گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
۱۷
مهر
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم
کارکرد صفر سفیران بی صدای صنایع دستی!

کارکرد صفر سفیران بی صدای صنایع دستی!

‌در سال‌های اخیر افرادی با عنوان سفیر صنایع دستی انتخاب شدند که کارکردی نداشتند. عدم برنامه مشخص، حمایت و مبهم‌بودن نقش این عنوان تشویقی دلایل ناکارآمدی این سفیران بوده است.

تیر 11, 1404 4 دقیقه خواندن
چاپ خبر

‌خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ مدتی است که تب سفیر برای صنعت گردشگری و صنایع دستی بالا رفته است. این موج به ایران هم رسیده و متولیان گردشگری و صنایع دستی به دنبال یک سفیر برای این حوزه می‌گردند و چند باری افراد مختلفی را انتخاب کرده و به آنها این عنوان را داده‌اند.

سفیر صنایع دستی در واقع یک عنوان نمادین است که به فرد یا نهادی داده می‌شود تا ترویج دهنده و حمایت کننده از صنایع دستی یک کشور یا منطقه‌ای باشد. این عنوان را ممکن است یک نهاد دولتی یا نهادهای وابسته به یک چهره شاخص فرهنگی، هنری یا اجتماعی اعطا کند.

در واقع آنچه انتظار می‌رود که یک سفیر در حوزه صنایع دستی انجام دهد، معرفی زیبایی، اصالت و اهمیت صنایع دستی در رسانه‌ها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی است. چرا که این سفیر به طور خاص از میان هنرمندان، صاحب مشاغل یا افراد مشهور انتخاب شده است. به همین دلیل می‌تواند مردم را به خرید و مصرف صنایع دستی اصیل ایرانی تشویق کند. از طرفی می‌تواند صدای مطالبه‌گر هنرمندان صنایع دستی در حوزه‌های بیمه، بازار فروش، آموزش و سیاست‌گذاری باشد و به ایجاد فرصت‌های اقتصادی برای هنرمندان کمک کند.

این فرد می‌بایست در نمایشگاه‌های جهانی و منطقه‌ای به عنوان چهره معرفی‌کننده ظرفیت‌های ایران در حوزه صنایع دستی حضور پیدا کند و با کشورهای دیگر از طریق دیپلماسی صنایع دستی تعامل فرهنگی داشته باشد.

از سویی در راه‌اندازی کارگاه‌ها، کلاس‌ها یا تورهای آموزشی برای ترویج دانش و مهارت‌های سنتی مشارکت کرده و به مستندسازی و احیای رشته‌های در حال فراموشی صنایع دستی کمک کند. این فرد می‌تواند با استفاده از نفوذ خود در میان هنرمندان، چهره‌های شاخص دیگر و نهادهای فرهنگی یک شبکه ارتباطی مؤثر ایجاد کند.

شاخص‌ها کره جنوبی

ژاپن

هند

ایران

نحوه انتخاب

معرفی رسمی هنرمندان برجسته به‌عنوان «میراث زنده»

انتخاب رسمی استادان سنتی توسط دولت و فرهنگستان ملی

انتخاب رسمی استادان سنتی توسط دولت و فرهنگستان ملی

بیشتر چهره‌های عمومی یا هنرمندان مشهور، بدون فراخوان یا معیار مشخص

پشتوانه حمایت دولت و مراکز فرهنگی (مثلاً مرکز فرهنگی کره حمایت مستقیم دولت و آژانس‌های فرهنگی دارای پشتیبانی وزارت صنایع و بازرگانی، شورای صنایع دستی ضعیف یا مبهم؛ غالباً بدون بودجه مشخص یا نهاد پشتیبان فعال
برنامه‌های اجرایی شرکت در پروژه‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها، تعامل فرهنگی بین‌المللی آموزش نسل جوان، ترویج هنر در سطح بین‌المللی، مستندسازی اعزام به نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها، پروژه‌های آموزش جهانی محدود، بدون تقویم مشخص یا هدف عملیاتی
نقش جهانی و بین‌المللی حضور پررنگ در آسیا و اروپا؛ شرکت در بینال‌ها و هفته‌های فرهنگی الگوسازی جهانی، تأثیرگذار در حفظ هویت ملی و تعامل فرهنگی فعال در سطح آسیا، اروپا، آفریقا؛ بازاریابی فرهنگی فعال بسیار کم‌رنگ؛ عمدتاً در حد نام‌گذاری داخلی
نحوه ارزیابی عملکرد عملکرد با گزارش‌دهی مستند و بررسی نتایج ملموس ارزیابی مستمر توسط نهادهای تخصصی هنری و فرهنگی نظارت دوره‌ای و پیگیری خروجی‌ها فاقد ارزیابی مشخص؛ صرفاً جنبه تشویقی دارد

در سال‌های اخیر افراد متعددی به عنوان سفیر صنایع دستی یا حتی سفیر گردشگری ایران معرفی شدند. از همه پر حاشیه تر ساره بیات بود که به عنوان بازیگر و تنها به دلیل رشته تحصیلی اش که فرش بود، به عنوان سفیر صنایع دستی انتخاب شد اما تصاویرش با لباسی از پوست حیوانات توجهات را جلب کرد.

