تاریخچه حراج بلک فرایدی
بلک فرایدی یک روز استثنایی در سراسر جهان است که برای خرید با قیمتهای پایین و تخفیفهای فوقالعاده در حراج برگزار میشود. در این روز، فروشگاهها و برندهای معروف در سراسر جهان محصولات خود را با تخفیف ویژه به فروش میرسانند. بلک فرایدی چیست؟ بلک فرایدی در اصل یک رویداد در آمریکا بوده است، اما […]
بلک فرایدی یک روز استثنایی در سراسر جهان است که برای خرید با قیمتهای پایین و تخفیفهای فوقالعاده در حراج برگزار میشود. در این روز، فروشگاهها و برندهای معروف در سراسر جهان محصولات خود را با تخفیف ویژه به فروش میرسانند.
بلک فرایدی چیست؟
بلک فرایدی در اصل یک رویداد در آمریکا بوده است، اما امروزه در بیشتر کشورهای دنیا برگزار میشود. این روز بعد از تعطیلات عید شکرگزاری در آمریکا صورت میگیرد و به عنوان سرآغاز خریدهای کریسمس شناخته میشود. بلک فرایدی با استفاده از تکنیکهای خاص فروش و تخفیفهای بزرگ باعث جذب بسیاری از مشتریان میشود. تخفیفها در بلک فرایدی به طور معمول تا ۵۰ درصد نیز میرسد.
این رویداد در آمریکا شروع شد، اما در طول سالها به سراسر جهان گسترش یافت. امروزه به جز آمریکا، کشورهایی مانند استرالیا، بریتانیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، لهستان، نیوزیلند، یونان، سوئد، نروژ، مکزیک، برزیل و سایر نقاط جهان هم بلک فرایدی را برگزار میکنند. این رویداد با تخفیف قیمتها و حراجهای متنوع، شور و هیجان خریداران را افزایش میدهد و فروش را رونق میبخشد.
بلک فرایدی چه روزیست؟
بلک فرایدی یا جمعه سیاه یک رویداد خاص است که هر سال در آخرین جمعه ماه نوامبر برگزار میشود. این روز در آمریکا به عنوان اولین روز خرید برای سال نو میلادی شناخته میشود. در این روز، خردهفروشان تخفیفهای بزرگی روی کالاهای خود ارائه میدهند تا مشتریان را به فروشگاهها و فروش آنلاین خود جذب کنند و روز پرفروشی را تجربه کنند.
تاریخچه بلک فرایدی
تاریخچه بلک فرایدی به اتفاقات مختلفی در طول تاریخ آمریکا برمیگردد. یکی از مهمترین رویدادها در سال ۱۸۶۹ رخ داد. در این سال، دو سرمایهدار والاستریت به نامهای جی گولد و جیم فیسک برای افزایش قیمت طلا در بورس نیویورک تلاش کردند. آنها با خرید طلا، قصد داشتند بازار طلا را کنترل کنند و سود بزرگی به دست آورند. اما نقشه آنها در روز جمعه ۲۴ سپتامبر فاش شد و بازار سهام نیویورک زمین خورد. این روز باعث ورشکستگی هزاران آمریکایی شد و به عنوان “بلک فرایدی” در تاریخ آمریکا شناخته شد.
همچنین در زمانهای دیگر در طول تاریخ، عبارت “بلک فرایدی” به عنوان روز خرید بعد از عید شکرگزاری هم استفاده شده است. در سالهای ۱۹۵۱ و ۱۹۵۲، عبارت “جمعه سیاه” توسط یک مجله به نام “Factory Management and Maintenance” استفاده شد. در این روز، تعداد زیادی از کارگران کارخانهها مرخصی میگرفتند تا تعطیلات چهار روزه را تجربه کنند. همچنین، روز بعد از عید شکرگزاری با شروع خریدهای سال نو همراه بود و باعث شلوغی و ترافیک زیاد در فروشگاهها میشد. پلیس شهرهای فیلادلفیا و راچستر برای اشاره به این هرج و مرج از عبارت “جمعه سیاه” استفاده کردند، که “سیاه” به معنای فاجعه در اینجا به کار رفت.
