گردشگری 724 | دنیای گردشگری
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • تور عمان
۴
خرداد
  • گردشگری 724
  • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
  • هتل ها
  • مقاصد سفر
  • غذا و رستوران
  • میراث فرهنگی
  • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
  • راهنمای سفر
  • سایر
    • همسفر ایرانی
    • تور عمان
تدوین طرحی برای حذف موانع گردشگری زیرچتر قانون تأمین مالی تولید

تدوین طرحی برای حذف موانع گردشگری زیرچتر قانون تأمین مالی تولید

نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان «الحاق موادی به قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» اعلام وصول کردند و یکی از کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس به تشریح این طرح پرداخت.

خرداد 4, 1404 4 دقیقه خواندن
چاپ خبر

‌خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در شرایطی که توسعه گردشگری در کشور نیازمند زیرساخت‌های اساسی و حمایت‌های حقوقی مشخص است، طرح الحاق برخی مواد پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی به قانون «تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» با واکنش‌هایی همراه شده است.

محمد امین گزار دکتری اقتصاد و عضو مرکز پژوهش‌های مجلس گروه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره الحاق مواد گردشگری به قانون تأمین مالی تولید به تشریح این قانون و روندی که برای تصویب طی می‌کند توضیح داد.

بفرمائید ماجرای این طرحی که وزارت میراث مطرح کرده، دقیقاً چیست؟

اواسط بهمن سال گذشته وزارت میراث فرهنگی مجموعه‌ای از پیشنهادات را آماده کرده بود. چون نمی‌خواستند فرآیند زمان‌بر تصویب در دولت و هیئت وزیران را طی کنند، از طریق برخی نمایندگان مجلس طرحی را با عنوان «الحاق موادی به قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» اعلام وصول کردند. هدف اصلی‌شان هم این بود که موضوع گردشگری به جای ارجاع به کمیسیون فرهنگی، به کمیسیون‌های اقتصادی مثل اصل ۴۴ و اقتصاد برود تا زودتر بررسی شود و حمایت ویژه ای شود.

آیا این مواد واقعاً ارتباطی با آن قانون داشتند؟

خیر، عملاً ارتباط مستقیمی نداشت. قانون تأمین مالی تولید، بیشتر به مباحث اقتصادی و زیرساخت‌های عمومی می‌پردازد، درحالی‌که این مواد درباره حمایت از سرمایه‌گذاری در گردشگری بودند. در هر جلسه‌ای که بحث می‌شود، یکی از نماینده‌ها سوال می‌کند که این مواد چه ربطی به قانون اصلی دارند. اما درنهایت، چون رایزنی‌هایی صورت گرفته بود، مواد به شکلی الحاقی وارد آن قالب شدند.

این طرح شامل چه تعداد ماده بود و چه موضوعاتی را پوشش می‌داد؟

طرح اعلام وصول‌شده شامل حدود ۲۰ ماده است که هرکدام از آن‌ها به یک بخش از حوزه سرمایه‌گذاری در گردشگری می‌پردازد. البته بخش زیادی از این موارد کلی هستند، اما اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، می‌توانیم آن‌ها را به دو دسته چالش اصلی تقسیم کنیم: نخست، موضوع زیرساخت‌ها، و دوم، موضوع تخصیص اراضی.

ما این موانع را در دو دسته کلی می‌دانیم: نخست، مسائل زیرساختی مثل نبود راه، انشعابات و امکانات اولیه. دوم، موضوعات مربوط به سرمایه‌گذاری. امروز پروژه‌های گردشگری در اولویت تخصیص زمین نیستند. نه انشعاب می‌دهند، نه راه می‌کشند. این یعنی امکان شکل‌گیری تأسیسات گردشگری از ابتدا با چالش مواجه است.

وقتی از زیرساخت صحبت می‌کنیم، منظور فقط راه و جاده نیست. تأسیسات اقامتی مثل هتل، بوم‌گردی، دهکده‌های سلامت یا مجتمع‌های خدماتی هم بخش مهمی از زیرساخت گردشگری هستند. وزارت میراث باید پروژه تعریف کند، سرمایه‌گذار جذب کند، اما مشکل اینجاست که در بسیاری از نقاط گردشگری کشور، زیرساخت اولیه‌ای مثل راه دسترسی، برق، آب و گاز وجود ندارد. پروژه‌ای هست که حتی انشعاب گاز ندارد یا برای رسیدن به آن باید با ماشین‌های مخصوص از مسیرهای صعب‌العبور عبور کرد.