البته بعدتر این عنوان تشویقی از وی گرفته شد و وزارت میراث فرهنگی هم اعلام کرد که فرد دیگری را جایگزین خواهد کر د.

به تازگی نیوشا ضیغمی به عنوان سفیر برندسازی صنایع‌دستی مازندران معرفی شد. اعطای این برند به یک بازیگر به دلیل افتتاح فروشگاه صنایع دستی او در ایزدشهر و حمایت اداره کل میراث فرهنگی مازندران از این بازیگر بوده است.

کارکرد صفر سفیران بی صدای صنایع دستی!

این عنوان تشویقی برای حوزه گردشگری هم مطرح بود. به عنوان مثال مجموعه غار آبی علیصدر، رضا قیطاسی قهرمان برجسته ورزش‌های قدرتی ایران و قوی‌ترین مرد جهان را به منظور رونق گردشگری استان همدان و برقراری پیوند ورزش قهرمانی با گردشگری سفیر گردشگری نامید.

علی پیروج نایب‌قهرمان پرتاب نیزه پارالمپیک پاریس نیز به‌عنوان سفیر گردشگری کهگیلویه و بویراحمد معرفی شد. در کنار آنها محمد بحرانی سفیر گردشگری مسئولانه فارس، نعیمه نظام دوست سفیر بوم گردی‌های ایران، داریوش ارجمند سفیر گردشگری کرمانشاه نیز معرفی شده‌اند حتی یک نماینده مجلس هم به عنوان سفیر صنایع دستی بابل معرفی شد.

مجید مظفری هم به عنوان سفیر گردشگری در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران معرفی شد و قرار بود این بازیگر به همراه یک جوان به شهرهای کشور سفر کند و مبلغ گردشگری ایران شوند که این پروژه هم با شکست رو به رو شد.

اما تأثیر اهدای این عنوان نمادین چه چیزی بوده است؟ جز اینکه اهدا کنندگان این عنوان در انتظار بوده‌اند تا این سفیران حرکتی زده و گردشگری شهر یا صنایع دستی آن شهر یا کشورشان را معرفی کنند.

در واقع این عنوان تشویقی از یک حرکت بین المللی آغاز شد که معروف ترین آنها اعطای این عنوان به یک بازیکن فوتبال بود لیونل مسی بود که او سفیر گردشگری یک کشور شد. او با دوستان و یا خانواده اش در سفر به مناطق مختلف و انتشار تصاویرشان باعث شدند بسیاری از مناطق ناشناخته این کشور در معرض توجه قرار گیرد.

با این حال هرازگاهی مشاهده می‌شود برخی از هنرمندان نه به عنوان سفیران صنایع دستی بلکه به عنوان یک هنرمند در مجامع بین المللی حاضر شده و از المان‌های ایرانی در طراحی لباس‌های خود استفاده کرده و از این طریق توجهات را به خود جلب کرده‌اند.

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد. فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است. انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است. ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند. میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 14 =

پیشنهاد ویژه

  • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
  • ماجرای پایتخت شدن تهران از زمان قدیم
  • ضرورت ورود قوه‌قضاییه و شورای‌عالی فضای‌مجازی به صیانت از میراث‌ملی
  • بازدید وزیر میراث‌ فرهنگی از اقامتگاه تاریخی «تجلی پروانک» سپیدان فارس
  • معرفی سه روستای گردشگری و پاسخ به حواشی صحبت‌های وزیر میراث
  • صالحی امیری: درآمدهای گردشگری باید به صورت مستقیم به مردم محلی بازگردد
  • وزیر میراث فرهنگی : «فارس» ویترین فرهنگ و هنر ایران زمین است
  • حمله هکرها به دیسکورد / خطر لو رفتن ۷۰ هزار کارت شناسایی دولتی
  • متفاوت‌ترین گوشی هوشمند سامسونگ / یک موبایل با ۳ باتری!
  • افزایش ۱۶۰ میلیون تومانی این خودروی اقتصادی بازار +جدول
  • فرمان تازه پزشکیان درباره کالابرگ | واریزی تازه در راه است ؟
  • گردشگری 724
  • ارتباط با تیم گردشگری 724
  • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
  • خرید رپورتاژ
  • درباره گردشگری 724
  • شرایط بازنشر محتوا
  • عصر گردشگری
  • قیمت تور مالدیو
  • با تور روسیه از مشهد، یک شب مهمان ما در مشهد باشید!
  • ابزار ادرار سرپایی بانوان
  • اقامت دائم اسپانیا

info@gardeshgari724.ir

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • بلیط اتوبوس
    • آموزش پایه نهم