با گذشت زمان، عبارت “بلک فرایدی” برای اشاره به روز پرفروش و شلوغ سال توسط فروشندگانان در آمریکا استفاده میشود. این روز به عنوان آغاز فصل خریدهای تعطیلاتی شناخته شده است و مردم در طول این روز خریدهای زیادی انجام میدهند، به ویژه از فروش آنلاین بهره میبرند.
از آن زمان به بعد، بلک فرایدی به عنوان یک روز خرید اصلی در تقویم خردهفروشان و مشتریان آمریکا تثبیت شد. این روز به عنوان یک فرصت برای خرید لوازم الکترونیکی، لباس و سایر کالاها با تخفیفهای بزرگ شناخته میشود. از طرفی، برخی افراد نیز نگرانیهایی درباره تبعات مصرف بیشازحد برای محیط زیست و عواقب اقتصادی این روز بیان کردهاند.
روز بلک فرایدی که اکنون به عنوان یک اصطلاح اینترنتی شناخته میشود، از سال ۲۰۰۳ به وجود آمد و به تدریج توجه مردم را به خود جلب کرد. قبل از آن، این روز به عنوان “روز فروش پس از شکرگزاری” شناخته میشد.
از سال ۲۰۰۳ به بعد، فروشگاههای آنلاین شروع به تبلیغ فروش بلک فرایدی کردند و خردهفروشان نیز پس از بهرهبرداری از سود بالا در این روز، تلاش کردند تا روزهای مشابهی مانند “شنبه مشاغل کوچک” برای تشویق به خرید از فروشگاههای محلی و “دوشنبه مجازی” برای ترویج خرید آنلاین به عنوان روزهای پرفروش دیگر ایجاد کنند.
به دلیل نامگذاری “بلک فرایدی”
به دلیل نامگذاری “بلک فرایدی”، روایتهای مختلفی وجود دارد که به تاریخچه این روز اشاره میکنند. بلک فرایدی روزی است که بعد از عید شکرگزاری و در آغاز فصل خریدهای سال نو در آمریکا جشن میگیرد. قبل از دهه ۶۰ میلادی، این روز با نام “فردای شکرگزاری” شناخته میشد و عبارت “بلک فرایدی” هیچ معنای مثبتی نداشت.
در اوایل دهه ۶۰ میلادی، استفاده از عبارت بلک فرایدی برای اشاره به شلوغی، هرج و مرج و ترافیک این روز شروع شد و به تدریج با تلاش فروشندگان، روزنامهها و رسانهها مفهوم مثبتی به خود گرفت.
بعضی از مردم علت نامگذاری این روز را به فروش بالای خردهفروشان نسبت میدهند. آنها میگویند که در این روز، فروشندگان به سود قابلتوجهی دست مییابند و زیانی که در روزهای قبل با رنگ قرمز نشان داده میشد، در روز جمعه بعد از شکرگزاری به سود تبدیل میشود و به جای رنگ قرمز، آن را با رنگ سیاه نشان میدهند (در حسابداری فروشگاهها، زیانها یا بدهکاریها با رنگ قرمز نشان داده میشدند). به همین دلیل، بلک فرایدی به مفهوم “سودآور بودن” شهرت یافت.
محصولات پرفروش در روز بلک فرایدی شامل موارد زیر میشوند:
۱. الکترونیک: دستگاههای الکترونیکی مانند تلویزیونها، رایانهها، لپتاپها، تبلتها، گوشیهای هوشمند و دوربینها از جمله محصولات محبوب در این روز هستند.
۲. لوازم خانگی: محصولاتی مانند یخچالها، ماشین لباسشوییها، ماشین ظرفشوییها، اجاقهای گازی و مایکروویو از محصولاتی هستند که در روز بلک فرایدی با تخفیفهای ویژه عرضه میشوند.
۳. لباس و مد: پوشاک، کفش، لباسهای ورزشی، لباسهای زیر، جوراب و لوازم جانبی مد مانند کیفها، کمربندها و جواهرات نیز در این روز مورد توجه قرار میگیرند.