یکی از چالش‌های اصلی، مربوط به طبقه‌بندی زمین‌هاست. بسیاری از مناطق گردشگری ما مثل سپیدان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و لرستان، دارای خاک‌های کلاس یک کشاورزی‌اند. طبق قوانین منابع طبیعی، در این اراضی نمی‌توان تأسیسات غیرکشاورزی ایجاد کرد. اما واقعیت این است که بهترین جاذبه‌های طبیعی ما دقیقاً در همین مناطق قرار دارند. حالا نه سرمایه‌گذار می‌تواند وارد شود، نه مجوز داده می‌شود، و پروژه‌ها بلاتکلیف می‌مانند.

یکی از مشکلات اساسی ما این است که زمین‌هایی که برای اجرای پروژه‌های گردشگری در نظر گرفته می‌شوند، اغلب در طبقه‌بندی اراضی کشاورزی قرار دارند. وزارت جهاد و منابع طبیعی هم، با استناد به ضرورت حفظ امنیت غذایی کشور، از واگذاری این اراضی برای ایجاد تأسیسات گردشگری جلوگیری می‌کنند. در نتیجه ما نمی‌توانیم پروژه تعریف کنیم. مثلاً در مناطقی مثل اطراف آبشار مارگون یا آبشار تیزآب، یا بسیاری از مناطق بکر استان لرستان، که از جاذبه‌های طبیعی بسیار ارزشمندی برخوردارند، به‌دلیل همین موانع قانونی، امکان ایجاد زیرساخت وجود ندارد.

آیا راهکاری برای این چالش‌ها ارائه شده است؟

این همان چیزی است که باید به‌طور مشخص در قالب قانونی مستقل یا آئین‌نامه اجرایی حل شود. متأسفانه وقتی این نوع مسائل در طرح‌هایی گنجانده می‌شوند که ماهیت اقتصادی غیرمرتبط دارند، نه‌تنها حمایت قانونی کافی دریافت نمی‌کنند، بلکه زمینه‌ساز بروز مشکلات حقوقی هم می‌شوند. پیشنهاد ما این است که برای گردشگری، قانون اختصاصی، شفاف و کارشناسی‌شده تصویب شود.

در زمینه سرمایه‌گذاری چه چالش‌هایی وجود دارد؟

در این حوزه، مشکل اصلی این است که بخش خصوصی توان محدودی دارد. باید از منابع دولت و اعتبارات عمرانی استفاده شود تا بتوان سرمایه‌گذار را تقویت کرد. مثلاً اگر بخش خصوصی قصد احداث یک پروژه گردشگری را دارد و می‌خواهد از بانک وام بگیرد، بانک نیاز به تضمین دارد. یکی از پیشنهادهای ما راه‌اندازی «صندوق تضمین سرمایه‌گذاری» است؛ به این صورت که اگر بخش خصوصی نتوانست تسهیلات را بازپرداخت کند، این صندوق تضمین پرداخت را برعهده بگیرد.

آیا این طرح واقعاً می‌تواند مشکلات را حل کند؟

دغدغه اصلی وزارت میراث و برخی نمایندگان مجلس همین بوده است؛ توسعه تأسیسات گردشگری با دو مانع جدی روبروست: عدم توسعه زیرساخت‌ها و موانع سرمایه‌گذاری. حالا آن‌ها آمدند و بر اساس این مسئله‌شناسی، ۲۰ ماده را طراحی کردند و از طریق نمایندگان وارد مجلس کردند تا در قالب «طرح الحاق مواد به قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» به جریان بیفتد.

اما به نظر می‌رسد این شیوه نگارش و پیگیری طرح هم خودش محل انتقاد است نظر شما چیست؟

بله، نوع نگارش طرح و اینکه این مواد دقیقاً مبتنی بر یک قانون غیرمرتبط وارد شده‌اند، خودش محل اشکال است. هدف نهایی، تسهیل سرمایه‌گذاری در گردشگری است. واقعیت این است که ما در حوزه صنایع‌دستی یک قانون حمایتی داریم به نام «قانون حمایت از هنرمندان»، اما در حوزه گردشگری چنین قانونی وجود ندارد. وزارت میراث فرهنگی البته مرکز امور سرمایه‌گذاری و اقتصادی را هم ایجاد کرده و می‌خواهد در حوزه گردشگری هم این قانون را داشته باشد.

اگر حالا که کمیسیون اصل ۴۴ و مجلس برای حمایت از گردشگری همکاری می‌کنند؛ باز هم طرحی ناکارآمد تصویب شود، معلوم نیست در آینده دوباره چنین اجماعی حاصل شود. بنابراین همه باید کمک کنیم که طرحی درخور شأن گردشگری کشور تدوین و تصویب شود؛ طرحی که واقعی باشد، اجرایی باشد و گره‌گشای مشکلات فعلی. نه اینکه مثل قوانین قبلی روی کاغذ بماند و اجرا نشود.

