را به تعویق می‌اندازد و سرمایه سیالش را به «نقدِ امروز» تبدیل می‌کند و کمتر می‌تواند برنامه بلند مدتی بچیند.

در این میان، گروهی هم هستند که با زبان «استقلال» حرف می‌زنند. بازنشسته‌ی دریانوردی مصداق روشن این گروه است: باور دارد «حقِ توسعه‌ی فناوری» و «ایستادن» ارزش رنج امروز را دارد؛ اسنپ‌بک را نه یک شوک تازه که «ادامه مسیر» می‌بیند. 

معنا و نسبتِ حقیقیِ اسنپ‌بک برای مردم

برای کارشناسان، اسنپ‌بک مجموعه‌ای از بندها و تبصره‌هاست؛ برای مردم، یک «اثر» است: نوسانِ بیشتر، دسترسیِ کمتر، و بی‌ثباتیِ طولانی‌تر. حسین با آمارِ غیررسمیِ ویترینش آن را گزارش می‌کند، رامین با برخوردهای مشتری، آرش با شناسه‌ی تراکنش‌های بسته‌شده، و … این‌ها داده‌های خردِ یک اقتصاد هستند؛ داده‌هایی که شاید در نمودارهای رسمی دیده نشوند، اما احوال شهروندان شهر را دقیق‌تر روایت می‌کنند.

آن‌چه در این میدان کوچک دیدیم، یک جامعه‌ی «باوقارِ خسته» است. «نجیب»—به تعبیر فرهاد—اما در عین نجابت، سرشار از دل‌آزردگی و بی‌اعتمادی.

شهر به کار خود ادامه می‌دهد: ویترین‌هایی که حالا رونق ندارند، مغازه‌هایی که چراغشان هنوز روشن است، فریلنسرهایی که با هر پیامک بانکی نفس‌شان در سینه حبس می‌شود، و کارمندانی که حساب‌وکتابِ دخل‌وخرج را هر شب بازنویسی می‌کنند.

اسنپ‌بک اگر هم معنای حقوقی روشنی داشته باشد، برای مردم معنایش سال‌هاست تجربه شده: «زندگی زیر سایه نااطمینانی».

منبع:

اقتصادنیوز

گسترش نیوز

اقتصاد

اسنپ‌بک در خیابان‌های تهران؛ اعتراف یک کارمند نفت

بانک و بیمه

اسنپ‌بک در خیابان‌های تهران؛ اعتراف یک کارمند نفت

کدخبر:
361717

امیر خیرخواهان

۱۴۰۴/۰۷/۰۷ ۲۲:۰۰:۰۰

من رو دنبال کنید نویسنده:

گسترش نیوز

پایگاه خبری گسترش نیوز یک خبرگزاری وابسته به موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد که با شعار با ما سبک زندگی اقتصادی را گسترش دهید، آغاز بکار کرده است. پس از تشکیل موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت، تلاش‌های بسیاری جهت راه‌اندازی این خبرگزاری به صورت خصوصی صورت پذیرفت. مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت، در تاریخ یک اردیبهشت سال 1394 به شماره ثبت 35854 و شناسه ملی 14004862024 به ثبت رسیده است. دفتر مرکزی این موسسه در تهران- خیابان قایم مقام فراهانی- جنب کلینیک تهران- کوچه آزادگان - پلاک 26 واقع شده است. صاحب امتیاز گسترش نیوز را موسسه فرهنگی مطبوعاتی گسترش صنعت معدن و تجارت می‌باشد. مدیر مسئول این پایگاه خبری و موسسه فرهنگی مطبوعاتی صمت نیز ناصر بزرگمهر بوده، مسئولیت سردبیری گسترش نیوز برعهده میلاد محمدی گذاشته شده است. شروین اُشیدری به عنوان معاون سردبیر در این مجموعه فعالیت می‌کند و دبیر بخش گزارش نیز مجتبی اسکندری می‌باشد. گسترش نیوز خود را موظف کرده است تا اصول اجتماعی و ملی بیان شده در میثاق نامه خود را اجرا نماید. این اصول عبارتند از: التزام عملی به قانون اساسی به‌عنوان منشور ملی، بر اساس تکلیف امر به‌ معروف و نهی از منکر، حمایت از ارزش‌های دینی، انقلابی، اخلاق اسلامی و هنجارهای عمومی، احترام به اصول دینی، اعتقادات مذهبی، آداب و سنن قومی و ملی و ‌پرهیز از هرگونه تحریک قومیت ‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی، پرهیز از انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن که موجب مخدوش شدن بهداشت روانی جامعه یا نادیده گرفتن کرامت انسانی گردد، انتشار سریع و به‌ موقع مشکلات جامعه و پرهیز از ملاحظاتی که منجر به خود سانسوری می‌شود. میثاق نامه گسترش نیوز در رابطه با محتوای رسانه نیز شامل بندهای مختلف می‌باشد. سرلوحه کار قرار دادن راست‌گویی و نقل صحیح و دقیق اخباراقتصادی به ‌عنوان نخستین اصل حرفه‌ای، امتناع از انتشار اخباری که منبع آنها مشخص و معتبر نباشد و اعتقاد بر آنکه منبعی که حتی با رعایت اصل محفوظ ماندن هویتش توسط رسانه، باز هم مسئولیت خبری را که در اختیار رسانه قرار می‌دهد، نمی‌پذیرد قابل اتکا و اعتماد نیست، خبر را از تحلیل و تفسیر آن جدا کرده و در نگارش به‌گونه‌ای عمل شود که مخاطب، متوجه تمایز این دو گونه بشود، تفکیک آگهی و رپرتاژ آگهی صریحا از مطالب و محتوای رسانه، الزام به درج نام منبع و یا پدیدآورنده در نقل هرگونه محتوا، خودداری از کاربرد حروف اختصاری برای اشخاص و سایر شیوه‌های مشابه در کنار نشانی‌دادن به نحوی که بر همان اشخاص، تعین پیدا کند در مواردی که به دلیل موانع و یا ملاحظات اخلاقی و یا حقوقی نام بردن از اشخاص محدودیت دارد و پرهیز در انتشار اخبار و تحلیل‌ها ضمن رعایت انصاف، از سیاه ‌نمایی و یأس‌آفرینی از جمله اصول گسترش نیوز در محتوای رسانه ای می باشد. گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در راستای ایفای اصول رفتار رسانه‌ای پایبند به قوانین و اخلاق باشد. بنابراین گسترش نیوز خود را موظف می‌داند تا در صورتی که در نقل خبر و انتشار آن دچار اشتباه شوند، صراحتا و از طریق رسانه، از مخاطبان و آسیب‌دیدگان از خطای خودمان عذرخواهی نماید. به منظور کسب خبر، خود و رسانه خود را معرفی کند و به‌صورت مخفیانه از دستگاه‌های ضبط صدا و تصویر و ویدئو استفاده ننماید. از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های قانونی به ‌ویژه امضاکنندگان این میثاق، پرهیز نماید و انتقادات‌ خود را طبق دستور قرآنی"و جادلهم بالتی هی احسن" مطرح کند. برای انجام مصاحبه با هرکس از او اجازه گرفته و در صورتی که بخواهد پیش از انتشار مصاحبه خود را بازبینی کند این حق را برای او محفوظ دانسته و به خواست او عمل نماید. گسترش نیوز حریم خصوصی افراد را محترم می‌شمارد و اسرار زندگی دیگران را فاش نمی کند. متوجه حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان، متهمان و حتی مجرمان بوده و در مصاحبه یا گرفتن عکس از آنها به اجازه از خودشان بسنده نمی کند و به اصولی فراتر از آن پایبند است و