گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
۱۶
تیر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
آداب و رسوم فراموش‌شده رمضان و تأثیرات فرهنگی آن‌ها

آداب و رسوم فراموش‌شده رمضان و تأثیرات فرهنگی آن‌ها

اصفهان-ماه رمضان در ایران با آیین‌ها و سنت‌های خاصی همراه بوده که بسیاری از آن‌ها در گذر زمان فراموش شده‌اند.

اسفند 14, 1403 5 دقیقه خواندن
چاپ خبر

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – کورش دیباج: ماه مبارک رمضان همیشه در ایران با آداب و رسومی خاص همراه بوده که نه تنها جنبه مذهبی، بلکه فرهنگی و اجتماعی نیز دارند. برخی از این آئین‌ها به مرور زمان به فراموشی سپرده شده‌اند و امروز تنها در میان یادها و خاطرات قدیمی مردم باقی مانده‌اند. در این میان، برخی شهرها و استان‌ها سنت‌هایی داشته‌اند که نه تنها زیبایی‌های معنوی، بلکه رنگ و بوی خاصی به این ماه مبارک می‌بخشیدند. در گفت‌وگویی با منصور قربانی، مدیر دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان، به بررسی برخی از این آئین‌های فراموش‌شده و تأثیرات آن‌ها بر فرهنگ و اجتماع پرداخته‌ایم.

از «کلوخ‌اندازان» در یزد گرفته تا «ترنا بازی» در اصفهان، این سنت‌ها روایت‌هایی شیرین و دل‌نشین از زندگی اجتماعی ایرانیان در ماه رمضان را بیان می‌کنند که امروز کم‌تر کسی از آن‌ها سخن می‌گوید.

سنت‌های نیکوی رمضان که فراموش شدند
منصور قربانی، مدیر دفتر تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان

چه آیین‌هایی از ماه رمضان را در ایران می‌توان به عنوان سنت‌های فراموش‌شده یاد کرد؟

ماه مبارک رمضان در ایران همواره با آداب و رسوم خاص خود همراه بوده است که در طول زمان برخی از آن‌ها از بین رفته یا کمرنگ شده‌اند. آیین‌هایی که نه تنها جنبه مذهبی دارند بلکه در تقویت همبستگی اجتماعی و بهبود تجربه‌های معنوی این ماه بسیار مؤثر بودند. یکی از آیین‌هایی که فراموش شده است، «کلوخ‌اندازان» در یزد است که مردم این شهر برای استقبال از ماه رمضان آن را برگزار می‌کردند. در این آئین، مردم به طبیعت می‌روند، آشی به نام شولی می‌پزند و ضمن صله‌رحم این مراسم را برگزار می‌کنند. نام‌گذاری دقیق این آئین مشخص نیست، اما در مجموع هدف آن تقویت روابط اجتماعی و همبستگی میان مردم بوده است.

این سنت‌ها به نوعی به درک بهتر تجربه‌های معنوی این ماه کمک می‌کردند. آیا فقط آئین «کلوخ‌اندازان» در یزد وجود داشت یا این‌که استان‌های دیگر هم آئین‌های مشابهی داشتند؟

بله، در استان‌های مختلف ایران آئین‌های مشابهی برگزار می‌شد که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را داشتند. یکی دیگر از این آئین‌ها، «قاصد درکردن» در یزد است. این آئین مربوط به گذشته‌های دور است که در آن مردم برای رؤیت هلال ماه رمضان به بالای منارهای مسجد می‌رفتند و آسمان را رصد می‌کردند. اگر ماه رؤیت نمی‌شد، افراد به نماینده شهر یزد می‌سپردند که به روستاهای اطراف بروند و آسمان آن‌ها را رصد کنند. این آئین نیز به‌دلیل ارتباط عمیقش با آسمان و ماه و همچنین پیوند دادن مردم با هم، در جامعه آن زمان نقش مهمی ایفا می‌کرد.

سنت‌های نیکوی رمضان که فراموش شدند

جالب است که این آئین‌ها ارتباط بسیار نزدیکی با فضای اجتماعی و فرهنگی مردم آن زمان داشتند. آیا در مناطق دیگر هم چنین سنت‌هایی وجود داشته که امروز از بین رفته باشند؟

بله، یکی از این سنت‌ها که دیگر کمتر کسی از آن یاد می‌کند، آئین «حلبی بران» در مازندران است. این آئین، که در گذشته در ماه رمضان برگزار می‌شد، از کسانی که تمایل به داشتن فرزند پسر داشتند نذر می‌کردند که در طول ماه رمضان مردم را برای سحری بیدار کنند. این کار با استفاده از یک پیت حلبی انجام می‌شد که فرد نذر کننده آن را به گردن خود می‌آویخت و با ضربه زدن به آن مردم را برای سحری بیدار می‌کرد.

آیا این آئین‌ها در هر منطقه‌ای وجود داشتند یا برخی از آن‌ها به خصوص در مازندران یا یزد رایج بودند؟

این سنت‌ها در برخی از مناطق خاص کشور بیشتر دیده می‌شوند. برای مثال، آئین «روزه‌سری» که در مازندران رواج داشت، در آن روزه اولی‌ها تا زمانی که هدیه‌ای مانند طلا برای دختران یا نقره برای پسران از بزرگان دریافت نمی‌کردند، افطار خود را باز نمی‌کردند. این سنت نیز امروزه دیگر کمتر دیده می‌شود. این آئین‌ها به‌ویژه در مناطقی که فرهنگ‌های خاص خود را دارند، مانند یزد و مازندران، وجود داشته و به‌نوعی بر ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی تأکید داشتند.

این سنت‌ها نه تنها جنبه اجتماعی داشتند بلکه بسیاری از آن‌ها جنبه مذهبی و معنوی هم داشتند. آیین‌هایی که در اصفهان به‌ویژه در شب‌های ماه رمضان برگزار می‌شد، چه ویژگی‌هایی داشتند؟

در اصفهان یکی از آئین‌های جذاب که همچنان در برخی از محافل دیده می‌شود، «ترنا بازی» است. این آئین از شب‌های ماه رمضان در قهوه‌خانه‌ها آغاز می‌شد و در آن افراد به ذکر فضائل امیرالمؤمنین (ع) می‌پرداختند. «ترنا بازی» یک بازی معنوی بود که بیشتر جنبه آموزشی داشت تا سرگرمی. در این بازی، گروهی از افراد، از هر محله‌ای که می‌آمدند، به یک پیشکسوت احترام می‌گذاشتند و میدان‌داری را به او می‌سپردند. در ادامه، اعضای گروه با هم به ذکر صلوات می‌پرداختند و به طور کلی این آئین به‌عنوان یکی از ابزارهای تقویت صله‌رحم و تقویت ارتباطات اجتماعی عمل می‌کرد.

سنت‌های نیکوی رمضان که فراموش شدند

از صحبت‌های شما به نظر می‌رسد که این آئین‌ها نه تنها برای ایجاد ارتباطات اجتماعی بلکه برای تقویت یاد و خاطره اهل بیت (ع) و به‌ویژه حضرت علی (ع) هم بسیار مؤثر بودند. آیا «ترنا بازی» به عنوان یک آئین خاص در اصفهان در سایر مناطق کشور هم رواج داشت؟

برخی منابع می‌گویند که ریشه‌های «ترنا بازی» به همدان یا مشهد برمی‌گردد، اما در تهران و اصفهان بیشتر رایج بود. در تهران، در قهوه‌خانه‌هایی مانند «خرابات احمد مورچه» و «قهوه‌خانه شعبون‌خان» این آئین برگزار می‌شد. در این بازی‌ها، غزل‌خوان‌های مشهور حضور داشتند و به نوعی محفل معنوی در این قهوه‌خانه‌ها برقرار می‌شد. این آئین علاوه بر سرگرمی، جنبه‌های تربیتی و مذهبی داشت که باعث می‌شد افراد با مفاهیم دینی، تاریخی و فرهنگی بیشتر آشنا شوند.

به نظر می‌رسد که آیین‌هایی مانند «ترنا بازی» و دیگر آئین‌ها می‌توانند به‌عنوان ابزارهایی برای ترویج ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی به کار روند. آیا این سنت‌ها همچنان می‌توانند به جوانان امروز منتقل شوند؟

قطعاً. این آئین‌ها نقش بسیار مهمی در حفظ فرهنگ و هویت ملی دارند. اگرچه به دلیل تغییرات فرهنگی و سبک زندگی امروز برخی از این رسوم به فراموشی سپرده شده‌اند، اما هنوز هم می‌توان با تلاش‌های فرهنگی و هنری این آئین‌ها را احیا کرد و به نسل‌های جدید منتقل کرد. این سنت‌ها نه تنها باعث تقویت ارتباطات اجتماعی می‌شوند بلکه می‌توانند جوانان را با تاریخ و فرهنگ غنی کشور آشنا کنند و به‌ویژه در ماه رمضان که ماه معنویت است، این آئین‌ها می‌توانند تجربه‌ای معنوی و اجتماعی جدید را برای مردم ایجاد کنند.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 + 2 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • ستاره ناراضی بارسلونا تمدید کرد
    • شوک به استقلال؛ اندونگ رفتنی شد!
    • سرمربی استقلالی، هدایت خیبر را به عهده گرفت
    • حذف ردپای تصمیمات کارتال در پرسپولیس توسط هاشمیان
    • سیگنال ترامپ هدف بعدی بیت‌کوین را مشخص کرد+ نمودار
    • پیش‌بینی انفجار قیمتی ریپل؛ هدف نهایی کجاست؟
    • پیامد جنگ ۱۲ روزه | سرمایه های مردم مقصد امنی ندارند
    • ارزش سهام عدالت ۵۰۰ هزار تومانی ها اعلام شد ( ۱۶ تیر)
    • پیش بینی مهم درباره بورس برای تمام سهامداران
    • خبر فوری درباره واریز سود سهام عدالت اعلام شد (۱۶ تیر)
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • قیمت تور مالدیو
    • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!

    info@gardeshgari724.ir

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • بلیط اتوبوس