ادامه دارد…

من رو دنبال کنید نویسنده:

مهر نیوز

خبرگزاری مهر (MNA) از هجدهم اسفندماه سال ۸۱ فعالیت آزمایشی خود را آغاز کرده و پس از آن در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۸۲. متقارن با ۱۷ ربیع‌الاول، سالروز ولادت رسول گرامی اسلام (ص) به صورت آزمایشی بر روی شبکه اینترنت قرار گرفت. این خبرگزاری سوم تیرماه سال ۱۳۸۲ همزمان با روز اطلاع رسانی دینی فعالیت رسمی خود را به دو زبان فارسی و انگلیسی آغاز کرد و بخش عربی «مهر» ۱۴ دی ماه همان سال، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت فعالیت خود را در پیش گرفت. ۱) اداره کل اخبار داخلی: این اداره کل متشکل از «گروه‌های فرهنگ، هنر، سیاست، اقتصاد، جامعه، دین و اندیشه، حوزه و دانشگاه، دانش و فناوری، ورزش و عکس» است. ۲) اداره کل اخبار خارجی: اداره اخبار خارجی مهر در دو بخش فارسی شامل: «گروه‌های خبری آسیای شرقی و اقیانوسیه، آسیای غربی، اوراسیا، خاورمیانه و آفریقای شمالی، آفریقای مرکزی و جنوبی، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و ایران در جهان» و بخش زبان‌های خارجی، شامل «عربی، انگلیسی، استانبولی، اردو و کردی» فعال است. ۳) اداره کل اخبار استان‌ها: خبرگزاری مهر با دارا بودن دفتر خبری در تمامی استان‌ها، اخبار استانی را در ۵ گروه منطقه‌ای در سطح کشور دسته بندی نموده است که شامل مناطق «شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز» است. ۴) اداره کل رسانه‌های نو: به منظور فعالیت مؤثر خبرگزاری مهر در فضای مجازی این اداره در بخش‌های «شبکه‌های اجتماعی، فیلم، اینفوگرافیک، رادیومهر و مجله مهر» به تولید محتوا می‌پردازد.فعالیت‌های بین المللی خبرگزاری مهر ۵ سال پس از تأسیس در سال ۲۰۰۷ به عنوان چهلمین عضو رسمی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه «اوآنا» در سیزدهمین نشست عمومی این اتحادیه پذیرفته شد. بعد از برگزاری بیست و نهمین نشست کمیته اجرایی اتحادیه خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسیه آذر ماه سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷) در جاکارتا اعضای این گروه ضمن بررسی مصوبات اجلاس سال گذشته (۲۰۰۶) تهران، درخواست عضویت خبرگزاری مهر را نیز مورد بررسی قرار دادند و موافقت خود را با پیوستن مهر به عنوان چهلمین عضو «اوآنا» اعلام کردند. خبرگزاری مهر توانست در همین مدت کوتاه نقشی فعال در آن سازمان و عرصه بین الملل ایفا کند. خبرگزاری مهر در سال ۲۰۰۹ میزبان سی و یکمین نشست کمیته اجرایی و بیست و پنجمین کمیته فنی اوآنا در تهران بوده‌است. خبرگزاری مهر در کنفرانس‌های مهم بین‌لمللی همچون: المپیک رسانه‌ها (چین ۲۰۰۹)، نشست سران اوآنا (کره جنوبی ۲۰۱۰)، چهاردهمین مجمع عمومی "اوآنا" (استانبول ۲۰۱۰)، سی و سومین نشست کمیته اجرایی و بیست و هفتمین نشست گروه فنی خبری اوآنا (مغولستان، اولانباتور ۲۰۱۱)، جشن پنجاهمین سال تأسیس اوآنا (بانکوک، تایلند ۲۰۱۲) دومین اجلاس جهانی رسانه‌ها (مسکو ۲۰۱۲) حضور فعال داشته و میهمان ویژه سومین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها (بوینس آیرس، آرژانتین ۲۰۱۰) بوده است. سی و هشتمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (فوریه ۲۰۱۵) سی و نهمین اجلاس کمیته فنی و اجرایی اوآنا (نوامبر ۲۰۱۵) اجلاس جهانی اقتصادی قزاقستان (۲۰۱۶) اجلاس جهانی رسانه‌ای اقتصادی سن پترزبورگ، روسیه (۲۰۱۶) اجلاس رسانه‌ای جاده ابریشم چین (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به نمایشگاه صنعت حلال تایلند به دعوت رسمی دولت تایلند (۲۰۱۶) اعزام خبرنگار به دوره آموزشی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به دعوت رسمی خبرگزاری (۲۰۱۶) کنفرانس رسانه‌های اسلامی، اندونزی (۲۰۱۶) چهلمین نشست کمیته فنی و اجرایی و شانزدهمین اجلاس مجمع عمومی اوآنا، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) پنجمین کنگره جهانی خبرگزاری‌ها، آذربایجان (نوامبر ۲۰۱۶) این خبرگزاری مبتکر پرچم سازمان ۵۰ ساله خبرگزاری‌های آسیا-اقیانوسیه بوده و منتخب فعال‌ترین خبرگزاری این سازمان در سال ۲۰۱۰ بوده است.انتشارات رسانه مهر خبرگزاری مهر در سال ۱۳۹۰ مجوز انتشارات رسانه مهر را با هدف انتشار کتاب و آثار مکتوب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. کتاب‌هایی همچون "جای پای جلال" نوشته مهدی قزلی، "حرفه‌ای " نوشته مرتضی قاضی و "واژه نامه اصطلاحات مطبوعاتی فارسی –انگلیسی" از جمله آثار انتشار یافته این مجموعه است.ارتباط با رسانه‌های جهان نظر به حضور بین‌المللی و اثرگذاری، این خبرگزاری ۶ زبانه (فارسی، عربی، انگلیسی، ترکی، اردو، کردی) به عنوان، مرجع قابل اعتمادی برای رسانه‌های معتبر دنیا تبدیل شده است. از این رو بسیاری از رسانه‌های خارجی ضمن اعلام آمادگی برای ایجاد دفاتر نمایندگی در منطقه مورد نظر برای تبادل اخبار و انعکاس وقایع مهم خبری دو کشور اقدام به امضا تفاهم نامه همکاری با خبرگزاری مهر کرده‌اند. خبرگزاری شینهوا (چین)، کیودو (ژاپن)، پی تی آی (هند)، تاس (روسیه)، اسپوتنیک (روسیه)، افه (اسپانیا)، برناما (مالزی)، پیرولی (گرجستان)، آکوپرس (رومانی)، یونهاپ (کره جنوبی)، پرنسا لاتینا (کوبا)، وی ان ای (ویتنام)، جیهان (ترکیه)، آنتارا (اندونزی)، ترند (آذربایجان)، نیوزیانا (زیمبابوه)، مونتسامه (مغولستان)، سانا (سوریه)، ای پی پی (پاکستان)، پی ان ای (فیلیپین) و آوا (افغانستان) برخی از خبرگزاری‌های طرف قرارداد با خبرگزاری مهر هستند.میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری مهر خود را متعهد به رعایت میثاق اخلاق حرفه‌ای خبرگزاری‌ها می‌داند. با مهر به دنیا نگاه کنیم صاحب امتیاز: سازمان تبلیغات اسلامی مدیر عامل و مدیر مسئول: محمد مهدی رحمتی معاون خبر: محمدحسین معلم طاهری

هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید

    دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار × 2 =

    پیشنهاد ویژه

    • 5″بهترین پیتزا ناپولیتن تهران” کجاست؟+(آدرس،تلفن)
    • خداحافظی ستاره استقلال از هواداران
    • ورزشگاه آزادی؛ میزبان دیدار ایران و کره شمالی شد
    • واکنش شاه ماهی نقل و انتقالات به پیشنهاد سرخابی‌ها
    • مخالفت علیرضا جهانبخش با پیشنهاد استقلال و پرسپولیس
    • بازگشت ستاره مغضوب جباری به تمرین استقلال
    • کفش طلای فوتبال اروپا به امباپه رسید
    • محمد صلاح بهترین بازیکن فصل لیگ انگلیس شد
    • عذرخواهی سرمربی منچستریونایتد از هواداران: جبران می‌کنیم!
    • داور دیدار استقلال و ملوان در جام حذفی
    • ستاره جدید پرسپولیس محروم شد؟
    • گردشگری 724
    • ارتباط با تیم گردشگری 724
    • حریم شخصی کاربران گردشگری 724
    • خرید رپورتاژ
    • درباره گردشگری 724
    • شرایط بازنشر محتوا
    • عصر گردشگری
    • اجاره خانه در استانبول
    • دارالترجمه فوری ایتالیایی
    • قیمت تور مالدیو

    [email protected]

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به  گردشگری 724 است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    • گردشگری 724
    • جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری (ایران و جهان)
    • هتل ها
    • مقاصد سفر
    • غذا و رستوران
    • میراث فرهنگی
    • فرهنگ و تاریخ (ایران و جهان)
    • راهنمای سفر
    • سایر
      • همسفر ایرانی
      • تور عمان