در نشر محتوای مرتبط با آنان کرامت انسانی‌شان در حال و آینده را مورد توجه قرار می دهد. حقوق کودکان را محترم شمرده و از انتشار مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف، آرایش کرده و غیرمنتاسب با شخصیت کودکی و ناسازگار با حفظ کرامت انسانی آنان در حال و آینده خودداری می نماید و همین‌طور از شناساندن کودکانی که مورد آزار و سوء استفاده قرار گرفته‌اند از طریق انتشار نام و تصویر آنان خودداری می کند. در رابطه با رفتار سازمانی نیز یک سری اصول و قواعد در میثاق نامه این خبرگزاری ذکر شده است. گسترش نیوز حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران رسانه متبوع خود را وظیفه خود می داند و حقوق مادی و معنوی آنان از جمله در امور بیمه تأمین اجتماعی، دفاع در محاکم قضایی و غیر آن رعایت می کند. هم‌چنین در لیست بیمه خود برای همکاران تحریریه از سمت‌های غیرِ روزنامه‌ن گارانه استفاده نمی‌کند.  در هنگام جذب و به کارگیری همکاران تمام وقت، به ‌ویژه اگر در یکی از رسانه‌های عضو میثاق، مشغول به کار باشند، صرفا پس از تسویه‌ حساب و اظهار رضایت مدیر رسانه محل اشتغال قبلی، آنان را برای همکاری می‌پذیرد. برای پیش‌گیری از تطمیع رسانه و روزنامه ‌نگاران، دریافت هدیه غیرمتعارف از سازمان‌ها و اشخاص را امری ناپسند می‌داند و به ‌هیچ ‌وجه چنین هدیه‌هایی را نمی پذیرد و همکاران خود را هم از پذیرش چنین هدایایی منع می نماید. میزان هدیه متعارف را شورای داوری در ابتدای هر سال اعلام می‌کند. گسترش نیوز صراحتا وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های خود را رسما اعلام می کند و مناسبات مالی خود با وابستگان اشاره شده و حامیان خود را به ‌طور آشکار و شفاف اعلام می نماید. صنعت معدن، تجارت، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، ورزش، سیاست و چندرسانه‌ای بخش‌های اصلی تحت پوشش خبری گسترش نیوز می‌باشد. صنعت معدن با زیرحوزه‌های؛ صنعت، معدن، گسترش نیوز قیمت خودرو، انرژی، تجارت با زیرحوزه؛ اصناف، کسب و کار، نمایشگاه و گردشگری، اقتصاد با زیرحوزه؛ بانک و بیمه، بورس، گسترش نیوز مسکن، فرهنگ با زیرحوزه؛ سینما و تلویزیون، موسیقی و آموزشی، جامعه با زیرحوزه؛ سبک زندگی، حوادث، فناوری و شهری، ورزش با زیرحوزه؛ فوتبال، منهای فوتبال، سیاست با زیرحوزه؛ سیاست داخلی و سیاست بین الملل، چندرسانه‌ای با زیرحوزه؛ عکس، صوت، فیلم، اینفوگرافی و کاریکاتور از جمله زمینه‌های فعالیت گسترش نیوز است.   در بخش‌های مختلف این پایگاه خبری جهت دسترسی سریعتر می‌توان، پربازدید سیاست، پربازدید بانک و بیمه مثل گسترش نیوز سهام عدالت، پربازدید فیلم، پربازدید خودرو، پیشنهاد سردبیر و گزارش ویژه را مشاهده نمایید. به منظور ثبت تبلیغات و یا ارائه نظرات درباره گسترش نیوز می‌توان از شماره تماس ۸۲۱۹۰ – ۰۲۱ داخلی ۲۱۴ استفاده نمود. همچنین گسترش نیوز را به راحتی با آیدی gostareshnews@ در شبکه‌های اجتماعی مانند آپارات، یوتیوب، تلگرام، اینستاگرام و توییتر پیدا کرد. متوسط بازدید روزانه سایت گسترش نیوز 120 هزار مخاطب بوده و در جایگاه 372 ایران در رنک بندی الکسا و 7908 جهان قرار دارد.

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × یک =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • سهامداران بخوانند | پیش بینی بورس فردا ۸ مهر ۱۴۰۴
    • آمار جدید درباره معاملات بورس کالا رسماً اعلام شد
    • قدرت نمایی رقیب طلا | سقف افزایش قیمت شکسته شد
    • جزئیات مهم درباره پیش فروش سکه در مهر ماه اعلام شد
    • رهبر انقلاب فرمان داد؛ دولت مقابله با گرانی را آغاز کرد
    • واردات شمش طلا آزاد شد + جزئیات
    • اسنپ‌بک در خیابان‌های تهران؛ اعتراف یک کارمند نفت
    • ارزهای ارزان در جیب افراد خاص! | فاصله ۴۰ هزار تومانی دلار منطق ندارد
    • طوفان اقتصادی ۷ مهر ۱۴۰۴ | از جهش بورس تا شوک قیمتی خودرو
    • زلزله بعد از ماشه | قیمت واقعی دلار پیش بینی شد
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!
    • ابزار ادرار سرپایی بانوان
    • اقامت دائم اسپانیا

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس
      • آموزش پایه نهم