۴. آرایشی و بهداشتی: محصولات آرایشی مانند لوازم آرایشی صورت، لوازم بهداشتی، عطر و ادکلنها و محصولات مراقبت از پوست و مو نیز در روز بلک فرایدی با تخفیفات ویژه عرضه میشوند.
۵. ورزش و تناسب اندام: تجهیزات ورزشی مانند تردمیل، دوچرخه ثابت، تجهیزات ورزشهای گروهی و لوازم ورزشی کوچک مانند دمبل و کره زمینی نیز در روز بلک فرایدی مورد توجه قرار میگیرند.
۶. کتابها و رسانهها: کتابها، فیلمها، آهنگها و بازیهای ویدیویی نیز از محصولاتی هستند که در این روز با تخفیفات ویژه به فروش میرسند.
۷. سفر و تعطیلات: تخفیفات ویژه برای بلیطهای هواپیما، رزرو هتل و تورهای مسافرتی نیز در روز بلک فرایدی ارائه میشوند.
این فقط چند نمونه از محصولات پرفروش در روز بلک فرایدی است و بسته به نیاز و علاقه هر فرد، محصولات مورد نظر ممکن است متفاوت باشد.
روزهای جمعه سیاه، به طور اصطلاحی به محصولاتی اشاره دارد که در این روزها با تخفیفهای بسیار زیاد عرضه میشوند. این رویداد ابتدا در آمریکای شمالی برگزار میشد و فقط محصولات پوشاک را در برمیگرفت، اما بعدها به یک رویداد جهانی تبدیل شد و در کشورهای مختلف گسترش یافت. محصولاتی که در این روزها به فروش میرسند، شامل انواع متنوعی از وسایل الکترونیکی، اسباببازیهای کودکان و نوجوانان، پوشاک و اثاثیه منزل میشود. این محصولات با تخفیفهایی حدود ۲۰ تا ۳۴ درصدی به خریداران عرضه میشوند. در این رویداد، برندهای معروفی مانند زارا، میسوما، لگو، شارلوت تیلبری، نینجا و نینتندو نیز شرکت میکنند و فروشندگان بزرگی مانند بوتز، آرگوس و آمازون نیز قیمتهای خود را به طرز قابل توجهی کاهش میدهند.
محصولات پرفروش بلک فرایدی
بر اساس آمارها، گوشیهای هوشمند تلفن همراه، به عنوان پرفروشترین محصولات در روزهای جمعه سیاه شناخته میشوند. در واقع، ۴۳ درصد از کل فروش در این روزها به گوشیهای هوشمند تلفن همراه اختصاص داده میشود. در سالهای اخیر، این گوشیها با رکورد فروش ۴۰ درصد در سال ۲۰۲۰ و ۴۲٫۴ درصد در سال ۲۰۲۱، بیشترین میزان فروش در روزهای جمعه سیاه را داشتهاند.
به طور مشابه، بر اساس جستجوهای اینترنتی، کنسول بازی نینتندو سوییچ در روزهای جمعه سیاه سال ۲۰۲۱، بیشترین تقاضا را داشته است با بیش از ۱٫۲۲ میلیون جستجوی اینترنتی.
آمار فروش بلک فرایدی:
فروش بلک فرایدی در آمریکا در سالهای مختلف تغییراتی را نشان داده است. بهعنوان مثال، در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کروناویروس و نگرانیهای ایمنی، خریداران کمتری در فروشگاهها حضور داشتهاند و بیشتر خریدها بهصورت آنلاین انجام شده است. آمار نشان میدهد که ترافیک فروش بلک فرایدی در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل حدود ۲۱٫۷ درصد کاهش یافته است. اما در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، ترافیک فروش در بلک فرایدی حدود ۳۴٫۲ درصد افزایش پیدا کرده است.
در سال ۲۰۲۱، ۸۸ میلیون آمریکایی خریدهای بلک فرایدی را بهصورت آنلاین انجام دادهاند و ترافیک داخل فروشگاه نسبت به سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته است. همچنین، مصرفکنندگان آمریکایی در سال ۲۰۲۱ حدود ۸٫۹ میلیارد دلار خرج کردهاند، که نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهشی نسبی است. در سال ۲۰۱۹، این مبلغ ۷٫۴ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۸ بیش از ۶ میلیارد دلار بوده است.
تأثیرات کووید-۱۹ بر فروش در جمعه سیاه:
تأثیر بیماری کووید-۱۹ بر فروش در جمعه سیاه در سال ۲۰۲۰ باعث شد که بیشتر خردهفروشان کسب و کارهای خود را بهصورت آنلاین ارائه دهند تا بازار رشد کننده را از دست ندهند. بههمین منظور، استراتژیهای بازاریابی دیجیتال مانند ایمیل، رسانههای اجتماعی و همکاری با اینفلوئنسرها برای تبلیغات جمعه سیاه بیشتر استفاده شد.
تعداد ایمیلهای ارسال شده در جمعه سیاه سال ۲۰۲۰ به ۱۱۶٫۵ میلیون رسید. استفاده از ترکیب بازاریابی ایمیلی و پیامکی نیز برای افزایش فروش در جمعه سیاه مورد استفاده قرار گرفت و استفاده از پیامک نسبت به کمپینهای ایمیلی منجر به اافزایش هفتبرابری نرخ سفارشها شد.
با وجود اینکه فروش خردهفروشی در جمعه سیاه سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته بود، اما خردهفروشان آنلاین ۲۱٫۶ درصد رشد فروش را تجربه کردند که بهعنوان یک رقم قابلتوجه در فروش آنلاین محسوب میشود.
علت محبوبیت بلک فرایدی
روزهای فروش فوری، در یک روز، حس خرید فوری را در خریداران تقویت میکنند و آنها را مجاب میکنند که خرید خود را به سرعت انجام دهند. اگر این کار را نکنند، چیزی را از دست میدهند. این محدودیت زمانی برای خرید و تخفیفات بزرگ در معاملات بلک فرایدی، باعث افزایش تمایل افراد به خرید میشود. این روش بازاریابی، احساس هیجان در خریداران ایجاد کرده و آنها را به خرید ترغیب میکند.
بلک فرایدی قبل از سال نو میلادی برگزار میشود و با تخفیفات قابلتوجه در محصولات برند، مردم را تشویق میکند تا خریدهای عید خود را در این روز انجام دهند. این عامل اصلی است که باعث محبوبیت این روز در بین مردم شده است. خردهفروشان، قبل از برگزاری بلک فرایدی، با آغاز بازاریابی محصولات خود و ارسال پیشنهادها و تخفیفات به مشتریان، علاوه بر جذب خریداران، آنها را به برنامهریزی خرید تشویق میکنند.
تاریخ بلک فرایدی در سال ۲۰۲۳:
بلک فرایدی در سال ۲۰۲۳، به عنوان بزرگترین رویداد خرید سال، در تاریخ ۲۴ نوامبر به وقت میلادی و مطابق با سوم آذرماه ۱۴۰۲ در تقویم شمسی برگزار شد.
بلک فرایدی در ایران:
بلک فرایدی که ابتدا در آمریکا برگزار شد، به تدریج گسترش یافت و در حال حاضر در ۱۵۰ کشور جهان، از جمله ایران نیز برگزار میشود. با ترویج حراج ویژه بلک فرایدی در فروشگاههای آنلاین مشهور مانند علیبابا و آمازون، این رویداد جایگاه خود را در دل فروشندگان و خریداران ایرانی نیز پیدا کرده است.
بلک فرایدی در ایران در زمانی شروع شد که یک فروشگاه آنلاین ایرانی در آخرین جمعه پاییز محصولات خود را با تخفیف ویژه عرضه کرد و بسیاری از مردم آن را به عنوان بلک فرایدی شناختند. سالهای بعد، بسیاری از فروشگاهها تصمیم گرفتندروزهای بلک فرایدی خود را با تخفیفات عرضه کنند و هر سال تعداد این فروشگاهها افزایش مییابد. این فروشگاهها با ارسال ایمیل و پیامک به مشتریان، آنها را از تخفیفات خود مطلع میکنند. مردم ایران اغلب خریدهای بلک فرایدی را به منظور جشن شب یلدا در نظر میگیرند.
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید